DEVLET GÖREVLİLERİ
Aşağıdaki
seçeneklerden hangisinde yanlış bir ifade kullanılmıştır?
A.
Sözleşmeli
personel Cumhurbaşkanınca belirlenen esas ve usuller çerçevesinde ihdas edilen
pozisyonlarda mali yılla sınırlı olarak çalıştırılan kamu görevlileridir
B.
Bir
yıldan az süreli veya mevsimlik hizmet olduğuna Cumhurbaşkanı tarafından karar
verilen görevlerde sözleşme ile çalıştırılanlarda sözleşmeli personel hükümleri
kapsamında istihdam edilebilir
C.
Sürekli
ve geçici işçiler hakkında Devlet Memurları Kanunu uygulanmaz
D.Kadrosuz memur çalıştırılamaz ve Belli
kadrolar Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile gösterildiği şekilde düzenlenir
E.
Kadrosu
kaldırılan memurlar en geç 1 yıl içinde kendi kurumlarında niteliklerine uygun
bir kadroya atanırlar
CEVAP)
E
[ kadrosu kaldırılan memurlar EN geç ALTI AY içinde kendi kurumlarında niteliklerine uygun
bir kadroya atanırlar ]
>>>
Devlet Memurları Kanunu kadro sınıflandırılmasını değil RÜTBE Sınıflandırmasını esas almıştır
Aşağıdakilerden
hangisi devlet memurları kanununda sayılan memur sınıflarından birisi değildir?
A.
Teknik
hizmetler sınıfı
B.
Eğitim
ve öğretim hizmetleri sınıfı
C.
Jandarma
hizmetleri sınıfı
D.Adalet
hizmetleri sınıfı
E.
Din
hizmetleri sınıfı
CEVAP)
D
[
Devlet memurları kanununda sayılan memur sınıfları şunlardır
- genel idare hizmetleri
- teknik hizmetler
-
Sağlık hizmetleri ve
yardımcı Sağlık Hizmetleri
- eğitim ve öğretim hizmetleri
- avukatlık hizmetleri
- din hizmetleri
- emniyet hizmetleri
- Jandarma hizmetleri
- sahil güvenlik hizmetleri
- Yardımcı hizmetler sınıfı
- Mülki İdare Amirliği hizmetleri
- Milli istihbarat hizmetleri ]]
Aşağıdaki
suçlardan hangisi memurluğa engel değildir?
A.
Devletin
güvenliğine karşı suçlar
B.
Anayasal
düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar
C.
Milli
savunmaya karşı suçlar
D.Suçtan kaynaklanan malvarlığı
değerlerini aklama
E.
Güveni
kötüye kullanma
CEVAP)
C
[[ Milli savunmaya karşı suçlar ve devlet sırlarına karşı suçlar
ve casusluk bölümünde düzenlenen suçlar memurluğa engel değildir
Çünkü Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilmiştir]]
>>>
KASTEN işlenen bir suçtan dolayı BİR YIL veya
daha fazla süreyle hapis cezasına mahkum olmuş olmak memurluğa engeldir
>>>
Dikkat edilirse; taksirle işlenen suçlar
memurluğa engel değildir
Devlet
memurları Kanunu'na göre aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A.
Memurlukta
adaylık en az 1 ve en çok 2 yıldır Aday memur Bu süre içinde sadece kendi kurumunda çalıştırılır
B.
Adaylık
süresi içinde memuriyet ile bağdaşmayan durumları veya göreve devamsızlıkları
tespit edilen kişilerin ilişikleri disiplin
amirinin teklifi ve atamaya yetkili amirin onayı ile kesilir
C.
Adaylık
süresi içinde aylıktan kesme veya kademe
ilerlemesinin durdurulması cezası
almış olanların ilişikleri kesilir
D.Adaylık süresi içinde veya sonunda
ilişikleri kesilenler sağlık nedenleri hariç 5 yıl süreyle devlet memurluğuna
anlamazlar
E.
Asli
memurluğa atanma işlemi disiplin amirinin teklifi
ve atamaya yetkili amirin onayı ile
olur.
CEVAP)
D
[ Adaylık devresi içinde veya sonunda ilişikleri kesilenler
sağlık nedenleri hariç 3 YIL süreyle devlet memurluğuna atanamazlar
Asli
memurluğa atama işlemi disiplin amirinin teklifi
ve atamaya yetkili amirin onayı ile
olur.]
>>>
Cumhurbaşkanı kararı veya onayı ile atanma usulüne tabi olmayan
görevliler
- ilgili Cumhurbaşkanı yardımcısı
- bakan veya
- atamaya yetkili amirler tarafından
atanır
Aşağıdaki
üst kademe yöneticilerinden hangisi Cumhurbaşkanı kararı ile atanmaz?
A.
Diyanet
İşleri Başkan ve başkan yardımcısı
B.
Milli
İstihbarat Teşkilatı başkan ve Başkan Yardımcısı
C.
Milli
Güvenlik Kurulu Genel Sekreteri ve yardımcıları
D.Devlet Denetleme Kurulu başkan ve
üyeleri
E.
Bakanlık
daire başkanları
CEVAP)
E
[ Bakanlık daire başkanları Cumhurbaşkanlığı onayı ile atanır. Cumhurbaşkanı kararı ile atılan diğer
bazı yöneticiler :
- Bakan yardımcıları
- Cumhurbaşkanlığı ofis başkanları
-
Cumhurbaşkanlığına bağlı kurum
ve Kurul başkanları
- TRT Genel Müdürü
- Merkez Bankası başkan ve başkan
yardımcısı
- Sayıştay Başsavcısı
- Valiler
- Büyükelçiler
- Düzenleyici ve denetleyici kurumların
başkan ve üyeleri [ RTÜK ve kişisel verileri
koruma Kurulunun TBMM tarafından
seçilen başkan ve üyeleri hariç]
- TMSF başkan ve üyeleri
-
Rektörler
- Gelir İdaresi Başkanlığı başkan ve
yardımcıları
- Bakanlıkların Teftiş Kurulu Rehberlik
ve Teftiş Rehberlik ve Denetim Denetim Hizmetleri Başkanlığı başkanları ile
diğer kurul başkanları
-
Cumhurbaşkanlığına bağlı
kurum ve kuruluşların başkan ve yardımcıları
- Bölge Kalkınma İdaresi başkanları
-
Genel müdürler
-
Strateji Geliştirme
başkanları
>>
Cumhurbaşkanı kararı ile atanan görevlilerin yerinin boşalması halinde:
- Rektörler bakımından YÖK başkanı
- diğerleri bakımından ilgili Cumhurbaşkanı yardımcısı veya bakan tarafından görevlendirme yapılabilir
>>
Cumhurbaşkanı ile atanacak görevlilerin özel sektörde veya serbest olarak en az 5 YIL çalışmış
olması gerekir
>>
Cumhurbaşkanı kararıyla atanan üst kademe yöneticileri atandıkları tarihte görevde bulunan Cumhurbaşkanının görev süresini geçemez
>>
Cumhurbaşkanı kararıyla atanan üst kademe yöneticileri Devlet Memurları
Kanununun sözleşmeli personel hükümleri ile bağlı olmaksızın sözleşmeli olarak da çalıştırılabilirler
Cumhurbaşkanlığı
kararnamesine göre cumhurbaşkanı kararı ile atanan aşağıdaki görevlilerden
hangisinin görev süresi 4 yıl değildir?
A.
Rektörler
B.
TRT
Genel Müdürü
C.
Düzenleyici ve denetleyici kurum başkan ve
üyeleri [RTÜK hariç]
D.Sayıştay Başsavcısı
E.
Atatürk
Kültür Dil ve Tarih yüksek kurumu başkanı
CEVAP)
E
[ Atatürk Kültür Dil ve Tarih yüksek kurumu başkanının görev
süresi Cumhurbaşkanlığı kararnamesine göre 3 yıldır]
Aşağıdaki
görevlilerden hangisi Cumhurbaşkanı onayı ile atanmaz?
A.
Sayıştay
savcıları
B. Strateji Geliştirme başkanları
C.
Bakanlık
daire başkanları
D.Genel müdür yardımcıları
E.
Bakanlık
müfettişleri
CEVAP)
B
[ Strateji Geliştirme başkanları Cumhurbaşkanı kararı ile atanır]
[[
Cumhurbaşkanı ONAYI ile atanan diğer yöneticiler şunlardır:
Bölge Müdürleri
defterdarlar
bakanlık il müdürleri
il
emniyet müdürleri
il müftüleri
vali yardımcıları ve
Kaymakamlar]]
>> İstisnai
memurluk atamalarında
ister Cumhurbaşkanı kararı ile isterse Cumhurbaşkanı onayı ile atama yapılsın
devlet memurları kanunundaki memurluğa girişte aranan
genel koşullar dışında ayrıca
hiçbir koşul aranmaz
>> istisnai memurluklara atananlar
hakkında Devlet Memurları Kanununun
atanma
sınavlar
kademe
ilerlemesi ve
derece
yükselmesi DIŞINDA kalan bütün hükümleri uygulanır.
Aşağıdakilerden
hangisi istisnai memuriyetlerden birisi değildir?
A.
Cumhurbaşkanlığı
memurları
B.
Bakan
yardımcılıkları
C.
Valiler
D.Büyükelçilik
E.
