ANAYASA METİN NOT
Yakalanan
veya tutuklanan kişilere, yakalama veya tutuklama sebepleri ve haklarındaki
iddialar herhalde yazılı ve bunun hemen mümkün olmaması halinde sözlü olarak derhal, toplu suçlarda en geç hâkim huzuruna çıkarılıncaya kadar bildirilir.
Yakalanan
veya tutuklanan kişi, tutulma yerine en yakın mahkemeye gönderilmesi için
gerekli süre hariç en geç kırksekiz saat ve toplu olarak
işlenen suçlarda en çok dört gün içinde hâkim önüne çıkarılır.
Kimse,
bu süreler geçtikten sonra hakim kararı olmaksızın hürriyetinden yoksun
bırakılamaz. Bu süreler olağanüstü hal ve savaş
hallerinde uzatılabilir.
Özel hayatın gizliliği
Millî
güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel sağlık ve genel
ahlâkın korunması veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması
sebeplerinden biri veya birkaçına bağlı olarak, usulüne göre verilmiş hâkim
kararı olmadıkça; yine bu sebeplere bağlı olarak gecikmesinde sakınca bulunan
hallerde de kanunla yetkili kılınmış merciin yazılı emri bulunmadıkça; kimsenin
üstü, özel kâğıtları ve eşyası aranamaz ve bunlara el konulamaz.
Yetkili
merciin kararı yirmidört saat içinde
görevli hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını el koymadan itibaren kırksekiz
saat içinde açıklar;
aksi halde, el koyma kendiliğinden kalkar.
Konut dokunulmazlığı
Kimsenin
konutuna dokunulamaz. Millî güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi,
genel sağlık ve genel ahlâkın korunması veya başkalarının hak ve
özgürlüklerinin korunması sebeplerinden biri veya birkaçına bağlı olarak
usulüne göre verilmiş hâkim kararı olmadıkça; yine bu sebeplere bağlı olarak
gecikmesinde sakınca bulunan hallerde de kanunla yetkili kılınmış merciin
yazılı emri bulunmadıkça; kimsenin konutuna girilemez, arama yapılamaz ve
buradaki eşyaya el konulamaz.
Yetkili
merciin kararı yirmidört saat içinde
görevli hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını el koymadan itibaren kırksekiz
saat içinde açıklar;
aksi halde, el koyma kendiliğinden kalkar
Haberleşme hürriyeti
Millî
güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel sağlık ve genel
ahlâkın korunması veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması
sebeplerinden biri veya birkaçına bağlı olarak usulüne göre verilmiş hâkim
kararı olmadıkça; yine bu sebeplere bağlı olarak gecikmesinde sakınca bulunan
hallerde de kanunla yetkili kılınmış merciin yazılı emri bulunmadıkça;
haberleşme engellenemez ve gizliliğine dokunulamaz.
Yetkili
merciin kararı yirmidört saat içinde
görevli hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını kırksekiz saat içinde açıklar;
aksi halde, karar
kendiliğinden kalkar.
Basın hürriyeti
Devletin
iç ve dış güvenliğini, ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğünü tehdit eden
veya suç işlemeye ya da ayaklanma veya isyana teşvik eder nitelikte olan veya
Devlete ait gizli bilgilere ilişkin bulunan her türlü haber veya yazıyı,
yazanlar veya bastıranlar veya aynı amaçla, basanlar, başkasına verenler, bu
suçlara ait kanun hükümleri uyarınca sorumlu olurlar.
Tedbir yolu ile dağıtım hâkim kararıyla; gecikmesinde sakınca
bulunan hallerde de kanunun açıkça yetkili kıldığı merciin emriyle önlenebilir.
Dağıtımı önleyen yetkili
merci, bu kararını en geç yirmidört saat içinde yetkili hâkime bildirir.
Yetkili hâkim bu kararı en geç kırksekiz saat içinde onaylamazsa, dağıtımı
önleme kararı hükümsüz sayılır.
Süreli veya süresiz
yayınlar,
kanunun gösterdiği suçların soruşturma veya kovuşturmasına geçilmiş olması
hallerinde hâkim kararıyla; Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez
bütünlüğünün, millî güvenliğin, kamu düzeninin, genel ahlâkın korunması ve
suçların önlenmesi bakımından gecikmesinde sakınca bulunan hallerde de kanunun
açıkça yetkili kıldığı merciin emriyle toplatılabilir.
Toplatma kararı veren
yetkili merci, bu kararını en geç yirmidört saat içinde yetkili hâkime
bildirir; hâkim bu kararı en geç kırksekiz saat içinde onaylamazsa, toplatma
kararı hükümsüz sayılır.
Düzeltme ve cevap hakkı
Düzeltme
ve cevap hakkı, ancak kişilerin haysiyet ve
şereflerine dokunulması veya
kendileriyle ilgili gerçeğe aykırı yayınlar
yapılması
hallerinde tanınır ve kanunla düzenlenir.
