Ana içeriğe atla

MEDENİ USUL HUKUKU - BAM VE YARGITAY

Bölge adliye mahkemeleri bölgelerin coğrafi durumları ve iş yoğunluğu göz önünde tutularak belirlenen yerlerde Hakimler ve Savcılar Kurulu'nun olumlu görüşü alınarak Adalet Bakanlığı tarafından kurulur

Bölge adliye mahkemelerinin yargı çevrelerinin belirlenmesine değiştirilmesine veya bu mahkemelerin kaldırılmasına Adalet Bakanlığının önerisi üzerine hakimler ve savcılar kurulunca karar verilir

Bölge adliye mahkemeleri
-Başkanlık
-Başkanlar Kurulu
-Daireler
-Bölge adliye mahkemesi Cumhuriyet Başsavcılığı
-Bölge adliye mahkemesi Adalet Komisyonu ve müdürlüklerden oluşur.

Bölge adliye mahkemesi Başkanlar Kurulu Bölge adliye mahkemesi başkanı ve daire başkanlarından oluşur

Her Bölge adliye mahkemesinde en az 3 hukuk ve en az 2 Ceza Dairesi bulunur. Gerekli hallerde dairelerin sayısı Adalet Bakanlığı önerisi üzerine Hakimler ve Savcılar Kurulu tarafından artırılıp azaltılabilir.


Bölge adliye mahkemesi hukuk dairelerinin görevleri şunlardır:

1. Adli yargı ilk derece hukuk mahkemelerinde verilen ve kesin olmayan hüküm ve kararlara karşı yapılan başvuruları inceleyip karara bağlamak

2. Yargı çevresi içerisinde bulunan adli yargı ilk derece hukuk mahkemeleri arasındaki yetki ve görev uyuşmazlıklarını çözmek

3. Yargı çevresindeki yetkili adli yargı ilk derece Hukuk Mahkemesi'nin bir davaya bakmasına fiili veya hukuki bir engel çıktığı veya iki mahkemenin yargı sınırları kapsamının belirlenmesinde tereddüt edildiği takdirde o davanın Bölge adliye mahkemesi yargı çevresi içinde başka bir Hukuk Mahkemesine nakline veya yetkili mahkemenin tayinine karar vermek

Yargıtay

Yargıtay temyiz mahkemesi olmasının yanı sıra kanunla gösterilen belli davalara ilk ve son derece mahkemesi olarak bakar

Yargıtay'ın genel olarak görevleri şunlardır:
-Hukuk mahkemelerinden verilen ve kanunun başka bir adli yargı merciine bırakmadığı karar ve hükümleri ilk ve son mercii olarak inceleyip karara bağlamak
-Yargıtay başkan ve üyeleri ile Yargıtay Başsavcısı ve vekili ile özel kanunlarda gösterilen kimseler aleyhine açılacak davalara ilk ve son derece mahkemesi olarak bakmak

Yargıtay'ın karar organları
-daireler
-hukuk genel kurulu
-ceza genel kurulu
-büyük genel kurul
-başkanlar kurulları
-birinci başkanlık kurulu
-yüksek disiplin kurulu
-yönetim kurulu

Yargıtay 1. başkanı seçilebilmek için en az 10 yıl
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı 1. başkan vekili ve Yargıtay Cumhuriyet başsavcıvekili seçilebilmek için en az 5 yıl
Daire Başkanı seçilebilmek için en az 3 yıl süreyle
Yargıtay üyeliği yapmak zorunludur.