Kaymakamlar
CEVAP)
E
[
Kaymakamlar istisnai memur değil güvenceli meslek memurluğudur]
>>
Memur
bulunduğu
yere atanmışsa tebligattan bir sonraki gün
bir
başka yere atanmışsa 15 GÜN içinde görevine başlamak zorundadır
Bu Kurala uymayanlar 1 YIL
süreyle devlet memuru olamazlar]
>>
Memurlar geçici görevlendirme yapmak
isteyen kurumun isteği ve çalıştıkları kurumun izni ile diğer kamu kurum ve
kuruluşlarında geçici olarak görevlendirilebilir
Geçici süreli görevlendirme
süresi BİR YILDA ALTI AYI geçemez
Geçici
süreli görevlendirmede memurun muvafakati aranır
Memurun
kanuni izin, geçici görev, disiplin cezası uygulaması, görevden uzaklaştırma
nedeniyle işlerinden geçici olarak
ayrılmaları halinde
yerlerine
- kurum içinden
- diğer kurumlardan veya
- açıktan
vekil
atanabilir
Bir
görevin memurlar eliyle vekaleten yürütülmesi halinde aylıksız vekalet asıldır
Memurlar
asli devlet memurluğuna atandıktan sonra en geç BİR AY
içinde merasimle yemin ederler
Devlet memurlarının
yükümlülükleri şunlardır:
Sadakat
yükümlülüğü
Tarafsızlık
ve devlete bağlılık yükümlülüğü
davranış
ve işbirliği
Amir
olmanın gereklerini yerine getirme yükümlülüğü
Hiyerarşik
üste bağlılık ve itaat ödevi
Dikkat
ve özen yükümlülüğü
verdiği
zararları giderme yükümlülüğü
mal
bildirimi
Resmi
belge araç ve gereçlerin yetki verilen mahalleler dışına çıkarılması ve iadesi
yükümlülüğü
Hizmeti
şahsım ve kesintisiz olarak görmek
Memurlara getirilen
yasaklar şunlardır:
- başka görev alma
- Birleşemeyecek görevler
- toplu eylem ve hareketlerde bulunma
yasağı
- Grev yasağı
- Ticaret ve diğer kazanç getirici
faaliyetlerde bulunma
- Hediye alma
- menfaat sağlama yasağı
- Denetimindeki teşebbüsten menfaat
sağlama yasağı
- gizli bilgileri açıklama yasağı
- basına bilgi ve demeç verme yasağı
- Siyasi faaliyette bulunma ve siyasi
partilere girme yasağı
- ayrımcılık yasağı
- bölücü ve yıkıcı faaliyetlerde bulunma
yasağı
- Ayrıldığı kuruma karşı görev alma yasağı
- Uyumlu giyinme yükümlülüğü
Aşağıdakilerden
hangisi devlet memurları için yasaklanan faaliyetlerden birisi değildir?
A.
Türk
Ticaret Kanunu'na göre Tacir ve esnaf sayılarını gerektirecek bir faaliyette
bulunma
B.
Üyesi
oldukları kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının yönetim denetim ve
Disiplin kurulları üyelikleri yapma
C.
Ticaret
ve sanayi müesseselerinde görev alma
D.Ticari Mümessil veya ticari vekil olma
E.
Kollektif
şirkette ortak veya komandit şirkette komanditer ortak olmak
CEVAP)
B
>> Devlet memurları Kollektif şirkette ortak
veya komandit şirkette komanditer ortak olamaz
>>
Devlet memurları anonim ve Limited şirkete ortak olabilirler ancak yönetici sıfatına
sahip olamazlar
>>
Mesleki faaliyeti veya serbest meslek icrasında bulunmak üzere ofis büro muayenehane ve benzeri yerler açmak gerçek kişilere
özel hukuk tüzel kişilerine veya kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarına
ait herhangi bir işyerinde veya
Vakıf Yükseköğretim kurumlarında çalışmak devlet memurları için yasaktır
>>
Memurlar üyesi oldukları
- Yapı kalkınma ve tüketim Kooperatifleri
- kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşları
- yardım sandıklarının
yönetim denetim ve Disiplin
kurulları üyelikleri yapmaları
mümkündür
Eşleri ergin olmayan veya
mahcur olan çocukları yasaklanan faaliyetlerde bulunan memurlar bu durumu 15 GÜN içinde bağlı oldukları kuruma bildirmekle
yükümlüdürler
>>
Basına bilgi ve demeç verme yetkisi olanlar:
- bakanın yetkili kılacağı görevli
- illerde valiler veya yetkili kılacağı
görevli
>>
Askeri hizmet ile ilgili bilgiler özel kanunların ve Cumhurbaşkanlığı
kararnamelerinin yetkili kıldığı personel dışında hiçbir kimse tarafından
açıklanamaz
Devlet
memurları görevden ayrıldığı tarihten önceki kaç yıl içinde hizmetinde
bulunduğu kuruma karşı ayrılışından itibaren ÜÇ
YIL boyunca görev ve iş
alamaz taahhüde giremez komisyonculuk veya temsilcilik yapamaz?
CEVAP)
SON 2 YIL BOYUNCA GÖREV YAPTIKLARI KURUMA KARŞI ÜÇ
YIL YASAK VAR.
Memurların hakları
uygulamayı
isteme hakkı
Güvence
Hizmet
hakkı
Aylık
hakkı
Yolluk
ve diğer sosyal haklar
Emeklilik
çekilme
müracaat
şikayet ve dava açma hakkı
Sendika
kurma ve toplu sözleşme
Izin
hakkı
Çalışma
saatleri
Kovuşturma
ve yargılamada özel hükümlere tabi olma
İsnat
ve iftiralara karşı koruma
Aşağıdaki
kamu görevlilerinden hangisi Sendika kurabilir ve sendikaya üye olabilir?
A.
Cumhurbaşkanlığı
merkez teşkilatında ve bağlı kurullarında çalışan kamu görevlileri
B.
Cumhurbaşkanlığı İletişim
Başkanlığı çalışan Kamu Görevlileri
C.
Yüksek
yargı organlarının başkan ve üyeleri hakimler savcılar ve bu meslekten
sayılanlar
D.Belediye başkanları ve yardımcıları
E.
Silahlı
kuvvetler mensupları
CEVAP)
B
[ Şu
kişiler sendikaya üye olamaz ve
sendika kuramazlar:
Cumhurbaşkanlığı
Merkez teşkilatında ve bağlı kurullarında çalışan Kamu Görevlileri
Diyanet İşleri Başkanlığı
Savunma Sanayi Başkanlığı ve İletişim Başkanlığı HARİÇ olmak üzere Cumhurbaşkanlığı bağlı kuruluşlarında ve Milli Güvenlik Kurulu
genel sekreterliğinde çalışan
Kamu Görevlileri
Yüksek
yargı organlarının başkan ve üyeleri hakimler
savcılar ve
bu meslekten sayılanlar
Bakanlar
ve bakan yardımcıları
Belediye başkanları ve
yardımcıları
Yok başkan ve üyeleri ile YÖK Denetleme Kurulu başkan ve
üyeleri
Üniversite
rektörleri fakülte dekanları enstitü ve yüksekokul müdürleri ve
bunların yardımcıları
Mülki İdare amirleri
Silahlı
Kuvvetler mensupları
MİT
mensupları
Emniyet
hizmetleri sınıfında yer alan kamu görevlileri
Ceza İnfaz kurumlarında
çalışan Kamu Görevlileri
Jandarma
Genel Komutanlığı ve sahil güvenlik Komutanlığında görevli subay astsubay uzman
jandarma
Sendika kurulabilecek
hizmet kolları şunlardır:
büro
bankacılık ve sigortacılık hizmetleri
Eğitim
Öğretim ve bilim Hizmetleri
Sağlık
ve Sosyal Hizmetler
yönetim
hizmetleri
Basın
Yayın ve iletişim hizmetleri
kültür
ve sanat hizmetleri
bayındırlık
İnşaat ve Köy Hizmetleri
ulaşım
hizmetleri
tarım
ve ormancılık hizmetleri
Enerji
Sanayi ve Madencilik hizmetleri
Diyanet
ve Vakıf hizmetleri
Milli Savunma Bakanlığı ve
silahlı kuvvetler bünyesinde çalışan sivil memurların sendika kurma ve sendikaya üye olma
hakkı olduğu Anayasa Mahkemesi kararı ile belirlenmiştir
>>
Devlet memurlarının izin hakkı kapsamında bilinmesi gerekenler şunlardır:
>
Devlet memurlarının yıllık izin süresi
- hizmeti
1 yıldan 10 yıla kadar olanlar için 20 gün
- hizmeti
10 yıldan fazla olanlar için 30 gündür
>
Cari yıl ve bir önceki yıl hariç önceki yıllara ait kullanılmayan izin hakları
düşer
>
Öğretmenler yaz tatili ile dinlenme tatillerinde izinli sayılırlar bunlara
hastalık ve diğer mazeret izinleri dışında ayrıca yıllık izin verilmez
>
Hizmet sırasında radyoaktif ışınlarla çalışan personele yıllık izinlerini ek olarak 1 AYlık sağlık izni verilir
>
Kadın memura doğumdan önce 8 doğumdan
sonra 8 hafta olmak üzere toplam 16 HAFTA süreyle analık izni verilir
>
Doğumda önce ve doğum sonrasında analık izni kullanılırken annenin ölümü
halinde isteği üzerine memur olan babaya anne için öngörülen süre kadar izin
verilir
>
3 yaşını doldurmamış bir çocuğu eşiyle beraber veya münferit olarak evlat
edinen memurlar ile memur olmayan eşin münferit olarak evlat edinmesi halinde
memur olan eşlerine çocuğun evlat edildiği
tarihten itibaren 8 HAFTA süreyle
izin verilir
>
Doğum sonrası analık izni süresi sonunda kadın memur isteği halinde çocuğun
hayatta olması kaydıyla analık izni bitiminden başlamak üzere ayrıca süt izni