Düzeltme
ve cevap yayımlanmazsa, yayımlanmasının gerekip gerekmediğine hâkim tarafından ilgilinin müracaat tarihinden itibaren en geç 7 GÜN içerisinde karar verilir.
Dernek kurma hürriyeti
Dernekler,
kanunun öngördüğü hallerde hâkim kararıyla kapatılabilir
veya faaliyetten alıkonulabilir. Ancak, millî güvenliğin, kamu düzeninin, suç işlenmesini veya suçun
devamını önlemenin yahut yakalamanın gerektirdiği hallerde gecikmede sakınca
varsa, kanunla bir merci, derneği
faaliyetten men ile yetkilendirilebilir.
Bu
merciin kararı, yirmidört saat içinde
görevli hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını kırksekiz saat içinde açıklar;
aksi halde, bu idarî karar
kendiliğinden yürürlükten kalkar.
Kamulaştırma
Kamulaştırma
bedeli ile kesin hükme bağlanan artırım bedeli nakden ve peşin olarak ödenir.
Ancak,
tarım reformunun uygulanması, büyük enerji ve sulama projeleri ile iskân
projelerinin gerçekleştirilmesi, yeni ormanların yetiştirilmesi, kıyıların
korunması ve turizm amacıyla kamulaştırılan toprakların bedellerinin ödenme
şekli kanunla gösterilir.
Kanunun
taksitle ödemeyi öngörebileceği bu hallerde, taksitlendirme
süresi beş yılı aşamaz; bu
takdirde taksitler eşit olarak ödenir.
Seçim kanunlarında yapılan
değişiklikler,
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl
içinde yapılacak
seçimlerde uygulanmaz.
Bir
siyasî partinin temelli kapatılmasına beyan veya faaliyetleriyle sebep olan
kurucuları dahil üyeleri, Anayasa Mahkemesinin temelli kapatmaya ilişkin kesin
kararının Resmî Gazetede gerekçeli
olarak yayımlanmasından başlayarak beş yıl süreyle bir başka partinin kurucusu, üyesi, yöneticisi ve deneticisi olamazlar.
Kamu
Başdenetçisi Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından gizli oyla dört yıl için seçilir.
İlk
iki oylamada üye tamsayısının üçte iki ve üçüncü oylamada üye tamsayısının salt çoğunluğu aranır.
Üçüncü oylamada salt çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamada en çok oy alan iki aday
için dördüncü oylama yapılır; dördüncü oylamada en fazla oy
alan aday seçilmiş olur.
Türkiye
Büyük Millet Meclisi genel oyla seçilen altıyüz milletvekilinden oluşur
Taksirli suçlar hariç
toplam bir yıl veya daha fazla hapis cezasına mahkum edilmiş olanlar milletvekili
seçilemezler
Türkiye
Büyük Millet Meclisi ve Cumhurbaşkanlığı seçimleri beş yılda bir
aynı günde yapılır.
Savaş sebebiyle yeni seçimlerin yapılmasına imkân
görülmezse, Türkiye Büyük Millet Meclisi, seçimlerin bir yıl geriye bırakılmasına
karar verebilir
Ara seçim
Türkiye
Büyük Millet Meclisi üyeliklerinde boşalma olması halinde, ara seçime gidilir.
Ara
seçim, her seçim döneminde bir defa yapılır ve genel seçimden otuz ay geçmedikçe ara seçime gidilemez.
Ancak,
boşalan üyeliklerin sayısı, üye tamsayısının yüzde
beşini bulduğu hallerde,
ara seçimlerinin üç ay içinde yapılmasına karar verilir.
Genel
seçimlere bir yıl kala, ara seçimi yapılamaz.
Yukarıda yazılı hallerden
ayrı olarak,
bir ilin veya seçim çevresinin, Türkiye Büyük Millet Meclisinde üyesinin
kalmaması halinde, boşalmayı takip eden doksan
günden sonraki ilk Pazar günü
ara seçim yapılır.
YSK
Yüksek
Seçim Kurulu yedi asıl ve dört yedek üyeden oluşur. Üyelerin altısı Yargıtay, beşi Danıştay Genel Kurullarınca kendi üyeleri arasından üye
tamsayılarının salt çoğunluğunun gizli oyu ile seçilir. Bu üyeler, salt
çoğunluk ve gizli oyla aralarından bir başkan ve bir başkanvekili seçerler.
Yüksek
Seçim Kuruluna Yargıtay ve Danıştaydan seçilmiş üyeler arasından ad çekme ile ikişer yedek üye ayrılır. Yüksek Seçim Kurulu Başkanı ve Başkanvekili ad çekmeye girmezler.
Meclis
çalışmalarına özürsüz veya izinsiz olarak
bir ay içerisinde
toplam beş birleşim günü katılmayan milletvekilinin
milletvekilliğinin düşmesine, durumun Meclis Başkanlık Divanınca tespit
edilmesi üzerine, Genel Kurulca üye tamsayısının salt
çoğunluğunun oyuyla karar
verilebilir.
