Ana içeriğe atla

CEZA MUHAKEMESİ 7


KORUMA TEDBİRLERİ

Ceza muhakemesi kanununda düzenlenen aşağıdaki koruma tedbirlerinden hangisi için başka surette kanıt elde etme imkanının bulunmaması koşulu aranmaz?
  1.  gizli soruşturmacı görevlendirilmesi 
  2. tutuklama kararı verilmesi 
  3. Telekomünikasyon yoluyla iletişimin denetlenmesi 
  4. teknik araçlarla izleme 
  5. bilgisayarlarda bilgisayar programlarında ve kütüklerinde arama

CEVAP) B
  
 >> Şu iki durumda herkes tarafından geçici olarak yakalama yapılabilir 1. suç işlenirken kişiye rastlanması ve kişinin bu halde iken görülmesi 
2. suçüstü bir fiilden dolayı kişinin izlenmekte olması durumunda 
  •  ya bu kişinin kaçma olanağı bulunması 
  • ya da hemen kimliği belirlenemiyor olması gerekir 

> Kolluğun YAKALAMA yetkisini kullanması için gerekli olan koşullar 
  1.  tutuklama kararı veya yakalama emri düzenlenmesini gerektiren bir durum olmalıdır 
  2. Gecikmesinde sakınca bulunmalıdır 
  3. Cumhuriyet savcısına veya amirlerini derhal başvurma olanağı bulunmamalıdır 
  4. Şikayete bağlı suçlarda şikayet koşulu gerçekleşmiş olmalıdır ancak bazı istisnai durumda şikayete bağlı suçlarda şikayet koşulu aranmaz. 
  5. Kişinin yakalanması yasaklayan bir durum bulunmamalıdır 

Gözaltı konusunda aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
  1.  gözaltı süresi yakalama yerine en yakın hakim veya mahkemeye gönderilmesi için zorunlu süre hariç yakalama anından itibaren 24 saati geçemez
  2. yakalama yerine en yakın hakim veya mahkemeye gönderilme için zorunlu süre 12 saatten fazla olamaz
  3. Toplu olarak işlenen suçlarda delillerin toplanmasındaki güçlük veya şüpheli sayısının çokluğu nedeniyle Cumhuriyet Savcısı gözaltı süresinin her defasında BİR günü geçmemek üzere ÜÇ gün süreyle uzatılmasına yazılı olarak emir verebilir
  4. Gözaltına alma işlemi sadece Cumhuriyet Savcısı kararıyla yapılabilir 
  5. Yakalanma işlemine, gözaltına alma ve gözaltı süresinin uzatılmasına ilişkin Cumhuriyet savcısının yazılı emrine karşı yakalanan kişi, müdafi veya Kanuni temsilcisi ,eşi ya da birinci veya ikinci derecede kan hısmı hemen serbest bırakılmayı sağlamak için SULH CEZA HAKİMİNE başvurabilir 
  6. Sulh Ceza Hakimi incelemeye evrak üzerinde yaparak derhal ve nihayet 24 Saat dolmadan başvuruyu sonuçlandırır 

CEVAP) D
[ Gözaltına alma işlemine kural olarak Cumhuriyet Savcısı karar verir Ancak istisnai hallerde kolluk amirlerince de gözaltına alma kararı verilebilir 
> Suçüstü halleri ile sınırlı olmak kaydıyla, kişi hakkında kanunda belirtilen suçlarda mülki amirlerce belirlenecek kolluk amirleri tarafından 24 SAATE kadar
 şiddet olaylarının yaygınlaşarak kamu düzeninin ciddi şekilde bozulmasına yol açabilecek toplumsal olaylar sırasında ve toplu olarak işlenen suçlarda 48 SAATE kadar 
gözaltına alınma kararı verilebilir ] 

>>> Gözaltı süresinin dolması veya Sulh Ceza hakiminin kararı üzerine serbest bırakılan kişi hakkında yakalamaya neden olan fiille ilgili yeni ve [1] YENİ DELİL elde edilmedikçe ve Cumhuriyet  SAVCISININ KARARI olmadıkça bir daha aynı nedenle yakalama işlemi uygulanamaz

>> Gözaltına alınan kişi bırakılmazsa Sulh Ceza hakiminin önüne çıkarılıp sorguya çekilir Sorgudan müdafi ile hazır bulunur 

>> Hakim veya mahkeme tarafından verilen yakalama emri üzerine soruşturma veya kovuşturma evresinde yakalanan kişi en geç ne kadar sürede yetkili hakim veya mahkeme önüne çıkarılır?
EN GEÇ 24 SAAT İÇİNDE
>> Yakalanan kişi en geç 24 saat içinde yetkili hakim veya mahkeme önüne çıkarılamıyorsa aynı süre içinde yakalandığı yer adliyesi'nde veya mevcut değilse en yakın adliyede kurulu sesli ve görüntülü iletişim sisteminin kullanılması suretiyle yetkili hakim veya mahkeme tarafından kişinin sorgusu yapılır veya ifadesi alınır 

>> Şüpheli veya Sanık
  •  yakalandığında
  •  gözaltına alındığında
  •  gözaltı süresi uzatıldığında
  Cumhuriyet savcısının emri ile bir yakınına veya belirlediği bir kişiye gecikmeksizin haber verilir

>> Yakalanan veya gözaltına alınan yabancı ise yazılı olarak karşı çıkmaması halinde durum vatandaşı olduğu devletin Konsolosluğuna bildirilir 

>> Soruşturulması ve kovuşturulması şikayete bağlı olan suçlarda kişinin yakalanması kural olarak şikayete bağlıdır
  • Çocuklara 
  • Beden veya akıl sağlığı malullük veya güçlükleri nedeniyle kendilerini idareden aciz bulunanlara karşı işlenen SUÇÜSTÜ hallerinde kişinin yakalanması şikayete bağlı değildir
Bu son durumda şikayete yetkili olan kimseye ve bunlar birden fazla ise hiç olmazsa birine yakalama bildirilir 



>> Yakalama emri düzenlenebilecek haller
  •  soruşturma evresinde çağrı üzerine gelmeyen veya çağrı yapılamayan şüpheli hakkında Cumhuriyet savcısının istemi üzerine Sulh Ceza Hakimi tarafından yakalama emri düzenlenebilir
  •  tutuklama isteminin reddi kararına itiraz edilmesi halinde itiraz mercii tarafından yakalama emri düzenlenebilir
  •  yakalanmış için kolluk görevlisinin elinden kaçan şüpheli veya Sanık ya da tutukevi veya ceza infaz Kurumundan kaçan tutuklu veya hükümlü hakkında cumhuriyet savcıları ve kolluk amirleri yakalama emri düzenleyebilir
  •  kovuşturma evresinde Kaçak sanık hakkında yakalama emri resen veya Cumhuriyet savcısının istemi üzerine hakim veya mahkeme tarafından düzenlenebilir 

>> Tutuklama kararı verilebilmesi için gereken koşullar şunlardır 
  1. kuvvetli suç şüphesinin varlığını gösteren somut kanıtların bulunması 
  2. bir tutuklama nedeninin bulunması 
  • Kaçma şüphesi 
  • kanıtları karartma şüphesi 
  • katalog suçları işlediği şüphesi 
  1. Ölçülülük ilkesine uyulması  
  2. Yasak olunmaması : şu durumlarda tutuklama kararı verilemez 
  • işin önemi verilmesi beklenen ceza veya güvenlik Tedbiri ile ölçülü olmaması 
  • suçun karşılığının yalnızca Adli para cezası olması 
  • Hapis cezasının ÜST SINIRI 2 YILDAN FAZLA OLMAYAN suçlar 
Bu kuralın istisnası vücut dokunulmazlığına karşı suçlardır 
  •  mahkemenin Galip veya kaçak olan sanık hakkında duruşmaya gelmemesi durumunda tutuklanmayacağı hususunda bir güvence belgesi vermiş olması 
  1. Hakim veya mahkeme kararı 
  2. şüpheli veya Sanığın huzurda bulunması 
  3. müdafiin sorguda bulunması 
  4. Ceza Mahkemesi koşulların gerçekleşmesi 
  5. gerekçe gösterilmesi 