verilmeksizin birinci doğumda 2 AY
ikinci doğumda 4 AY sonraki doğumlarda ise 6 AY süreyle Günlük çalışma
süresinin YARISINA kadar çalışabilir
>
Memura eşinin doğum yapması halinde isteği üzerine 10 GÜN babalık izni verilir
>
Kadın memura çocuğunu emzirmesi için doğum sonrası analık izni suresinin bitim
tarihinden itibaren ilk 6 ayda Günde 3 saat
ikinci 6 ayda günde bir buçuk saat süt izni verilir
>
Memura kendisinin veya
çocuğunun evlenmesi halinde
isteği üzerine 7 GÜN izin verilir
>
Memura eşinin çocuğunun
kendisinin veya eşinin ana baba ve kardeşinin ölümü hallerinde isteği üzerine 7 GÜN izin verilir
>
Diğer mazeret izinlerinin dışında
merkezde
atamaya yetkili amir
ilde
Vali
ilçede
kaymakam ve
yurt
dışında diplomatik misyon şefi
tarafından
birim amirinin onayı ile bir yıl içinde toptan veya bölümler
halinde mazeretleri nedeniyle
memura 10 GÜN izin verilebilir
>Yıllık
izin ve mazeret izinleri sırasında mali haklar ve sosyal yardımlara dokunulmaz
>
Memura kanser verem ve akıl hastalığı gibi uzun
süreli bir tedaviye ihtiyaç gösteren hastalığı halinde 18 AYa kadar diğer
hastalık hallerinde ise 12 AYa kadar hastalık ve refakat izni verilebilir
>
Hastalık izni süresinin sonunda hastalığın devam ettiği sağlık kurulu raporu
ile tespit edilen memurun izni belirtilen süreler
kadar uzatılır Bu
süre sonunda da iyileşemem memur hakkında emeklilik
hükümleri uygulanır
>
Memurun bakmakla yükümlü olduğu veya memur refakat etmediği takdirde hayatı
tehlikeye girecek ana baba eş ve çocukları
ile kardeşlerinden
birinin ağır bir kaza geçirmesi
veya tedavisi uzun süren bir hastalığının bulunması hallerinde sağlık kurulu raporuyla
belgelendirilmesi şartıyla aylık ve özlük hakları korunarak 3 AYA kadar izin verilir gerektiğinde Bu süre bir katına kadar artırılır
>
Aylıksız izin konusunda Vefat durumunda refakat
izni verilen memura iznin bitiminden itibaren istekleri üzerine 18 AYa kadar
aylıksız izin verilebilir
>
Doğum yapan memura analık izni süresinin bitiminden
Eşi
doğum yapan memura ise doğum tarihinden itibaren istekleri üzerine 24 AYA kadar aylıksız izin verilir
>
Evlat edinme durumunda 24 AYA kadar aylıksız izin kullanılabilir
>
Yurtdışına gitme durumunda görev veya öğrenim süresi içinde aylıksız izin
verilebilir
>
Askerlik durumunda askerlik süresince ücretsiz izinli sayılır
>
Memura 5 hizmet yılını tamamlamış
olması ve
isteği halinde memuriyeti boyunca ve en
fazla iki defada kullanılmak üzere toplam 1 YILA kadar aylıksız izin verilebilir
>
Yabancı ülkelerin resmi kurumları veya uluslararası kuruluşlarda kurumlarının
izniyle görev yapacak memurlara ilgili bakanın onayı ile süresince
- yabancı ülkelerin resmi kurumlarında 10 YILA
- uluslararası kuruluşlarda 21 yıla kadar aylıksız izin verilebilir
>
Aylıksız izin süresinin bitiminden önce mazereti
gerektiren neden ortadan kalkarsa 10 GÜN içinde göreve dönülmesi zorunludur Bu süre içinde görevine dönmeyenler
memuriyetten çekilmiş sayılır
>
Cumhurbaşkanı kararnamesi ile çalışma saatleri konusunda farklı düzenlemeler
getirilebilir
>
Cumhurbaşkanı yurtdışı kuruluşlarda hizmetin gerektirdiği hallerde hafta
tatilini cumartesi ve pazardan başka günler olarak tespit edebilir
>
Günlük çalışmanın başlama ve bitiş
saatleri ile
öğle dinlenme süresi merkezde Cumhurbaşkanı illerde
valiler
tarafından belirlenir
Kamu Görevlileri Etik
kurulunun görev alanı dışında kalan kurumlar:
Cumhurbaşkanı
TBMM
üyeleri
Cumhurbaşkanı
yardımcıları ve bakanlar
Türk
Silahlı Kuvvetleri
Yargı
mensupları
Üniversiteler
Kamu
Kurum ve kuruluşlarında etik davranış ilkelerine aykırı uygulamaların bulunduğu
iddiasıyla en az genel müdür veya eşiti
seviyesindeki kamu görevlileri hakkında Kamu Görevlileri Etik kuruluna başvurulabilir - diğer görevliler hakkında ilgili kurumlarda Disiplin
Kurulu gerekli
incelemeyi yapar
>
Kademe ilerlemesinin iki koşulu vardır:
- Bulunduğu
kademede en az 1 yıl çalışmak
- Bulunduğu
derecede boş bir kademenin bulunması
>
Kademe ilerlemesi ile ilgili onay mercii atamaya
yetkili amirlerdir.
>
Her yıl yapılan kademe ilerlemesinden ayrı olarak son 8 yıl içinde herhangi bir disiplin cezası almayan memurlara
bir kademe ilerlemesi uygulanır
>
Derece yükselmesinin koşulları şunlardır
- Üst
derecede boş bir kadronun bulunması
- içinde
bulunduğu derecede en az 3 yıl görev yapmış olması
- içinde
bulunduğu derecenin 3'üncü kademesinden bir yıl
görev yapmış olması
- yükselecek
kadronun görevi için nitelikleri sağlaması
>
Başarılı memurlara
- merkezde
bağlı veya ilgili bakan
- illerde
valiler
- ilçelerde
kaymakamlar BAŞARI BELGESİ verebilir
>
Üç defa başarı belgesi alan memurlara üstün başarı belgesi
verilir
>
Disiplin cezası verilmeden önce memura 7 GÜN
içerisinde savunmasını yapmak için süre verilir
>
Memurlar kural olarak disiplin dosyasını görme ve içindeki bilgi ve belgelerden
örnek alma hakkına sahip değildir
Ancak
memurluktan çıkarma cezası istenen memurlara
soruşturma belgesini inceleme hakkı verilir
Disiplin
cezaları ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A.
Özürsüz veya izinsiz olarak göreve geç gelmek,
erken ayrılmak veya görev mahallini terk etmek durumunda kınama cezası verilir
B.
Eşlerinin
ve reşit olmayan veya mahcur olan çocuklarının kazanç getiren sürekli
faaliyetlerini belirlenen sürede kuruma bildirmemek kınama cezasını gerektiren
sebeplerdendir
C.
Ticaret yapmak veya devlet memuruna yasaklanan diğer
kazanç getirici faaliyetlerde bulunmak kademe
ilerlemesinin durdurulması cezası
nedenidir
D.Özürsüz olarak bir veya iki gün göreve gelmemek aylıktan kesme cezasını gerektiren nedenlerdendir
E.
Siyasi partiye girmek memurluktan
çıkarma cezasının
verilmesi için bir nedendir
CEVAP)
A
[ Özürsüz veya izinsiz olarak göreve geç gelmek erken ayrılmak
veya görev mahallini terk etmek durumunda
kişiye UYARMA cezası verilir
Aşağıdakilerden
hangisi kademe ilerlemesinin durdurulması cezası verilmesi gereken hallerden
birisi değildir?
A.
Göreve sarhoş gelmek görev yerinde alkollü
içki içmek
B.
Özürsüz
ve kesintisiz 3 - 9 gün göreve gelmemek
C.
Belirlenen
durumlarda ve sürelerde mal bildiriminde bulunmamak
D.Devlete ait
resmi belge araç gereç ve benzerlerini özel menfaat sağlamak için kullanmak
E.
Herhangi
bir siyasi parti yararına veya zararına fiilen faaliyette bulunmak
CEVAP)
D
]
Devlete ait resmi belge araç gereç ve benzerlerini ÖZEL MENFAAT sağlamak
için kullanmak aylıktan kesme cezası nedenidir
Devlete
ait resmi araç gereç ve benzeri eşyayı ÖZEL
İŞLERİNDE kullanmak
kınama cezasını gerektiren bir nedendir ]
Disiplin
cezaları ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A.
Özürsüz
veya izinsiz olarak göreve geç gelmek, erken ayrılmak veya görev mahallini terk
etmek durumunda uyarma cezası verilir
B.
Özürsüz
olarak bir veya iki gün göreve gelmeme durumunda aylıktan kesme cezası verilir
C.
Özürsüz
ve kesintisiz olarak 3- 9 gün göreve gelmeme durumunda kademe ilerlemesinin
durdurulması cezası verilir
D.Özürsüz olarak bir yılda toplam 20 gün
göreve gelmeme durumunda memurluktan çıkarma cezası verilir
E.
Gerçeğe
aykırı rapor ve belge düzenlenmesi durumunda aylıktan kesme cezası verilir
CEVAP)
E
[ Gerçeğe aykırı rapor ve belge düzenlemek kademe ilerlemesinin
durdurulması cezası
gerektiren bir nedendir]
Görevin
yerine getirilmesinde dil ırk cinsiyet siyasi düşünce felsefi inanç din ve
mezhep ayrımı yapma durumunda hangi disiplin cezası verilir?