Yasama
dokunulmazlığının kaldırılmasına veya milletvekilliğinin düşürülmesine
karşı
iptal istemi ile 7 gün içerisinde Anayasa mahkemesine başvurulabilir
Anayasa
Mahkemesi iptal istemini 15 gün içinde karara bağlar
Cumhurbaşkanı,
Türkiye Büyük Millet Meclisince kabul edilen kanunları onbeş gün içinde yayımlar.
Yayımlanmasını
kısmen veya tamamen uygun bulmadığı kanunları, bir daha görüşülmek üzere, bu
hususta gösterdiği gerekçe ile birlikte aynı süre
içinde, Türkiye Büyük
Millet Meclisine geri gönderir.
Ekonomik,
ticarî veya teknik ilişkileri düzenleyen ve süresi bir
yılı aşmayan andlaşmalar,
Devlet Maliyesi bakımından bir yüklenme getirmemek, kişi hallerine ve Türklerin
yabancı memleketlerdeki mülkiyet haklarına dokunmamak şartıyla, yayımlanma ile yürürlüğe
konabilir. Bu takdirde bu andlaşmalar, yayımlarından başlayarak iki ay içinde Türkiye
Büyük Millet Meclisinin bilgisine sunulur
Meclis,
bir yasama yılında en çok üç ay tatil yapabilir
Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkanlık Divanı için, bir yasama döneminde iki seçim
yapılır.
İlk
seçilenlerin görev süresi iki yıldır, ikinci devre için seçilenlerin görev
süresi ise o yasama döneminin sonuna
kadar devam eder.
Türkiye
Büyük Millet Meclisi Başkan adayları, Meclis üyeleri içinden, Meclisin toplandığı günden itibaren beş gün içinde, Başkanlık Divanına bildirilir, Başkan
seçimi gizli oyla yapılır.
İlk
iki oylamada üye tamsayısının üçte iki ve üçüncü oylamada üye tamsayısının salt çoğunluğu aranır.
Üçüncü oylamada salt çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamada en çok oy alan iki aday
için dördüncü oylama yapılır; dördüncü oylamada en fazla oy alan üye, Başkan
seçilmiş olur. Başkan seçimi, aday gösterme süresinin
bitiminden itibaren, beş gün içinde tamamlanır
Siyasî
parti grupları, en az yirmi üyeden meydana gelir.
Yazılı
soru, yazılı olarak en geç onbeş gün içinde cevaplanmak üzere
milletvekillerinin, Cumhurbaşkanı yardımcıları
ve bakanlara yazılı
olarak soru sormalarından ibarettir
Cumhurbaşkanının
görev süresi beş yıldır. Bir kimse en fazla iki defa
Cumhurbaşkanı seçilebilir.
Cumhurbaşkanlığına,
- siyasi parti grupları,
- en son yapılan genel seçimlerde toplam
geçerli oyların tek başına veya birlikte en az yüzde
beşini almış
olan siyasi partiler
- en az yüzbin seçmen
aday
gösterebilir.
Genel
oyla yapılacak seçimde, geçerli oyların salt çoğunluğunu alan aday,
Cumhurbaşkanı seçilir. İlk oylamada bu çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamayı
izleyen ikinci pazar günü ikinci oylama yapılır. Bu oylamaya, ilk
oylamada en çok oy almış iki aday katılır
Kararnameler
ve yönetmelikler, yayımdan sonraki bir tarih belirlenmemişse, Resmî Gazetede yayımlandıkları gün yürürlüğe girer.
Cumhurbaşkanının
sorumluluğu
Cumhurbaşkanı
hakkında, bir suç işlediği iddiasıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi üye
tamsayısının salt çoğunluğunun vereceği
önergeyle
soruşturma açılması istenebilir. Meclis, önergeyi en geç bir ay içinde
görüşür ve üye tamsayısının beşte üçünün gizli oyuyla
soruşturma açılmasına karar verebilir.
Soruşturma
açılmasına karar verilmesi halinde, Meclisteki siyasi partilerin, güçleri
oranında komisyona verebilecekleri üye sayısının üç katı olarak gösterecekleri
adaylar arasından her siyasi parti için ayrı ayrı ad çekme suretiyle kurulacak 15 KİŞİLİK bir komisyon tarafından soruşturma yapılır.
Komisyon,
soruşturma sonucunu belirten raporunu 2 AY içinde Meclis Başkanlığına sunar.
Soruşturmanın
bu sürede bitirilememesi halinde, komisyona 1 AYLIK yeni
ve kesin bir süre verilir.
Rapor
Başkanlığa verildiği tarihten itibaren 10 GÜN içinde
dağıtılır, dağıtımından itibaren 10 GÜN içinde Genel Kurulda görüşülür. Türkiye Büyük Millet Meclisi, üye
tamsayısının üçte ikisinin gizli oyuyla
Yüce Divana sevk kararı alabilir.