Yargıtay Genel Sekreteri en az 5 yıl Yargıtay üyeliği yapmış olanlar arasından Birinci Başkan tarafından seçilir

Yargıtay 38 daireden oluşur

Mevcut daireler hukuk veya Ceza Dairesi olarak Yargıtay büyük Genel Kurulu tarafından belirlenir

Yargıtay daireleri heyet halinde çalışır heyet Bir başkan ve 4 üyenin katılmasıyla toplanır

Yargıtay üyeleri birinci sınıfa ayrılmış adli yargı hakim ve cumhuriyet savcıları ile bu meslekten sayılanlar arasından Hakimler ve Savcılar Kurulu tarafından üye tam sayısının Salt çoğunluğu ile ve gizli oyla seçilir

Yargıtay daireleri arasında bir iş dağılımı ilişkisi bulunur

Yargıtay hukuk ve Ceza genel kurullarının görevleri şunlardır:
1. Yargıtay dairelerinin bozma kararlarına karşı mahkemelerce verilen direnme kararlarını inceleyerek karar vermek
2.  a. Aynı veya farklı yer Bölge adliye mahkemelerinin kesin olarak verdikleri kararlar bakımından hukuk daireleri arasında veya ceza daireleri arasında uyuşmazlık bulunursa
      b. Hukuk daireleri arasında veya ceza daireleri arasında içtihat uyuşmazlıkları bulunursa
      c. Yargıtay dairelerinin biri yerleşmiş içtihadından dönmek isterse, benzer olaylarda birbirine uymayan kararlar verilmiş bulunursa

bunları içtihatların birleştirilmesi yoluyla kesin olarak karara bağlamak
3.Yargıtay başkan ve üyeleri Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı ve Yargıtay Cumhuriyet başsavcıvekili ile yargılama görevi özel kanunlarca Yargıtay genel kurullarına verilen kişilere ait  davaları ilk mahkeme olarak görmek ve hükme bağlamak ve
4. ilk mahkeme olarak özel dairelerce verilen hüküm ve kararların temiz ve itiraz yoluyla incelemesini yapmak


Yargıtay büyük genel kurulunun görevleri ise şunlardır


1. Birinci başkanı, birinci başkanvekillerini, daire başkanlarını ve yargıtay kanununda  gösterilen kurulların üyelerini seçmek
2. Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı ve Yargıtay Cumhuriyet başsavcıvekili adaylarını belirlemek
3. Özel kanunların Yargıtay üyelerinin katılmasını öngördüğü kurulları üye seçmek veya üye adayı belirlemek
4. Yargıtay iç yönetmeliğini yapmak ve gerektiğinde değiştirmek
5. Hukuk genel Kurulu'nun benzer olaylarda birbirine aykırı biçimde verdiği kararları ile
    Ceza genel kurulunun yine benzer olaylarda birbirine aykırı verdiği kararları veya
    Hukuk genel kurulu ile Ceza genel kurulu
    Hukuk genel kurulu ile bir Hukuk Dairesi
    Hukuk genel kurulu ile bir Ceza Dairesi veya
    Ceza genel kurulu ile bir Ceza Dairesi
    Ceza genel kurulu ile bir Hukuk Dairesi veya
    Bir Hukuk Dairesi ile bir Ceza Dairesi
  
arasındaki İçtihat uyuşmazlıklarını gidermek ve içtihatları birleştirmek

Yargıtay büyük genel Kurulu'nun kararları kesin olup bu kararlar aleyhine başka bir yargı merciine başvurulamaz

Her mahkemenin yargı çevresi mahkemenin bulunduğu ilçenin idari sınırları ile belirlenir

Hukuki yardım veya istinabe belli iş veya işlemlerin davaya bakan mahkemece değil de başka bir mahkeme tarafından yapılmasıdır

Kendisinden hukuki yardım talep edilen mahkeme bu istemi yerine getirmek zorundadır. Ancak bunun için yardım istemenin yazılı olarak hangi işlemin yapılacağı hususunu da açıkça içerecek şekilde iletilmesi gerekir

Hukuki yardım talep edilen işlem yardım talep edilen mahkemenin yargı çevresi içinde yapabileceği bir işlem olmalıdır

Hukuki yardım konusu işlemin yapılması bir gideri gerektiriyor ise hukuki yardım talep eden mahkeme bu gideri de göndermelidir