CEVAP) Kademe ilerlemesinin durdurulması
>>
Bir siyasi parti yararına veya zararına faaliyette
bulunmak kademe ilerlemesinin durdurulması cezasını gerektirir
>>
Siyasi partiye üye olmak devlet memurluğundan
çıkarma
cezasını gerektirir
>
Uyarma ,kınama ve aylıktan kesme cezası >>Disiplin
Amirleri tarafından
verilir
>>
Kademe ilerlemesinin durdurulması cezası >> Disiplin Kurulunun kararı alındıktan sonra atamaya yetkili
amirler
tarafından verilir
>
Devlet memurluğundan çıkarma cezası >> Yüksek Disiplin Kurulu tarafından
verilir
Aylıktan kesme cezası alanlar kaç yıl boyunca
daire
başkanlığına
Daire
Başkanı kadrosunun dengi ve daha üstü kadrolara
bölge
ve il teşkilatının en üst yöneticiliğine
düzenleyici
ve denetleyici kurumların başkanlık ve üyeliklerine
Valiliği
ve
Büyükelçiliği
atanamazlar
CEVAP) 5 YIL
Kademe ilerlemesinin
durdurulması cezası alanlar ise 10 YIL boyunca bu görevlere atanamazlar
Kaymakamlar
için bu hükümler uygulanmaz
>>
Disiplin amirleri tarafından verilen
- Uyarma
- Kınama
- Aylıktan kesme
- kademe ilerlemesinin durdurulması
cezalarına
karşı kararın ilgiliye tebliğ tarihinden itibaren 7 GÜN içinde itiraz edilebilir
memurluktan çıkarma
cezasına karşı itiraz yolu yoktur tek yol idari yargı olunur
>>
İtiraz edilen merciler yani disiplin kurulu ve yüksek disiplin
kurulu kararını 30 gün içinde
vermek zorundadır
>
Anayasaya göre disiplin kararları yargı denetimi dışında bırakılamaz
>
Uyarma ve kınama cezası alan memur 5 yıl
>
Diğer cezaları alan memur ise 10 yıl
sonra
atamaya yetkili amirine başvurarak cezanın özlük dosyasından silinmesi
isteyebilir
>>
Disiplin amirleri veya atamaya yetkili makamlar tarafından verilen ve
kesinleşen disiplin cezalarının idare
tarafından geri alınması mümkün değildir
>
Ceza kovuşturması disiplin soruşturmasını geciktirmez
>
Kişinin eyleminden dolayı adli ceza alması ayrıca disiplin cezası almasına
engel olmaz
>
Ceza yargılaması sonunda disiplin soruşturmasına konu olan eylem ile memur arasında
hiçbir bağ olmadığı memurun suçsuz olduğu kesin
olarak saptanmışsa ceza mahkemesinin kararı disiplin soruşturmasını bağlar
>
Sanığın delil yetersizliği
nedeniyle ceza yargılamasında Beraat etmesi disiplin cezası almasına engel
değildir
Ancak
suçun ogelerinin oluşmadığı veya eylemin memur
tarafından işlemediği
kesin olarak belirlenir ve beraat kararı verilirse bu disiplin soruşturmasını
bağlar Yani bu halde memura disiplin cezası
verilmez
>
Genel affın kural olarak disiplin cezalarını etkisi yoktur Çünkü disiplin
cezaları ceza mahkumiyetinin bir sonucu değildir
>
Ertelenmiş ceza mahkumiyetinin disiplin soruşturmalarına etkisi yoktur
>1
Disiplin cezası verilmesine neden olmuş bir eylem
veya durumun
cezaların özlük dosyasından silinmesine ilişkin süre içinde tekerrür etmesi durumunda
bir derece ağır ceza uygulanır
>>
Aynı derecede cezayı gerektiren ancak farklı eylem ve durumlar nedeniyle verilen disiplin
cezalarının üçüncü uygulamasında bir
derece ağır ceza verilir
>
Disiplin ihlali yapan memurlar hakkında bu ihlalin
öğrenildiği tarihten
başlayarak
- uyarma
kınama aylıktan kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması cezalarında BİR AY
içinde disiplin soruşturmasına
- memurluktan
çıkarma cezasında ALTI AY içinde disiplin kovuşturmasına başlamadığı
takdirde disiplin cezası verme yetkisi zamanaşımına uğrar
>
Disiplin cezasını gerektiren eylemlerin işlendiği
tarihten başlayarak nihayet İKİ YIL içinde disiplin cezası verilmediği
takdirde ceza
verme yetkisi zamanaşımına uğrar
Uyarma kınama aylıktan
kesme cezalarının
soruşturmanın tamamlanmasından itibaren 15 gün
Kademe ilerlemesinin
durdurulması cezasının
dosyanın ilgili disiplin kuruluna gelmesinden itibaren 30 gün
Memurluktan çıkarma cezasının soruşturma dosyasının yüksek
disiplin kuruluna gelmesinden itibaren 6 ay içinde karara
bağlanması gerekir
>
Geçmiş hizmetleri sırasında çalışmaları olumlu olan ve ödül veya başarı belgesi
alan memurlar için verilecek cezalarda bir derece hafif olanı uygulanabilir
>
Kadrosu kaldırılan memurlar EN GEÇ ALTI AY içinde kendi kurumlarında niteliklerine uygun
bir kadroya atanırlar
Bu
memurlar kurumlarında atama olanağı bulunmaması durumunda aynı süre içinde
başka bir kurumdaki kadrolara atanmak üzere Devlet Personel Başkanlığına
bildirilir
>
Görevden uzaklaştırma tedbiri soruşturmanın herhangi bir
aşamasında alınabilir ve henüz soruşturma açılmamış olsa
bile memur görevden uzaklaştırılabilir
> Görevden
uzaklaştırmaya yetkili makamlar şunlardır
- atamaya yetkili amirler
- Bakanlık
ve genel müdürlük müfettişleri
- illerde
valiler
- ilçelerde
kaymakamlar [ ilçe idare şube başkanları hakkında valinin onayı şarttır]
>
Görevden uzaklaştırılan devlet memurları hakkında görevden uzaklaştırmayı izleyen 10 GÜN içinde soruşturmaya başlanması
şarttır
>
Görevden uzaklaştırma ile memuriyet statüsü sona ermez
Memura bu dönemde aylığının 2/3 ödemeye devam
edilir
Görevden
uzaklaştırma geçici bir önlemdir
>
Görevden uzaklaştırma bir DİSİPLİN KOVUŞTURMASI nedeniyle verildiği zaman EN ÇOK ÜÇ AY devam edebilir Bu süre sonunda hakkında bir karar verilmediği takdirde
memur görevine başlatılır
>
Görevden uzaklaştırma bir CEZA KOVUŞTURMASI nedeniyle yapılmışsa yetkili amir ilgilinin durumunu her 2 ayda bir inceler ve görevine dönüp dönmemesi hakkında bir
karar verir
>
Görevden uzaklaştırma disiplin cezası değildir.
>
Soruşturma ve yargılama sonunda
- haklarında
memurluktan çıkarmadan başka bir disiplin cezası verilenler
- yargılamanın
reddine veya beraatine karar verilenler
- hükümden
önce hatlarındaki kovuşturma genel af ile kaldırılanlar
- Memurluğa
engel olmayacak bir cezadan yükümlü olup cezası ertelenenler
hakkındaki
görevden uzaklaştırma tedbiri kaldırılır
Memurluğun sona erme
halleri:
>> ÇEKİLME
Çekilmek
isteyen memur yerine atanan kimsenin gelmesine veya çekilmek isteğinin kabulüne
kadar görevine devam etmek zorundadır
yeni
atanan kimse bir aya kadar gelmediği veya yerine bir vekil atanmadığı
takdirde üstüne haber vererek görevini bırakabilir
çekilen
devlet memurundan devir ve teslim ile yükümlü olanlar bu işlemlerin sonuna
kadar görevini bırakamazlar
Olağanüstü
hal seferberlik ve savaş hallerinde veya genel hayata müessir afetlere uğrayan
yerlerdeki devlet memurlarının çekilme istekleri kabul
edilmedikçe veya yerlerine yenileri atanıp gelip İşe başlamadıkça işi
bırakamazlar
- Kurallara uygun şekilde çekilenler 6 ay Geçmeden
- Yerine atanan kimsenin gelmesini beklemeden çekilenler 1 yıl geçmeden
- devir ve teslim yükümlü olan memurlardan bu kurallara uymadan çekilenler 3 yıl
geçmeden
- olağanüstü hal seferberlik ve savaş hallerinde yerine gelen memurun gelip başlamasını
beklemeden çekilenler HİÇBİR SURETTE devlet memurluğuna alınmazlar
>>
Çekilmiş sayılma durumları
Ø başka yere atanan memur 15 gün
sonra ve buna ek 10 günlük süreden sonra göreve başlamazsa
Ø
aynı
yere atanan memur bir sonraki gün göreve başlamazsa
Ø
Memur
izinsiz ve mazeretsiz olarak aralıksız 10 gün görevi terk ederse
Ø
izinli olarak yurt dışına çıkan memur izin bitimi
sonrası 15 gün içinde
görevine başlamaz ise
Ø
silah
altında bulunan memur terhis olduktan sonra 10 gün içinde göreve başlamaz ise çekilmiş sayılır
çekilmiş sayılma tarihinden itibaren bu kişiler 1 YIL devlet
memuru olamaz
>>
Memurların ve diğer kamu görevlilerinin görevleri
nedeniyle işledikleri
suçlardan dolayı yargılanmaları özel usullere tabidir
>
Görev suçu iddiası ile kamu görevlileri hakkında yetkili idari makamdan soruşturma izni alınmadan Cumhuriyet Savcılığı tarafından
doğrudan soruşturma açılamaz
>
Ağır cezayı gerektiren suçüstü hali genel hükümlere
tabidir
> Disiplin
cezaları genel
hükümlere tabidir
>
Mal bildiriminde bulunulması rüşvet ve yolsuzlukla
mücadele Kanununa
göre bu kanun kapsamında tanımlanan suçlar hakkında sanık olanlar için özel kanun
hükümleri uygulanmaz bunlar da genel hükümlere tabidir
Ancak bu kanunda belirtilen bu istisna valiler
ve Kaymakamlar hakkında uygulanmaz yani Vali ve
kaymakamların soruşturma usulü herhalde özel kanuna tabidir
>>
Memurlar ve diğer Kamu görevlilerinin yargılanması hakkında kanuna göre
soruşturma izni vermeye yetkili merciler şunlardı
- Cumhurbaşkanına veya Cumhurbaşkanlığına bağlı ilgili veya ilişkili kuruluşlar ve Bakanlıkların merkez ve bağlı veya ilgili kuruluşlarında görev yapan diğer memur ve kamu
görevlileri hakkında O KURULUŞUN EN ÜST AMİRİ
- Cumhurbaşkanı kararı ile atanan memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında
CUMHURBAŞKANI VEYA İLGİLİ BAKAN
- TBMM memurları ve diğer kamu görevlileri hakkında TBMM GENEL SEKRETERİ
TBMM genel
sekreteri ve yardımcıları hakkında
TBMM BAŞKANI
- Cumhurbaşkanlığında görevli memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında
CUMHURBAŞKANLIĞI İDARİ İŞLER BAŞKANI
- Cumhurbaşkanlığı idari işler başkanı hakkında CUMHURBAŞKANI
- ilçedeki memurlar hakkında KAYMAKAM
- ilde ve merkez ilçelerde VALİ
- Büyükşehir Belediye Başkanları, il ve ilçe belediye başkanları
Büyükşehir il ve ilçe belediye meclis üyeleri ve İl Genel Meclisi Üyeleri hakkında İÇİŞLERİ BAKANI
- köy ve Mahalle muhtarları hakkında İLÇELERDE KAYMAKAM İLLERDE VALİ
- bölge düzeyinde teşkilatlanan kurum ve kuruluşlarda görev yapan
memurlar ve
diğer kamu görevlileri hakkında görev yaptıkları İLİN VALİSİ
Yetkili
mercilerin saptanmasında memur veya kamu görevlisinin SUÇ TARİHİNDEKİ görevi esas alınır
>
Soruşturma izni vermeye yetkili merci suçu öğrenmesinden itibaren 30 GÜN içinde soruşturma izni verilmesine veya verilmemesine
karar verir
>>
Soruşturma izni verilmesine ilişkin karara karşı hakkında inceleme yapılan memur veya diğer kamu görevlisi
soruşturma izni
verilmemesine ilişkin Cumhuriyet başsavcılığı veya şikayetçi
izin
vermeye yetkili merciler tarafından verilen işleme
koymama kararına
karşı şikayetçi İTİRAZ yoluna gidilebilir
> itiraz süresi
yetkili merciin kararının tebliğinden itibaren 10
gündür,
> itiraz duruma göre
- Danıştay
- Bölge
İdare Mahkemesi
tarafından
incelenir
Cumhurbaşkanı kararı ile atanan memurlar ve diğer kamu görevlileri
TBMM memurları ve TBMM genel sekreteri ve yardımcıları
Cumhurbaşkanlığında görevli memurlar
Büyükşehir Belediye Başkanları il ve ilçe belediye başkanları
Büyükşehir il ve ilçe belediye meclisi üyeleri ile İl Genel Meclisi Üyeleri DANIŞTAY İKİNCİ DAİRESİNE
Diğer görevliler yetkili merciin yargı çevresinde bulunan
BÖLGE ADLİYE MAHKEMESİNE itiraz edebilirler
>
İtirazlar Öncelikle incelenir ve en geç 3
AY içinde karara
bağlanır.