Yüce
Divan yargılaması 3 AY içinde tamamlanır, bu sürede
tamamlanamazsa bir defaya mahsus olmak üzere 3 AYLIK ek
süre verilir, yargılama bu
sürede kesin olarak tamamlanır.
Cumhurbaşkanlığı
makamının herhangi bir nedenle boşalması halinde, kırkbeş gün içinde
Cumhurbaşkanı seçimi yapılır. Yenisi seçilene kadar Cumhurbaşkanı yardımcısı
Cumhurbaşkanlığına vekâlet eder ve Cumhurbaşkanına ait yetkileri kullanır.
Genel seçime bir yıl veya
daha az kalmışsa Türkiye
Büyük Millet Meclisi seçimi de Cumhurbaşkanı seçimi ile birlikte yenilenir.
Genel seçime bir yıldan
fazla kalmışsa
seçilen Cumhurbaşkanı Türkiye Büyük Millet Meclisi seçim tarihine kadar
görevine devam eder. Kalan süreyi tamamlayan Cumhurbaşkanı açısından bu süre
dönemden sayılmaz.
OHAL
Cumhurbaşkanı; savaş, savaşı gerektirecek bir durumun
başgöstermesi, seferberlik, ayaklanma, vatan veya Cumhuriyete karşı kuvvetli ve
eylemli bir kalkışma, ülkenin ve milletin bölünmezliğini içten veya dıştan
tehlikeye düşüren şiddet hareketlerinin yaygınlaşması, anayasal düzeni veya
temel hak ve hürriyetleri ortadan kaldırmaya yönelik yaygın şiddet
hareketlerinin ortaya çıkması, şiddet olayları nedeniyle kamu düzeninin ciddî
şekilde bozulması, tabiî afet veya tehlikeli salgın hastalık ya da ağır
ekonomik bunalımın ortaya çıkması hallerinde yurdun
tamamında veya bir bölgesinde, süresi altı ayı geçmemek üzere olağanüstü hal ilan edebilir.
Olağanüstü
hal ilanı kararı, verildiği gün Resmî Gazetede yayımlanır ve aynı gün Türkiye
Büyük Millet Meclisinin onayına sunulur.
Cumhurbaşkanının
talebiyle Türkiye Büyük Millet Meclisi her defasında dört ayı geçmemek üzere süreyi uzatabilir. Savaş hallerinde bu dört
aylık süre aranmaz
Olağanüstü
hal kanun hükmünde kararnameleri resmi gazetede yayınlanır ve aynı gün meclis onayına sunulur
Savaş
ve mücbir sebeplerle Türkiye Büyük Millet Meclisinin toplanamaması hâli hariç
olmak üzere; olağanüstü hal sırasında çıkarılan Cumhurbaşkanlığı kararnameleri üç ay içinde Türkiye Büyük Millet Meclisinde görüşülür ve
karara bağlanır.
Aksi halde olağanüstü hallerde çıkarılan Cumhurbaşkanlığı kararnamesi kendiliğinden
yürürlükten kalkar.
RTÜK
Radyo
ve televizyon faaliyetlerini düzenlemek ve denetlemek amacıyla kurulan Radyo ve
Televizyon Üst Kurulu DOKUZ üyeden oluşur. Üyeler, siyasî parti gruplarının üye sayısı oranında belirlenecek üye sayısının ikişer katı olarak
gösterecekleri adaylar arasından, her siyasî parti grubuna düşen üye sayısı
esas alınmak suretiyle Türkiye Büyük Millet
Meclisi Genel Kurulunca seçilir
Meslek kuruluşları
Millî
güvenliğin, kamu düzeninin, suç işlenmesini veya suçun devamını önlemenin yahut
yakalamanın gerektirdiği hallerde gecikmede sakınca varsa, kanunla bir merci,
meslek kuruluşlarını veya üst kuruluşlarını faaliyetten
men ile yetkilendirilebilir.
Bu
merciin kararı, yirmidört saat içerisinde
görevli hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını kırksekiz saat içinde açıklar;
aksi halde, bu idarî karar
kendiliğinden yürürlükten kalkar.
AYM
Anayasa
Mahkemesi 15 üyeden kurulur.
Türkiye
Büyük Millet Meclisi; 2 üyeyi Sayıştay Genel Kurulunun kendi başkan ve üyeleri
arasından, her boş yer için gösterecekleri üçer aday içinden, 1 üyeyi ise
baro başkanlarının serbest avukatlar arasından gösterecekleri üç aday içinden
yapacağı gizli oylamayla seçer.
Türkiye
Büyük Millet Meclisinde yapılacak bu seçimde, her boş üyelik için ilk oylamada
üye tam sayısının üçte iki ve ikinci oylamada üye tam sayısının salt çoğunluğu aranır.
İkinci oylamada salt çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamada en çok oy alan iki aday
için üçüncü oylama yapılır; üçüncü oylamada en fazla oy
alan aday üye seçilmiş olur.
