Ana içeriğe atla

MEDENİ USUL HUKUKU - YARGI GÖREBLİLERİ

 Hakimin davaya bakmasının yasak olması ve reddi
# Hakimin davadan tarafsız olamayacağını VARSAYILAN veya KUVVETLE MUHTEMEL olan hallerde hakimin davaya bakması yasaklanmıştır. Yasaklılık halleri kanunda SINIRLI SAYIDA sayılmıştır.

 # Hakimin davada tarafsız olamayacağından KUŞKU DUYULAN  hallerde ise hakimin reddi düzenlenmiştir. Red halleri SINIRLI SAYIDA DEĞİLDİR.
 # Hakimin davaya bakamaması ile reddi birbirinden farklıdır
- Hakimin davaya bakmasının yasak olması halinde hakim Bu davaya bakamaz çekinme kararı vermek zorundadır
 - Buna karşılık red sebepleri bir başka mahkeme tarafından incelenmelidir. Tarafların hakimi reddetmesi veya hakimin kendisini reddetmesi ile hakim hemen davadan el çekmez.Bu konuda başka bir mahkemenin ret  sebebini inceleyerek karar vermesi gerekir
 
 # Hakimin davaya bakmasının yasak olması veya ret sebepleri kişi olarak hakim ile ilgilidir. bir mahkemenin reddi veya davaya bakmasın yasak olması mümkün değildir.
   A. Hakimin davaya bakmasının yasak olması
 # Hakimin davaya bakmasının yasak olduğu haller kanunun 34. maddesinde sınırlı olarak sayılmıştır. Bu hallerin varlığı halinde hakim taraflar talep etmeseler bile kendiliğinden çekinmek zorundadır.
 