Tutuklama kararı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? 
  1.  Tutuklama kararı verilebilmesi için kuvvetli suç şüphesinin varlığını gösteren somut delillerin bulunması gerekir 
  2. Kaçma şüphesi delilleri karartma şüphesi ve katalog suçlardan birinin işlendiği şüphesi tutuklama nedenleri arasındadır 
  3. Suçun karşılığının yalnızca Adli para cezası olması durumunda tutuklama kararı verilemez 
  4. Vücut dokunulmazlığına karşı kasten veya taksirle işlenen suçlarda hapis cezasının üst sınırı 2 yıldan az olsa bile tutuklama kararı verilebilir
  5. 15 yaşını doldurmamış çocuklar hakkında üst sınırı beş yılı aşmayan hapis cezasını gerektiren eylemlerden dolayı tutuklama kararı verilemez

CEVAP) D
[ Kural olarak hapis cezasının üst sınırı 2 yıldan fazla olmayan suçlarda tutuklama kararı verilemez 
Ancak vücut dokunulmazlığına karşı KASTEN işlenen suçlarda hapis cezasının üst sınırı iki yıldan az olsa bile tutuklama kararı verilebilir ancak taksirle işlenen suçlar konusunda bu hüküm uygulanmaz ]

> Tutuklama kararını sadece hakim veya mahkeme verebilir
> Sanığın yokluğunda yani gıyabi tutuklama kararı 2 halde verilebilir
  1. Yabancı ülkede bulunan kaçaklar hakkında gıyabi tutuklama kararı verilebilir
  2. Tutuklama isteminin reddi kararına itiraz edilmesi üzerine dosya üzerinden tutuklama kararı verilebilir
Tutuklama isteminin reddi kararına Cumhuriyet Savcısı itiraz ederse tutuklama istemini reddeden mahkeme önceki kararını kaldırarak dosya üzerinden tutuklama kararı verebilir
Aynı şekilde tutuklama istemi daha önce reddeden mahkeme Cumhuriyet savcısının itirazını da reddederse incelemek üzere itirazı merciine gönderir ve mercie itirazı dosya üzerinden inceleyerek tutuklama kararı verebilir

>> Tutuklama kararının gerekçesinde şu hususlar olmalıdır:
  • somut olgularla gerekçelendirme 
  • Deliller açıkça gösterilir
  • Kuvvetli şüphe nedenleri 

>> Tutuklama kararı verilebilmesi için adli kontrol uygulamasının yetersiz kalacağını belirten hukuksal ve fiili nedenlere kararda yer verilmesi gerekir

>> Tutuklama kararı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
  1. Soruşturma evresinde tutuklama kararı vermeye Cumhuriyet savcısının istemi üzerine Sulh Ceza Hakimi yetkilidir
  2. Soruşturma Sulh Ceza Hakimi tarafından yapılıyorsa Hakim resen tutuklama kararı verebilir
  3. Kovuşturma evresinde Sanığın tutuklanmasına sadece Cumhuriyet savcısının istemi üzerine mahkeme tarafından  karar verilebilir
  4. Tutuklamadan ve tutuklamanın uzatılmasına ilişkin her karardan tutuklunun bir yakınına veya belirlediği bir kişiye hakim kararıyla gecikmeksizin haber verilir
  5. Soruşturmanın amacını tehlikeye düşürmemek kaydıyla tutuklunun tutuklandığı bir yakınına veya belirlediği bir kişiye bizzat bildirilmesine de izin verilir 

CEVAP) C
[ Kovuşturma evresinde mahkeme Cumhuriyet savcısının istemi ile veya reSEN tutuklama kararı verebilir 
Tutukluluğa ilişkin kararlara itiraz edilebilir ]

>>> Tutukluluk süreleri
  1. ağır ceza mahkemesinin görevine giren işlerde tutukluluk süresi en çok 1 yıldır zorunlu durumlarda 6 ay daha uzatılabilir 1 yıl Altı ayı geçemez 
  2. Ağır ceza mahkemesinin görevine giren işlerde tutukluluk süresi en çok 2 yıldır zorunlu durumlarda 3 yıl daha uzatılabilir ve toplam tutukluluk suresi 5 yılı geçemez 
  3. Devletin güvenliğine karşı suçlar anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar ulusal savunmaya karşı suçlar devlet sırlarına karşı suçlar ve casusluk terörle mücadele kanunu kapsamına giren suçlarda uzatma süresi 5'li geçemez Yani bu tür suçlarda tutuklulukta azami süre 7 yıldır 

>> Tutukluluk süresinin hesabında ilk derece mahkemesi tarafından hüküm verilinceye kadar geçen süre dikkate alınır 
Çünkü bu aşamadan sonra kişi hükümlü statüsüne girer 
>> Tutukluluğun uzatılması kararları Cumhuriyet Savcısı şüpheli veya sanık ile müdafiinin görüşleri alındıktan sonra verilir 

>> Cumhuriyet Savcısı şüphelinin adli kontrol altına alınarak serbest bırakılmasını Sulh Ceza hakiminden isteyebilir 
Hakkında tutuklama kararı verilmiş Şüpheli ve müdafi de aynı talepte bulunabilir 
>>>  Soruşturma evresinde Cumhuriyet Savcısı adli kontrol veya tutuklamanın artık gereksiz olduğu kanısına varacak olursa şüpheliyi RESEN serbest bırakabilir 
Cumhuriyet Savcısı bu yetkiyi kovuşturma evresinde kullanamaz ve Cumhuriyet savcısının serbest bırakma kararına karşı bir kanun yolu öngörülmemiştir 

>> Soruşturma ve kovuşturma evresinin her aşamasında şüpheli veya sanık salıverilmesini isteyebilir
 Şüpheli veya Sanığın tutukluluk durumunun devamına veya salıverilmesine ilişkin hakim veya mahkeme tarafından verilen kararlara itiraz edilebilir 

> Dosya Bölge adliye mahkemesine veya Yargıtaya geldiğinde salıverilme isteği hakkındaki karar Bölge adliye mahkemesi veya Yargıtay'ın ilgili dairesi ya da Yargıtay ceza Genel Kurulu tarafından DOSYA ÜZERİNDE yapılacak İncelemeden sonra verilir Ancak bu karar resen de verilebilir 

> Tutuklama kararının kaldırılması istemi üzerine merciince Cumhuriyet Savcısı şüpheli sanık veya müdafiinin görüş alındıktan sonra 3 gün içinde isteminin kabulüne reddine veya adli kontrol uygulanmasına karar verilir 
> Cumhuriyet savcısının şüphelinin adli kontrol altına alınarak serbest bırakılmasını Sulh Ceza hakiminin istemesi hali dışında, örgüt faaliyeti çerçevesinde işlenen suçlar bakımından bu süre 7 gün olarak uygulanır
 Duruşma dışında bu karar verilirken Cumhuriyet Savcısı şüpheli sanık veya müdafiin görüşü alınmaz 

>> Tutuklama kararının kaldırılması istemleri hakkında verilen kararlara karşı itiraz yoluna başvurulabilir 
Tutukluluk istemi üzerine verilen kararlara karşı yapılan itiraz üzerine Cumhuriyet savcısının görüşü alınırsa bu görüşün şüpheli sanık veya müdafii ile bildirilmesi zorunludur 