Danıştay
Ve Bölge adliye Mahkemesi'nin bu konudaki kararı kesindir
>>
Hazırlık soruşturması genel hükümlere göre yetkili ve görevli Cumhuriyet
Başsavcılığı tarafından yapılır.
>>
Cumhurbaşkanlığı idari işler başkanı, TBMM genel
sekreteri, Bakan yardımcıları valiler ile ilgili olarak hazırlık soruşturması Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcısı veya başsavcı vekili tarafından yapılır
>>
Kaymakamlar ile ilgili hazırlık soruşturması ise il Cumhuriyet
Başsavcısı veya başsavcı vekili tarafından
yapılır
>
Tutuklama kararı gibi hazırlık soruşturması sırasında hakim kararı alınmasını
gerektiren hususlarda Cumhurbaşkanlığı idari
işler başkanı TBMM genel sekreteri bakan yardımcıları ve valiler için Yargıtay'ın
ilgili ceza dairesine
> Kaymakamlar için İl Asliye Ceza Mahkemesine
> diğerleri için Sulh Ceza hakimliğine
başvurulur
>
Davaya bakmaya yetkili ve görevli mahkeme genel hükümlere göre belirlenir
> Cumhurbaşkanlığı
idari işler başkanı TBMM genel sekreteri bakan yardımcıları ve valiler için yetkili ve görevli mahkeme Yargıtay ilgili Ceza Dairesi
>
Kaymakamlar için il Ağır Ceza Mahkemesidir
Aşağıdaki
seçeneklerden hangisinde yanlış bir ifade kullanılmıştır?
A.
Sözleşmeli
personel Cumhurbaşkanınca belirlenen esas ve usuller çerçevesinde ihdas edilen
pozisyonlarda mali yılla sınırlı olarak çalıştırılan kamu görevlileridir
B.
Bir
yıldan az süreli veya mevsimlik hizmet olduğuna Cumhurbaşkanı tarafından karar
verilen görevlerde sözleşme ile çalıştırılanlarda sözleşmeli personel hükümleri
kapsamında istihdam edilebilir
C.
Sürekli
ve geçici işçiler hakkında Devlet Memurları Kanunu uygulanmaz
D.Kadrosuz memur çalıştırılamaz ve Belli
kadrolar Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile gösterildiği şekilde düzenlenir
E.
Kadrosu
kaldırılan memurlar en geç 1 yıl içinde kendi kurumlarında niteliklerine uygun
bir kadroya atanırlar
CEVAP)
E
[ kadrosu kaldırılan memurlar EN geç ALTI AY içinde kendi kurumlarında niteliklerine uygun
bir kadroya atanırlar ]
>>>
Devlet Memurları Kanunu kadro sınıflandırılmasını değil RÜTBE Sınıflandırmasını esas almıştır
Aşağıdakilerden
hangisi devlet memurları kanununda sayılan memur sınıflarından birisi değildir?
A.
Teknik
hizmetler sınıfı
B.
Eğitim
ve öğretim hizmetleri sınıfı
C.
Jandarma
hizmetleri sınıfı
D.Adalet
hizmetleri sınıfı
E.
Din
hizmetleri sınıfı
CEVAP)
D
[
Devlet memurları kanununda sayılan memur sınıfları şunlardır
- genel idare hizmetleri
- teknik hizmetler
-
Sağlık hizmetleri ve
yardımcı Sağlık Hizmetleri
- eğitim ve öğretim hizmetleri
- avukatlık hizmetleri
- din hizmetleri
- emniyet hizmetleri
- Jandarma hizmetleri
- sahil güvenlik hizmetleri
- Yardımcı hizmetler sınıfı
- Mülki İdare Amirliği hizmetleri
- Milli istihbarat hizmetleri ]]
Aşağıdaki
suçlardan hangisi memurluğa engel değildir?
A.
Devletin
güvenliğine karşı suçlar
B.
Anayasal
düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar
C.
Milli
savunmaya karşı suçlar
D.Suçtan kaynaklanan malvarlığı
değerlerini aklama
E.
Güveni
kötüye kullanma
CEVAP)
C
[[ Milli savunmaya karşı suçlar ve devlet sırlarına karşı suçlar
ve casusluk bölümünde düzenlenen suçlar memurluğa engel değildir
Çünkü Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilmiştir]]
>>>
KASTEN işlenen bir suçtan dolayı BİR YIL veya
daha fazla süreyle hapis cezasına mahkum olmuş olmak memurluğa engeldir
>>>
Dikkat edilirse; taksirle işlenen suçlar
memurluğa engel değildir
Devlet
memurları Kanunu'na göre aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A.
Memurlukta
adaylık en az 1 ve en çok 2 yıldır Aday memur Bu süre içinde sadece kendi kurumunda çalıştırılır
B.
Adaylık
süresi içinde memuriyet ile bağdaşmayan durumları veya göreve devamsızlıkları
tespit edilen kişilerin ilişikleri disiplin
amirinin teklifi ve atamaya yetkili amirin onayı ile kesilir
C.
Adaylık
süresi içinde aylıktan kesme veya kademe
ilerlemesinin durdurulması cezası
almış olanların ilişikleri kesilir
D.Adaylık süresi içinde veya sonunda
ilişikleri kesilenler sağlık nedenleri hariç 5 yıl süreyle devlet memurluğuna
anlamazlar
E.
Asli
memurluğa atanma işlemi disiplin amirinin teklifi
ve atamaya yetkili amirin onayı ile
olur.
CEVAP)
D
[ Adaylık devresi içinde veya sonunda ilişikleri kesilenler
sağlık nedenleri hariç 3 YIL süreyle devlet memurluğuna atanamazlar
Asli
memurluğa atama işlemi disiplin amirinin teklifi
ve atamaya yetkili amirin onayı ile
olur.]
>>>
Cumhurbaşkanı kararı veya onayı ile atanma usulüne tabi olmayan
görevliler
- ilgili Cumhurbaşkanı yardımcısı
- bakan veya
- atamaya yetkili amirler tarafından
atanır
Aşağıdaki
üst kademe yöneticilerinden hangisi Cumhurbaşkanı kararı ile atanmaz?
A.
Diyanet
İşleri Başkan ve başkan yardımcısı
B.
Milli
İstihbarat Teşkilatı başkan ve Başkan Yardımcısı
C.
Milli
Güvenlik Kurulu Genel Sekreteri ve yardımcıları
D.Devlet Denetleme Kurulu başkan ve
üyeleri
E.
Bakanlık
daire başkanları
CEVAP)
E
[ Bakanlık daire başkanları Cumhurbaşkanlığı onayı ile atanır. Cumhurbaşkanı kararı ile atılan diğer
bazı yöneticiler :
- Bakan yardımcıları
- Cumhurbaşkanlığı ofis başkanları
-
Cumhurbaşkanlığına bağlı kurum
ve Kurul başkanları
- TRT Genel Müdürü
- Merkez Bankası başkan ve başkan
yardımcısı
- Sayıştay Başsavcısı
- Valiler
- Büyükelçiler
- Düzenleyici ve denetleyici kurumların
başkan ve üyeleri [ RTÜK ve kişisel verileri
koruma Kurulunun TBMM tarafından
seçilen başkan ve üyeleri hariç]
- TMSF başkan ve üyeleri
-
Rektörler
- Gelir İdaresi Başkanlığı başkan ve
yardımcıları
- Bakanlıkların Teftiş Kurulu Rehberlik
ve Teftiş Rehberlik ve Denetim Denetim Hizmetleri Başkanlığı başkanları ile
diğer kurul başkanları
-
Cumhurbaşkanlığına bağlı
kurum ve kuruluşların başkan ve yardımcıları
- Bölge Kalkınma İdaresi başkanları
-
Genel müdürler
-
Strateji Geliştirme
başkanları
>>
Cumhurbaşkanı kararı ile atanan görevlilerin yerinin boşalması halinde:
- Rektörler bakımından YÖK başkanı
- diğerleri bakımından ilgili Cumhurbaşkanı yardımcısı veya bakan tarafından görevlendirme yapılabilir
>>
Cumhurbaşkanı ile atanacak görevlilerin özel sektörde veya serbest olarak en az 5 YIL çalışmış
olması gerekir
>>
Cumhurbaşkanı kararıyla atanan üst kademe yöneticileri atandıkları tarihte görevde bulunan Cumhurbaşkanının görev süresini geçemez
>>
Cumhurbaşkanı kararıyla atanan üst kademe yöneticileri Devlet Memurları
Kanununun sözleşmeli personel hükümleri ile bağlı olmaksızın sözleşmeli olarak da çalıştırılabilirler
Cumhurbaşkanlığı
kararnamesine göre cumhurbaşkanı kararı ile atanan aşağıdaki görevlilerden
hangisinin görev süresi 4 yıl değildir?
A.
Rektörler
B.
TRT
Genel Müdürü
C.
Düzenleyici ve denetleyici kurum başkan ve
üyeleri [RTÜK hariç]
D.Sayıştay Başsavcısı
E.
Atatürk
Kültür Dil ve Tarih yüksek kurumu başkanı
CEVAP)
E
[ Atatürk Kültür Dil ve Tarih yüksek kurumu başkanının görev
süresi Cumhurbaşkanlığı kararnamesine göre 3 yıldır]
Aşağıdaki
görevlilerden hangisi Cumhurbaşkanı onayı ile atanmaz?
A.
Sayıştay
savcıları
B. Strateji Geliştirme başkanları
C.
Bakanlık
daire başkanları
D.Genel müdür yardımcıları
E.
Bakanlık
müfettişleri
CEVAP)
B
[ Strateji Geliştirme başkanları Cumhurbaşkanı kararı ile atanır]
[[
Cumhurbaşkanı ONAYI ile atanan diğer yöneticiler şunlardır:
Bölge Müdürleri
defterdarlar
bakanlık il müdürleri
il
emniyet müdürleri
il müftüleri
vali yardımcıları ve
Kaymakamlar]]
>> İstisnai
memurluk atamalarında
ister Cumhurbaşkanı kararı ile isterse Cumhurbaşkanı onayı ile atama yapılsın
devlet memurları kanunundaki memurluğa girişte aranan
genel koşullar dışında ayrıca
hiçbir koşul aranmaz
>> istisnai memurluklara atananlar
hakkında Devlet Memurları Kanununun
atanma
sınavlar
kademe
ilerlemesi ve
derece
yükselmesi DIŞINDA kalan bütün hükümleri uygulanır.
Aşağıdakilerden
hangisi istisnai memuriyetlerden birisi değildir?
A.
Cumhurbaşkanlığı
memurları
B.
Bakan
yardımcılıkları
C.
Valiler
D.Büyükelçilik
E.
