BELEDİYE
KANUNU
# Nüfusu 5.000 ve üzerinde olan yerleşim birimlerinde belediye
kurulabilir.
İl ve ilçe merkezlerinde belediye kurulması zorunludur.
#
İçme ve kullanma suyu
havzaları ile sit ve diğer
koruma alanlarında ve
meskûn sahası kurulu bir
belediyenin sınırlarına 5.000 metreden
daha yakın olan yerleşim
yerlerinde belediye kurulamaz.
#
Köylerin veya muhtelif
köy kısımlarının birleşerek belediye
kurabilmeleri için meskûn sahalarının, merkez
kabul edilecek yerleşim
yerinin meskûn sahasına
azami
5.000 metre mesafede bulunması ve nüfusları toplamının
5.000 ve üzerinde
olması gerekir.
Bir veya
birden fazla köyün
köy ihtiyar meclisinin
kararı veya seçmenlerinin
en az yarısından bir
fazlasının mahallin en
büyük mülkî idare
amirine yazılı başvurusu
ya da valinin kendiliğinden buna
gerek görmesi durumunda,
valinin
bildirimi üzerine, mahallî seçim
kurulları, onbeş gün içinde köyde
veya köy kısımlarında
kayıtlı seçmenlerin oylarını
alır ve sonucu
bir tutanakla valiliğe bildirir.
İşlem dosyası
valinin görüşüyle birlikte
Çevre
ve Şehircilik Bakanlığına
gönderilir. Cumhurbaşkanı kararı
ile o yerde
belediye kurulur.
# Yeni iskân nedeniyle oluşturulan
ve nüfusu 5.000
ve üzerinde olan
herhangi bir yerleşim yerinde, Cumhurbaşkanı kararı
ile belediye kurulabilir.
#
Yeni kurulan bir
belediyenin sınırları, kuruluşu izleyen
altı
ay içinde tespit edilir.
#
Belediye sınırları, belediye meclisinin
kararı ve kaymakamın
görüşü üzerine valinin onayı ile kesinleşir.
Kesinleşen sınırlar
zorunlu nedenler olmadıkça beş yıl
süre ile değiştirilemez.
#
Sınır uyuşmazlıklarının çözümü
Bir
il dâhilindeki beldeler veya köyler arasında sınır uyuşmazlığı
çıkması hâlinde
ilgili belediye meclisi
ve köy ihtiyar
meclisi ile kaymakamın
görüşleri otuz gün süre verilerek istenir.
Vali, bu
görüşleri değerlendirerek sınır
uyuşmazlığını karara bağlar.
Büyükşehir belediyesi sınırları
içinde kalan ilçe belediyelerinin sınır
değişikliklerinde büyükşehir
belediye meclisinin de görüşü alınır.
#
Belde, köy veya
bunların bazı kısımlarının
bir başka beldeye katılabilmesi
için bu yerlerin meskûn
sahalarının katılınacak beldenin
meskûn sahasına uzaklığı
5.000
metreden fazla olamaz.
#
Bir belde veya
köyün veya bunların
bazı kısımlarının meskûn
sahasının, komşu bir beldenin
meskûn sahası ile birleşmesi veya bu
sahalar arasındaki mesafenin
5.000 metrenin altına düşmesi ve
buralarda oturan seçmenlerin
yarısından bir fazlasının
komşu beldeye katılmak
için başvurması hâlinde, "katılınacak belde
sakinlerinin oylarına başvurulmaksızın" katılmak
isteyen köy veya belde
veya bunların kısımlarında
başvuruya ilişkin oylama
yapılır. Oylama sonucunun olumlu olması
hâlinde başvuruya ait
evrak, valilik tarafından
katılınacak belediyeye gönderilir.
Belediye meclisi evrakın gelişinden
itibaren otuz gün
içinde başvuru hakkındaki
kararını
verir.
Belediye meclisinin
uygun görmesi hâlinde
katılım gerçekleşir. [KATILINILACAK BELEDİYE MECLİSİ KARARI
KATILMA İSTEMİNİ KABUL EDİYOR]
Büyükşehirlerde birleşme ve katılma
işlemleri, katılınacak ilçe
belediye meclisinin görüşü
üzerine, büyükşehir
belediye meclisinde karara
bağlanır.
#
Bir beldenin bazı kısımlarının
komşu bir beldeye
katılmasında
veya yeni bir
belde ya da köy
kurulmasında,
beldenin nüfusunun 5.000'den aşağı
düşmemesi gerekir.
#
Büyükşehir belediyesi bulunan
yerlerde ayrılma yoluyla
yeni bir belde
kurulması için belde nüfusunun
100.000'den
aşağı düşmemesi ve
yeni kurulacak beldenin
nüfusunun 20.000'den az olmaması şarttır.
#
Belediye sınırları içinde
mahalle kurulması,
kaldırılması,
birleştirilmesi, bölünmesi,
adlarıyla sınırlarının tespiti
ve değiştirilmesi, belediye meclisinin
kararı ve kaymakamın görüşü üzerine VALİ ONAYI ile olur.