> Soruşturma evresinde şüphelinin tutukevinde bulunduğu süre içinde ve en geç OTUZAR günlük süreler itibariyle tutukluluk durumunun devamının gerekip gerekmediği hususunda Cumhuriyet savcısının istemi üzerine Sulh Ceza Hakimi tarafından tutuklama koşulları göz önünde bulundurularak şüpheli veya müdafii dinlenmek suretiyle karar verilir 
> Tutukluluk durumunun incelenmesi bu süre içinde şüpheli tarafından da istenebilir 
> Hakim veya mahkeme tutuklu bulunan Sanığın bu durumunun devamının gerekip gerekmediğine her durumda veya koşullar gerektirdiğinde oturumlar arasında ya da otuzar günlük dilimler içinde de resen karar verir 

Aşağıdakilerden hangisi tutuklama kararının kendiliğinden hükümsüz hale getiren durumlardan birisi değildir?
  1.  kovuşturmaya yer olmadığı kararı 
  2. ceza verilmesine yer olmadığı kararı 
  3. cezanın ertelenmesi kararı 
  4. Muhakeme koşulunun gerçekleşmesini beklemek üzere verilen durma kararı 
  5. Tutuklulukta geçirdiği getirilecek azami sürenin dolması 

CEVAP) D
[ Muhakeme koşulunun gerçekleşmemesi nedeniyle verilen DÜŞME kararı tutukluluk kararını kendiliğinden kaldırır 
ancak DURMA kararı tutuklama kararını hükümsüz kılmaz] 

>> Adli kontrol kararı verilebilmesinin koşulları :
  1. Tutuklama nedeni ile yürütülen soruşturma bulunmalıdır suçun ne kadar hapis cezasını gerektiren bir önem taşımaz 
  2. Adli kontrol kararı verilebilmesi için tutuklama nedenlerinin bulunması gerekir 
>> Kanunlarda öngörülen tutukluluk sürelerinin dolması nedeniyle salıverilenler hakkında adli kontrole ilişkin hükümleri uygulanır

>> Şüpheli Cumhuriyet savcısının istemi ve Sulh Ceza hakiminin kararı ile soruşturma evresinin her aşamasında adli kontrol altına alınabilir 
!! Cumhuriyet Savcısı doğrudan adli kontrol kararı veremez 

> Adli kontrol hükümleri sadece soruşturma evresinde değil görevli ve yetkili diğer yargı mercileri tarafından da kovuşturma evresinin her aşamasında uygulanabilir 

> Şüpheli veya Sanığın istemi üzerine Cumhuriyet savcısının görüşü alındıktan sonra hakim veya mahkeme adli kontrolün kaldırılması veya değiştirilmesine 5 gün içinde karar verir. 
>> Adli kontrol hükümlerini isteyerek yerine getirmeyen şüpheli veya sanık hakkında hükmedilebilecek hapis cezasının süresi ne olursa olsun yetkili yargı merci hemen tutuklama kararı verebilir 
Azami tutukluluk sürelerinin dolması nedeniyle haklarında adli kontrol Kararı uygulanan kişiler hakkında da bu hüküm uygulanır
Ancak bu durumda tutuklama süresi ağır ceza mahkemesinin görevine giren işlerde 9 AYdan diğer işlerde 2 AYdan fazla olamaz

Adli kontrol altında geçen süre kişisel özgürlüğü sınırlama nedeni sayılarak cezadan mahsup edilemez Ancak bu hüküm uyuşturucu uyarıcı ve Uçucu maddeler ile alkol bağımlılığından arınmak amacıyla hastaneye yatmak dahil tedavi veya muayene tedbirlerine tabi olmak ve bunları kabul etmek biçimindeki adli kontrol yükümlülüğünde uygulanmaz 

> Somut bir suçun işlendiği şüphesi varsa önleme araması yapılamaz ancak adli arama yapılabilir
> Polis tehlikenin veya suç işlenmesinin önlenmesi amacıyla usulüne göre verilmiş 
  • Sulh Ceza hakiminin kararı veya 
  • Gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda mülki amirin vereceği yazılı emirle kişilerin [1] üstlerini [2] araçlarını [3] özel kağıtlarını ve [4] eşyasını arar ve alınması gereken tedbirleri alır Suçun delillerini koruma altına alarak gerekli işlemleri yapar 
>   - Konutta 
  • yerleşim yerinde ve 
  • kamuya açık olmayan işyerlerinde ve eklentilerinde 
ÖNLEME araması yapılamaz 


> Adli aramanın yapılabilmesi için gereken koşullar şunlardır
  1. makul suç şüphesi 
  2. Kural olarak şüpheli veya sanık hakkında arama kararı verilebilir
 ancak suç şüphesi altında olmayan kişiler ile ilgili aramanın yapılabilmesi de mümkündür 
Bu halde aranılan kişinin veya suçun kanıtlarının belirtilen yerlerde bulunduğunu gösteren olayların varlığı gerekir 
Ancak bu sınırlama [1] şüphelinin veya sanığın bulunduğu yerler ile 
[2] izlendiği sırada girdiği yerler hakkında geçerli değildir 
  1. Hakim kararı ya da yetkili merciin yazılı izni 
  • Soruşturma evresinde Sulh Ceza Hakimi 
  • kovuşturma evresinde mahkeme arama kararı verebilir
  • gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda Cumhuriyet Savcısı arama kararı verebilir.
  • Cumhuriyet savcısına ulaşılamadığı durumlarda kolluk amirinin yazılı emri ile de kolluk görevlileri arama yapabilir


> [1] Konutta [2] işyerinde ve [3] kamuya açık olmayan kapalı alanlarda arama hakim kararı veya gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda Cumhuriyet savcısının yazılı emri ile yapılabilir


>> İlgilinin rızası olsa bile arama yapılabilmesi için mutlaka usulüne uygun bir arama kararı veya emrinin olması gerekir 
>1 Amir sayılmayan kolluk görevlilerinin gecikmesinde sakınca olan durumlarda dahi kendiliğinden arama yapma yetkisi yoktur 
>> Gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda Cumhuriyet savcısının ya da kolluk amirinin verdiği arama kararı veya emrinin hakimin onayına sunulması Anayasada öngörülmüştür  ancak ceza muhakemesi yasasında öngörülmemiştir 


Arama yapılacak kişiye ilişkin koşullar:
  • Sadece gerçek kişiler aranabilir
  • Fail azmettiren veya yardım eden kişi şüpheli veya sanık olarak  aranabilir
  • Kusur yeteneği olmayan kişiler şüpheli veya sanık sıfatıyla aranamazlar ancak üçüncü kişi sıfatı ile alınabilirler
  • Milletvekilleri aranabilir 
  • Diplomatik temsilci aranamaz
  • Hakim ve savcıların ağır ceza mahkemesinin madde bakımından yetki alanına giren suçüstü durumları dışında üzerleri ve konutları aranamaz 
  • Avukatların büroları ve konutları şekil şartlarına uymak şartıyla aranabilir
  • Ağır ceza mahkemesinin görevine giren bir suçtan dolayı suçüstü durumu dışında avukatın üzeri aranamaz 


> Avukatların aralarında veya konutunda arama yapılabilmesinin koşulları şunlardır: 
  •  mahkeme kararı olmalıdır
  •  arama kararında belirtilen olayla ilgili olmalıdır
  •  arama cumhuriyet savcısının nezaretinde yapılır.
  •  baro başkanı veya onu temsil eden bir avukat aramada hazır bulundurulmalıdır 
>> [1] Avukatlık mesleğinden kaynaklanmayan kişisel suçlarda ve 
[2] başka birinin işlemesi nedeniyle yürütülen bir ceza soruşturması veya kovuşturması çerçevesinde yapılacak aramalarda avukatlar hakkında genel hükümler uygulama alanı bulur 

> Aramanın zamanına ilişkin koşullar
  • Konut'ta işyerinde veya diğer kapalı yerlerde gece vaktinde arama yapılamaz Bu kuralın istisnaları ise [1] Suçüstü hali  [2] - gecikmesinde sakınca bulunan durumlar [3] yakalanmış ya da gözaltına alınmış olan kişinin firar etmesi [4] Firar eden tutuklunun veya hükümlünün yakalanması 