Kaymakamlar
CEVAP)
E
[
Kaymakamlar istisnai memur değil güvenceli meslek memurluğudur]
>>
Memur
bulunduğu
yere atanmışsa tebligattan bir sonraki gün
bir
başka yere atanmışsa 15 GÜN içinde görevine başlamak zorundadır
Bu Kurala uymayanlar 1 YIL
süreyle devlet memuru olamazlar]
>>
Memurlar geçici görevlendirme yapmak
isteyen kurumun isteği ve çalıştıkları kurumun izni ile diğer kamu kurum ve
kuruluşlarında geçici olarak görevlendirilebilir
Geçici süreli görevlendirme
süresi BİR YILDA ALTI AYI geçemez
Geçici
süreli görevlendirmede memurun muvafakati aranır
Memurun
kanuni izin, geçici görev, disiplin cezası uygulaması, görevden uzaklaştırma
nedeniyle işlerinden geçici olarak
ayrılmaları halinde
yerlerine
- kurum içinden
- diğer kurumlardan veya
- açıktan
vekil
atanabilir
Bir
görevin memurlar eliyle vekaleten yürütülmesi halinde aylıksız vekalet asıldır
Memurlar
asli devlet memurluğuna atandıktan sonra en geç BİR AY
içinde merasimle yemin ederler
Devlet memurlarının
yükümlülükleri şunlardır:
Sadakat
yükümlülüğü
Tarafsızlık
ve devlete bağlılık yükümlülüğü
davranış
ve işbirliği
Amir
olmanın gereklerini yerine getirme yükümlülüğü
Hiyerarşik
üste bağlılık ve itaat ödevi
Dikkat
ve özen yükümlülüğü
verdiği
zararları giderme yükümlülüğü
mal
bildirimi
Resmi
belge araç ve gereçlerin yetki verilen mahalleler dışına çıkarılması ve iadesi
yükümlülüğü
Hizmeti
şahsım ve kesintisiz olarak görmek
Memurlara getirilen
yasaklar şunlardır:
- başka görev alma
- Birleşemeyecek görevler
- toplu eylem ve hareketlerde bulunma
yasağı
- Grev yasağı
- Ticaret ve diğer kazanç getirici
faaliyetlerde bulunma
- Hediye alma
- menfaat sağlama yasağı
- Denetimindeki teşebbüsten menfaat
sağlama yasağı
- gizli bilgileri açıklama yasağı
- basına bilgi ve demeç verme yasağı
- Siyasi faaliyette bulunma ve siyasi
partilere girme yasağı
- ayrımcılık yasağı
- bölücü ve yıkıcı faaliyetlerde bulunma
yasağı
- Ayrıldığı kuruma karşı görev alma yasağı
- Uyumlu giyinme yükümlülüğü
Aşağıdakilerden
hangisi devlet memurları için yasaklanan faaliyetlerden birisi değildir?
A.
Türk
Ticaret Kanunu'na göre Tacir ve esnaf sayılarını gerektirecek bir faaliyette
bulunma
B.
Üyesi
oldukları kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının yönetim denetim ve
Disiplin kurulları üyelikleri yapma
C.
Ticaret
ve sanayi müesseselerinde görev alma
D.Ticari Mümessil veya ticari vekil olma
E.
Kollektif
şirkette ortak veya komandit şirkette komanditer ortak olmak
CEVAP)
B
>> Devlet memurları Kollektif şirkette ortak
veya komandit şirkette komanditer ortak olamaz
>>
Devlet memurları anonim ve Limited şirkete ortak olabilirler ancak yönetici sıfatına
sahip olamazlar
>>
Mesleki faaliyeti veya serbest meslek icrasında bulunmak üzere ofis büro muayenehane ve benzeri yerler açmak gerçek kişilere
özel hukuk tüzel kişilerine veya kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarına
ait herhangi bir işyerinde veya
Vakıf Yükseköğretim kurumlarında çalışmak devlet memurları için yasaktır
>>
Memurlar üyesi oldukları
- Yapı kalkınma ve tüketim Kooperatifleri
- kamu kurumu niteliğindeki meslek
kuruluşları
- yardım sandıklarının
yönetim denetim ve Disiplin
kurulları üyelikleri yapmaları
mümkündür
Eşleri ergin olmayan veya
mahcur olan çocukları yasaklanan faaliyetlerde bulunan memurlar bu durumu 15 GÜN içinde bağlı oldukları kuruma bildirmekle
yükümlüdürler
>>
Basına bilgi ve demeç verme yetkisi olanlar:
- bakanın yetkili kılacağı görevli
- illerde valiler veya yetkili kılacağı
görevli
>>
Askeri hizmet ile ilgili bilgiler özel kanunların ve Cumhurbaşkanlığı
kararnamelerinin yetkili kıldığı personel dışında hiçbir kimse tarafından
açıklanamaz
Devlet
memurları görevden ayrıldığı tarihten önceki kaç yıl içinde hizmetinde
bulunduğu kuruma karşı ayrılışından itibaren ÜÇ
YIL boyunca görev ve iş
alamaz taahhüde giremez komisyonculuk veya temsilcilik yapamaz?
CEVAP)
SON 2 YIL BOYUNCA GÖREV YAPTIKLARI KURUMA KARŞI ÜÇ
YIL YASAK VAR.
Memurların hakları
uygulamayı
isteme hakkı
Güvence
Hizmet
hakkı
Aylık
hakkı
Yolluk
ve diğer sosyal haklar
Emeklilik
çekilme
müracaat
şikayet ve dava açma hakkı
Sendika
kurma ve toplu sözleşme
Izin
hakkı
Çalışma
saatleri
Kovuşturma
ve yargılamada özel hükümlere tabi olma
İsnat
ve iftiralara karşı koruma
Aşağıdaki
kamu görevlilerinden hangisi Sendika kurabilir ve sendikaya üye olabilir?
A.
Cumhurbaşkanlığı
merkez teşkilatında ve bağlı kurullarında çalışan kamu görevlileri
B.
Cumhurbaşkanlığı İletişim
Başkanlığı çalışan Kamu Görevlileri
C.
Yüksek
yargı organlarının başkan ve üyeleri hakimler savcılar ve bu meslekten
sayılanlar
D.Belediye başkanları ve yardımcıları
E.
Silahlı
kuvvetler mensupları
CEVAP)
B
[ Şu
kişiler sendikaya üye olamaz ve
sendika kuramazlar:
Cumhurbaşkanlığı
Merkez teşkilatında ve bağlı kurullarında çalışan Kamu Görevlileri
Diyanet İşleri Başkanlığı
Savunma Sanayi Başkanlığı ve İletişim Başkanlığı HARİÇ olmak üzere Cumhurbaşkanlığı bağlı kuruluşlarında ve Milli Güvenlik Kurulu
genel sekreterliğinde çalışan
Kamu Görevlileri
Yüksek
yargı organlarının başkan ve üyeleri hakimler
savcılar ve
bu meslekten sayılanlar
Bakanlar
ve bakan yardımcıları
Belediye başkanları ve
yardımcıları
Yok başkan ve üyeleri ile YÖK Denetleme Kurulu başkan ve
üyeleri
Üniversite
rektörleri fakülte dekanları enstitü ve yüksekokul müdürleri ve
bunların yardımcıları
Mülki İdare amirleri
Silahlı
Kuvvetler mensupları
MİT
mensupları
Emniyet
hizmetleri sınıfında yer alan kamu görevlileri
Ceza İnfaz kurumlarında
çalışan Kamu Görevlileri
Jandarma
Genel Komutanlığı ve sahil güvenlik Komutanlığında görevli subay astsubay uzman
jandarma
Sendika kurulabilecek
hizmet kolları şunlardır:
büro
bankacılık ve sigortacılık hizmetleri
Eğitim
Öğretim ve bilim Hizmetleri
Sağlık
ve Sosyal Hizmetler
yönetim
hizmetleri
Basın
Yayın ve iletişim hizmetleri
kültür
ve sanat hizmetleri
bayındırlık
İnşaat ve Köy Hizmetleri
ulaşım
hizmetleri
tarım
ve ormancılık hizmetleri
Enerji
Sanayi ve Madencilik hizmetleri
Diyanet
ve Vakıf hizmetleri
Milli Savunma Bakanlığı ve
silahlı kuvvetler bünyesinde çalışan sivil memurların sendika kurma ve sendikaya üye olma
hakkı olduğu Anayasa Mahkemesi kararı ile belirlenmiştir
>>
Devlet memurlarının izin hakkı kapsamında bilinmesi gerekenler şunlardır:
>
Devlet memurlarının yıllık izin süresi
- hizmeti
1 yıldan 10 yıla kadar olanlar için 20 gün
- hizmeti
10 yıldan fazla olanlar için 30 gündür
>
Cari yıl ve bir önceki yıl hariç önceki yıllara ait kullanılmayan izin hakları
düşer
>
Öğretmenler yaz tatili ile dinlenme tatillerinde izinli sayılırlar bunlara
hastalık ve diğer mazeret izinleri dışında ayrıca yıllık izin verilmez
>
Hizmet sırasında radyoaktif ışınlarla çalışan personele yıllık izinlerini ek olarak 1 AYlık sağlık izni verilir
>
Kadın memura doğumdan önce 8 doğumdan
sonra 8 hafta olmak üzere toplam 16 HAFTA süreyle analık izni verilir
>
Doğumda önce ve doğum sonrasında analık izni kullanılırken annenin ölümü
halinde isteği üzerine memur olan babaya anne için öngörülen süre kadar izin
verilir
>
3 yaşını doldurmamış bir çocuğu eşiyle beraber veya münferit olarak evlat
edinen memurlar ile memur olmayan eşin münferit olarak evlat edinmesi halinde
memur olan eşlerine çocuğun evlat edildiği
tarihten itibaren 8 HAFTA süreyle
izin verilir
>
Doğum sonrası analık izni süresi sonunda kadın memur isteği halinde çocuğun
hayatta olması kaydıyla analık izni bitiminden başlamak üzere ayrıca süt izni
