TBMM İÇTÜZÜK [okundu]
Üye
tamsayısı altıyüzdür. Türkiye
Büyük Millet Meclisi
üyeliklerinde boşalma olması üye
tamsayısını değiştirmez.
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Genel Kurulu, milletvekili
genel seçimi kesin sonuçlarının
Yüksek Seçim Kurulunca
ilanını takip eden
üçüncü gün saat
14.00’te çağrısız olarak toplanır
Milletvekilleri
andiçerek göreve başlarlar.
Andiçmekten imtina eden
milletvekilleri, milletvekili
sıfatından kaynaklanan haklardan
yararlanamazlar. Cumhurbaşkanı
yardımcıları ve bakanlar,
atandıkları tarihten sonra
yapılan ilk birleşimde
andiçerler.
Danışma
Kurulunun önerisi üzerine
Genel Kurulca başka
bir karar alınmadıkça
Türkiye Büyük Millet Meclisi 1
Temmuz günü tatile girer. Bir yasama
yılı içinde üç aydan fazla tatil yapılamaz.
Araverme,
Türkiye Büyük Millet
Meclisinin onbeş günü
geçmemek üzere çalışmalarını ertelemesidir. Türkiye Büyük
Millet Meclisinin araverme
kararı alması, Danışma
Kurulunun bu konudaki görüşü
alındıktan sonra teklifin Genel Kurulca oylanması suretiyle olur.
Türkiye
Büyük Millet Meclisi,
tatil veya araverme
sırasında Cumhurbaşkanı veya Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Başkanı tarafından toplantıya
çağrılması halinde, belirtilen gün ve
saatte toplanır. Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Başkanı doğrudan gerek
görürse toplantı çağrısına
karar verebilir. Üyelerin beşte birinin imzasını taşıyan gerekçeli önergedeki çağrı
istemini ise en geç
yedi gün içinde yerine getirir.
Başkanlık
Divanı, bir Başkan;
dört başkanvekili; yedi
kâtip üye; üç
idare amirinden kurulur. Gerektiğinde,
Genel Kurul, Danışma
Kurulunun teklifi üzerine
kâtip üyelerin veya
idare amirlerinin sayısını artırabilir.
Başkanlık
için bir yasama
döneminde iki seçim
yapılır. İlk seçilenin
görev süresi iki, ikinci devre için seçilenin görev süresi üç yıldır.
Siyasî parti grupları Başkanlık için aday
gösteremezler. Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkan adayları,
Meclis üyeleri içinden,
milletvekili genel
seçimlerinden sonra Meclisin
toplandığı günden itibaren
veya ikinci devre
için yapılacak seçimlerde birinci
devre için seçilen
Başkanın görev süresinin
dolmasından on gün
önce başlamak üzere, beş
gün içinde Başkanlık
Divanına bildirilir ve Türkiye Büyük
Millet Meclisi seçimin yapılacağı
gün kendiliğinden toplanır.
Başkan seçimi gizli
oyla yapılır. İlk
iki oylamada üye tamsayısının
üçte iki ve üçüncü oylamada üye tamsayısının salt çoğunluğu aranır. Üçüncü
oylamada salt çoğunluk
sağlanamazsa, bu oylamada
en çok oy
alan iki aday
için dördüncü oylama yapılır;
dördüncü oylamada en
fazla oy alan
üye, Başkan seçilmiş
olur. Başkan seçimi aday gösterme süresinin bitiminden itibaren beş gün içinde tamamlanır.
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
başkanvekillikleri, kâtip üyelikleri
ve idare amirlikleri için, bir
yasama döneminde iki
seçim yapılır. İlk
seçilenlerin görev süresi
iki, ikinci devre için seçilenlerin
görev süresi üç
yıldır. Bu görevlerde
herhangi bir suretle
boşalma olması halinde, yeni seçilen divan üyesi, eskisinin
görev süresini tamamlar.
Başkanlıkta
boşalma halinde, yeni
Başkan seçilinceye kadar,
en yaşlı Başkanvekili, Geçici
Başkanlık görevini yerine getirir.
Mensup
olduğu siyasî parti
ile üyelik bağı
sona eren veya
Türkiye Büyük Millet Meclisinde grup
kurma hakkını kaybeden
bir siyasî parti
mensubu üyenin, Başkanlık Divanındaki görevi kendiliğinden
sona erer
Başkanlık
Divanının toplantı yeter
sayısı üye tamsayısının,
karar yeter sayısı
ise hazır bulunan üyelerin salt
çoğunluğudur;
Başkan
veya vekil olarak
görevlendirdiği Başkanvekili hazır
bulunmadan Divan toplanamaz ve
karar alamaz.
Başkan,
özürlü olduğu veya
Türkiye Büyük Millet
Meclisi toplantı halinde
iken Ankara dışında bulunduğu
zaman, görevlerini yerine
getirmek üzere, başkanvekillerinden birisini kendisine yazıyla vekil olarak
tayin eder.
Başkanvekillerinin hangi birleşim veya oturumları yöneteceklerine Başkan karar
verir.