#
Belediye sınırları içinde
nüfusu 500’ün altında
mahalle kurulamaz.
#
Bir beldenin adı,
belediye meclisi üye
tam sayısının en
az dörtte üç çoğunluğunun kararı
ve valinin görüşü üzerine İçişleri
Bakanlığının onayı ile değiştirilir. Bu
karar Resmî Gazetede yayımlanır.
Beldenin adının
değişmesi ile belediyenin
adı da değişmiş sayılır.
#
Meskûn sahası, bağlı olduğu
il veya ilçe
belediyesi ile nüfusu
50.000 ve üzerinde olan
bir belediyenin sınırına, 5.000
metreden daha yakın
duruma gelen belediye
ve köylerin tüzel kişiliği;
genel imar düzeni
veya temel alt
yapı hizmetlerinin gerekli
kılması durumunda, Cumhurbaşkanı kararı ile
kaldırılarak bu belediyeye
katılır
#
Nüfusu 2.000'in altına
düşen belediyeler, Cumhurbaşkanı kararı
ile köye dönüştürülür.
Tüzel kişiliği
kaldırılan belediyenin tasfiyesi
il özel idaresi
tarafından yapılır
#
Tüzel kişiliği sona
erecek belediye ve
köylerin
-
taşınmazlarının satılması ile
-
vadesi tüzel kişiliğin
sona ereceği tarihi
aşan borçlanma yapılması
Çevre ve
Şehircilik Bakanlığının
onayına tabidir.
# Büyükşehir belediyeleri
ile nüfusu
100.000’in üzerindeki belediyeler, kadınlar
ve çocuklar için
konukevleri açmak zorundadır.
Diğer
belediyeler de mali
durumları ve hizmet
önceliklerini
değerlendirerek kadınlar ve
çocuklar için konukevleri açabilirler
# Belediye meclisinin
kararı ile mücavir
alanlara da belediye
hizmetleri götürülebilir.
#
Belediye, aşağıda belirtilen
hizmetleri Danıştayın görüşü
ve Çevre ve
Şehircilik Bakanlığının kararıyla süresi
kırkdokuz yılı geçmemek
üzere imtiyaz yoluyla devredebilir;
1) Müktesep
haklar saklı kalmak üzere; içme, kullanma
ve endüstri suyu sağlamak; atık
su ve yağmur suyunun
uzaklaştırılmasını sağlamak; bunlar
için gerekli tesisleri
kurmak, kurdurmak, işletmek ve
işlettirmek; kaynak sularını
işletmek veya işlettirmek.
2) Toplu taşıma yapmak; bu
amaçla otobüs, deniz
ve su ulaşım
araçları, tünel, raylı
sistem dâhil her türlü
toplu taşıma sistemlerini
kurmak, kurdurmak, işletmek
ve işlettirmek.
3) Katı atıkların
toplanması, taşınması,
ayrıştırılması, geri kazanımı,
ortadan kaldırılması ve depolanması ile ilgili bütün
hizmetleri yapmak ve
yaptırmak.
NOT:
Toplu taşıma hizmetlerini imtiyaz
veya tekel oluşturmayacak şekilde
ruhsat vermek suretiyle yerine
getirebileceği gibi toplu taşıma
hatlarını kiraya verme veya hizmet satın alma yoluyla
yerine getirebilir.
#
İl sınırları içinde
büyükşehir belediyeleri,
belediye ve
mücavir alan sınırları
içinde il belediyeleri
nüfusu 10.000'i geçen
belediyeler,
meclis
kararıyla; turizm, sağlık,
sanayi ve ticaret
yatırımlarının ve eğitim kurumlarının su,
termal su, kanalizasyon,
doğal gaz, yol ve aydınlatma
gibi alt yapı
çalışmalarını faiz
almaksızın on yıla
kadar geri ödemeli
veya ücretsiz olarak
yapabilir veya yaptırabilir, bunun
karşılığında yapılan
tesislere ortak olabilir;
sağlık, eğitim, sosyal
hizmet ve turizmi
geliştirecek projelere "Çevre ve
Şehircilik Bakanlığının" onayı ile ücretsiz
veya düşük bir
bedelle amacı dışında
kullanılmamak kaydıyla taşınmaz tahsis
edebilir.
Belediye
ve bağlı idareler,
meclis kararıyla mabetlere, eğitim
kurumlarına, yurtlara, okul
pansiyonlarına ve hastanelere
indirimli bedelle ya
da ücretsiz olarak içme ve kullanma
suyu verebilirler.
#
Belediyenin
-
proje karşılığı borçlanma
yoluyla elde ettiği
gelirleri,
-
şartlı bağışlar
-
kamu hizmetlerinde fiilen kullanılan
malları
-
belediye tarafından tahsil
edilen vergi, resim
ve harç gelirleri haczedilemez
#
Başkanlık divanı
Belediye meclisi,
seçim sonuçlarının ilânını
takip eden beşinci gün belediye başkanının başkanlığında
kendiliğinden toplanır.