> Arama yapılacak yere ilişkin koşullar 
  • Arama üst araması, konutta arama, işyerinde arama, araçta arama ve eşyada arama şeklinde olabilir 


>> [1] Askeri mahallerde yapılacak arama Cumhuriyet savcısının nezaretinde askeri makamların katılımıyla adli kolluk görevlileri tarafından yerine getirilir
[2] Gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda Cumhuriyet savcısının yazılı emri ile askeri makamların katılımıyla adli kolluk görevlileri tarafından arama yapılabilir 


>> Aramaya ilişkin hakim kararı veya gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda Cumhuriyet Savcısı ona ulaşılamadığı durumlarda da kolluk amiri tarafından verilen arama emirlerinin YAZILI olması gerekir 
> Arama kararı veya emrinde 
  • aramanın nedenini oluşturan eylem 
  • aranılacak kişi 
  • aramanın yapılacağı konut veya diğer yerin adresi veya eşya 
  • karar veya emrin geçerli olacağı zaman süresi açıkça gösterilir 


> - Aranacak yerlerin sahibi veya eşyanın zilyedi aramada hazır bulunabilir 
kendisi bulunmazsa temsilcisi veya ayırt etme gücüne sahip hısımlarından biri veya kendisi ile birlikte oturmakta olan bir kişi veya komşusu hazır bulundurulur 
  • Her durumda kişinin avukatı aramada hazır bulunabilir buna engel olunamaz 
  • Cumhuriyet Savcısı hazır olmaksızın konut işyeri veya diğer Kapalı yerlerde arama yapabilmek için o yer ihtiyar heyetinden veya komşularından iki kişi bulundurulur Ancak arama Cumhuriyet savcısının huzurunda gerçekleştirilecek ise bu kişilerin bulundurulması zorunlu değildir 


>> Bilgisayarlarda bilgisayar programlarında ve kütüklerinde arama
  1.  Bir suç dolayısıyla soruşturmaya başlatılmış olmalıdır
  2.  Somut delillere dayanan kuvvetli şüphe nedenleri bulunmalıdır 
  3.  Başka yolla delil elde etme olanağı bulunmamaktadır
  4.  Bilgisayar ve bilgisayar programları ile bilgisayar kütüklerini şüpheli kullanmalıdır
  5.  Hakim veya gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda Cumhuriyet savcısı tarafından karar verilmelidir [ Cumhuriyet savcısının kararı hakim onayına sunulur  ]


> Kural aramanın bilgisayarın bulunduğu yerde yapılmasıdır 
> Ancak bilgisayar bilgisayar programları ve bilgisayar kütüklerine 
[1] şifrenin çözülememesinden dolayı girilememesi veya 
[2] gizlenmiş bilgilere ulaşılamaması veya 
[3] işlemin uzun sürecek olması durumunda çözümün yapılabilmesi ve gerekli kopyalarını alınabilmesi için bilgisayara el konulur ve başka yere götürülebilir 


Arama işleminin yapılması ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
  1. Arama kural olarak adli kolluk aracılığı ile yapılır
  2. Avukatların büro veya konutunda arama yapılması için Cumhuriyet savcısının bulunması gerekir
  3. Askeri mahallerde yapılacak arama Cumhuriyet savcısının nezaretinde askeri makamların katılımıyla adli kolluk görevlileri tarafından yerine getirilir
  4. Gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda Cumhuriyet savcısının yazılı emriyle askeri makamların katılımı ile adli kolluk görevlileri tarafından arama yapılamaz. 
  5. Olay yerinde görevine ait işlemlere başlayan adli kolluk görevlisi bunların yapılmasına engel olan veya etkisi içinde aldığı tedbirlere aykırı davranan kişilere işlemler sonuçlanıncaya kadar ve gerektiğinde zor kullanarak bundan men eder 


CEVAP) D
[ Askeri mahallerde yapılacak aramalarda gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda Cumhuriyet savcısının yazılı emri ile ve adli makamların askeri makamların katılımıyla adli kolluk görevlileri tarafından arama yapılabilir ] 


>>> Arama sırasında yapılmakta olan soruşturma veya kovuşturma lı ile ilgisi olmayan ancak diğer bir suçun işlendiği şüphesini uyandırabilecek bir delil elde edilirse bu delil muhafaza altına alınır ve durum Cumhuriyet savcılığına derhal bildirilir 


> Hakkında arama işlemi uygulanan kimsenin belge ve kağıtlarını inceleme yetkisi Cumhuriyet Savcısı ve  hakime aittir
Kolluğun belge inceleme yetkisi yoktur 


> Hakim tarafından verilen arama kararlarına karşı itiraz kanun yoluna gidilebilir 


ELKOYMA VE ALIKOYMA


> Eşya zilyedin rızası ile teslim edilmişse muhafaza altına alma rızası dışında alınmışsa elkoyma söz konusudur 
> El koymanın koşulları şunlardır
1,  Makul suç şüphesi 
2. Hakim kararı veya yetkili merciin yazılı emri 
  • El koyma kararını kural olarak hakim verir
  • Gecikmesinde sakınca olan durumlarda Cumhuriyet savcısının
  • Savcıya ulaşılamadığı durumlarda kolluk amirinin yazılı emri ile kolluk görevlileri
tarafından el koyma işlemi gerçekleştirilebilir 
Hakim kararı olmaksızın yapılan elkoyma kararı 24 saat içinde görevli hâkimin onayına sunulur hâkim kararını 48 saat içinde açıklar 
Elinde bulunan eşya veya diğer malvarlığı değerlerini el konulan kişi her zaman bu konuda bir karar verilmesini isteyebilir
3.  El konulacak bir eşya bulunması 
> Şüpheli veya sanık ile tanıklıktan çekinebilecek kimseler arasındaki mektuplara ve belgelere bu kimselerin nezdinde bulundukça el konulamaz 


>> Askeri mahallerde yapılacak el koyma işlemi Cumhuriyet savcısının nezaretinde askeri makamların katılımı ile adli kolluk görevlileri tarafından yerine getirir
>> Gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda Cumhuriyet savcısının yazılı emri ile de askeri makamların katılımı ile adli kolluk görevlileri tarafından el koyma işlemi yapılabilir 


> Elkoyma koruma tedbirinin uygulanması sırasında yapılmakta olan soruşturma veya kovuşturma ile ilgili olmayan ancak diğer bir suçun işlendiği izlenimi uyandırabilecek bir kanıt elde edilirse bu kanıt muhafaza altına alınır Durum Cumhuriyet savcılığına derhal bildirilir 


>> Bir suç olgusuna ilişkin bilgileri içeren belgeler devlet olarak mahkemeye karşı gizli tutulamaz
     Devlet sirri  niteliğindeki bilgileri içeren belgeler ancak mahkeme hakimi veya heyeti tarafından incelenebilir 
     Bu belgelerde yer alan ve yalnızca yüklenen suçu açıklığa kavuşturabilecek nitelikte olan bilgiler hakim veya mahkeme başkanı tarafından tutanağa kaydettirilir
 Bunun yapılabilmesi için şüpheli veya sanığa İsnat edilen suçun alt sınırının 5 YIL veya DAHA FAZLA hapis cezası gerektiren bir suç olması gerekir 