verilmeksizin birinci doğumda 2 AY
ikinci doğumda 4 AY sonraki doğumlarda ise 6 AY süreyle Günlük çalışma
süresinin YARISINA kadar çalışabilir
>
Memura eşinin doğum yapması halinde isteği üzerine 10 GÜN babalık izni verilir
>
Kadın memura çocuğunu emzirmesi için doğum sonrası analık izni suresinin bitim
tarihinden itibaren ilk 6 ayda Günde 3 saat
ikinci 6 ayda günde bir buçuk saat süt izni verilir
>
Memura kendisinin veya
çocuğunun evlenmesi halinde
isteği üzerine 7 GÜN izin verilir
>
Memura eşinin çocuğunun
kendisinin veya eşinin ana baba ve kardeşinin ölümü hallerinde isteği üzerine 7 GÜN izin verilir
>
Diğer mazeret izinlerinin dışında
merkezde
atamaya yetkili amir
ilde
Vali
ilçede
kaymakam ve
yurt
dışında diplomatik misyon şefi
tarafından
birim amirinin onayı ile bir yıl içinde toptan veya bölümler
halinde mazeretleri nedeniyle
memura 10 GÜN izin verilebilir
>Yıllık
izin ve mazeret izinleri sırasında mali haklar ve sosyal yardımlara dokunulmaz
>
Memura kanser verem ve akıl hastalığı gibi uzun
süreli bir tedaviye ihtiyaç gösteren hastalığı halinde 18 AYa kadar diğer
hastalık hallerinde ise 12 AYa kadar hastalık ve refakat izni verilebilir
>
Hastalık izni süresinin sonunda hastalığın devam ettiği sağlık kurulu raporu
ile tespit edilen memurun izni belirtilen süreler
kadar uzatılır Bu
süre sonunda da iyileşemem memur hakkında emeklilik
hükümleri uygulanır
>
Memurun bakmakla yükümlü olduğu veya memur refakat etmediği takdirde hayatı
tehlikeye girecek ana baba eş ve çocukları
ile kardeşlerinden
birinin ağır bir kaza geçirmesi
veya tedavisi uzun süren bir hastalığının bulunması hallerinde sağlık kurulu raporuyla
belgelendirilmesi şartıyla aylık ve özlük hakları korunarak 3 AYA kadar izin verilir gerektiğinde Bu süre bir katına kadar artırılır
>
Aylıksız izin konusunda Vefat durumunda refakat
izni verilen memura iznin bitiminden itibaren istekleri üzerine 18 AYa kadar
aylıksız izin verilebilir
>
Doğum yapan memura analık izni süresinin bitiminden
Eşi
doğum yapan memura ise doğum tarihinden itibaren istekleri üzerine 24 AYA kadar aylıksız izin verilir
>
Evlat edinme durumunda 24 AYA kadar aylıksız izin kullanılabilir
>
Yurtdışına gitme durumunda görev veya öğrenim süresi içinde aylıksız izin
verilebilir
>
Askerlik durumunda askerlik süresince ücretsiz izinli sayılır
>
Memura 5 hizmet yılını tamamlamış
olması ve
isteği halinde memuriyeti boyunca ve en
fazla iki defada kullanılmak üzere toplam 1 YILA kadar aylıksız izin verilebilir
>
Yabancı ülkelerin resmi kurumları veya uluslararası kuruluşlarda kurumlarının
izniyle görev yapacak memurlara ilgili bakanın onayı ile süresince
- yabancı ülkelerin resmi kurumlarında 10 YILA
- uluslararası kuruluşlarda 21 yıla kadar aylıksız izin verilebilir
>
Aylıksız izin süresinin bitiminden önce mazereti
gerektiren neden ortadan kalkarsa 10 GÜN içinde göreve dönülmesi zorunludur Bu süre içinde görevine dönmeyenler
memuriyetten çekilmiş sayılır
>
Cumhurbaşkanı kararnamesi ile çalışma saatleri konusunda farklı düzenlemeler
getirilebilir
>
Cumhurbaşkanı yurtdışı kuruluşlarda hizmetin gerektirdiği hallerde hafta
tatilini cumartesi ve pazardan başka günler olarak tespit edebilir
>
Günlük çalışmanın başlama ve bitiş
saatleri ile
öğle dinlenme süresi merkezde Cumhurbaşkanı illerde
valiler
tarafından belirlenir
Kamu Görevlileri Etik
kurulunun görev alanı dışında kalan kurumlar:
Cumhurbaşkanı
TBMM
üyeleri
Cumhurbaşkanı
yardımcıları ve bakanlar
Türk
Silahlı Kuvvetleri
Yargı
mensupları
Üniversiteler
Kamu
Kurum ve kuruluşlarında etik davranış ilkelerine aykırı uygulamaların bulunduğu
iddiasıyla en az genel müdür veya eşiti
seviyesindeki kamu görevlileri hakkında Kamu Görevlileri Etik kuruluna başvurulabilir - diğer görevliler hakkında ilgili kurumlarda Disiplin
Kurulu gerekli
incelemeyi yapar
>
Kademe ilerlemesinin iki koşulu vardır:
- Bulunduğu
kademede en az 1 yıl çalışmak
- Bulunduğu
derecede boş bir kademenin bulunması
>
Kademe ilerlemesi ile ilgili onay mercii atamaya
yetkili amirlerdir.
>
Her yıl yapılan kademe ilerlemesinden ayrı olarak son 8 yıl içinde herhangi bir disiplin cezası almayan memurlara
bir kademe ilerlemesi uygulanır
>
Derece yükselmesinin koşulları şunlardır
- Üst
derecede boş bir kadronun bulunması
- içinde
bulunduğu derecede en az 3 yıl görev yapmış olması
- içinde
bulunduğu derecenin 3'üncü kademesinden bir yıl
görev yapmış olması
- yükselecek
kadronun görevi için nitelikleri sağlaması
>
Başarılı memurlara
- merkezde
bağlı veya ilgili bakan
- illerde
valiler
- ilçelerde
kaymakamlar BAŞARI BELGESİ verebilir
>
Üç defa başarı belgesi alan memurlara üstün başarı belgesi
verilir
>
Disiplin cezası verilmeden önce memura 7 GÜN
içerisinde savunmasını yapmak için süre verilir
>
Memurlar kural olarak disiplin dosyasını görme ve içindeki bilgi ve belgelerden
örnek alma hakkına sahip değildir
Ancak
memurluktan çıkarma cezası istenen memurlara
soruşturma belgesini inceleme hakkı verilir
Disiplin
cezaları ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A.
Özürsüz veya izinsiz olarak göreve geç gelmek,
erken ayrılmak veya görev mahallini terk etmek durumunda kınama cezası verilir
B.
Eşlerinin
ve reşit olmayan veya mahcur olan çocuklarının kazanç getiren sürekli
faaliyetlerini belirlenen sürede kuruma bildirmemek kınama cezasını gerektiren
sebeplerdendir
C.
Ticaret yapmak veya devlet memuruna yasaklanan diğer
kazanç getirici faaliyetlerde bulunmak kademe
ilerlemesinin durdurulması cezası
nedenidir
D.Özürsüz olarak bir veya iki gün göreve gelmemek aylıktan kesme cezasını gerektiren nedenlerdendir
E.
Siyasi partiye girmek memurluktan
çıkarma cezasının
verilmesi için bir nedendir
CEVAP)
A
[ Özürsüz veya izinsiz olarak göreve geç gelmek erken ayrılmak
veya görev mahallini terk etmek durumunda
kişiye UYARMA cezası verilir
Aşağıdakilerden
hangisi kademe ilerlemesinin durdurulması cezası verilmesi gereken hallerden
birisi değildir?
A.
Göreve sarhoş gelmek görev yerinde alkollü
içki içmek
B.
Özürsüz
ve kesintisiz 3 - 9 gün göreve gelmemek
C.
Belirlenen
durumlarda ve sürelerde mal bildiriminde bulunmamak
D.Devlete ait
resmi belge araç gereç ve benzerlerini özel menfaat sağlamak için kullanmak
E.
Herhangi
bir siyasi parti yararına veya zararına fiilen faaliyette bulunmak
CEVAP)
D
]
Devlete ait resmi belge araç gereç ve benzerlerini ÖZEL MENFAAT sağlamak
için kullanmak aylıktan kesme cezası nedenidir
Devlete
ait resmi araç gereç ve benzeri eşyayı ÖZEL
İŞLERİNDE kullanmak
kınama cezasını gerektiren bir nedendir ]
Disiplin
cezaları ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A.
Özürsüz
veya izinsiz olarak göreve geç gelmek, erken ayrılmak veya görev mahallini terk
etmek durumunda uyarma cezası verilir
B.
Özürsüz
olarak bir veya iki gün göreve gelmeme durumunda aylıktan kesme cezası verilir
C.
Özürsüz
ve kesintisiz olarak 3- 9 gün göreve gelmeme durumunda kademe ilerlemesinin
durdurulması cezası verilir
D.Özürsüz olarak bir yılda toplam 20 gün
göreve gelmeme durumunda memurluktan çıkarma cezası verilir
E.
Gerçeğe
aykırı rapor ve belge düzenlenmesi durumunda aylıktan kesme cezası verilir
CEVAP)
E
[ Gerçeğe aykırı rapor ve belge düzenlemek kademe ilerlemesinin
durdurulması cezası
gerektiren bir nedendir]
Görevin
yerine getirilmesinde dil ırk cinsiyet siyasi düşünce felsefi inanç din ve
mezhep ayrımı yapma durumunda hangi disiplin cezası verilir?