En az yirmi
milletvekili bulunan siyasî
partiler, Türkiye Büyük
Millet Meclisinde grup kurma
hakkına sahiptirler.
Danışma
Kurulu, Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanı
veya görevlendireceği başkanvekili başkanvekillerinden kurulur.
Danışma
Kurulu, Başkanın gerekli
görmesi veya bir
siyasî parti grubu
başkanlığının istemi üzerine en
geç yirmidört saat içinde Başkan
tarafından toplantıya çağrılır.
Türkiye Büyük Millet Meclisi komisyonları
şunlardır: 1. Anayasa Komisyonu; 2. Adalet Komisyonu; 3. Millî Savunma
Komisyonu; 4. İçişleri Komisyonu;
5. Dışişleri Komisyonu; 6. Millî Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor
Komisyonu; 7. Bayındırlık, İmar,
Ulaştırma ve Turizm Komisyonu; 8. Çevre Komisyonu; 9. Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonu; 10. Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu; 11. Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabiî Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu;
12. Türkiye Büyük Millet Meclisi
Hesaplarını İnceleme Komisyonu; 13.
Dilekçe Komisyonu; 14. Plan ve
Bütçe Komisyonu; 15. Kamu İktisadî
Teşebbüsleri Komisyonu; 16. İnsan
Haklarını İnceleme Komisyonu.
15/4/2003 tarihli ve 4847
sayılı Kanunla Avrupa Birliği
Uyum Komisyonu kurulmuştur. 25/2/2009 tarihli ve
5840 sayılı Kanunla Kadın Erkek
Fırsat Eşitliği Komisyonu
kurulmuştur. 17/4/2014 tarihli
ve 6532 sayılı Kanunla Güvenlik ve İstihbarat
Komisyonu kurulmuştur.
(14)
ve (15) inci
bentlerdeki komisyonlar hariç,
(BÜTÇE VE KİT) komisyonların
her birinin üye
sayısı, Danışma Kurulunun teklifi üzerine Genel Kurulca işaret oyuyla
belirlenir. Komisyonlar için, bir yasama
döneminde iki seçim yapılır. İlk seçilenlerin görev süresi iki, ikinci
devre için seçilenlerin
görev süresi üç
yıldır. Görev süreleri
yenileri seçilinceye kadar devam
eder.
Bir
siyasî parti grubu,
herhangi bir komisyonda
kendisine düşen üyelikten
vazgeçebilir.
Bütün
komisyonlar için, siyasî
parti gruplarınca bildirilen
adayların isimlerini gösterir
listelerin Genel Kurulca, işaret oyu ile onaylanması suretiyle
seçim tamamlanmış olur. Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlık
Divanı üyeleri, Meclis
komisyonlarında görev alamazlar.
Mensubu
olduğu siyasî parti
ile üyelik bağı
sona eren veya
Türkiye Büyük Millet Meclisinde grup kurma
hakkını kaybeden bir
siyasî partiye mensup
olan milletvekilinin, komisyon
üyeliği kendiliğinden sona erer.
Tekliflerin
veya olağanüstü hal
sırasında olağanüstü hal
ile ilgili çıkarılan Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinin hangi
komisyonlarda görüşüleceği, esas
ve tali komisyonların hangisi
olacağı, işin komisyonlara
havalesi sırasında Başkanlık
tarafından tespit edilir.
Raporu
Genel Kurul görüşmelerine
esas olacak komisyona
esas komisyon denir.
Tali komisyonlar, işin kendilerini
ilgilendiren yönü veya maddeleri
üzerinde esas komisyona görüş bildiren komisyonlardır. Başkanlıkça, esas
komisyona ve diğer komisyonlara havale birlikte yapılır.
Tali
komisyonlarca süresi içinde
görüş bildirilmemesi; esas
komisyonun raporunu hazırlamasına
engel değildir.
Hangi
komisyonların tatil ve
araverme sırasında çalışacağı,
Başkanın teklifi üzerine Genel Kurulca
tespit edilir.
Üyelerinin
üçte biri tarafından
Komisyona teklif edilecek
gündem üzerine komisyonlar, Başkanlarınca toplantıya çağrılır.
Komisyonlar,
üye tamsayısının üçte
biri ile toplanır
ve hazır bulunan
üyelerin salt çoğunluğu ile karar
verir.
İzinsiz
veya özürsüz olarak
üst üste üç
toplantıya veya bir
yıl içindeki toplantıların
üçte birine katılmayan komisyon
üyesi, mensubu olduğu
siyasî parti grubunca
komisyondan geri çekilebilir.
Komisyonlarda istem sırasına göre söz verilir.
Komisyon
başkanı ve komisyona
katılması halinde Cumhurbaşkanı
yardımcıları, bakanlar,
bakan yardımcıları ve
üst kademe kamu
yöneticileri, söz sırasına
bağlı değildir.
Komisyon
toplantılarına Cumhurbaşkanı yardımcıları,
bakanlar, bakan yardımcıları ve
üst kademe kamu yöneticileri de katılabilir. Komisyonlar fikirlerini almak
üzere, uzmanlar çağırma yetkisine sahiptirler.