Meclis bu
toplantıda, üyeleri
arasından, gizli oyla meclis birinci ve
ikinci başkan vekili
ile en az
iki kâtip üyeyi ilk iki
yıl için görev
yapmak üzere seçer. İlk
iki yıldan sonra
seçilecek başkanlık divanı
yapılacak ilk mahallî
idareler seçimlerine kadar görev
yapar.
Başkanlık
divanı seçimi üç
gün içinde tamamlanır.
Meclise
belediye başkanı, katılamaması
durumunda meclis birinci
başkan vekili, onun
da katılamaması durumunda ikinci başkan vekili
başkanlık eder. Ancak
yıllık faaliyet raporunun görüşüldüğü meclis toplantısı meclis başkan
vekilinin başkanlığında yapılır.
Başkanlık
divanında boşalma olması
durumunda kalan süreyi
tamamlamak üzere yenisi seçilir
Meclisin
çalışması ve katılıma
ilişkin esas ve
usûller "Çevre ve
Şehircilik Bakanlığı"
tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir. (2018)
# Belediye meclisi,
her ayın ilk
haftası, önceden kararlaştırdığı günde
toplânır.
Meclis, resmî
tatile rastlayan günlerde
çalışmasına ara verebilir.
Belediye meclisi
her yıl bir ay tatil kararı
alabilir.
Bütçe görüşmesine
rastlayan toplantı
süresi en çok yirmi gün,
diğer toplantıların süresi
en çok beş gündür.
Meclis toplantıları
açıktır. Meclis başkanının
veya üyelerden herhangi
birinin gerekçeli önerisi üzerine,
toplantıya katılanların salt
çoğunluğuyla kapalı oturum yapılmasına
karar verilebilir.
[OLAĞANÜSTÜ
TOPLANTI]
Belediye başkanı,
acil durumlarda lüzum
görmesi halinde belediye meclisini
bir yılda üç defadan fazla
olmamak ve her
toplantı bir birleşimi geçmemek üzere toplantıya
çağırır.
Olağanüstü toplantı
çağrısı ve gündem
en az üç
gün önceden meclis üyelerine
yazılı olarak duyurulur
ve ayrıca mutat
usûllerle ilan edilir.
Olağanüstü
toplantılarda çağrıyı gerektiren
konuların dışında hiçbir konu
görüşülemez.
#
Her ayın
ilk günündeki belediye
meclis gündemi belediye
başkanı tarafından
belirlenerek en az
üç gün önceden
üyelere bildirilir ve
çeşitli yöntemlerle halka
duyurulur
Her ayın
ilk toplantısında belediye başkanı ve
meclis üyeleri belediyeye
ait işlerle ilgili konuların gündeme
alınmasını önerebilir. Öneri, toplantıya katılanların
salt çoğunluğuyla kabul edildiği takdirde
gündeme alınır.
#
Belediye meclisi, üye
tam sayısının salt çoğunluğuyla toplanır
ve katılanların salt çoğunluğuyla
karar verir.
Ancak, karar
yeter sayısı, üye
tam sayısının dörtte
birinden az olamaz.
Oylamada
eşitlik çıkması durumunda
meclis başkanının bulunduğu
taraf çoğunluk sayılır. Gizli
oylamalarda eşitlik çıkması
durumunda oylama tekrarlanır,
eşitliğin bozulmaması
durumunda meclis başkanı tarafından
kur’a çekilir.
# Meclisin
toplanmasında, üye tam
sayısının salt çoğunluğu
sağlanamadığı takdirde başkan, gün
ve saatini tespit
ederek en geç
üç gün içinde
toplanmak üzere meclisi
tatil eder.
Gelecek toplantı, üye tam sayısının
dörtte birinden az
olmayan üye sayısı ile
yapılır
#
Meclis kararlarının kesinleşmesi
Belediye başkanı,
hukuka aykırı gördüğü
meclis kararlarını, gerekçesini
de belirterek yeniden görüşülmek
üzere beş gün içinde
meclise iade edebilir.
Yeniden görüşülmesi
istenilmeyen kararlar ile
yeniden görüşülmesi istenip
de belediye meclisi üye tam sayısının salt
çoğunluğuyla ısrar edilen kararlar kesinleşir.
Belediye başkanı,
meclisin ısrarı ile
kesinleşen kararlar aleyhine
on gün içinde idarî yargıya
başvurabilir.
Kararlar kesinleştiği
tarihten itibaren en geç yedi gün
içinde mahallin en
büyük mülkî idare amirine
gönderilir.
Mülkî idare
amirine gönderilmeyen kararlar
yürürlüğe girmez
#
Belediye meclisi, üyeleri
arasından en az üç
en fazla beş kişiden oluşan
ihtisas komisyonları
kurabilir. Komisyonların bir yılı
geçmemek üzere ne
kadar süre için
kurulacağı aynı meclis kararında belirtilir.
İl ve ilçe belediyeleri ile nüfusu 10.000'in üzerindeki
belediyelerde
- plân
ve bütçe ile
-
imar komisyonlarının kurulması
zorunludur.