  1. Hakim kendisine ait olan veya doğrudan veya dolayısıyla ilgili bulunduğu davalara bakamaz
  2. Aralarında evlilik bağı kalkmış olsa bile hakim eşinin davasından çekilmek zorundadır
  3. Hakimin kendisinin veya eşinin altsoy veya üstsoyunun davasına bakmaaı yasaktır.
  4. Kendisiyle evlatlık bağı bulunan kişinin davasına bakamaz
  5. Üçüncü derece dahil olmak üzere kan ve kendisini oluşturan evlilik bağı kalksa dahi davanın tarafları ile arasında kayın hısımlığı bulunanların davasına bakamaz.
  6.  Hakim nişanlısının taraf olduğu davaya bakamaz
  7. Hakim İki taraftan birinin vekili kayyımı veya yasal danışmanı sıfatıyla hareket ettiği davaya bakamaz.
  8. Avukatlık kanunu' na göre; hakimin eşi, kan veya kayın itibarıyla usul ve furuunndan veya ikinci dereceye kadar hısımlarından olan avukat o hakimin baktığı dava ve işlerde avukatlık yapamaz. Bu durumda bu tür bir yakınlığın bulunması halinde çekilmesi gereken avukattır hakim değildir.
 # - Hakimin davaya bakmasının yasak olduğu hallerde hakim davaya bakamaz.
   - Taraflar talep etmese bile çekinmek zorundadır
    - Taraflar hakimin davaya bakmasının yasak olduğunu her zaman ileri sürebilirler.
    - Hakimin yasaklılığı kamu düzenine ilişkindir
[ ]    - Davaya bakması yasak olan hakimin davaya devam etmesine tarafların yazılı muvafakat etmesi imkansızdır.
 # - Davaya bakması yasak olan HAKİMİN yasak halinin doğumundan sonra yaptığı İŞLEMLER üst mahkemenin kararı ile iptal edilebilir Ancak mutlaka iptal edilmesi öngörülmemiştir
  - Davaya bakması yasak olan HAKİMİN verdiği KARAR VE HÜKÜMLER herhalde iptal olunur
[ ]   - Tarafların yapmış olduğu işlemler ise geçerliliğini korur.
 # Yaptığı işlemler ve verdiği kararlar iptal edilen hakim bu İşlemlerin yapılması ve tekrar edilmesi nedeniyle sebep olduğu yargılama giderlerini ödemek zorundadır.
 Bu giderleri, zarar gören tarafın zararını GENEL MAHKEMElerden talep etmesi gerekir.
 #  - Tek hakimli mahkemelerde hakim çekilme kararını kendisi verir.
    - Çok hakimli mahkemelerde ise çekinme isteğini talep eden üyenin oya katılmaması suretiyle karar verilir
    - Yargıtay dairelerinin başkan ve üyeleri ile bu dairelerin teknik hakimlerinin davaya bakmasının yasak olduğu ileri sürülebilir Bu durumda ilgili dairenin başkan ve üyelerinin çekilmesini görev yaptığı daire inceler ve karara bağlar. Yargıtay tetkik hakimleri çekilmesini de mensup olduğu daire tarafından incelenir
 # Çekinme kararına karşı üst mahkemeye başvurulabilir çekinme kararının ilk derece mahkemesi hakimince verildiği hallerde başvuru üzerine Bölge adliye mahkemesinin vereceği karar kesindir
 # Bölge adliye mahkemesi veya yargıtay'da temyiz incelemesi sırasında taraflarca ileri sürülmese bile davaya bakması yasak olan hakimin yasak halinin doğumundan sonra yaptığı işlemler iptal edilebilir. Hatta davaya bakması yasak olan hakimin verdiği hükmün kesinleşmesinden sonra yargılamanın yenilenmesi yoluna dahi başvurulabilir.
   # B. Hakimin reddi
  # Hakimin reddi sebepleri kanunda sınırlı olarak sayılmamıştır.
  Hakimin tarafsızlığını şüpheye gerektiren önemli bir sebebin bulunması genel olarak hakimin reddi sebebi olarak kabul edilmiştir.
 # Kanunda örnek olarak sayılan hakimin reddi sebepleri şunlardır:
 1. Hakimin davada İki taraftan birisine öğüt vermiş veya yol göstermiş olması
 2. Hakimin davada İki taraftan biri veya üçüncü şahıs karşısında kanunen gerekmediği halde o dava ile ilgili görüşünü belirtmiş olması
[ ] 3. Hakimin davada tanık veya bilirkişi ya da hakem yahut hakim sıfatıyla dinlenmiş ve hareket etmiş olması
 4. Davanın hakimin 4. dereceye kadar bu derece dahil yansoy hısımlarına ait bulunması
 5. Dava esnasında hakimin İki taraftan birisi ile davası vaya düşmanlığı bulunması
 ( davanın tarafı ile hakim arasında daha önce açılmış ve sonuçlanmış olan dava bu bent kapsamına girmez. Daha önceden açılmış ve  son bulmuş olan dava ancak hakimin davada tarafsız kalmasından şüphe edilebileceği hal olarak kabul edilebilir.)
 # Hakimi davanın tarafları rededebileceği gibi hakim de kendisini reddedebilir.
   AX. Taraflardan birisinin hakimi reddi
 # - Davanın taraflarından birisi hakimi reddedebilir
    - Fer'i müdahil de taraflardan birisi ile hakim arasındaki ret sebebine dayanarak hakimi reddedebilir
 # - Ret sebebi ilk duruşmadan önce biliniyorsa hakimin reddi sebebini bilen tarafın bu isteğini en geç ilk oturumda bildirmesi gerekir
   - Ret sebebi ilk duruşmadan sonra öğrenilmişse red isteminin en geç ondan sonra gelen ilk duruşmada yeni bir esasa ilişkin işlem yapılmadan önce ileri sürülmesi gerekir
  - Ret istemi herhalde hüküm verilinceye kadar yapılabilir.
 # Hakkında ret sebebi bulunan hakim taraflarca süresi içinde reddedilmez ve hakim de kendini reddetmez ise verdiği hüküm bozulmaz.
 # Hakimin reddi talebi dilekçe ile hakimin mensup olduğu mahkemeye verilir. Dilekçede hakimin hangi sebeple reddedildiğini gösterilmesi gerekir
  Dilekçede açıkça hakim reddedilmeyip hakim çekilmeye davet edilirse bu davet hakimin reddi hükmündedir.
 # - Red dilekçesi diğer tarafa tebliğ edilir.
   - Karşı taraf bir hafta içinde buna cevap verir.
    - Cevap süresi geçtikten sonra yazı işleri müdürü karşı tarafın cevabı ile birlikte cevabı ve ekleri dosya ile birlikte reddi istenen hakime verir
    - Hakim bir hafta içinde dosyayı inceleyip red sebeplerinin yerinde olup olmadığı yolundaki görüşünü belirterek dosyayı hemen merrcine göndermek üzere yazı işleri müdürününe iade eder.
    -
 [ Red istemi - yazı işleri - karşı tarafa tebliğ - yazı işleri - reddi istenen hakim görüşü- yazı işleri - red istemini inceleyecek mercii]
 # Reddi istenen hakim üç halde red sistemini GERİ ÇEVİREBİLİR.  Red isteği toplu mahkemelerde reddedilen hakimin müzakereye katılması ile tek hakimli mahkemelerde ise reddedilen hakimin kendisi tarafından geri çevrilebilir.
 1.Red isteği zamanında yapılmamışsa
 2.Red sebebi veya inandırıcı delil gösterilmemişse
 3.Red isteminin davayı uzatmak amacıyla yapıldığı açıkça anlaşılıyorsa
 Bu hallerde red talebi toplu mahkemelerde reddedilen hakimin müzakereye katılmasıyla, tek hakimli mahkemeler de ise reddedilen hakimin kendisi tarafından GERİ ÇEVRİLİR.
  ilk derece mahkemesinin bu kararlarına karşı İstinaf yoluna, Bölge adliye mahkemesi hukuk dairelerinin başkan ve üyeleri hakkındaki kararlarına karşı da temyiz yoluna ancak hükümle birlikte başvurulabilir. [ Geri çevirme kararlarına karşı]
 ! Şu hususa dikkat etmek gerekir: Eğer red talebi geri çevrilmezse
 yazı işleri müdürünün incelenmek üzere dosyayı hemen merciine gönderilmesi gerekir.
 # Red kistemini inceleyecek merciler
 A. 1. Toplu mahkemelerde >>> reddedilen hakim katılmaksızın mensup olduğu mahkeme
 2. Reddolunan hakimin iştirak etmemesinden dolayı mahkeme teşekkür edemez veya mahkeme tek hakimden oluşan Asliye Hukuk hakimi ise >>> o yerdeki Asliye Hukuk hakimi görevini yapan diğer mahkeme veya hakim 
 3. O yerde Asliye Hukuk hakimi görevini yapan başka hakim yoksa >>>  Asliye Ceza Hakimi varsa onun tarafından yoksa En yakın yerdeki Asliye Hukuk mahkemesince incelenir
 B. 1. Reddedilen hakim sulh Mahkemesi hakimi ise >>>  o yerdeki diğer sulh hakimi 
 2. O yerde başka bir Sulh Hukuk Mahkemesi hakimi bulunmuyorsa  sırasıyla >>>  o yerdeki Sulh Ceza Hakimi Asliye Hukuk hakimi Asliye Ceza Hakimi. Bunların da bulunmaması halinde En yakın yerdeki sulh hukuk hakimi tarafından incelenir