El koyma ile ilgili olarak aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır ?
  1. Şüpheliye sanığa veya üçüncü kişilere ait el konulmuş eşyanın soruşturma ve kovuşturma bakımından muhafazasına gerek kalmaması veya müsadereye tabi tutulamayacağının anlaşılması durumunda reses veya İstem üzerine geri verilmesine Cumhuriyet Savcısı Hakim veya Mahkeme tarafından karar verilir istemin reddi kararlarına karşı itiraz edilebilir 
  2. Taşınmazlara hak ve alacaklara el koyma hükümlerine göre el konulan eşya veya diğer malvarlığı değerleri suçtan zarar gören mağdura ait olması ve bunlara kanıt olarak artık gereksinim bulunmaması durumunda sahibine geri verilir 
  3. El konulan eşya zarara uğraması veya değerinde esaslı ölçüde kayıp ortaya çıkması tehlikesinin varlığı durumunda hükmün kesinleşmesinden önce soruşturma evresinde hakim kovuşturma evresinde mahkeme tarafından elden çıkarılabilir 
  4. El konulan eşya soruşturma evresinde Cumhuriyet Başsavcılığı kovuşturma evresinde mahkeme tarafından bakım ve gözetimi ile ilgili tedbirleri almak ve istendiğinde derhal iade edilmek koşuluyla muhafaza edilmek üzere Şüpheliye sanığa veya diğer bir kişiye teslim edilebilir 
  5. Devlet sırrı niteliğindeki belgelerin hakim veya mahkeme tarafından incelenebilmesi için şüpheli veya sanığın İsnat edilen suçun üst sınırının 10 yıl ve daha fazla hapis cezası gerektiren bir suç olması gerekir 


CEVAP) E


[ Devlet sırrı niteliğindeki belgelerin mahkeme veya hakim tarafından incelenebilmesi için şüpheli veya sanığa isnat edilen suçun alt sınırının 5 yıl veya daha fazla hapis cezası gerektiren bir suç olması gerekir ] 


>> Taşınmazlara hak ve alacaklara el koymanın koşulları şunlardır:
  • Soruşturma veya kovuşturma konusu suçun işlendiğine ve bu suçlardan elde edildiğine yönelik somut kanıtlara dayanan kuvvetli şüphe bulunmalıdır 
  • Soruşturma veya kovuşturma konusu suçtan elde edilmeyen malvarlığı değerlerine bu koruma tedbiri çerçevesinde elkonulamaz 
  • Elkoyma şüpheliye veya sanığa ait mal varlığı değerleri üzerinde olmalıdır 
  • Taşınmaz hak alacak ve diğer malvarlığı değerlerinin şüpheli veya sanıktan başka bir kişinin zilyetliğinde bulunması durumu elkoymaya engel değildir 
  • Katalog suçlardan birisi söz konusu olmalıdır 
  • Suçtan elde edilen değere ilişkin rapor alınmalıdır 
Bu rapor ilgisine göre BDDK SPK MASAK Hazine Müsteşarlığı kamu gözetimi muhasebe ve denetim standartları Kurumu olabilir 
> Şüpheli veya sanıkların tüm malvarlığına değil sadece suçtan elde edildiği saptanan taşınmaz malvarlığına el konulması gerekir 
> Kurumlardan alınacak rapor en geç 3 ay içinde hazırlanır 2 ay daha uzatılabilir
  • Hakim tarafından elkoyma kararı verilmelidir 
Gecikmesinde sakınca olan durumlarda bile Cumhuriyet Savcısı ya da kolluk taşınmazlara mal ve alacaklara el koyamaz 


> El konulan taşınmaz hak ve alacakların idaresi gerekiyorsa yönetimi amacıyla kayyum atanabilir 
Bu durumda şirket yönetim için kayyım atanmasına ilişkin hükümler uygulanır Kayyum atanmasına sadece hakim karar verebilir 


>> Postada el koymanın koşulları şunlardır
  1. el konulacak eşya bir gönderi olmalıdır
  2. gönderinin suçun delili olduğundan şüphelenilmelidir 
  3. Gönderinin adliyenin eli altında bulundurulması zorunlu olmalıdır 
  4. Yetkili merciden karar alınmalıdır 
Postada el koyma kararını kural olarak hakim verir gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda Cumhuriyet Savcısı da karar verebilir
Postada el koyma tedbiri her suç için uygulanabilir 
El kolundan gönderi, kararı hakim vermişse hakim tarafından Cumhuriyet Savcısı vermişse onun tarafından incelenir
Kolluk memurları gönderinin içinde bulunduğu zarfları veya paketleri açamaz ve gönderileri inceleyemez 


>> Dikkat  elkoyma kararı veya emri [1] tehlikeli maddelerin izinsiz olarak bulundurulması veya el değiştirmesi
 [2] uyuşturucu ve uyuşturucu imal ve ticareti
 [3] ateşli silahlar ve bıçaklar ile diğer aletler hakkındaki kanunun ilgili maddelerinde tanımlanan suçlar
 [4] kültür ve tabiat varlıklarını koruma Kanununun ilgili maddelerinde tanımlanan suçlarla
 ilgili olarak verilirse gönderinin bulunduğu zarf veya paket Cumhuriyet savcısının talimatıyla KOLLUK MEMURLARI tarafından açılabilir 


>> Avukat bürolarında yapılan arama sonucu el konulmasına karar verilen şeyler bakımından bürosunda arama yapılan avukat baro başkanı veya onu temsil eden avukat bunların AVUKAT İLE MÜVEKKİLİ  arasındaki MESLEKİ İLİŞKİYE ait olduğunu öne sürerek karşı koyduğunda bu şey ayrı bir zarf veya paket içerisine konulur ve hazır bulunanlarca mühürlenir Bu durumda gerekli kararı vermesi Soruşturma evresinde Sulh Ceza Hakimi kovuşturma evresinde hakim veya mahkemeden istenir 
Cumhuriyet Savcısı ya da kolluk amirinin el koyma kararı verme yetkisi yoktur 
> Yetkili hakim elkonulan şeyin avukatla müvekkili arasındaki mesleki ilişkiye ait olduğunu sapladığında el konulan şey derhal avukata iade edilir ve yapılan işlemi belirten tutanaklar ortadan kaldırılır 
> Postada el koyma durumunda bürosunda arama yapılan avukat baro başkanı veya onu temsil eden avukatın karşı koyması üzerine aynı usul uygulanır 

Şirket yönetimine kayyum atamasının koşulları
1, suçun bir şirketin faaliyeti çerçevesinde işlenmekte olduğu hususunda kuvvetli şüphe nedenlerinin varlığı gerekir
2. maddi gerçeğin ortaya çıkarılabilmesi için bu tedbire başvurulması gerekli olmalıdır
 3. hakim veya mahkeme tarafından karar verilmesi gerekir 
4. Katalog suçlardan biri İşlenmelidir


> Atanan kayyumun görevleri ile ilgili iş ve işlemlerinden dolayı tazminat davaları koruma tedbirleri nedeniyle tazminat hükümleri uyarınca devlet aleyhine açılır 


>> Bilgisayar bilgisayar programlarında ve bilgisayar kütüklerinde 
[1] şifrenin çözülememesinden dolayı girilememesi veya 
[2] gizlenmiş olan bilgilere ulaşılamaması durumunda el konulabilir 
El koyma işlemi sırasında verilerin yedeklemesi yapılır ve alınan yedekten bir kopyanın çıkarılarak şüpheliye veya vekiline verilmesi zorunludur 
Bilgisayar veya bilgisayar kütüklerinde el konulmadan da sistemdeki verilerin tamamının veya bir kısmının kopyası alınabilir 


>1 Soruşturma için ispat aracı olarak her türlü basılmış eserin en fazla 3 adedine Cumhuriyet Savcısı ve gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda kolluk el koyabilir 



>> Kaçaklara ilişkin el koymanın koşulları şunlardır
  1. şüpheli veya sanık kaçak olmalıdır 
  2. Elkoyma kaçak sanığın DURUŞMAYA GELMESİNİ SAĞLAMAK amacıyla yapılmalıdır
  3. Kaçak sanığın müdafii yoksa kendisine bir müdafi atanmalıdır
  4. ölçülülük ilkesine uyulmalıdır
  5. Kaçak sanığın katalog suçlardan birini işlediği yönünde şüphe olmalıdır
  6. mahkeme tarafından el koymaya karar verilmelidir 
> Kaçağın malvarlığına el konulmasına sadece kovuşturma evresinde karar verilebilir 