Meclis toplantısını
müteakip imar komisyonu
en fazla on iş günü,
diğer komisyonlar ise beş iş
günü içinde kendilerine
havale edilen işleri
sonuçlandırır
#
Denetim komisyonu
İl ve
ilçe belediyeleri ile nüfusu 10.000'in üzerindeki belediyelerde, belediye meclisi, her
ocak ayı toplantısında
belediyenin bir önceki
yıl gelir ve
giderleri ile bunlara
ilişkin hesap kayıt ve
işlemlerinin denetimi için
kendi üyeleri arasından
gizli
oyla ve üye
sayısı üçten az beşten
çok olmamak üzere
bir denetim komisyonu
oluşturur. Komisyon, her
siyasî parti grubunun ve
BAĞIMSIZ üyelerin meclisteki üye
sayısının meclis üye
tam sayısına oranlanması
suretiyle oluşur.
Komisyon,
çalışmasını 45 işgünü içinde
tamamlar
ve buna ilişkin
raporunu MART
ayının sonuna kadar meclis başkanlığına sunar.
#
Meclisin bilgi edinme
ve denetim yolları
1.
Belediye meclisi, bilgi
edinme ve denetim
yetkisini
-
faaliyet raporunu değerlendirme,
-
denetim komisyonu,
- soru,
- genel
görüşme ve
- gensoru
yoluyla kullanır.
2. Meclis üyeleri, meclis
başkanlığına önerge vererek
belediye işleriyle ilgili
konularda sözlü veya yazılı
soru sorabilir. Soru,
belediye başkanı veya
görevlendireceği kişi tarafından
sözlü veya
yazılı olarak cevaplandırılır.
3.
Meclis üyelerinin en az
üçte biri, meclis
başkanlığına istekte bulunarak,
belediyenin işleriyle ilgili bir
konuda genel görüşme
açılmasını
isteyebilir. Bu istek
meclis tarafından kabul edildiği takdirde
gündeme alınır.
4.
Belediye başkanınca meclise
sunulan bir önceki
yıla ait faaliyet
raporundaki açıklamalar, meclis üye tam
sayısının dörtte üç
çoğunluğuyla yeterli görülmezse,
yetersizlik kararıyla
görüşmeleri kapsayan tutanak,
meclis başkan vekili
tarafından mahallin mülkî idare
amirine gönderilir. Vali, dosyayı gerekçeli
görüşüyle birlikte Danıştaya
gönderir. Yetersizlik
kararı, Danıştayca uygun
görüldüğü takdirde belediye
başkanı, başkanlıktan düşer.
5.
Meclis üye tam
sayısının en az üçte
biri oranındaki üyenin
imzasıyla belediye başkanı hakkında gensoru önergesi
verilebilir. Gensoru önergesi,
meclis üye tam
sayısının salt çoğunluğunun oyu ile
gündeme
alınır ve üç
tam gün geçmedikçe
görüşülemez. Gensoru
önergesinin karara bağlanmasında
dördüncü fıkraya göre
işlem yapılır (3/4 çoğunluk)
# Belediye başkanı
görevi süresince ve
görevinin sona ermesinden
itibaren 2 yıl
süreyle,
meclis üyeleri ise
görevleri süresince ve
görevlerinin sona ermesinden
itibaren 1 yıl süreyle, belediye
ve bağlı kuruluşlarına
karşı doğrudan doğruya
veya dolaylı olarak
taahhüde giremez,
komisyonculuk ve temsilcilik
yapamaz.
#
Meclis üyeliği, ölüm ve
istifa durumunda kendiliğinden
sona erer. Meclis üyeliğinden istifa
dilekçesi belediye başkanlığına
verilir ve başkan
tarafından meclisin bilgisine sunulur.
Özürsüz veya
izinsiz olarak arka arkaya
üç birleşim günü
veya bir yıl
içinde yapılan toplantıların yarısına
katılmayan üyenin üyeliğinin
düşmesine, savunması alındıktan
sonra üye
tam sayısının salt
çoğunluğuyla karar
verilir.
Belediye meclisi
üyeliğine seçilme yeterliğinin kaybedilmesi
durumunda, valinin bildirmesi
üzerine Danıştay
tarafından üyeliğin düşmesine
karar verilir
#
Belediye meclisi;
a) Kendisine
kanunla verilen görevleri
süresi içinde yapmayı
ihmal eder ve
bu durum belediyeye ait
işleri sekteye veya
gecikmeye uğratırsa,
b) Belediyeye
verilen görevlerle ilgisi
olmayan siyasî
konularda karar alırsa,
İçişleri Bakanlığının bildirimi
üzerine Danıştayın kararı ile
feshedilir.
İçişleri Bakanlığı
gerekli gördüğü takdirde
meclisin feshine dair
bildirim ile birlikte,
karar verilinceye kadar meclis toplantılarının ertelenmesini
de ister.
Danıştay, bu
hususu en geç
bir ay içinde karara
bağlar.