 C. Bölge adliye mahkemesi hukuk dairelerinin başkan ve üyelerinin red talebi  >>> reddedilen başkan ve üye katılmaksızın görevli olduğu dairede karara bağlanır. hukuk dairelerinin toplanmasını engelleyecek şekilde toplu ret talepleri dinlenmez
[ ] # Red sistemi hakkında duruşma yapılmaksızın dosya üzerinden inceleme yapılarak da karar verilebilir. Merciince istem hakkında kesin kanaat edilmesi gerekmez.  Kesin şekilde ispat edilmesi gerekli değildir. Red sebebi sabit olmasa bile merci bu sebebi gerçeğe yakın ihtimal dahilinde görürse talebin kabulüne karar verir.
 #  Red sebepleri hakkında yemin teklif olunamaz
 # Red talebinin merci tarafından kabul edilmemesi üzerine redi istenen hakim davaya bakmaya devam eder.
 # Hakimi reddeden tarafın red talebini kötü niyetle yaptığı anlaşılır ve talebi esas yönünden kabul edilmezse talepte bulunanların her biri disiplin para cezasına hükmolunur.
 Red talebi esastan değil de usuli sebeplerle reddedilirse red talebinde bulunan taraf disiplin para cezasına mahkum edilmez
 Aynı tarafça aynı davada hakimin iki defa reddi üzerine Red talebi kabul edilmezse bu defa hükmedilecek disiplin para cezası daha önceki para cezasının iki katından az olamaz
  Disiplin Para cezasının tahsili için davaya bakan mahkeme dosyanın geliş tarihinden başlayarak 2 hafta içinde gereğini yapar
 