Komisyon
toplantıları Türkiye Büyük
Millet Meclisi üyelerine, Cumhurbaşkanı yardımcılarına, bakanlara,
bakan yardımcılarına ve
üst kademe kamu yöneticilerine açıktır. Komisyonlarda, Türkiye
Büyük Millet Meclisi
üyeleri, Yürütme adına
Cumhurbaşkanı yardımcıları,
bakanlar ve bakan
yardımcıları söz alabilirler.
Ancak, komisyon üyeleri
dışında kimse değişiklik önergeleri veremez ve oy kullanamaz. Her
milletvekili üyesi olmadığı bir komisyonun belgelerini görüp okuyabilir.
Komisyonlarda kapalı oturum
Bir komisyonda kapalı oturum yapılmasını komisyon üyelerinin üçte biri
isteyebilir. Kapalı oturumda komisyon
üyelerinden ve Cumhurbaşkanı
yardımcıları, bakanlar ile komisyon başkanının uygun gördüğü bakan
yardımcıları ve üst kademe kamu yöneticilerinden başkası bulunamaz.
Komisyonlar,
kendilerine havale edilen
kanun tekliflerini aynen
veya değiştirerek kabul veya
reddedebilirler;
birbirleriyle ilgili gördüklerini
birleştirerek görüşebilirler
komisyonlar,
kanun teklif edemezler,
kendilerine havale edilenler
dışında kalan işlerle uğraşamazlar,
Başkanlık Divanının kararı
olmaksızın Genel Kurulun
toplantı saatlerinde görüşme yapamazlar
ve kanun tekliflerini
bölerek ayrı ayrı
metinler halinde Genel
Kurula sunamazlar. Komisyonlar,
Cumhurbaşkanınca
yayımlanması kısmen uygun
bulunmayan ve bir
daha görüşülmek üzere Türkiye
Büyük Millet Meclisine
geri gönderilen kanunların
sadece uygun bulunmayan maddelerini
görüşebilir. Bu durumda,
sadece uygun bulunmayan
maddelerle ilgili görüşme açılır.
Komisyonlara
havale edilen işlerin
görüşülmesine, havale tarihinden itibaren kırksekiz
saat sonra başlanabilir.
Kanun
tekliflerinin esas komisyonlara
havale gününden itibaren
en geç kırkbeş gün içinde
sonuçlandırılması gerekir.
Komisyonlar,
kendilerine havale edilen
tekliflerin ilk önce
Anayasanın metin ve ruhuna aykırı olup olmadığını tetkik etmekle yükümlüdürler.
Bir komisyon, bir
teklifin Anayasaya aykırı
olduğunu gördüğü takdirde
gerekçesini belirterek maddelerin müzakeresine geçmeden reddeder.
Komisyonlar,
bütün bakanlıklarla doğrudan
doğruya yazışabilirler ve kendilerine havale
edilen işlerin sonuçlandırılması için
gerekli bilgileri bakanlıklardan isteyebilirler.
Komisyon,
bir gündem maddesinin
görüşülmesini tamamlamadan önce, o
konu ile ilgili
belli bir hususun
yeniden görüşülmesini, hazır
bulunan üyelerin salt çoğunluğunun oyuyla kararlaştırabilir.
Komisyon, belli bir
gündem maddesinin görüşülmesini
tamamladıktan sonra, aynı konunun
komisyonda yeniden görüşülmesi,
komisyon raporu Meclis
Başkanlığına verilmeden önce,
komisyon üye tamsayısının salt
çoğunluğunun gerekçeli ve yazılı istemi
üzerine bir defa için mümkündür.
Seçimi
yenilenen komisyon, aynı
komisyonca daha evvel
verilmiş rapor hakkında yeni
bir karar alacağını,
görev bölümü yaptıktan
sonra en geç
bir ay içinde
Meclis Başkanlığına bildirmemiş olursa eski raporu benimsemiş sayılır.
Danışma
Kurulunun görüşü alınıp,
Genel Kurulca kararlaştırılmadıkça, Başkan tarafından görüşüleceği önceden
bildirilmeyen hiç bir husus, Genel Kurulda konuşulamaz.
Danışma
Kurulu, Anayasa ve
İçtüzüğün emredici hükümleri
gereğince, belli bir sürede
sonuçlanması gereken, muayyen
bir veya birkaç
konunun yer alacağı
özel gündemler ve görüşme
günleri tespit edebilir.
Genel
Kurula sevk edilen
bir komisyon raporu
veya herhangi bir
metin, aksine karar alınmadıkça
dağıtımı tarihinden itibaren kırksekiz saat geçmeden görüşülemez. Bu süre
geçmeden gündeme alınması,
gündemdeki kanun teklifleri
ile komisyonlardan gelen diğer
işlerden birine öncelik
verilerek bu kısmın
ilk sırasına geçirilmesi,
esas komisyon tarafından gerekçeli
olarak Genel Kuruldan
istenebilir. Bu takdirde,
Genel Kurul, işaret
oyuyla karar verir.