Cumhurbaşkanı;
3 üyeyi Yargıtay, 2 üyeyi Danıştay
genel kurullarınca kendi başkan ve üyeleri arasından her boş yer için
gösterecekleri üçer aday içinden; en az ikisi hukukçu olmak üzere 3 üyeyi Yükseköğretim
Kurulunun kendi üyesi olmayan yükseköğretim kurumlarının hukuk, iktisat ve
siyasal bilimler dallarında görev yapan öğretim üyeleri arasından göstereceği
üçer aday içinden;
4 üyeyi üst kademe yöneticileri, serbest
avukatlar, birinci sınıf hâkim ve savcılar ile en az beş yıl raportörlük yapmış
Anayasa Mahkemesi raportörleri arasından seçer.
Yargıtay,
Danıştay ve Sayıştay genel kurulları ile Yükseköğretim Kurulundan Anayasa
Mahkemesi üyeliğine aday göstermek için yapılacak seçimlerde, her boş üyelik
için, en fazla oy alan üç kişi aday gösterilmiş sayılır. Baro başkanlarının
serbest avukatlar arasından gösterecekleri üç aday için yapılacak seçimde en
fazla oy alan üç kişi aday gösterilmiş sayılır.
Anayasa
Mahkemesine üye seçilebilmek için, 45 yaşın
doldurulmuş olması kaydıyla;
yükseköğretim kurumları öğretim üyelerinin profesör veya
doçent unvanını
kazanmış, avukatların en az 20 yıl fiilen avukatlık yapmış, üst kademe
yöneticilerinin yükseköğrenim görmüş ve en az 20 yıl kamu hizmetinde fiilen çalışmış, birinci
sınıf hâkim ve savcıların adaylık dahil en az 20 yıl çalışmış olması şarttır.
Anayasa
Mahkemesi üyeleri arasından gizli oyla ve üye tam sayısının salt çoğunluğu ile 4 yıl için bir Başkan ve iki başkanvekili seçilir.
Süresi
bitenler yeniden seçilebilirler.
Anayasa
Mahkemesi üyeleri 12 yıl için seçilirler
Şekil
bakımından denetleme, Cumhurbaşkanınca veya Türkiye Büyük Millet Meclisi
üyelerinin beşte biri tarafından istenebilir.
Kanunun
yayımlandığı tarihten itibaren 10 gün geçtikten sonra, şekil bozukluğuna dayalı iptal davası
açılamaz; def’i yoluyla da ileri sürülemez
Anayasa
Mahkemesi, iki bölüm ve Genel Kurul halinde çalışır. Bölümler, başkanvekili
başkanlığında dört üyenin katılımıyla toplanır.
Genel
Kurul, Mahkeme Başkanının veya Başkanın belirleyeceği başkanvekilinin
başkanlığında en az on üye ile toplanır.
Bölümler
ve Genel Kurul, kararlarını salt çoğunlukla alır. Bireysel başvuruların kabul
edilebilirlik incelemesi için komisyonlar oluşturulabilir.
- Anayasa değişikliğinde iptale,
- siyasî partilerin kapatılmasına
- Devlet yardımından yoksun bırakılmasına
karar
verilebilmesi için toplantıya katılan üyelerin üçte iki
oy çokluğu
şarttır.
Anayasa
Mahkemesinde doğrudan doğruya iptal davası açma hakkı, iptali istenen kanun,
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi veya içtüzüğün Resmî Gazetede yayımlanmasından
başlayarak altmış gün sonra düşer
Anayasaya
aykırılığın diğer mahkemelerde ileri sürülmesi durumunda Anayasa Mahkemesi,
işin kendisine gelişinden başlamak üzere 5 AY içinde kararını verir ve açıklar.
Anayasa
Mahkemesinin işin esasına girerek verdiği red kararının Resmî Gazetede
yayımlanmasından sonra 10 YIL geçmedikçe aynı kanun hükmünün Anayasaya
aykırılığı iddiasıyla tekrar başvuruda bulunulamaz.
Kanun,
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi veya Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü ya da
bunların hükümleri, iptal kararlarının Resmî
Gazetede yayımlandığı tarihte yürürlükten kalkar.
Gereken
hallerde Anayasa Mahkemesi iptal hükmünün yürürlüğe gireceği tarihi ayrıca
kararlaştırabilir. Bu tarih, kararın Resmî Gazetede yayımlandığı günden
başlayarak BİR YILI geçemez
YARGITAY
Yargıtay
üyeleri, birinci sınıfa ayrılmış adli yargı hakim ve Cumhuriyet savcıları ile
bu meslekten sayılanlar arasından Hakimler ve
Savcılar Kurulunca üye
tamsayısının salt çoğunluğu ile ve gizli oyla seçilir.
Yargıtay
Birinci Başkanı, birinci başkanvekilleri ve daire başkanları kendi üyeleri
arasından Yargıtay Genel Kurulunca üye tamsayısının salt çoğunluğu ve gizli oyla dört yıl için seçilirler; süresi bitenler yeniden seçilebilirler.
Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcısı ve Cumhuriyet Başsavcıvekili, Yargıtay Genel Kurulunun
kendi üyeleri arasından gizli oyla belirleyeceği
beşer aday arasından
Cumhurbaşkanı tarafından dört yıl için seçilirler. Süresi bitenler yeniden
seçilebilirler.
Danıştay
kamu hizmetleri ile ilgili imtiyaz şartlaşma ve sözleşmeleri hakkında 2 ay içinde düşüncesini bildirmek de görevlidir
Danıştay
Başkanı, Başsavcı, başkanvekilleri ve daire başkanları, kendi üyeleri arasından
Danıştay Genel Kurulunca üye tamsayısının salt çoğunluğu ve gizli oyla dört yıl için seçilirler.
Süresi bitenler yeniden seçilebilirler.
HSK
Hakimler
ve Savcılar Kurulu 13 üyeden oluşur ve 2 daire halinde
çalışır
Kurulun
Başkanı Adalet Bakanıdır. Adalet Bakanlığı Müsteşarı Kurulun tabiî üyesidir.
Kurulun,
üç üyesi birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri
yitirmemiş adlî yargı hâkim ve
savcıları arasından,
bir üyesi birinci sınıf olup, birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri
yitirmemiş idarî yargı hâkim ve
savcıları arasından
Cumhurbaşkanınca;
üç üyesi Yargıtay üyeleri, bir üyesi
Danıştay
üyeleri, üç üyesi nitelikleri kanunda belirtilen
yükseköğretim kurumlarının hukuk dallarında görev yapan öğretim üyeleri ile avukatlar arasından Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından seçilir.
Öğretim
üyeleri ile avukatlar arasından seçilen üyelerden, en az birinin öğretim üyesi
ve en az birinin de avukat olması zorunludur.
Kurulun
Türkiye Büyük Millet Meclisi tarafından seçilecek üyeliklerine ilişkin
başvurular, Meclis Başkanlığına yapılır. Başkanlık, başvuruları Anayasa ve
Adalet Komisyonları Üyelerinden Kurulu Karma Komisyona gönderir. Komisyon her
bir üyelik için üç adayı, üye tamsayısının üçte iki çoğunluğuyla belirler.
Birinci oylamada aday belirleme işleminin sonuçlandırılamaması halinde ikinci
oylamada üye tamsayısının beşte üç çoğunluğu aranır. Bu oylamada da aday
belirlenemediği takdirde, her bir üyelik için en çok oyu alan iki aday arasında
ad çekme usulü ile aday belirleme işlemi tamamlanır. Türkiye Büyük Millet
Meclisi, Komisyon tarafından belirlenen adaylar arasından, her bir üye için
ayrı ayrı gizli oyla seçim yapar. Birinci oylamada üye tamsayısının üçte iki
çoğunluğu; bu oylamada seçimin sonuçlandırılamaması halinde, ikinci oylamada
üye tamsayısının beşte üç çoğunluğu aranır. İkinci oylamada da üye seçilemediği
takdirde en çok oyu alan iki aday arasında ad çekme usulü ile üye seçimi
tamamlanır.
Üyeler dört yıl için
seçilir.
Süresi biten üyeler bir kez daha seçilebilir.
Kurul
üyeliği seçimi, üyelerin görev süresinin dolmasından önceki otuz gün içinde yapılır.
Seçilen
üyelerin görev süreleri dolmadan Kurul üyeliğinin boşalması durumunda,
boşalmayı takip eden otuz gün içinde, yeni üyelerin seçimi yapılır.
Kurula
bağlı Genel Sekreterlik kurulur. Genel
Sekreter,
birinci sınıf hâkim ve savcılardan Kurulun teklif ettiği üç aday arasından Kurul Başkanı tarafından atanır
Sayıştayın
kesin hükümleri hakkında ilgililer yazılı bildirim tarihinden itibaren 15 gün içinde bir
kereye mahsus olmak üzere karar düzeltilmesi isteminde bulunabilirler. Bu kararlar
dolayısıyla idari yargı yoluna başvurulamaz
Cumhurbaşkanı
bütçe kanun teklifini, malî yılbaşından en az yetmişbeş gün
önce, Türkiye Büyük Millet
Meclisine sunar. Bütçe teklifi Bütçe Komisyonunda görüşülür. Komisyonun ellibeş gün içinde kabul edeceği metin Genel Kurulda görüşülür ve malî yılbaşına kadar karara bağlanır
Merkezî
yönetim kesinhesap kanunu teklifi, ilgili olduğu malî yılın sonundan başlayarak
en geç altı ay sonra Cumhurbaşkanı tarafından Türkiye Büyük
Millet Meclisine sunulur. Sayıştay genel uygunluk bildirimini, ilişkin olduğu
kesinhesap kanun teklifinin verilmesinden başlayarak en geç yetmişbeş gün içinde Meclise sunar.