 BX.  Hakimin kendisine reddetmesi
 # Hakimin kendisini reddetmesi bir süreye tabi değildir hatırlanacağı gibi tarafların hakimi reddetmesi belirli bir süre ile sınırlıdır
 # Hakimin kendisini reddetmesi üzerine bu ret istemi de merci tarafından incelenmelidir
 # Hakimin kendini reddetmesinde zaman sıralaması şekildedir
 1. Hakim ret sistemini yazı işlerine bildirir
 2. Yazı İşleri taraflara bu dilekçeyi tebliğ eder.
 3. Taraflar bir hafta içinde cevaplarında görüşünü açıklar.
 4. Yazı İşleri red sistemi hakkında karar vermesi için dosyayı merciye gönderir


# Hakimin red edilmesinin sonuçları

# Hakim, taraflardan birisinin kendisini reddetmesinden veya kendi Kendisini reddetmesinden sonra ret istemi hakkında Merci tarafından karar verilinceye kadar, o DAVAYA BAKAMAZ.

#  Daha önce hakkındaki red sebebi reddedilen hakim aynı sebeple tekrar reddedilecek olursa bu durumda davaya devam edebilir

# Hakimin reddi hakkında inceleme yapan merci ret istemini kabul etmezse hakim davayı kaldığı yerden devam eder

# Reddi istenen hakim gecikmesinde zarar umulan İşler hakkında karar verebilir.

# - Esas hüküm bakımından İstinaf yolu kapalı bulunan dava ve işlerde, hakimin reddi talebi ile ilgili merci kararları kesindir.
    - Esas hüküm bakımından İstinaf yolu açık bulunan dava ve işlerde ise ted talebi hakkındaki merci kararlarına karşı tefhimi veya tebliğ tarihinden itibaren BİR HAFTA içinde İstinaf yoluna başvurulabilir Bölge adliye Mahkemesi'nin bu husustaki kararı kesindir.

# Red talebinin reddine ilişkin merci kararının Bölge adliye mahkemesinde uygun bulunmayarak kaldırılması veya
  Red talebinin kabulüne ilişkin merci kararını Bölge adliye mahkemesi ince uygun bulunmuş olması halinde
  ret sebebinin doğduğu tarihten itibaren reddedilen hakimin tarafından yapılmış olan ve talepte bulunan tarafça İtiraz edilen ESASA  ilişkin işlemler davaya daha sonra bakacak hakim tarafından İPTAL olunur..

  # Taraflar süresi içinde Hakimİ reddetmez ve hakim de kendisini reddetmezse RED SEBEBİNİN DOĞUMUNDAN SONRA yapılan işlemler geçerlidir. Bu işlemlerin daha sonra ve ret sebebiyle bile iptal edilmesi mümkün olmaz.


# SAVCI

# savcılar kamu düzenini ilgilendiren ve kanunlarda açıkça görevlendirildikleri hallerde hukuk davası açabilirler

# savcılar hakimler gibi bağımsız değildirler savcılara dava açması için emir verilemez

# nesebin düzeltilmesine itiraz davası
evlenmenin butlanı davası evlenmenin meni davası savcı tarafından açılabilir

# Savcı tarafından açılan davalar harca tabi tutulmamıştır

# Savcılar bazı hukuk davalarında açabilecekleri gibi açılmış olan davalarda taraf olarak katılabilirler savcıların davaya katılması feri müdahale ve asli mücadeleden farklı kendisine özgü taraflara tabi olmayan onlardan bağımsız bir katılmalıdır

# ZABİT KATİBİ

# Zabıt katibi mahkemenin resmi tanığı durumdadır Bu nedenle tutanak hakim ve taraflar yanında zabıt katibi tarafından imzalanır

# gerek duruşmada gerekse mahkeme dışında örneğin keşifte zabıt katibi hakimin yanında olmak ve düzenlenen tutanağı imzalamak zorundadır

#  zabıt katibinin imzasının bulunmadığı tutanağı dayanılarak hüküm verilirse bu eksiklik bir bozma sebebi sayılmaktadır

# zabıt katibinin görev yaptığı hakim ile birlikte reddi veya çekilmesi istenirse hakim hakkında veya çekilmeyi inceleyecek olan Merci her ikisi hakkında karar verir

# AVUKATLAR

# Avukatın iki önemli görevi vardır

1. Bunlardan birincisi tarafın temsilcisi olmak ve burada müvekkilinin hak ve menfaatlerini korumaktadır
2. İkincisi yargının bir organı olarak hukukun uygulanması ve adaletin gerçekleşmesine yardımcı olmaktır

# Avukatlar hakkında görevlerinden doğan ve görevi sırasında işledikleri suçlar nedeni ile dava açılabilmesi için Adalet Bakanlığı'ndan izin alınması gerekir.