>> Alıkoyma tedbiri kaçakçılıkla mücadele kanununda düzenlenmiştir ve el koymadan farklıdır
  • alıkoymada el koymadan farklı olarak araç trafik siciline şerh verilip sahibine geri verilmemekte fiilen tutularak bağlı kalması sağlanmaktadır 
  • ancak elkoyma durumunda ulaşım aracının kayıtlı bulunduğu sicile şerh verilerek araç sahibine geri verilir 


> Alıkoyma kararının verilebilmesi için ortada usulüne uygun verilmiş bir elkoyma kararının bulunması gerekir 
Çünkü alıkoyma kararı elkoymayı izleyici bir işlemdir yani el koyma kararı verildikten sonra alıkoyma kararı verilebilir 


> İletişimin denetlenmesinin koşulları şunlardır:
  1.  Yapılan soruşturma veya kovuşturma bulunmalıdır
  2.  Suç işlendiğine ilişkin somut kanıtlara dayanan kuvvetli şüphe nedenleri bulunmalıdır 
  3. Başka suretle delil elde edilmesi olanağı bulunmamalıdır 
  4. Tedbir yasak kişi ve alanlara ilişkin olmamalıdır
  5. Tedbir şüpheli veya sanığın iletişimini kapsamalıdır 
  6. Tedbir için istemde bulunurken hakkında iletişimin denetlenmesi karar verilecek hattın veya iletişim aracının sahibini ve biliniyorsa kullanıcısını gösterir belge veya raporun isteme eklenmesi zorunludur 
  7. Tedbirin konusu şüpheli veya sanığın tanıklıktan çekinebilecek kişilerle arasındaki iletişim olmamalıdır 
Şüpheli veya Sanığın tanıklıktan çekinebilecek kişilerle arasındaki iletişimi kayda alınamaz 
kayda alma gerçekleştikten sonra bu durumun anlaşılması durumunda alınan kayıtlar derhal yok edilir
  1. Tedbirin uygulanacağı alan müdafiin bürosu konutu ve yerleşim yerindeki telekomünikasyon araçları olmamalıdır
  2. Katalog suçlardan biri İşlenmelidir
Katalog suçlarla ilgili sınırlama sadece [1] dinleme [2] kayda alma ve 
[3] sinyal bilgilerinin değerlendirilmesi işlemleri için geçerlidir
  • iletişimin tespiti tedbiri tüm suçlar açısından uygulanabilir
  1. Hakim veya gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda Cumhuriyet savcısının karar vermesi gerekir 
Cumhuriyet Savcısı kararını derhal hâkimin onayına sunar ve hakim kararını en geç 24 saat içinde açıklar

>>  Tedbir kararı en çok 2 ay için verilebilir ve bu süre 1 ay daha uzatılabilir [ en fazla 3 ay ]
> Örgüt faaliyeti çerçevesinde işlenen suçlarda mahkeme ek olarak her defasında bir aydan fazla olmamak ve toplam 3 ayı geçmemek üzere uzatma kararı verebilir [ en fazla 6 ay ]

> Şüpheli veya sanığın yakalanabilmesi için mobile TELEFONUN YERİ hakim veya gecikmesinde sakınca bulunan hallerde Cumhuriyet savcısının kararıyla TESPİT edilebilir
Tespit işlemi en çok 2 ay için yapılabilir ve bu süre 1 ay daha uzatılabilir

>> Telekomünikasyon yoluyla yapılan iletişimin denetlenmesi sırasında yapılmakta olan soruşturma veya kovuşturma ile ilgisi olmayan ancak katalog suçlardan birinin işlendiği şüphesini uyandırabilecek bir kanıt elde edilirse bu kanıt muhafaza altına alınır ve durum Cumhuriyet savcılığına derhal bildirilir
Dikkat:  iletişimin denetlenmesi sırasında tesadüfen elde edilen delillerin dikkate alınabilmesi için sözkonusu suçun da katalog suçlardan birisine uygun olması gerekir

>> Önleme amaçlı iletişimin tespiti
  • Polis açısından hakim kararı veya gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda emniyet genel müdürü veya istihbarat başkanının Yazılı emri ile iletişim tespiti yapabilir, sinyal bilgileri değerlendirebilir, kaydı alabilir
  • Jandarma açısından hakim kararı veya gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda Jandarma Genel Komutanı veya Istihbarat başkanının yazılı emri ile telekomünikasyon yoluyla yapılan iletişimin tespit edilebilir, sinyal bilgileri değerlendirilebilir ve kayda alınabilir
  • Milli İstihbarat Teşkilatı bakımından hakim kararıyla veya gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda MİT başkanı veya yardımcısının yazılı emri ile iletişim tespit edilebilir, dinlenebilir, sinyal bilgileri değerlendirilebilir ve kayda alınabilir
Bu üç durumda gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda verilen yazılı emirler 24 saat içinde yetkili hakimin onayına sunulur ve hakim 48 saat içinde kararını verir
> Önleme amaçlı iletişimin tespiti konusunda yetkili hakim Ankara Ağır Ceza Mahkemesi üyesidir


>> Gizli soruşturmacı görevlendirilmesi
Koşulları şunlardır: 
  1. Soruşturma konusu suçun işlendiği hususunda somut kanıtlara dayanan kuvvetli şüphe nedenleri bulunmalıdır
  2. Başka surette kanıt elde etmek olanağı olmamalıdır
  3. Görevlendirilen kişi kamu görevlisi olmalıdır
  4. Katalog suçlardan biri İşlenmelidir
  5. Hakim karar vermelidir
  • Cumhuriyet Savcısı ve kolluğun gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda dahi gizli soruşturmacı görevlendirme yetkisi yoktur

> Gizli soruşturmacı kovuşturma evresinde tanık olarak dinlenmesinin zorunlu olması durumunda duruşmada hazır bulunma hakkına sahip bulunanlar olmadan veya ses yada görüntüsü değiştirilerek özel ortamda dinlenir
> Soruşturmacı görevini yerine getirirken suç işleyemez 
> Görevlendirildiği örgütün işlemekte olduğu suçlardan sorumlu tutulamaz
> Soruşturmacı görevlendirilmesi suretiyle elde edilen kişisel bilgiler görevlendirildiği ceza soruşturması ve kovuşturması dışında kullanılamaz

>> Teknik araçlarla izleme
Koşulları şunlardır:
  1. Suç işlendiği yönünde somut delillere dayanan kuvvetli şüphe nedenleri bulunmalıdır
  2. Başka surette kanıt elde etme olanağı bulunmamalıdır
  3. Tedbir şüpheli veya sanığın kamuya açık yerlerdeki faaliyetleri ve işyerini kapsamalıdır
  4. Teknik araçlarla izleme hükümleri kişinin konutunda uygulanmaz
  5.  katalog suçlardan biri işlenmiş olmalıdır
  6. Teknik araçlarla izlemeye [1] hakim [2] gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda Cumhuriyet savcısı tarafından karar verilir Cumhuriyet savcısının kararı yargıç onayına sunulur

> Teknik araçlarla izleme kararı en çok 3 haftalık süre için verilebilir Bu süre gerektiğinde bir hafta daha uzatılabilir
> Örgüt faaliyeti çerçevesinde işlenen suçlarla ilgili olarak hakim bu sürelere ek olarak her defasında bir haftadan fazla olmamak ve toplam 4 haftayı geçmemek üzere uzatma kararı verebilir