Danışma
Kurulunun teklifi üzerine
Genel Kurul, toplantı
hafta, gün ve
saatlerini değiştirebileceği gibi, diğer günlerde de toplantı
yapılmasına karar verebilir.
Başkan
oturumu açar ve
gerekirse kapatır. Oturumun
devamınca Başkanlık makamı ve kâtip üyelikler boş kalamaz. Zorunlu hallerde,
o birleşim için
geçerli olmak kaydıyla
ve sona ermek
üzere olan işlerin tamamlanması amacıyla oturumun
uzatılmasına Genel Kurulca karar
verilebilir.
Tezkerelerin
oylanması ile kanunların
oylanması esnasında, işaretle
oylamaya geçilirken en az
yirmi milletvekili ayağa
kalkmak veya önerge
vermek suretiyle yoklama yapılmasını isteyebilir.
Oturumu
yöneten Başkan ve
diğer Başkanlık Divanı
üyeleri toplantı yeter
sayısına dâhil edilir
.
Bütçe sunuş konuşmasını
Yürütme adına Cumhurbaşkanı
yardımcısı veya bir bakan yapar.
Bütçe ve
kesinhesap kanun tekliflerinin
görüşüldüğü Genel Kurul
oturumlarına Yürütme adına Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlar
katılabilir ve görüş bildirebilir
Genel
Kurula başkanlık eden
Başkan veya Başkanvekili,
asıl konu görüşülürken ve
oylanırken hiçbir surette görüşünü
açıklayamaz. Başkan veya başkanvekilleri, görevlerinin
yerine getirilmesinin gerektirdiği
haller dışında tartışmalara
katılamazlar; kişisel savunma hakları
saklıdır. Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı oy kullanamaz.
Başkanvekilleri oturuma başkanlık
yapmadıkları zaman, oy
kullanabilir ve oyunun rengini belirtmek üzere söz alabilirler.
Şahsına
sataşılan veya ileri
sürmüş olduğu görüşten
farklı bir görüş kendisine atfolunan
komisyon, siyasî parti
grubu veya milletvekilleri, açıklama
yapabilir ve cevap verebilir.
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
Genel Kurulu, bir
siyasî parti grubunun yahut yirmi milletvekilinin yazılı istemi
üzerine kapalı oturum yapabilir.
Kapalı
oturum tutanakları ve
özetleri, kapalı oturum
tarihinden itibaren on yıl geçtikten sonra yayımlanabilir. Bunların
daha önce veya
sonra yayımlanması hususunda
Genel Kurul, Danışma Kurulunun
teklifi üzerine işaret oyuyla karar verir.
Milletvekillerince verilen
kanun tekliflerinde bir
veya daha çok
imza bulunabilir. Kanun teklifleri, gerekçesi ile birlikte Başkanlığa
verilir. Komisyonlar, şartlarına uymayan
kanun tekliflerini, sahiplerine
tamamlatmaya yetkilidirler. Kanun teklifleri, Başkanlıkça komisyonlara doğrudan doğruya havale edilir.
Teklif
sahibi verilen kanun
teklifini gündeme alınmadan
evvel Genel Kurula bilgi verilmek şartıyla geri alabilir. Şu kadar
ki, bu kanun
tekliflerini diğer bir
üye veya esas
komisyon üzerlerine alırlarsa görüşmeye devam olunur. Bu
teklifler gündeme alınmışlarsa
geri alınmaları için
Genel Kurulun karar
vermesi gerekir.
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
tarafından reddedilmiş olan
kanun teklifleri, ret tarihinden
itibaren bir tam
yıl geçmedikçe Türkiye
Büyük Millet Meclisinin
aynı yasama dönemi içinde yeniden
verilemez.
Bir
yasama döneminde sonuçlandırılamamış olan
kanun teklifleri hükümsüz sayılır.
Ancak, Türkiye Büyük
Millet Meclisi üyeleri
bu kanun tekliflerini yenileyebilirler
Yasama dönemi
başında, önceki dönemde
verilmiş yazılı soru,
Meclis araştırması, genel görüşme
önergeleri ve Cumhurbaşkanınca bir
daha görüşülmek üzere
geri gönderilen kanunlar hükümsüz sayılır.
Bir
yasama döneminde sonuçlandırılamamış olan
yürürlükteki kanun hükmünde kararnameler hükümsüz
sayılmaz ve bunlar
hakkında kanun teklifleri
hakkındaki hükümler
uygulanır. Yürürlükten kaldırılan
kanun hükmünde kararnameler
bir raporla Genel
Kurula sunulmadan işlemden kaldırılamaz.
Kanun teklifleri; Genel Kurulda, aşağıda
belirtilen usule göre görüşülür: a) Teklifin tümü hakkında görüşme açılır. b)
Teklifin tümünün görüşülmesinden sonra
yirmi dakika komisyonla
soru ve cevap işlemi
yapılır. Maddeler üzerinde bu süre on dakikadır. c) Teklifin maddelerine
geçilmesi oylanır. ç) Teklifin maddeleri görüşülür. d) Teklifin tümü oylanır.