# Avukat büroları ve konutları ancak mahkeme kararı ile Cumhuriyet Savcısı denetiminde Baro temsilcisinin katılımı ile aranabilir

# Avukata karşı görevi sırasında veya görevinden dolayı suç işlenirse hakimlere karşı işlenmiş gibi hükümler uygulanır

# Duruşmada uygun olmayan hal ve tavırlarda bulunduğu gerekçesiyle avukatlar duruşma salonundan çıkarılamazlar.


 
 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

MİLLÎ MÜCADELE (HAZIRLIK DÖNEMİ)

✎ Mondros Ateşkes’i imzalandığı sırada Adana’da Yıldırım Orduları Komutanı iken halkı işgallere karşı mücadeleye davet etmiş, ayrıca burada Ali Fuat Paşa ile de görüşerek mücadelenin gerekliliği üzerinde bir kez daha durmuştur. Mustafa Kemal Anadolu’ya geçmeden önce geldiği İstanbul’da; Düşüncelerini yaymak için Fethi Bey ile birlikte Minber gazetesini çıkarmıştır İstanbul Hükûmeti (Damat Ferit Paşa), İngiltere’nin de baskısıyla, bölgeye çok geniş yetkilerle bir komutanın gönderilmesine karar vermiştir. Bu durum Anadolu’ya geçmek isteyen Mustafa Kemal’e aradığı fırsatı yaratmıştır. ✎ Mustafa Kemal, Damat Ferit Paşa Hükûmeti tarafından IX. Ordu Müfettişi olarak bölgeye atanmıştır. ✎ IX. Ordu Müfettişi göreviyle Samsun’a gönderilen Mustafa Kemal Paşa’nın yetkili olduğu iller arasında Sivas, Erzurum, Van ve Trabzon bulunmakta olup, ayrıca kendisine birtakım görevler verilmişti. ✎ Samsun’da Mıntıka Palas Oteli’nde kalan Mustafa Kemal Paşa, bölgede birtakım güvenlik tedbirler...

Borçlar özel isimsiz sözleşmeler

İSİMSİZ SÖZLEŞMELER (ATİPİK SÖZLEŞMELER) Unsurları ve özellikleri önceden kanunda belirlenmemiş sözleşmelerdir. İsimsiz Sözleşme Örnekleri: 1.       Sulh sözleşmesi 2.       Tek satıcılık sözleşmesi 3.       Satış için tevdi sözleşmesi 4.       Arsa payı karşılığı inşaat sözleşmesi 5.       Garanti sözleşmesi İsimsiz Sözleşme Türleri: 1.        Karma Sözleşmeler:  Kanunda düzenlenmiş sözleşme tipine ait unsurların kanunun öngörmediği tarzda bir araya gelmesi ile oluşur. Ör: Hastane kabul sözleşmesi (Kira +vekalet + hizmet) a.        Karma Kombine Sözleşmeler:  Taraflardan biri birden fazla edim yükümlülüğü altına girerken karşı taraf tek bir edim yükümlülüğü altına girer. Ör: Hastane kabul sözleşmesi b....

TBMM İÇTÜZÜK

TBMM İÇTÜZÜK [okundu] Üye   tamsayısı   altıyüzdür.   Türkiye   Büyük   Millet   Meclisi   üyeliklerinde boşalma   olması üye tamsayısını değiştirmez. Türkiye   Büyük   Millet   Meclisi   Genel   Kurulu,   milletvekili   genel   seçimi kesin   sonuçlarının   Yüksek   Seçim   Kurulunca   ilanını   takip   eden   üçüncü   gün   saat   14.00’te çağrısız olarak toplanır Milletvekilleri   andiçerek   göreve   başlarlar.   Andiçmekten   imtina   eden   milletvekilleri, milletvekili   sıfatından kaynaklanan   haklardan yararlanamazlar. Cumhurbaşkanı   yardımcıları   ve   bakanlar,   atandıkları   tarihten   sonra   yapılan   ilk birleşimde andiçerler. Danışma   Kurulunun   önerisi   üzerine   Genel   Kurulca   başka   bir   kara...