#Belediye meclisinin;
a) Danıştay
tarafından feshi veya
meclis toplantılarının
ertelenmesi,
b) Meclis üye
tam sayısının yarıdan
fazlasının tutuklanması,
c) Yedek
üyelerin getirilmesinden sonra
da meclis üye
tam sayısının yarısından
aşağı düşmesi,
d) Geçici
olarak görevden uzaklaştırılması, Hâllerinde, meclis çalışabilir
duruma gelinceye veya
yeni meclis seçimi
yapılıncaya kadar meclis
görevi, belediye encümeninin
memur üyeleri tarafından yürütülür.
BELEDİYE
ENCÜMENİ
Belediye
encümeni, belediye başkanının başkanlığında;
a)
İl belediyelerinde ve nüfusu 100.000'in üzerindeki belediyelerde, belediye meclisinin her yıl kendi
üyeleri arasından bir yıl için gizli oyla seçeceği 3 ÜYE, malî hizmetler birim
amiri ve belediye başkanının birim amirleri arasından bir yıl için seçeceği 2
ÜYE olmak üzere yedi kişiden, [BAŞKAN, ÜÇ MECLİS ÜYESİ,İKİ BİRİM AMİRİ,MALİ
HİZMETLER BİRİM AMİRİ]
b)
Diğer
belediyelerde, belediye meclisinin her yıl kendi üyeleri arasından bir yıl için
gizli oyla seçeceği 2 ÜYE, malî hizmetler birim amiri ve belediye başkanının
birim amirleri arasından bir yıl için seçeceği 1 ÜYE olmak üzere beş kişiden
Oluşur.
Belediye
başkanının katılamadığı toplantılarda, belediye başkanının görevlendireceği
başkan yardımcısı veya encümen üyesi, encümene başkanlık eder.
Belediye
encümeni, haftada birden az olmamak üzere önceden belirlenen gün ve saatte
toplanır. Belediye başkanı acil durumlarda encümeni toplantıya çağırabilir.
Encümen
üye tam sayısının salt çoğunluğuyla toplanır ve katılanların salt çoğunluğuyla
karar verir.
Encümenin
Devlet İhale Kanunu uyarınca ihale komisyonu olarak yapacağı toplantılarda da
bu hüküm geçerlidir.
Oyların
eşitliği durumunda başkanın bulunduğu taraf çoğunluk sayılır.
Çekimser
oy kullanılamaz.
BELEDİYE
BAŞKANI
Belediye
başkanı, görevinin devamı süresince siyasî partilerin yönetim ve denetim
organlarında görev alamaz; profesyonel spor kulüplerinin başkanlığını yapamaz
ve yönetiminde bulunamaz.
Belediye
başkanı izin, hastalık veya başka bir sebeple görev başında bulunmadığı
hâllerde, bu süre içinde kendisine vekâlet etmek üzere, belediye meclisi
üyeleri arasından birini başkan vekili olarak görevlendirir
Belediye
başkanı,
- mahallî idareler genel seçimlerinden
itibaren 6 AY içinde; kalkınma plânı ve programı ile varsa bölge plânına uygun
olarak stratejik plân ve
- ilgili olduğu yıl başından önce de
yıllık performans programı
hazırlayıp
belediye meclisine sunar.
Nüfusu
50.000'in altında olan belediyelerde stratejik plân yapılması zorunlu değildir.
Stratejik
plân ve performans programı bütçenin hazırlanmasına esas teşkil eder ve
belediye meclisinde bütçeden önce görüşülerek kabul edilir
Belediye
başkanının kendisinin, birinci ve ikinci derecedeki kan ve kayın hısımlarının
ve evlatlıklarının, belediye ile ihtilâflı olduğu durumlarda dava açılması ve
bu davada belediyenin temsili,
- meclis birinci başkan vekili,
- bulunmadığı takdirde ikinci başkan
vekili veya bunların yetkilendireceği kişiler tarafından yerine getirilir.
Belediye
başkanlığı, ölüm ve istifa hâllerinde kendiliğinden sona erer.
Belediye
başkanının;
a)
Mazeretsiz ve kesintisiz olarak yirmi günden fazla
görevini terk etmesi ve bu durumun mahallin mülkî idare amiri tarafından
belirlenmesi,
b)
Seçilme yeterliğini kaybetmesi,
c)
Görevini sürdürmesine engel bir hastalık veya engellilik durumunun yetkili
sağlık kuruluşu raporuyla belgelenmesi,
d)
Meclisin feshine neden olan eylem ve işlemlere katılması,
Hâllerinden
birinin meydana gelmesi durumunda İçişleri Bakanlığının
başvurusu üzerine Danıştay kararıyla başkanlık sıfatı sona erer.
Belediye
başkanlığının boşalması hâlinde yapılacak işlemler
Belediye
başkanlığının herhangi bir nedenle boşalması
durumunda, vali tarafından belediye meclisinin on gün içinde toplanması sağlanır. Meclis, birinci
başkan vekilinin, onun bulunmaması durumunda ikinci başkan vekilinin, onun da
bulunmaması durumunda en yaşlı üyenin başkanlığında toplanarak;
a) Belediye başkanlığının boşalması veya seçim dönemini aşacak biçimde kamu hizmetinden yasaklanma
cezasının verilmiş olması durumunda bir başkan,
b)
Başkanın görevden uzaklaştırılması, tutuklanması veya seçim
dönemini aşmayacak biçimde kamu hizmetinden yasaklama cezası alması durumunda
bir başkan vekili,
Seçer.