Aym üyeliği görevin sağlık
bakımından yerine getirilemeyeceğinin sağlık kurulu raporuyla kesin olarak anlaşılması hâlinde Mahkeme üye tam sayısının salt çoğunluğunun kararıyla sona erer. (ÜTS SALT)
Aym
Başkan ve başkanvekilleri, Uyuşmazlık Mahkemesi Başkan ve Başkanvekili üyeler
arasından gizli oyla ve üye tam sayısının salt
çoğunluğuyla dört yıl için seçilirler.
(
ÜTS SALT)
#
Aym üyeleri kişisel suçlarda Yargıtay Ceza Genel kurulunda yargılanır.
Görev suçlarında yüce divanda yargılanır.
Disiplin
soruşturmasını gerektiren eylemlerin öğrenilmesinden itibaren bir yıl geçmiş olması hâlinde disiplin soruşturması açılamaz.
Disiplin
cezasını gerektiren eylemin işlendiği tarihten itibaren beş yıl geçmiş olması hâlinde disiplin cezası verilemez.
AYM
KANUNU
Disiplin
cezaları ve yerine getirilmesi
Başkan
ve üyelerin, asli görevleri dışında resmî veya özel bir görev almaları ya da
yaptıkları yeminle veya üyeliğin vakar ve şerefi ile bağdaşmayan, hizmetin
aksamasına yol açan hâl ve hareketlerinin sabit görülmesi hâlinde, eylemin
niteliğine göre,
-
uyarma,
-
kınama ya da
-
üyelikten çekilmeye davet edilme cezalarından birisine karar verilir.
Üyelikten çekilmeye davet edilme cezasına karar verilebilmesi için
Genel Kurulun üçte iki oy çokluğu aranır. ( ÜTS 2/3)
Disiplin
cezasına ilişkin Genel Kurul kararına karşı ilgili, kararın kendisine tebliğ
tarihinden itibaren on gün içinde Genel Kurula yeniden inceleme başvurusunda bulunabilir.
Genel
Kurulca yapılacak yeniden inceleme sonucunda verilen karar kesindir. Genel
Kurul kararı Başkan tarafından ilgiliye tebliğ edilir ve yerine getirilir.
Hakkında
üyelikten çekilmeye davet cezası verilen üye, tebliğ
tarihinden itibaren bir ay içinde buna uymazsa istifa etmiş sayılır ve bu süre içinde izinli kabul edilir.
Genel
Kurul, Mahkemenin onbeş üyesinden oluşur. Genel Kurul, Başkanın veya
belirleyeceği başkanvekilinin başkanlığında en az on üye
ile toplanır.
Bireysel
başvurunun, başvuru yollarının tüketildiği tarihten; başvuru yolu
öngörülmemişse ihlalin öğrenildiği tarihten itibaren 30 GÜN içinde
yapılması gerekir. Haklı bir mazereti nedeniyle süresi içinde başvuramayanlar,
mazeretin kalktığı tarihten itibaren 15 GÜN içinde
ve mazeretlerini belgeleyen
delillerle birlikte başvurabilirler.
Mahkeme,
öncelikle başvurucunun mazeretinin geçerli görülüp görülmediğini inceleyerek
talebi kabul veya reddeder.
Başvuru
evrakında herhangi bir eksiklik bulunması hâlinde, Mahkeme yazı işleri
tarafından eksikliğin giderilmesi için başvurucu veya varsavekiline 15 GÜNÜ geçmemek üzere bir süre verilir ve geçerli bir mazereti olmaksızın bu
sürede eksikliğin tamamlanmaması durumunda başvurunun reddine karar verileceği bildirilir.
Bölümler,
bireysel başvurunun esas inceleme aşamasında, başvurucunun temel haklarının
korunması için zorunlu gördükleri tedbirlere resen veya başvurucunun talebi
üzerine karar verebilir. Tedbire karar verilmesi
hâlinde,
esas hakkındaki kararın en geç altı ay içinde
verilmesi gerekir. Aksi
takdirde tedbir kararı kendiliğinden kalkar.
Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcısı tarafından açılan dava üzerine Mahkeme, bir siyasi
partinin Anayasanın 69 uncu maddesinde sayılan hâllerden ötürü kapatılmasına
veya dava konusu fiillerin ağırlığına göre Devlet yardımından kısmen ya da
tamamen yoksun bırakılmasına, toplantıya katılan üyelerin
üçte iki oy çokluğuyla karar
verebilir.
Yasama
dokunulmazlığının kaldırılmasına veya milletvekilliğinin düşmesine ilişkin
Türkiye Büyük Millet Meclisi kararlarına karşı, ilgili
milletvekili, Cumhurbaşkanı yardımcısı veya bakan ya da bir diğer milletvekili, kararın alındığı günden başlayarak yedi gün
içinde kararın Anayasaya, kanuna veya Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğüne
aykırılığı iddiasıyla iptali için Mahkemeye başvurabilir. Bu talep onbeş gün içinde kesin olarak karara bağlanır
Cumhurbaşkanı,
Cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlar hakkındaki Yüce Divan yargılamaları üç ay içinde tamamlanır.