Anayasa değişiklikleri hariç,
kanun tekliflerinin tümü
açık oylamaya tâbi
işlerden değilse en az
yirmi milletvekilinin talebi
halinde açık oyla,
aksi takdirde bu
oylamalar ile maddelerin
oylamaları işaret oyuyla yapılır.
Cumhurbaşkanınca
yayımlanması kısmen uygun
bulunmayan ve bir
daha görüşülmek üzere Türkiye
Büyük Millet Meclisine
geri gönderilen kanunların
sadece uygun bulunmayan maddelerinin görüşülmesine
kanunun görüşmelerine başlamadan
önce Genel Kurulca görüşmesiz karar
verilebilir. Bu durumda,
sadece uygun bulunmayan
maddelerle ilgili görüşme açılır. Kanunun
tümünün görüşülmesine karar
verilmesi durumunda ise
kanun yukarıdaki fıkralara göre
görüşülür. Kanunun tümünün
oylaması her halde
yapılır. Genel Kurulun,
bir daha görüşülmek üzere
geri gönderilen kanunun
tümünü veya uygun
bulunmayan maddelerini aynen kabul
edebilmesi için üye
tamsayısının salt çoğunluğunun
oyu aranır. Bu
oylamalarda üye tamsayısının salt
çoğunluğunun bulunamaması halinde
oylaması yapılan kanunun
tümü ya da oylanan madde reddedilmiş sayılır.
Bir
kanun teklifinin Genel
Kuruldaki görüşülmesi sırasında
teklifin belli bir maddesinin
Anayasaya aykırı olduğu
gerekçesiyle reddini isteyen
önergeler, diğer önergelerden
önce oylanır.
Kanunlarda
veya İçtüzükte aksine
bir hüküm yoksa,
kanun teklifinde bir maddenin
reddi, tümünün veya
bir maddenin komisyona
iadesi, bir maddenin
değiştirilmesi, metne ek veya
geçici madde eklenmesi
hakkında, milletvekilleri ve
esas komisyon değişiklik önergeleri verebilir.
Değişiklik
önergeleri gerekçeli olarak
verilir. Değişiklik önergeleri
ve gerekçeleri beşyüz kelimeden
fazla ise, önerge
sahibi önergesine beşyüz
kelimeyi geçmeyen bir
özet eklemek zorundadır.
Anayasa
gereğince Türkiye Büyük
Millet Meclisinin onaylamayı
bir kanunla uygun bulmasına
bağlı olan andlaşmalar
Cumhurbaşkanınca, Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına genel gerekçesiyle sunulur
Milletvekilleri tarafından andlaşmaların onaylanmasının uygun
bulunduğuna dair kanun
teklifi verilebilir. Bu teklif diğer kanun tekliflerinin tabi
olduğu usule göre işlem görür.
Genel veya özel
af ilanını içeren
tekliflerin Genel Kurulda
kabulü Türkiye Büyük Millet
Meclisi üye tamsayısının
beşte üç çoğunluğunun
kararı ile mümkündür.
Anayasa
değişiklik teklifleri, diğer
kanun tekliflerinin görüşülmesindeki usule tabidir. Ancak, bu
teklifler Genel Kurulda iki defa görüşülür. İkinci görüşmeye, birinci
görüşmenin bitiminden kırksekiz saat
geçmeden başlanamaz. İkinci
görüşmede yalnızca maddeler
üzerinde verilmiş değişiklik
önergeleri görüşülür,
birinci görüşmede üzerinde
değişiklik teklifi bulunmayan
bir madde hakkında
ikinci görüşmede önerge
verilemez.
Anayasada
değişiklik tekliflerinin birinci
ve ikinci görüşmelerinde, maddelerin kabulü
ile ikinci görüşmenin
sonunda tümünün kabulü
üye tamsayısının beşte
üç çoğunluğunun gizli oyu ile mümkündür. Birinci görüşmede gerekli
çoğunlukla kabul oyu alamayan bir madde ikinci görüşmede de gerekli çoğunlukta
kabul oyu alamamışsa reddedilmiş olur.
Seçimlerin
yenilenmesine dair önergeler,
Anayasa Komisyonunda
görüşülür ve Anayasa
Komisyonu raporu Genel
Kurulda gündemdeki bütün
konulardan önce
görüşüldükten sonra açık
oya sunulur. Türkiye
Büyük Millet Meclisi
üye tamsayısının beşte
üç çoğunluğunun oyu ile seçimlerin yenilenmesine karar verebilir.
Yazılı
soru, kısa, gerekçesiz
ve kişisel görüş
ileri sürülmeksizin; kişilik
ve özel yaşama ilişkin
konuları içermeyen bir
önerge ile yazılı
olarak cevaplanmak üzere milletvekillerinin, Cumhurbaşkanı
yardımcıları ve bakanlara
yazılı olarak soru
sormalarından ibarettir. Yazılı
soru önergesi, sadece
bir milletvekili tarafından
imzalanır ve Başkanlığa
verilir. Yazılı soru önergelerine
belge eklenemez.
