Ana içeriğe atla

MEDEDNİ USÜL HUKUKU- KANUN YOLLARI 2



#  kanun yararına temyiz

# ilk derece mahkemelerinin ve Bölge adliye mahkemelerinin kesin olarak verdikleri kararlar ile kanun yolu incelemesinden geçmeden kesinleşmiş bulunan kararlara karşı kanun yararına temyiz yolu açıktır

# kanun yararına temyiz olağanüstü bir kanun yoludur

# kanun yararına temyiz başvurusu kabul edilirse verilecek kararda sadece yargılama hatasına işaret edilir hüküm taraflar bakımından değişmez

# kanun yararına temyiz yoluna Adalet Bakanlığı veya Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından başvurulur
# bu makamlar kendiliğinden başvuru yapabileceği gibi ilgililerin talebi Üzerine de başvuru yapabilir

# kanun yararına temyiz başvurusunu Yargıtay'ın ilgili dairesi inceler

# kararın Bir örneği Adalet Bakanlığına gönderilir ve resmi gazetede yayınlanır

# yargılamanın yenilenmesi

# yargılamanın yenilenmesi olağanüstü bir kanun yoludur

# maddi anlamda kesinleşmeyen kararlara karşı yargılamanın yenilenmesi yoluna başvurulamaz # çekişmesiz yargı kararları ve icra Mahkemesi'nin kesin hüküm teşkil etmeyen kararlarına karşı yargılamanın yenilenmesi yoluna başvurulamaz
# feragat kabul veya sulh ile sonuçlanan ve kesinleşen mahkeme kararlarına karşı yargılamanın yenilenmesi yoluna başvurulabilir
# temyiz edilmediği için kesinleşen kararlara karşı da yargılamanın yenilenmesi yoluna başvurulabilir # Yol hükmünde kararlara karşı yargılamanın yenilenmesi yoluna başvurulamaz

# yargılamanın yenilenmesi sebepleri

1 mahkemenin kanuna uygun olarak teşekkül etmemiş olması
2. davaya bakması yasak olan veya hakkındaki ret talebi mercilerce kesin olarak kabul edilen hakimin karar vermiş veya karara katılmış olması
3. vekil veya temsilci olmayan kimselerin huzuruyla davanın görülmüş ve karara bağlanmış olması
4. yargılama sırasında aleyhine hüküm verilen tarafın elinde olmayan nedenlerle elde edilemeyen bir belgenin kararın verilmesinden sonra ele geçirilmiş olması
5. karara esas alınan senedin sahteliğine karar verilmiş veya senedin sahte olduğunun mahkeme veya resmi makam önünde ikrar edilmiş olması
6. ifadesi karara esas alınan Tanığın karardan sonra yalan tanıklık yaptığının sabit olması
7. bilirkişi veya tercümanın hükme esas alınan husus hakkında kasten gerçeğe aykırı beyanda bulunduğunun sabit olması
8. lehine karar verilen tarafın karara esas alınan yemini  yalan yere ettiğinin ikrar veya yazılı delille sabit olması
9. karara esas alınan bir hükmün kesinleşmiş başka bir hükümle ortadan kalkmış olması
10. lehine karar verilen tarafın karara etki eden hileli bir davranışta bulunmuş olması
11. bir dava sonunda verilen hükmün kesinleşmesinden sonra tarafları konusu ve sebebi aynı olan ikinci davada öncekine aykırı bir hükmün verilmiş ve bu hükmün de kesinleşmiş olması
12. kararın Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin veya iki proteinlerinin ihlali suretiyle verildiğinin Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin kesinleşmiş kararıyla tespit edilmiş olması
13. davanın taraflarından birisinin alacaklıları veya aleyhine hüküm verilen tarafın yerine geçenler borçluları veya yerine geçmiş oldukları kimselerin aralarında anlaşarak kendilerine karşı
hile yapmaları nedeniyle hükmün iptalini isteyebilirler
- bu son durumda davanın tarafı dışındaki kişiler tarafların davada muvazaalı hareket ettiklerini ileri sürerek kesin hükmün iptalini istemektedirler

14. Anayasa mahkemesinde tespit edilen ihlal bir mahkeme kararından kaynaklanmışsa ihlali ve sonuçlarının ortadan kaldırmak için yeniden yargılama yapmak üzere dosya ilgili mahkemeye gönderilir
- yeniden yargılama yapılmasında hukuki yarar bulunmayan hallerde başvurucu lehine tazminata hükmedilebilir veya genel mahkemelerde dava açılması yolu gösterilebilir
- yeniden yargılama yapmakla yükümlü mahkeme Anayasa Mahkemesi'nin ihlal kararında açıklandığı ihlali ve sonuçlarını ortadan kaldıracak şekilde mümkünse dosya üzerinden karar verir

#  yargılamanın yenilenmesi usulü

# yargılamanın yenilenmesine kural olarak kararın tarafları başvurabilir
#ancak yargılamanın yenilenmesi tarafların alacakları veya halefleri tarafından da istenebilir
# fer'i müdahil yargılamanın yenilenmesini talep edemez

# yargılamanın yenilenmesi süresi kural olarak 3 AY  ve herhalde yenileme talebine konu olan hükmün kesinleşmesinden itibaren 10 YILDIR.