Belediye
başkanı veya başkan vekili belediye meclis üyeleri
arasından ve gizli oyla seçilir.
İlk
iki oylamada üye tam sayısının üçte iki ve
üçüncü oylamada üye tam sayısının salt çoğunluğu aranır.
Üçüncü
oylamada salt çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamada en çok
oy alan iki aday için dördüncü oylama yapılır.
Dördüncü
oylamada en fazla oy alan üye, belediye başkanı veya başkan vekili seçilmiş
olur
Belediye
başkanı veya başkan vekili seçilinceye kadar belediye başkanlığı görevi,
- meclis birinci
başkan vekili,
- bulunmaması durumunda ikinci başkan vekili,
- onun da bulunmaması durumunda vali tarafından görevlendirilecek bir kamu görevlisi
tarafından
yürütülür
Belediye
başkanı veya başkan vekili seçimi en geç onbeş gün içinde
tamamlanmadığı takdirde belediye meclisinin feshine ilişkin hükümler uygulanır.
Belediye
başkanlığının herhangi bir nedenle boşalması ve yeni
belediye başkanı veya başkan vekili seçiminin yapılamaması durumunda,
seçim yapılıncaya kadar belediye başkanlığına
- büyükşehir ve il belediyelerinde
İçişleri Bakanı,
- diğer belediyelerde vali
tarafından
görevlendirme yapılır.
[Ancak,
belediye başkanı veya başkan vekili ya da meclis üyesinin terör veya terör örgütlerine yardım ve yataklık suçları sebebiyle
- görevden uzaklaştırılması veya
- tutuklanması ya da
- kamu hizmetinden yasaklanması veya
- başkanlık sıfatı veya meclis üyeliğinin
sona ermesi
hallerinde
büyükşehir ve il belediyelerinde İçişleri Bakanı, diğer belediyelerde vali tarafından
belediye başkanı veya başkan vekili ya da meclis üyesi görevlendirilir.]
Organlara
İlişkin Ortak Hüküm:
Görevden
uzaklaştırma
Görevleriyle ilgili bir suç nedeniyle haklarında soruşturma veya kovuşturma
açılan belediye organları veya bu organların üyeleri,
kesin hükme kadar İçişleri Bakanı tarafından
görevden uzaklaştırılabilir.
Görevden
uzaklaştırma kararı iki ayda bir gözden geçirilir.
Devamında
kamu yararı bulunmayan görevden uzaklaştırma kararı kaldırılır.
Görevden
uzaklaştırılanlar hakkında;
- kovuşturma
açılmaması,
- kamu
davasının düşmesi veya
- beraat
kararı verilmesi,
- davanın
genel af ile ortadan kaldırılması veya
- görevden
düşürülmeyi gerektirmeyen bir suçla mahkûm olunması
durumunda
görevden uzaklaştırma kararı kaldırılır.
Görevden
uzaklaştırılan belediye başkanına, görevden uzak kaldığı sürece aylık
ödeneğinin üçte ikisi ödenir ve bu süre içinde
diğer sosyal hak ve yardımlardan yararlanmaya devam eder.
Norm
kadro ilke ve standartları Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı ve Devlet Personel Başkanlığı tarafından
müştereken belirlenir. Belediyenin ve bağlı kuruluşlarının norm kadroları, bu
ilke ve standartlar çerçevesinde belediye meclisi
kararıyla belirlenir
Belediye
personeli, belediye başkanı tarafından
Kamu
kurum ve kuruluşlarında istihdam edilen memurlar, belediye başkanının talebi,
kendilerinin ve kurumlarının muvafakatiyle, belediyelerin birim müdürü ve üstü
yönetici kadrolarında geçici olarak görevlendirilebilirler
Norm
kadrosunda belediye başkan yardımcısı bulunan belediyelerde norm kadro sayısına
bağlı kalınmaksızın; belediye başkanı, zorunlu gördüğü
takdirde,
- nüfusu 50.000'e kadar olan belediyelerde
bir,
- nüfusu 50.001-200.000 arasında olan
belediyelerde iki,
- nüfusu 200.001-500.000 arasında olan
belediyelerde üç,
- nüfusu 500.000 ve fazla olan
belediyelerde dört
belediye meclis üyesini
belediye başkan yardımcısı olarak
görevlendirebilir
Belediyenin
yıllık toplam personel giderleri, gerçekleşen
en son yıl bütçe gelirlerinin yeniden değerleme katsayısı ile çarpımı sonucu
bulunacak miktarın yüzde otuzunu aşamaz
Nüfusu
10.000'in altında olan belediyelerde bu oran yüzde kırk olarak uygulanır.
tüzel
kişiliği kaldırılan belediyelerin kadroları ve personeli; katılma hâlinde katıldıkları belediyeye, köye dönüştürülme
hâlinde ilgili il özel idaresine devredilir.