Aşağıdaki
sorular Başkanlıkça kabul
edilmez: a) Başka bir kaynaktan kolayca
öğrenilmesi mümkün olan konular; b) Tek
amacı istişare sağlamaktan ibaret konular.
Yazılı
sorular, Cumhurbaşkanı yardımcıları
veya bakan tarafından
gönderildiği tarihten
itibaren en geç onbeş gün içinde
cevaplandırılır.
Başkanın, Başkanlık Divanının, Başkanlık
Divanı üyelerinin ve
Danışma Kurulunun Türkiye Büyük
Millet Meclisinin faaliyetleriyle ilgili
görevleri hakkında,
Başkanlıktan yazılı soru
sorulabilir. Bu sorular
Başkan veya görevlendireceği başkanvekillerinden biri
tarafından cevaplandırılır
Genel
görüşme açılması, siyasî
parti grupları veya
en az yirmi milletvekili tarafından
Başkanlıktan bir önergeyle
istenebilir.
Genel
görüşme açılmasına karar
verilirse, genel görüşme
günü bir özel gündem
halinde Danışma Kurulunca
tespit edilir. Genel
görüşmenin başlayacağı gün,
görüşme açılmasına karar verilmesinden
itibaren kırksekiz saatten
önce ve yedi
tam günden sonra olamaz.
Meclis araştırmasının açılmasında genel
görüşme açılmasındaki hükümler
uygulanır. Meclis araştırma komisyonunun
raporu hakkında Genel Kurulda, genel görüşme açılır
Araştıtma komisyonunun üye
adedi, çalışma süresi
ve gerektiğinde Ankara
dışında da çalışabileceği hususu
Meclis Başkanının teklifi
ile Genel Kurulca
tespit edilir. Araştırmasını
üç ay içinde bitiremeyen
komisyona bir aylık
kesin süre verilir.
Komisyon bu süre
sonunda da çalışmasını tamamlayamadığı takdirde
süre bitiminden itibaren
onbeş gün içinde
araştırmanın tamamlanmaması
nedenleri veya o
ana kadar varılan
sonuçlar üzerinde Genel
Kurulda görüşme açılır. Genel
Kurul bu görüşme ile yetinebileceği gibi yeni bir komisyon da kurabilir
Görevde
bulunan veya görevden
ayrılmış olan Cumhurbaşkanı yardımcıları ve
bakanlar hakkında görevleri
ile ilgili suç
işledikleri iddiasıyla Türkiye
Büyük Millet Meclisi üye
tamsayısının salt çoğunluğunun
vereceği önergeyle Meclis
soruşturması açılması istenebilir.
Meclis
soruşturması açılıp açılmaması
hakkında üye tamsayısının
beşte üçünün gizli oyuyla karar verilir.
Meclis
soruşturması açılmasına karar
verilmesi halinde, Meclisteki siyasî partilerin,
güçleri oranında komisyona
verebilecekleri üye sayısının
üç katı olarak gösterecekleri adaylar
arasından her siyasî
parti için ayrı
ayrı ad çekme
suretiyle kurulacak onbeş kişilik
bir komisyon tarafından soruşturma
yapılır.
Soruşturma
komisyonu üye tamsayısının
salt çoğunluğu ile
toplanır ve toplantıya
katılanların salt çoğunluğu ile karar
verir.
Soruşturma
komisyonu, soruşturma sonucunu
belirten raporunu iki
ay içinde Meclis Başkanlığına sunar.
Soruşturmanın bu sürede
bitirilememesi halinde, komisyona
bir aylık yeni ve kesin bir
süre verilir.
Soruşturma
komisyonu raporu, Başkanlığa
verildiği tarihten itibaren on gün
içinde bastırılarak hakkında
soruşturma açılması istenen
Cumhurbaşkanı yardımcısı veya bakana
derhal gönderilir ve
Türkiye Büyük Millet
Meclisi üyelerine dağıtılır.
Rapor, üyelere dağıtımından
itibaren on gün içinde görüşülür.
Yüce Divana sevk kararı ancak üye tamsayısının
üçte iki çoğunluğu ile alınır.
Siyasî
parti gruplarında, Meclis
soruşturması ile ilgili
görüşme yapılamaz ve karar alınamaz.
Görevde bulunan veya görevden ayrılmış
olan Cumhurbaşkanı hakkında, bir suç
işlediği iddiasıyla Türkiye
Büyük Millet Meclisi
üye tamsayısının salt
çoğunluğunun vereceği önergeyle soruşturma açılması istenebilir.
Dilekçe
Komisyonu, Türk vatandaşlarının ve
karşılıklılık esası
gözetilmek kaydıyla Türkiye’de
ikamet eden yabancıların
kendileriyle veya kamu
ile ilgili olarak Türkiye Büyük
Millet Meclisi Başkanlığına gönderdikleri
dilek ve şikâyetleri inceler.
Dilekçe.komisyonu:
1. Belli
bir konuyu ihtiva etmeyen, 2. Yeni bir
kanunu veya bir kanun değişikliğini gerektiren, 3. Yargı mercilerinin görevine giren konularla
ilgili olan veya haklarında bu merciler tarafından verilmiş bir karar bulunan,
4. Yetkili idarî makamlarca verilen
kesin cevap suretini ihtiva etmeyen, 5.