Hukuki yardım Türk mahkemeleri arasında olabileceği gibi yabancı ülke mahkemeleri arasında da olabilir

İstinabe ile Naip tayini aynı şey değildir. Naip tayini toplu mahkemelerde belli bir üyenin belli bir işin yapılması için görevlendirilmesidir.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

MİLLÎ MÜCADELE (HAZIRLIK DÖNEMİ)

✎ Mondros Ateşkes’i imzalandığı sırada Adana’da Yıldırım Orduları Komutanı iken halkı işgallere karşı mücadeleye davet etmiş, ayrıca burada Ali Fuat Paşa ile de görüşerek mücadelenin gerekliliği üzerinde bir kez daha durmuştur. Mustafa Kemal Anadolu’ya geçmeden önce geldiği İstanbul’da; Düşüncelerini yaymak için Fethi Bey ile birlikte Minber gazetesini çıkarmıştır İstanbul Hükûmeti (Damat Ferit Paşa), İngiltere’nin de baskısıyla, bölgeye çok geniş yetkilerle bir komutanın gönderilmesine karar vermiştir. Bu durum Anadolu’ya geçmek isteyen Mustafa Kemal’e aradığı fırsatı yaratmıştır. ✎ Mustafa Kemal, Damat Ferit Paşa Hükûmeti tarafından IX. Ordu Müfettişi olarak bölgeye atanmıştır. ✎ IX. Ordu Müfettişi göreviyle Samsun’a gönderilen Mustafa Kemal Paşa’nın yetkili olduğu iller arasında Sivas, Erzurum, Van ve Trabzon bulunmakta olup, ayrıca kendisine birtakım görevler verilmişti. ✎ Samsun’da Mıntıka Palas Oteli’nde kalan Mustafa Kemal Paşa, bölgede birtakım güvenlik tedbirler...

Borçlar özel isimsiz sözleşmeler

İSİMSİZ SÖZLEŞMELER (ATİPİK SÖZLEŞMELER) Unsurları ve özellikleri önceden kanunda belirlenmemiş sözleşmelerdir. İsimsiz Sözleşme Örnekleri: 1.       Sulh sözleşmesi 2.       Tek satıcılık sözleşmesi 3.       Satış için tevdi sözleşmesi 4.       Arsa payı karşılığı inşaat sözleşmesi 5.       Garanti sözleşmesi İsimsiz Sözleşme Türleri: 1.        Karma Sözleşmeler:  Kanunda düzenlenmiş sözleşme tipine ait unsurların kanunun öngörmediği tarzda bir araya gelmesi ile oluşur. Ör: Hastane kabul sözleşmesi (Kira +vekalet + hizmet) a.        Karma Kombine Sözleşmeler:  Taraflardan biri birden fazla edim yükümlülüğü altına girerken karşı taraf tek bir edim yükümlülüğü altına girer. Ör: Hastane kabul sözleşmesi b....

TBMM İÇTÜZÜK

TBMM İÇTÜZÜK [okundu] Üye   tamsayısı   altıyüzdür.   Türkiye   Büyük   Millet   Meclisi   üyeliklerinde boşalma   olması üye tamsayısını değiştirmez. Türkiye   Büyük   Millet   Meclisi   Genel   Kurulu,   milletvekili   genel   seçimi kesin   sonuçlarının   Yüksek   Seçim   Kurulunca   ilanını   takip   eden   üçüncü   gün   saat   14.00’te çağrısız olarak toplanır Milletvekilleri   andiçerek   göreve   başlarlar.   Andiçmekten   imtina   eden   milletvekilleri, milletvekili   sıfatından kaynaklanan   haklardan yararlanamazlar. Cumhurbaşkanı   yardımcıları   ve   bakanlar,   atandıkları   tarihten   sonra   yapılan   ilk birleşimde andiçerler. Danışma   Kurulunun   önerisi   üzerine   Genel   Kurulca   başka   bir   kara...