>> Tanık koruma Tedbiri 
> Suç Tanık koruma tedbirinin uygulanabileceği suçlardan olmalıdır 
  • [1] Ağırlaştırılmış müebbet hapis [2] müebbet hapis ve [3] alt sınırı 10 yıl ve daha fazla hapis cezasını gerektiren suçlar 
  • [4] Suç işlemek amacıyla kurulan bir örgütün faaliyeti çerçevesinde işlenen alt sınırı 2 yıl veya daha fazla hapis cezasını gerektiren suçlar 
  • [5] Terör örgütünün faaliyeti çerçevesinde işlenen suçlar 
> Hakkında Tanık koruma Tedbiri uygulanabilecek kişiler 
  • Ceza Mahkemesinde tanık olarak dinlenenler ve 
  • Tanık olarak dinlenen suç mağdurları ve bu kişilerin kısımlarıdır 
> Tanık koruma tedbirleri bu kişilerin yaşamı beden bütünlüğü veya malvarlığının ağır ve ciddi bir tehlike içinde bulunması ve korunmanın zorunlu olması durumunda uygulanabilir 
> [1] Kimlik ve adres bilgilerinin kayda alınarak gizli tutulması ve 
[2] kendisine yapılacak tebligatlara ilişkin ayrı bir adres tespit edilmesi ve [3] fiziki koruma sağlanması tedbiri kararları 
  • soruşturma evresinde Cumhuriyet savcısı tarafından 
  • kovuşturma evresinde Cumhuriyet Savcısı veya tanığın istemi veya resen mahkemece karar verilir 
Gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda kolluk amirinin yazılı emri ile fiziki koruma sağlanması yönünde tedbir alınabilir 

Kovuşturma evresinde [1] tanıklık görevinin yapılmasından sonra kimlik ve ilgili diğer bilgi ve belgelerin değiştirilmesi ve düzenlenmesi ile
[2] fizyolojik görüntünün estetik cerrahi yoluyla veya estetik cerrahi gerektirmeksizin değiştirilmesi ve buna uygun kimlik bilgilerinin yeniden düzenlenmesi tedbirlerine ilişkin kararlar tanığın istemi üzerine TANIK KORUMA KURULU tarafından verilebilir 
> Türkiye’nin taraf olduğu anlaşmalar uyarınca veya karşılıklılık esasına uygun olarak bir yabancı tanığın Türkiye'de korunmasına Dışişleri Bakanlığının görüşü alınarak İçişleri Bakanı tarafından karar verilir

> Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından veya mahkemece tanık koruma tedbirinin uygulanmasına ilişkin verilen karar ve diğer belgeler soruşturma veya kovuşturma konusu suç dışında başka bir makam veya merciye gönderilemez 

>>  İnternet yayınlarına erişimin engellenmesi ve içeriğin yayından çıkarılması tedbiri
Koşulları şunlardır: 
  1.  İnternet ortamında yapılan bir yayın olmalıdır
  2. Katalog suçlardan birinin işlendiği hususunda yeterli şüphe nedeni bulunmalıdır 
  3. Yetkili merciin kararı olmalıdır
Erişimin engellenmesi kararı 
  • soruşturma evresinde hakim kovuşturma evresinde ise mahkeme tarafından verilir 
  • gecikmesinde sakınca bulunan durumlarda Cumhuriyet Savcılığı tarafından soruşturma evresinde erişimin engellenmesine karar verilebilir Bu durumda Cumhuriyet savcısının kararı hakim onayına sunulur 
Erişimin engellenmesi kararı ceza muhakemesi kanunu hükümlerine göre itiraz edilebilir 

> Erişimin engellenmesi kararının gereği derhal ve en geç kararının bildirilmesi anından itibaren 4 saat içinde bilgi teknolojileri iletişim kurumu tarafından yerine getirilir 
> Konusu katalog suçları oluşturan içeriğin yayından çıkarılması durumunda erişimin engellenmesi kararı soruşturma evresinde Cumhuriyet Savcısı kovuşturma evresinde mahkeme tarafından kaldırılır 

> İnternet ortamında yapılan yayın içeriği nedeniyle KİŞİLİK HAKLARININ İHLAL edildiğini iddia eden gerçek ve tüzel kişiler ile kurum ve kuruluşlar 
  • içerik sağlayıcısına 
  • buna ulaşılamaması durumunda yer sağlayıcısına başvurarak UYARI YÖNTEMİ  ile içeriğin yayından çıkarılması isteyebileceği gibi 
  • doğrudan Sulh Ceza hakimliğine başvurarak içeriğe erişimin engellenmesini de isteyebilir 

> Hakim yalnızca kişilik hakkının ihlalin gerçekleştiği yayın ile ilgili olarak erişimin engellenmesi kararı verir 
Zorunlu olmadıkça internet sitesinde yapılan yayının tümüne yönelik erişimin engellenmesine karar verilemez 
Ancak hakim içeriğe erişimin engellenmesi ile ihlalin engellemeyeceği kanısına varırsa internet sitesindeki tüm yayına yönelik olarak erişimin engellenmesine karar verebilir 
> Sulh ceza Hakimi başvuruyu en geç 24 saat içinde duruşma yapmaksızın karara bağlar Bu kararına karşı itiraz yoluna gidilebilir

> Hakimin verdiği erişimin engellenmesi kararına konu kişilik haklarının ihlaline ilişkin yayının başka internet adreslerinde de yayınlanması durumunda ilgili kişi tarafından Birliğe başvuru yapılması durumunda mevcut karar bu adresler için de uygulanır 

> İnternet ortamında yapılan yayın içeriği nedeniyle ÖZEL YAŞAMIN GİZLİLİĞİNİN ihlal edildiğini iddia eden kişiler bilgi teknolojileri ve iletişim kurumuna doğrudan başvurarak İçeriğe erişimin engellenmesi tedbirinin uygulanmasını isteyebilir


>>> Koruma tedbirleri nedeniyle tazminat
> Ceza muhakemesi kanununda koruma tedbirleri nedeniyle tazminat istemi : 
  • yakalama 
  • gözaltına alma 
  • tutuklama 
  • arama ve el koyma 
tedbirleri ile sınırlı olarak düzenlenmiştir 
> [1] Telekomünikasyon yoluyla yapılan iletişimin denetlenmesi 
[2] gizli soruşturmacı görevlendirilmesi ve 
[3] teknik araçlarla izleme tedbirlerinde 
tazminat verilemez

> Tazminat isteminin koşulları şunlardır: 
  1. Karar veya hükümlerin kesinleştiğinin ilgilisine tebliğinden itibaren ÜÇ AY içinde tazminat isteminde bulunulmalıdır 
  2. Karar veya hüküm kesinleştikten sonra ilgilisine tebliğ edilmemiş olsa bile tazminat hakkı olan kişi kesinleşme tarihinden itibaren en geç BİR YIL içerisinde istemde bulunmalıdır 
  3. Tazminat isteminde bulunan kişinin dilekçesine açık kimlik ve adresini, zarara uğradığı işlemin ve zararın nitelik ve niceliğini kaydetmesi ve bunların belgelerini eklemesi gerekir 
  4. Ilgililerin istemde bulunmaya hakkı olmalıdır 
  • Yasalarda belirtilen koşullar dışında yakalanan tutuklanan veya tutukluluğunun devamına karar verilen
  • Yasal gözaltı süresi içinde hakim önüne çıkarılmayan
  • Yasal hakları hatırlatılmadan veya hatırlatılan haklarından yararlandırma isteği yerine getirilmeden tutuklanan
  • Kanuna uygun olarak tutuklandığı halde makul sürede yargılama merci huzuruna çıkarılmayan ve bu süre içinde hakkında hüküm verilmeyen
  • Kanuna uygun olarak yakalandıktan veya tutuklandıktan sonra haklarında kovuşturmaya yer olmadığına veya beraatlerıne karar verilen
  • Mahkum olup da gözaltı ve tutuklulukta geçirdiği süreler hükümlülük süresinden fazla olması veya işlediği suç için yasada öngörülen cezanın yalnızca para cezası olması nedeniyle zorunlu olarak bu cezayla cezalandırılan
  • Yakalama veya tutuklama nedenleri ve haklarındaki suçlamaları kendilerine yazıyla veya bunun hemen olanaklı bulunmadığı durumlarda söz ile açıklanmayan
  • Yakalanmaları veya tutuklanmaları yakınlarına bildirilmeyen hakkındaki arama kararı ölçüsüz bir şekilde gerçekleştirilen
  •  Eşyasına veya diğer malvarlığı değerlerine koşulları oluşmadığı halde elkonulan veya korunması için gerekli tedbirler alınmayan ya da eşyası veya diğer malvarlığı değerleri amaç dışı kullanılan veya zamanında geri verilmeyen 
  • Yakalama veya tutuklama işlemine karşı kanunda öngörülen başvuru olanaklarından yararlandırılmayan kişiler zararlarını devletten isteyebilirler 