Kanunun dilekçede bulunmasını zorunlu
gördüğü şartlardan herhangi
birini taşımayan, Dilekçelerin
görüşülemeyeceğini karara bağlar.
Cumhurbaşkanı
tarafından ilan edilen ve
Resmî Gazetede yayımlanan
olağanüstü hal ile
ilgili karar Cumhurbaşkanlığı tezkeresiyle Türkiye Büyük
Millet Meclisinin onayına sunulur. Türkiye
Büyük Millet Meclisi
tatilde ise derhal
toplantıya çağırılır; Meclis
gerekli gördüğü takdirde olağanüstü
halin süresini kısaltabilir,
uzatabilir veya olağanüstü
hali kaldırabilir.
Cumhurbaşkanının
talebiyle Türkiye Büyük
Millet Meclisi her
defasında dört ayı geçmemek üzere süreyi uzatabilir. Savaş
hallerinde bu dört aylık süre aranmaz.
olağanüstü hallerde Cumhurbaşkanı
tarafından çıkarılan ve Resmî Gazetede
yayımlandıkları gün Meclis onayına sunulan
Cumhurbaşkanlığı kararnameleri, savaş
ve mücbir sebeplerle
Türkiye Büyük Millet Meclisinin
toplanamaması hali hariç
olmak üzere üç
ay içinde Türkiye
Büyük Millet Meclisinde öncelikle
görüşülür ve karara
bağlanır.
Üç ay içinde
görüşülüp karara bağlanamayan
Cumhurbaşkanlığı
kararnameleri kendiliğinden
yürürlükten kalkar.
yabancı
bir devlete karşı veyahut
belli bir devleti
hedef tutmayıp Türkiye
için savaş hukukunun
yürürlüğe girmesini
gerektiren hallerde savaş
hali ilanına, Cumhurbaşkanının istemi
üzerine, Türkiye Büyük Millet
Meclisince karar verilir. Bu kararı
Cumhurbaşkanı uygular.
Türk
Silahlı Kuvvetlerinin
yabancı ülkelere gönderilmesine veya
yabancı silahlı kuvvetlerin
Türkiye’de bulunmasına belli bir
süre için, Cumhurbaşkanının istemi
üzerine, Türkiye Büyük
Millet Meclisince izin verilir. Bu kararı Cumhurbaşkanı uygular.
Bir
milletvekilinin veya görevleriyle
ilgili olmayan suçlardan
dolayı Cumhurbaşkanı
yardımcıları ve bakanların
dokunulmazlığının kaldırılması hakkındaki
istemler Başkanlıkça,
Anayasa ve Adalet
komisyonları üyelerinden kurulu
Karma Komisyona havale edilir.
Dokunulmazlığının kaldırılmasını üyenin bizzat istemesi yeterli değildir.
Türkiye
Büyük Millet Meclisi
üyeliğinden istifa eden
milletvekilinin istifa
yazısının gerçekliği Başkanlık
Divanınca incelenip tespit
edildikten sonra üyeliğinin düşmesine
Genel Kurulca görüşmesiz karar verilir. Türkiye Büyük
Millet Meclisi üyeliğine
seçilmeye engel bir
suçtan dolayı kesin
hüküm giyen veya kısıtlanan
milletvekili hakkındaki kesinleşmiş
mahkeme kararının Genel
Kurulun bilgisine sunulmasıyla üyelik sıfatı sona erer.
Milletvekilliği
ile bağdaşamayacağı
belirtilen herhangi bir
hizmeti veya görevi
sürdürmekte ısrar eden
üyelerin
milletvekilliğinin düşürülmesi
karma komisyon raporunun görüşülmesi üzerine
GİZLİ oylamaya karar verilir
Bir
milletvekili Meclis çalışmalarına
özürsüz veya izinsiz
olarak bir ay içinde
toplam beş birleşim
günü katılmazsa Genel Kurul
devamsızlık sebebiyle milletvekilliğinin düşmesi gerektiğine üye
tamsayısının salt çoğunluğu
ile karar verirse,
üyeliği düşer
Anayasada,
kanunlarda ve İçtüzükte
açık veya gizli
oylama yapılmasının zorunlu
olduğu belirtilmeyen bütün hususlarda
kaide olarak işaret oyuna başvurulur. İçtüzükte
işaret oyuyla halledileceği
belirtilen hususlarda, oylamaların
işaretle yapılması zorunludur.