Görevini
yaparken zabıtaya karşı gelenler, kolluk kuvvetlerine karşı gelenler gibi
cezalandırılır
Belediye
zabıta teşkilâtının çalışma usûl ve esasları, İçişleri
Bakanlığının görüşü alınarak Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir
Belediyelerde
iç ve dış denetim yapılır. Denetim, iş ve
işlemlerin hukuka uygunluk, malî ve performans denetimini kapsar.
İç
ve dış denetim 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanunu hükümlerine göre yapılır.
belediyenin
malî işlemler dışında kalan diğer idarî
işlemleri, hukuka uygunluk ve idarenin bütünlüğü açısından İçişleri Bakanlığı tarafından da denetlenir
Faaliyet
raporu nisan ayı toplantısında belediye başkanı tarafından meclise sunulur. Raporun
bir örneği Çevre ve Şehircilik Bakanlığına gönderilir ve kamuoyuna da açıklanır
Hizmetlerde
aksama
Belediye
hizmetlerinin ciddi bir biçimde aksatıldığının
ve bu durumun halkın sağlık, huzur ve esenliğini hayati
derecede olumsuz etkilediğinin İçişleri
Bakanlığının talebi üzerine yetkili sulh hukuk
hâkimi tarafından belirlenmesi durumunda İçişleri Bakanı, hizmetlerde
meydana gelecek aksamanın giderilmesini, hizmetin özelliğine göre makul bir
süre vererek belediye başkanından ister.
Aksama
giderilemezse, söz konusu hizmetin yerine getirilmesini o ilin valisinden ister. Bu durumda vali, aksaklığı öncelikle belediyenin araç, gereç, personel ve diğer
kaynaklarıyla giderir. Mümkün
olmadığı takdirde diğer kamu kurum ve kuruluşlarının imkânlarını
da kullanabilir
İçişleri
Bakanlığının talebi üzerine sulh hukuk hâkimi tarafından alınan karara karşı
ilgili belediyece asliye hukuk mahkemesine itiraz edilebilir.
[Ancak
belediye veya bağlı idarelerde; hizmetlerin aksatılmasının terör veya şiddet olaylarıyla mücadeleyi olumsuz
etkilediğinin veya etkileyeceğinin valilik
tarafından belirlenmesi halinde, valilik söz
konusu hizmeti Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı, il özel idaresi veya
kamu kurum ve kuruluşları aracılığıyla yapar veya yaptırır.]
[Belediye
ve bağlı idare imkânlarının
terör veya şiddet olaylarına dolaylı ya da doğrudan destek sağlamak amacıyla
kullanıldığının valilik tarafından belirlenmesi durumunda,
terör ve şiddet olaylarına destek olmak amacıyla kullanılan belediye veya bağlı
idare taşınırlarına mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından el konulur. Bu fıkra kapsamında sorumluluğu tespit
edilen belediye veya bağlı idare personelinin vali veya kaymakam tarafından
görevden uzaklaştırılması halinde göreve iade işlemi ancak uzaklaştırma
işlemini yapan makam tarafından yapılır]
Büyükşehir
belediyelerinde büyükşehir sınırları ve mücavir alanları içinde belediyelerince
tahsil edilen emlak vergisi tutarının tamamı
ilgili ilçe
belediyeleri tarafından alınır. Bunlardan büyükşehir belediyesine
veya özel idareye ayrıca pay kesilmez
Belediyenin
stratejik plânına ve performans programına uygun olarak hazırlanan bütçe,
belediyenin malî yıl ve izleyen iki yıl içindeki
gelir ve gider tahminlerini gösterir, gelirlerin
toplanmasına ve harcamaların yapılmasına izin verir
Belediye
başkanı ve harcama yetkisi verilen diğer görevliler, bütçe ödeneklerinin
verimli, tutumlu ve yerinde harcanmasından sorumludur
Belediye
başkanı tarafından hazırlanan bütçe tasarısı eylül
ayının birinci gününden önce encümene
sunulur ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığına gönderilir.
Çevre
ve Şehircilik Bakanlığı belediye bütçe tahminlerini konsolide
eder ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu uyarınca merkezi
yönetim bütçe tasarısına eklenmek üzere eylül ayı
sonuna kadar Maliye Bakanlığına bildirir.
Encümen, bütçeyi inceleyerek görüşüyle
birlikte kasım ayının birinci gününden önce belediye meclisine sunar
Meclis
bütçe tasarısını yılbaşından önce, aynen veya
değiştirerek kabul eder
Her
yıl bütçesinin kesinhesabı, belediye başkanı tarafından hesap döneminin
bitiminden sonra nisan ayı içinde encümene sunulur. Kesinhesap, belediye meclisinin mayıs ayı toplantısında görüşülerek karara
bağlanır
Belediye
bütçesi ile muhasebe işlemlerine ilişkin esas ve usûller Maliye Bakanlığının
görüşü alınarak Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından çıkarılacak
yönetmelikle düzenlenir.