Yargılama
bu süre içinde tamamlanamadığı takdirde, ilave üç aylık
süre içinde kesin olarak tamamlanır.
Yüce Divan tarafından verilen hükme karşı yeniden inceleme başvurusu, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı veya Yargıtay Cumhuriyet
Başsavcıvekili, sanık, müdafi, katılan veya vekili tarafından yapılabilir.
Yeniden
inceleme başvurusu hükmün açıklanmasından itibaren 15 GÜN içinde Yüce Divana bir dilekçe verilmesi suretiyle yapılır. Hüküm, yeniden
incelemeye başvurma hakkı olanların yokluğunda açıklanmışsa, süre tebliğ
tarihinden başlar
Oylama
şekli ve karar nisabı
Genel
Kurul ve bölümler kararlarını katılanların salt
çoğunluğuyla alır.
Oyların
eşitliği hâlinde başkanın bulunduğu tarafın görüşü doğrultusunda karar verilmiş
olur.
Anayasa
değişikliklerinde iptale, siyasi partilerin kapatılmasına ya da Devlet
yardımından yoksun bırakılmasına karar verilebilmesi için toplantıya katılan üyelerin üçte iki oy çokluğu aranır.
Yargılamanın
yenilenmesi
Mahkemenin
siyasi parti kapatma davalarında veya Yüce Divan sıfatıyla verdiği kararlara
karşı yargılamanın yenilenmesi 5271 sayılı Kanun hükümlerine göre istenebilir.
Avrupa
İnsan Hakları Mahkemesinin, Anayasa Mahkemesinin siyasi parti kapatma veya Yüce Divan sıfatıyla verdiği bir
kararının Avrupa
İnsan Hakları Sözleşmesi ve eki protokollerin ihlali suretiyle verildiğine
hükmetmesi hâlinde, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararının kesinleştiği tarihten itibaren 1 YIL içinde Anayasa Mahkemesinden yargılamanın
yenilenmesi talebinde bulunulabilir
#
Anayasa değişikliklerine ilişkin halk oylaması ilgili Anayasa değişikliği kanunu resmi gazetede yayınlandığı günü takip eden 60 günden sonraki ilk pazar günü yapılır
#
Kararnameler ve yönetmelikler yayından sondaki bir tarih belirlenmemiş ise Resmi Gazetede
yayınlandıkları gün
yürürlüğe girer
#
AYM YARGITAY VE DANIŞTAY ÜYELERİ 12 YIL İÇİN SEÇİLİR.
BAŞKANLARI
BAŞKANVEKİLLERİ BAŞSAVCILARI DAİRE BAŞKANLARI 4 YIL İÇİN SEÇİLİR.
HSK
ÜYELERİ 4 YIL İÇİN SEÇİLİR.
BİLGİ
EDİNME KANUNU
Kurum
ve kuruluşlar, başvuru üzerine istenen bilgi veya belgeye erişimi 15 iş GÜNÜ içinde
sağlarlar. Ancak istenen bilgi veya belgenin, başvurulan kurum ve kuruluş
içindeki başka bir birimden sağlanması; başvuru ile ilgili olarak bir başka
kurum ve kuruluşun görüşünün alınmasının gerekmesi veya başvuru içeriğinin
birden fazla kurum ve kuruluşu ilgilendirmesi durumlarında bilgi veya belgeye
erişim otuz iş günü içinde sağlanır. Bu durumda, sürenin uzatılması
ve bunun gerekçesi başvuru sahibine yazılı olarak ve onbeş iş günlük sürenin bitiminden
önce bildirilir.
Bilgi
edinme istemi reddedilen başvuru sahibi, yargı yoluna
başvurmadan önce kararın tebliğinden itibaren 15 GÜN içinde Kurula İTİRAZ edebilir. Kurul, bu konudaki kararını
otuz iş günü içinde verir
Kurula
itiraz, başvuru sahibinin idarî yargıya başvurma süresini durdurur
Bilgi
Edinme Değerlendirme Kurulu
Cumhurbaşkanınca seçilecek dokuz üyeden oluşur.
DİLEKÇE
HAKKI KANUNU
Türkiye
Büyük Millet Meclisine gönderilen dilekçelerin, Dilekçe
Komisyonunda incelenmesi ve
karara bağlanması 60 GÜN içinde sonuçlandırılır.
İlgili kamu kurum veya kuruluşları Türkiye Büyük Millet Meclisi Dilekçe
Komisyonunca gönderilen dilekçeleri otuz gün
içinde cevaplandırır
Türk
vatandaşlarının ve Türkiye’de ikamet eden yabancıların kendileri ve kamu ile ilgili dilek ve şikâyetleri konusunda
yetkili makamlara yaptıkları
başvuruların sonucu veya yapılmakta olan işlemin safahatı hakkında dilekçe
sahiplerine en geç 30 GÜN içinde gerekçeli
olarak cevap verilir.
Yorumlar
Yorum Gönder