Açık oylamanın zorunlu olduğu haller MADDE 142-
Merkezî yönetim bütçe
kanun teklifleri, merkezî
yönetim bütçe kanununda değişiklik
yapılmasına, merkezî yönetim
kapsamındaki kamu idarelerine
ek ödenek verilmesine veya
bu idarelerin bütçeleri
arasında ödenek aktarması
yapılmasına dair kanun teklifleri ile
geçici bütçe kanun
tekliflerinin tümü; vergi,
resim ve harçlar
konulmasına, kaldırılmasına,
eksiltilmesine veya artırılmasına
dair kanun tekliflerinin
tümü; merkezî yönetim kesinhesap kanunu
teklifleri; milletlerarası andlaşmaların
onaylanması; bu andlaşmalara katılma veya
bu andlaşmaların belli
hükümlerinin yürürlüğe konması
hakkındaki katılma
bildirilerinin yapılmasının uygun
bulunması hakkındaki kanun
tekliflerinin tümü; uzun
vadeli kalkınma planının tümü
ve bu İçtüzüğün
emredici hükümleriyle belirtilen
diğer hususların oylanması açık
oylama ile yapılır. Açık oylama istemi MADDE
143- Anayasa, kanunlar
ve İçtüzük gereğince işaret
oyuna yahut gizli
oya başvurulması zorunlu olmayan
hallerde açık oylama
yapılması en az
yirmi milletvekilinin yazılı istemine bağlıdır.
Gizli
oylama yapılabilmesi için
yirmi milletvekilinin bir önerge
ile, gizli oylama
yapılmasını istemesi ve
bu istemin Genel
Kurulca kabulü lâzımdır. Karar görüşmesiz işaret oyuyla alınır.
Disiplin cezalarının nevileri MADDE 156- Milletvekillerine verilebilecek disiplin
cezaları şunlardır: 1. Uyarma; 2. Kınama; 3.
Meclisten geçici olarak çıkarma.
Uyarma MADDE 157- Uyarma cezasını gerektiren haller şunlardır: 1.
Söz kesmek; 2. Sükûneti ve
çalışma düzenini bozmak; 3. Şahsiyatla uğraşmak. Uyarma cezasının
verilmesi MADDE 158- Uyarma
cezası verilmesinin gereğini
takdir ve yerine
getirme yetkisi, Başkana aittir.
Söz söylemekten yasaklama MADDE 159- Aynı
birleşimde iki defa
uyarma cezası alan milletvekilinin o
birleşimin sonuna kadar söz
söylemesi Başkanın teklifi
üzerine, Genel Kurulca
görüşmesiz ve işaret
oyu ile yasaklanabilir.
MADDE 160-
Kınama cezasını gerektiren
haller şunlardır: 1. Aynı birleşimde
iki kere uyarma
cezası aldığı halde
bunu gerektiren hareketten vazgeçmemek; 2. Bir ay içinde üç kere uyarma cezasına uğramış olmak; 3. Kaba ve yaralayıcı sözler sarf etmek ve hareketler yapmak; 4. Türkiye
Büyük Millet Meclisi
bina, tesis, eklenti
ve arazisine silahlı
olarak girmek; 5. Mecliste gürültü
ve kavgaya sebep
olmak veya Meclisin
görevini yerine getirmesini
önlemek için toplu bir harekete girişilmesine önayak olmak; 6. Genel Kurulun
çalışma düzenini ve
huzurunu bozucu döviz,
pankart ve benzeri materyali getirmek ve kullanmak.
Meclisten geçici çıkarma MADDE 161-
Meclisten geçici olarak
çıkarma cezası aşağıdaki hallerde
verilir: 1. Aynı birleşim sırasında üç kere kınama cezasına uğramak; 2. Bir ay içinde beş kere kınama cezası almak; 3. Görüşmeler sırasında
Cumhurbaşkanına, Türkiye Büyük
Millet Meclisine, Başkanına, Başkanlık
Divanına, Başkanlık görevini
yerine getiren Başkanvekiline, milletvekiline, Türk
Milletinin tarihine ve
ortak geçmişine, Anayasanın
ilk dört maddesinde çerçevesi çizilen
Anayasal düzene hakaret
etmek ve sövmek,
Türkiye Cumhuriyetinin ülkesi
ve milletiyle bölünmez bütünlüğü
esasında Anayasada düzenlenen
idari yapısına aykırı tanımlamalar yapmak; 4. Görüşmeler
sırasında halkı veya Devlet kuvvetlerini
yahut kamu organ, kuruluş ve görevlilerini
kanun dışı hareketlere,
ayaklanmaya veya Anayasa
hükümlerini bozmaya teşvik veya
tahrik etmek; 5. Türkiye Büyük Millet
Meclisi Genel Kuruluna
ve komisyonlara silahlı
olarak girmek; 6. Meclis yapıları
yahut eklentileri içinde yasak bir eylemde bulunmak; 7. Fiili saldırıda bulunmak.
Kınama
ve geçici olarak
Meclisten çıkarma cezaları
Başkanın teklifi üzerine Genel
Kurulca görüşmesiz, işaret oyu ile
kararlaştırılır.
Disiplin cezaları Cumhurbaşkanı yardımcıları veya
bakanlar hakkında da uygulanır.
İçtüzük
değişiklikleri, Türkiye Büyük
Millet Meclisi kararı
olarak Resmî Gazetede yayımlanmakla yürürlüğe
girer; kararda, ileriye
ait başkaca bir
yürürlük tarihi de
gösterilebilir.
Yorumlar
Yorum Gönder