> Yukarıda sayılan durumlar haricinde suç soruşturması veya kovuşturması sırasında 
  •  kişisel kusur 
  • haksız fiil veya 
  • diğer sorumluluk durumları da dahil olmak üzere 
Hakimler ve savcıların verdikleri kararlar veya yaptıkları işlemler nedeniyle tazminat davaları ancak DEVLET aleyhine açılabilir
Devlet ödediği tazminattan dolayı ilgili hakim veya Savcıya bir yıl içinde rücu eder 

> Tazminat istemi sadece maddi zararları değil maddi ve manevi her türlü zararı kapsar 

> Kanuna uygun olarak yakalanan veya tutuklanan şu kişiler tazminat isteyemezler :
  • Tazminata hak kazanmadığı halde sonradan yürürlüğe giren ve lehte düzenlemeler getiren yasa gereği durumları tazminat istemeye uygun hale dönüşenler
  •  genel veya özel af, şikayetten vazgeçme, uzlaştırma gibi nedenlerle haklarında kovuşturmaya yer olmadığına veya davanın düşmesine karar verilen veya kamu davası geçici olarak durdurulan veya Kamu davası ertelenen veya düşürülenler
  •  kusur yeteneğinin bulunmaması nedeniyle hakkında ceza verilmesine yer olmadığına Karar verilenler
  •  adli makamlar huzurunda gerçek dışı beyanla suç işlediğini veya suça katıldığını bildirerek gözaltına alınmasına veya tutuklanmasına neden olanlar 

> İstem zarara uğrayanın  OTURDUĞU YER Ağır Ceza Mahkemesinde
 o yer Ağır Ceza Mahkemesinin birden fazla dairesi yoksa en yakın Ağır Ceza Mahkemesine yapılır 
> Mahkeme kararını DURUŞMALI  olarak verir
 İstemde bulunan ve hazine temsilcisi açıklamalı çağrı kağıdı tebliğine rağmen gelmezlerse yokluklarında karar verilebilir 
> Dilekçede bilgi ve belgelerin yetersizliği durumunda mahkeme eksikliğin BİR AY içinde giderilmesini aksi halde istemin reddedileceğini tazminat isteyen ilgiliye duyurur. 

> Tazminat davaları nedeniyle avukatlık ücreti ödenir 

> Karara karşı 
  • istemde bulunan 
  • Cumhuriyet Savcısı veya 
  • hazine temsilcisi 
İstinaf yoluna başvurabilir. 
İstinaf incelemesi öncelikle ve ivedilikle yapılır 
> Koruma tedbirleri nedeniyle tazminata ilişkin mahkeme kararları kesinleşmeden ve idari başvuru süreci tamamlanmadan icra takibine konulamaz 
> Mahkeme kararında hükmedilen tazminat idare tarafından bildirimin yapıldığı tarihten itibaren 30 gün içinde ödenir 

  • Kovuşturmaya yer olmadığına ilişkin kararı sonradan kaldırılarak hakkında Kamu davası açılan ve mahkum edilenler ile
  • yargılamanın yenilenmesi ile beraat kararı kaldırılıp mahkum edilenler 
Bu kişilere ödenmiş tazminatların mahkumiyet süresine ilişkin kısmı Cumhuriyet savcısının yazılı istemi ile aynı mahkemeden alınacak kararla kamu alacaklarının tahsili ilişkin hükümler uygulanarak geri alınır 
>> Gerçekten ilginç bir hüküm:  devlet koruma Tedbiri nedeniyle ödediği Tazminat için lucu etmez 




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

MİLLÎ MÜCADELE (HAZIRLIK DÖNEMİ)

✎ Mondros Ateşkes’i imzalandığı sırada Adana’da Yıldırım Orduları Komutanı iken halkı işgallere karşı mücadeleye davet etmiş, ayrıca burada Ali Fuat Paşa ile de görüşerek mücadelenin gerekliliği üzerinde bir kez daha durmuştur. Mustafa Kemal Anadolu’ya geçmeden önce geldiği İstanbul’da; Düşüncelerini yaymak için Fethi Bey ile birlikte Minber gazetesini çıkarmıştır İstanbul Hükûmeti (Damat Ferit Paşa), İngiltere’nin de baskısıyla, bölgeye çok geniş yetkilerle bir komutanın gönderilmesine karar vermiştir. Bu durum Anadolu’ya geçmek isteyen Mustafa Kemal’e aradığı fırsatı yaratmıştır. ✎ Mustafa Kemal, Damat Ferit Paşa Hükûmeti tarafından IX. Ordu Müfettişi olarak bölgeye atanmıştır. ✎ IX. Ordu Müfettişi göreviyle Samsun’a gönderilen Mustafa Kemal Paşa’nın yetkili olduğu iller arasında Sivas, Erzurum, Van ve Trabzon bulunmakta olup, ayrıca kendisine birtakım görevler verilmişti. ✎ Samsun’da Mıntıka Palas Oteli’nde kalan Mustafa Kemal Paşa, bölgede birtakım güvenlik tedbirler...

Borçlar özel isimsiz sözleşmeler

İSİMSİZ SÖZLEŞMELER (ATİPİK SÖZLEŞMELER) Unsurları ve özellikleri önceden kanunda belirlenmemiş sözleşmelerdir. İsimsiz Sözleşme Örnekleri: 1.       Sulh sözleşmesi 2.       Tek satıcılık sözleşmesi 3.       Satış için tevdi sözleşmesi 4.       Arsa payı karşılığı inşaat sözleşmesi 5.       Garanti sözleşmesi İsimsiz Sözleşme Türleri: 1.        Karma Sözleşmeler:  Kanunda düzenlenmiş sözleşme tipine ait unsurların kanunun öngörmediği tarzda bir araya gelmesi ile oluşur. Ör: Hastane kabul sözleşmesi (Kira +vekalet + hizmet) a.        Karma Kombine Sözleşmeler:  Taraflardan biri birden fazla edim yükümlülüğü altına girerken karşı taraf tek bir edim yükümlülüğü altına girer. Ör: Hastane kabul sözleşmesi b....

TBMM İÇTÜZÜK

TBMM İÇTÜZÜK [okundu] Üye   tamsayısı   altıyüzdür.   Türkiye   Büyük   Millet   Meclisi   üyeliklerinde boşalma   olması üye tamsayısını değiştirmez. Türkiye   Büyük   Millet   Meclisi   Genel   Kurulu,   milletvekili   genel   seçimi kesin   sonuçlarının   Yüksek   Seçim   Kurulunca   ilanını   takip   eden   üçüncü   gün   saat   14.00’te çağrısız olarak toplanır Milletvekilleri   andiçerek   göreve   başlarlar.   Andiçmekten   imtina   eden   milletvekilleri, milletvekili   sıfatından kaynaklanan   haklardan yararlanamazlar. Cumhurbaşkanı   yardımcıları   ve   bakanlar,   atandıkları   tarihten   sonra   yapılan   ilk birleşimde andiçerler. Danışma   Kurulunun   önerisi   üzerine   Genel   Kurulca   başka   bir   kara...