Herhangi
bir nedenle yeni yıl bütçesi kesinleşmemiş ise yeni bütçenin kesinleşmesine
kadar geçen yıl bütçesi uygulanır
Belediye,
görev ve hizmetlerinin gerektirdiği giderleri karşılamak amacıyla aşağıda
belirtilen usûl ve esaslara göre borçlanma yapabilir ve tahvil ihraç edebilir:
Dış
borçlanma sadece belediyenin yatırım programında yer
alan projelerinin finansmanı amacıyla yapılabilir.
Tahvil
ihracı, yatırım programında yer alan projelerin
finansmanı için ilgili mevzuat hükümleri uyarınca yapılır.
Belediye
ve bağlı kuruluşları ile bunların sermayesinin yüzde ellisinden fazlasına sahip
oldukları şirketlerin, faiz dâhil iç ve dış borç stok
tutarı, en son kesinleşmiş bütçe gelirleri
toplamının yeniden değerleme oranıyla artırılan miktarını aşamaz. Bu miktar büyükşehir belediyeleri için bir buçuk kat olarak uygulanır.
Belediye
ve bağlı kuruluşları ile bunların sermayesinin yüzde ellisinden fazlasına sahip
oldukları şirketler, en son kesinleşmiş bütçe
gelirlerinin, yeniden değerleme oranıyla artırılan miktarının yılı
içinde toplam yüzde onunu geçmeyen iç borçlanmayı belediye meclisinin kararı; yüzde onunu geçen iç borçlanma için ise meclis üye tam sayısının salt çoğunluğunun kararı ve Çevre ve Şehircilik
Bakanlığının onayı ile
yapabilir
Belediye,
özel gelir ve gideri bulunan hizmetlerini Çevre ve
Şehircilik Bakanlığının izniyle bütçe içinde işletme kurarak yapabilir.
Belediye, belediye meclisi kararıyla; konut alanları, sanayi
alanları, ticaret alanları, teknoloji parkları, kamu hizmeti alanları,
rekreasyon alanları ve her türlü sosyal donatı alanları oluşturmak, eskiyen
kent kısımlarını yeniden inşa ve restore etmek, kentin tarihi ve kültürel
dokusunu korumak veya deprem riskine karşı tedbirler almak amacıyla kentsel dönüşüm ve gelişim projeleri uygulayabilir.
Bir
alanın kentsel dönüşüm ve gelişim alanı olarak ilan edilebilmesi için yukarıda
sayılan hususlardan birinin veya bir kaçının gerçekleşmesi ve bu alanın
belediye veya mücavir alan sınırları içerisinde bulunması şarttır.
Ancak,
kamunun mülkiyetinde veya kullanımında olan yerlerde kentsel dönüşüm ve gelişim
proje alanı ilan edilebilmesi ve uygulama yapılabilmesi için ilgili belediyenin talebi ve Cumhurbaşkanınca bu yönde karar
alınması şarttır
Büyükşehir
belediye ve mücavir alan sınırları içinde kentsel dönüşüm ve gelişim projesi
alanı ilan etmeye büyükşehir belediyeleri yetkilidir.
Büyükşehir belediye meclisince uygun görülmesi halinde ilçe belediyeleri kendi
sınırları içinde kentsel dönüşüm ve gelişim projeleri uygulayabilir.
Kentsel
dönüşüm ve gelişim proje alanlarında bulunan yapıların boşaltılması, yıkımı ve
kamulaştırılmasında anlaşma yolu esastır.
Kentsel dönüşüm ve gelişim projesi kapsamında bulunan gayrimenkul sahipleri ve
belediye tarafından açılacak davalar, mahkemelerde öncelikle
görüşülür ve karara bağlanır.
Kentsel
dönüşüm ve gelişim alanı ilan edilen yerlerde; ifraz, tevhit, sınırlı ayni hak
tesisi ve terkini, cins değişikliği ve yapı ruhsatı verilmesine ilişkin
işlemler belediyenin izni ile yapılır
Yurt
dışı ilişkileri
Belediye,
belediye meclisinin kararına bağlı olarak görev alanıyla ilgili konularda
faaliyet gösteren uluslararası teşekkül ve organizasyonlara, kurucu üye veya
üye olabilir.
Belediye
bu teşekkül, organizasyon ve yabancı mahallî idarelerle ortak faaliyet ve
hizmet projeleri gerçekleştirebilir veya kardeş kent ilişkisi kurabilir.
Birinci
ve ikinci fıkra gereğince yapılacak faaliyetlerin, dış politikaya ve
uluslararası anlaşmalara uygun olarak yürütülmesi ve önceden Çevre ve
Şehircilik Bakanlığının izninin alınması zorunludur
Cadde,
sokak, meydan, park, tesis ve benzerlerine ad verilmesi
ve beldeyi tanıtıcı amblem, flama ve benzerlerinin tespitine ilişkin kararlarda; belediye
meclisinin üye tam sayısının salt çoğunluğu,
bunların
değiştirilmesine ilişkin kararlarda ise meclis üye tam sayısının üçte iki çoğunluğunun kararı
aranır.
Bu
kararlar mülkî idare amirinin onayı ile
yürürlüğe girer.
Yorumlar
Yorum Gönder