# sürelerin başlangıç tarihleri

1. mahkemenin kanuna uygun olarak teşekkül etmemiş olduğunun öğrenildiği
2. davaya bakması yasak olan hakimin bakmasında ve vekil veya temsilci olmayan kimselerin davayı takip etmeleri durumunda kararın davalıya veya gerçek vekil veya temsilciye tebliğ edildiği
3. alacaklı veya davalı yerine geçenlerin karardan usulen haberdar olduğu
4. yeni belgenin elde edildiği veya hilenin farkına varıldığı
5. senedin sahteliği yalan tanıklık gerçeğe aykırı bilirkişilik ve tercümanlık yalan yere yemin hallerinde ceza mahkumiyetine ilişkin hükmün kesinleştiği ya da ceza kovuşturmasına başlamadığı ya da soruşturmanın sonuçsuz kaldığı
6. karara esas alınan ilamın bozularak kesin hüküm şeklinde tamamen ortadan kalkmasından haberdar olunduğu
7. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin kesinleşmiş kararının tebliğ edildiği tarihten başlar

# kesin hükme rağmen ona aykırı bir kesin hükmün oluşması durumunda yargılamanın yenilenmesi suresi ilama ilişkin zamanaşımı süresi kadardır

# yargılamanın yenilenmesi talebi karar vermiş olan mahkemeye yapılır
# yargılamanın yenilenmesini talep eden taraf karşı tarafın bu dava nedeniyle uğrayabileceği zararı karşılamak üzere mahkemece belirlenen teminat göstermek zorundadır
# yargılamanın yenilenmesi kural olarak hükmün icrasını durdurmaz ancak talepte bulunandan teminat alınarak icranın durdurulmasına karar verilebilir
yargılamanın yenilenmesi sebebi bir mahkeme kararına dayanıyorsa bu durumda teminat da alınmaz

# yargılamanın yenilenmesi talebi bir dava olarak açılıp görüldüğü için dava hakkında mahkemenin verdiği karara karşı süresi içinde diğer kusurların da bulunması durumunda olan kanun Yollarına başvurulabilir Çünkü yeni bir karar verilmektedir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

MİLLÎ MÜCADELE (HAZIRLIK DÖNEMİ)

✎ Mondros Ateşkes’i imzalandığı sırada Adana’da Yıldırım Orduları Komutanı iken halkı işgallere karşı mücadeleye davet etmiş, ayrıca burada Ali Fuat Paşa ile de görüşerek mücadelenin gerekliliği üzerinde bir kez daha durmuştur. Mustafa Kemal Anadolu’ya geçmeden önce geldiği İstanbul’da; Düşüncelerini yaymak için Fethi Bey ile birlikte Minber gazetesini çıkarmıştır İstanbul Hükûmeti (Damat Ferit Paşa), İngiltere’nin de baskısıyla, bölgeye çok geniş yetkilerle bir komutanın gönderilmesine karar vermiştir. Bu durum Anadolu’ya geçmek isteyen Mustafa Kemal’e aradığı fırsatı yaratmıştır. ✎ Mustafa Kemal, Damat Ferit Paşa Hükûmeti tarafından IX. Ordu Müfettişi olarak bölgeye atanmıştır. ✎ IX. Ordu Müfettişi göreviyle Samsun’a gönderilen Mustafa Kemal Paşa’nın yetkili olduğu iller arasında Sivas, Erzurum, Van ve Trabzon bulunmakta olup, ayrıca kendisine birtakım görevler verilmişti. ✎ Samsun’da Mıntıka Palas Oteli’nde kalan Mustafa Kemal Paşa, bölgede birtakım güvenlik tedbirler...

Borçlar özel isimsiz sözleşmeler

İSİMSİZ SÖZLEŞMELER (ATİPİK SÖZLEŞMELER) Unsurları ve özellikleri önceden kanunda belirlenmemiş sözleşmelerdir. İsimsiz Sözleşme Örnekleri: 1.       Sulh sözleşmesi 2.       Tek satıcılık sözleşmesi 3.       Satış için tevdi sözleşmesi 4.       Arsa payı karşılığı inşaat sözleşmesi 5.       Garanti sözleşmesi İsimsiz Sözleşme Türleri: 1.        Karma Sözleşmeler:  Kanunda düzenlenmiş sözleşme tipine ait unsurların kanunun öngörmediği tarzda bir araya gelmesi ile oluşur. Ör: Hastane kabul sözleşmesi (Kira +vekalet + hizmet) a.        Karma Kombine Sözleşmeler:  Taraflardan biri birden fazla edim yükümlülüğü altına girerken karşı taraf tek bir edim yükümlülüğü altına girer. Ör: Hastane kabul sözleşmesi b....

TBMM İÇTÜZÜK

TBMM İÇTÜZÜK [okundu] Üye   tamsayısı   altıyüzdür.   Türkiye   Büyük   Millet   Meclisi   üyeliklerinde boşalma   olması üye tamsayısını değiştirmez. Türkiye   Büyük   Millet   Meclisi   Genel   Kurulu,   milletvekili   genel   seçimi kesin   sonuçlarının   Yüksek   Seçim   Kurulunca   ilanını   takip   eden   üçüncü   gün   saat   14.00’te çağrısız olarak toplanır Milletvekilleri   andiçerek   göreve   başlarlar.   Andiçmekten   imtina   eden   milletvekilleri, milletvekili   sıfatından kaynaklanan   haklardan yararlanamazlar. Cumhurbaşkanı   yardımcıları   ve   bakanlar,   atandıkları   tarihten   sonra   yapılan   ilk birleşimde andiçerler. Danışma   Kurulunun   önerisi   üzerine   Genel   Kurulca   başka   bir   kara...