CEVAP) Kademe ilerlemesinin durdurulması
>>
Bir siyasi parti yararına veya zararına faaliyette
bulunmak kademe ilerlemesinin durdurulması cezasını gerektirir
>>
Siyasi partiye üye olmak devlet memurluğundan
çıkarma
cezasını gerektirir
>
Uyarma ,kınama ve aylıktan kesme cezası >>Disiplin
Amirleri tarafından
verilir
>>
Kademe ilerlemesinin durdurulması cezası >> Disiplin Kurulunun kararı alındıktan sonra atamaya yetkili
amirler
tarafından verilir
>
Devlet memurluğundan çıkarma cezası >> Yüksek Disiplin Kurulu tarafından
verilir
Aylıktan kesme cezası alanlar kaç yıl boyunca
daire
başkanlığına
Daire
Başkanı kadrosunun dengi ve daha üstü kadrolara
bölge
ve il teşkilatının en üst yöneticiliğine
düzenleyici
ve denetleyici kurumların başkanlık ve üyeliklerine
Valiliği
ve
Büyükelçiliği
atanamazlar
CEVAP) 5 YIL
Kademe ilerlemesinin
durdurulması cezası alanlar ise 10 YIL boyunca bu görevlere atanamazlar
Kaymakamlar
için bu hükümler uygulanmaz
>>
Disiplin amirleri tarafından verilen
- Uyarma
- Kınama
- Aylıktan kesme
- kademe ilerlemesinin durdurulması
cezalarına
karşı kararın ilgiliye tebliğ tarihinden itibaren 7 GÜN içinde itiraz edilebilir
memurluktan çıkarma
cezasına karşı itiraz yolu yoktur tek yol idari yargı olunur
>>
İtiraz edilen merciler yani disiplin kurulu ve yüksek disiplin
kurulu kararını 30 gün içinde
vermek zorundadır
>
Anayasaya göre disiplin kararları yargı denetimi dışında bırakılamaz
>
Uyarma ve kınama cezası alan memur 5 yıl
>
Diğer cezaları alan memur ise 10 yıl
sonra
atamaya yetkili amirine başvurarak cezanın özlük dosyasından silinmesi
isteyebilir
>>
Disiplin amirleri veya atamaya yetkili makamlar tarafından verilen ve
kesinleşen disiplin cezalarının idare
tarafından geri alınması mümkün değildir
>
Ceza kovuşturması disiplin soruşturmasını geciktirmez
>
Kişinin eyleminden dolayı adli ceza alması ayrıca disiplin cezası almasına
engel olmaz
>
Ceza yargılaması sonunda disiplin soruşturmasına konu olan eylem ile memur arasında
hiçbir bağ olmadığı memurun suçsuz olduğu kesin
olarak saptanmışsa ceza mahkemesinin kararı disiplin soruşturmasını bağlar
>
Sanığın delil yetersizliği
nedeniyle ceza yargılamasında Beraat etmesi disiplin cezası almasına engel
değildir
Ancak
suçun ogelerinin oluşmadığı veya eylemin memur
tarafından işlemediği
kesin olarak belirlenir ve beraat kararı verilirse bu disiplin soruşturmasını
bağlar Yani bu halde memura disiplin cezası
verilmez
>
Genel affın kural olarak disiplin cezalarını etkisi yoktur Çünkü disiplin
cezaları ceza mahkumiyetinin bir sonucu değildir
>
Ertelenmiş ceza mahkumiyetinin disiplin soruşturmalarına etkisi yoktur
>1
Disiplin cezası verilmesine neden olmuş bir eylem
veya durumun
cezaların özlük dosyasından silinmesine ilişkin süre içinde tekerrür etmesi durumunda
bir derece ağır ceza uygulanır
>>
Aynı derecede cezayı gerektiren ancak farklı eylem ve durumlar nedeniyle verilen disiplin
cezalarının üçüncü uygulamasında bir
derece ağır ceza verilir
>
Disiplin ihlali yapan memurlar hakkında bu ihlalin
öğrenildiği tarihten
başlayarak
- uyarma
kınama aylıktan kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması cezalarında BİR AY
içinde disiplin soruşturmasına
- memurluktan
çıkarma cezasında ALTI AY içinde disiplin kovuşturmasına başlamadığı
takdirde disiplin cezası verme yetkisi zamanaşımına uğrar
>
Disiplin cezasını gerektiren eylemlerin işlendiği
tarihten başlayarak nihayet İKİ YIL içinde disiplin cezası verilmediği
takdirde ceza
verme yetkisi zamanaşımına uğrar
Uyarma kınama aylıktan
kesme cezalarının
soruşturmanın tamamlanmasından itibaren 15 gün
Kademe ilerlemesinin
durdurulması cezasının
dosyanın ilgili disiplin kuruluna gelmesinden itibaren 30 gün
Memurluktan çıkarma cezasının soruşturma dosyasının yüksek
disiplin kuruluna gelmesinden itibaren 6 ay içinde karara
bağlanması gerekir
>
Geçmiş hizmetleri sırasında çalışmaları olumlu olan ve ödül veya başarı belgesi
alan memurlar için verilecek cezalarda bir derece hafif olanı uygulanabilir
>
Kadrosu kaldırılan memurlar EN GEÇ ALTI AY içinde kendi kurumlarında niteliklerine uygun
bir kadroya atanırlar
Bu
memurlar kurumlarında atama olanağı bulunmaması durumunda aynı süre içinde
başka bir kurumdaki kadrolara atanmak üzere Devlet Personel Başkanlığına
bildirilir
>
Görevden uzaklaştırma tedbiri soruşturmanın herhangi bir
aşamasında alınabilir ve henüz soruşturma açılmamış olsa
bile memur görevden uzaklaştırılabilir
> Görevden
uzaklaştırmaya yetkili makamlar şunlardır
- atamaya yetkili amirler
- Bakanlık
ve genel müdürlük müfettişleri
- illerde
valiler
- ilçelerde
kaymakamlar [ ilçe idare şube başkanları hakkında valinin onayı şarttır]
>
Görevden uzaklaştırılan devlet memurları hakkında görevden uzaklaştırmayı izleyen 10 GÜN içinde soruşturmaya başlanması
şarttır
>
Görevden uzaklaştırma ile memuriyet statüsü sona ermez
Memura bu dönemde aylığının 2/3 ödemeye devam
edilir
Görevden
uzaklaştırma geçici bir önlemdir
>
Görevden uzaklaştırma bir DİSİPLİN KOVUŞTURMASI nedeniyle verildiği zaman EN ÇOK ÜÇ AY devam edebilir Bu süre sonunda hakkında bir karar verilmediği takdirde
memur görevine başlatılır
>
Görevden uzaklaştırma bir CEZA KOVUŞTURMASI nedeniyle yapılmışsa yetkili amir ilgilinin durumunu her 2 ayda bir inceler ve görevine dönüp dönmemesi hakkında bir
karar verir
>
Görevden uzaklaştırma disiplin cezası değildir.
>
Soruşturma ve yargılama sonunda
- haklarında
memurluktan çıkarmadan başka bir disiplin cezası verilenler
- yargılamanın
reddine veya beraatine karar verilenler
- hükümden
önce hatlarındaki kovuşturma genel af ile kaldırılanlar
- Memurluğa
engel olmayacak bir cezadan yükümlü olup cezası ertelenenler
hakkındaki
görevden uzaklaştırma tedbiri kaldırılır
Memurluğun sona erme
halleri:
>> ÇEKİLME
Çekilmek
isteyen memur yerine atanan kimsenin gelmesine veya çekilmek isteğinin kabulüne
kadar görevine devam etmek zorundadır
yeni
atanan kimse bir aya kadar gelmediği veya yerine bir vekil atanmadığı
takdirde üstüne haber vererek görevini bırakabilir
çekilen
devlet memurundan devir ve teslim ile yükümlü olanlar bu işlemlerin sonuna
kadar görevini bırakamazlar
Olağanüstü
hal seferberlik ve savaş hallerinde veya genel hayata müessir afetlere uğrayan
yerlerdeki devlet memurlarının çekilme istekleri kabul
edilmedikçe veya yerlerine yenileri atanıp gelip İşe başlamadıkça işi
bırakamazlar
- Kurallara uygun şekilde çekilenler 6 ay Geçmeden
- Yerine atanan kimsenin gelmesini beklemeden çekilenler 1 yıl geçmeden
- devir ve teslim yükümlü olan memurlardan bu kurallara uymadan çekilenler 3 yıl
geçmeden
- olağanüstü hal seferberlik ve savaş hallerinde yerine gelen memurun gelip başlamasını
beklemeden çekilenler HİÇBİR SURETTE devlet memurluğuna alınmazlar
>>
Çekilmiş sayılma durumları
Ø başka yere atanan memur 15 gün
sonra ve buna ek 10 günlük süreden sonra göreve başlamazsa
Ø
aynı
yere atanan memur bir sonraki gün göreve başlamazsa
Ø
Memur
izinsiz ve mazeretsiz olarak aralıksız 10 gün görevi terk ederse
Ø
izinli olarak yurt dışına çıkan memur izin bitimi
sonrası 15 gün içinde
görevine başlamaz ise
Ø
silah
altında bulunan memur terhis olduktan sonra 10 gün içinde göreve başlamaz ise çekilmiş sayılır
çekilmiş sayılma tarihinden itibaren bu kişiler 1 YIL devlet
memuru olamaz
>>
Memurların ve diğer kamu görevlilerinin görevleri
nedeniyle işledikleri
suçlardan dolayı yargılanmaları özel usullere tabidir
>
Görev suçu iddiası ile kamu görevlileri hakkında yetkili idari makamdan soruşturma izni alınmadan Cumhuriyet Savcılığı tarafından
doğrudan soruşturma açılamaz
>
Ağır cezayı gerektiren suçüstü hali genel hükümlere
tabidir
> Disiplin
cezaları genel
hükümlere tabidir
>
Mal bildiriminde bulunulması rüşvet ve yolsuzlukla
mücadele Kanununa
göre bu kanun kapsamında tanımlanan suçlar hakkında sanık olanlar için özel kanun
hükümleri uygulanmaz bunlar da genel hükümlere tabidir
Ancak bu kanunda belirtilen bu istisna valiler
ve Kaymakamlar hakkında uygulanmaz yani Vali ve
kaymakamların soruşturma usulü herhalde özel kanuna tabidir
>>
Memurlar ve diğer Kamu görevlilerinin yargılanması hakkında kanuna göre
soruşturma izni vermeye yetkili merciler şunlardı
- Cumhurbaşkanına veya Cumhurbaşkanlığına bağlı ilgili veya ilişkili kuruluşlar ve Bakanlıkların merkez ve bağlı veya ilgili kuruluşlarında görev yapan diğer memur ve kamu
görevlileri hakkında O KURULUŞUN EN ÜST AMİRİ
- Cumhurbaşkanı kararı ile atanan memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında
CUMHURBAŞKANI VEYA İLGİLİ BAKAN
- TBMM memurları ve diğer kamu görevlileri hakkında TBMM GENEL SEKRETERİ
TBMM genel
sekreteri ve yardımcıları hakkında
TBMM BAŞKANI
- Cumhurbaşkanlığında görevli memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında
CUMHURBAŞKANLIĞI İDARİ İŞLER BAŞKANI
- Cumhurbaşkanlığı idari işler başkanı hakkında CUMHURBAŞKANI
- ilçedeki memurlar hakkında KAYMAKAM
- ilde ve merkez ilçelerde VALİ
- Büyükşehir Belediye Başkanları, il ve ilçe belediye başkanları
Büyükşehir il ve ilçe belediye meclis üyeleri ve İl Genel Meclisi Üyeleri hakkında İÇİŞLERİ BAKANI
- köy ve Mahalle muhtarları hakkında İLÇELERDE KAYMAKAM İLLERDE VALİ
- bölge düzeyinde teşkilatlanan kurum ve kuruluşlarda görev yapan
memurlar ve
diğer kamu görevlileri hakkında görev yaptıkları İLİN VALİSİ
Yetkili
mercilerin saptanmasında memur veya kamu görevlisinin SUÇ TARİHİNDEKİ görevi esas alınır
>
Soruşturma izni vermeye yetkili merci suçu öğrenmesinden itibaren 30 GÜN içinde soruşturma izni verilmesine veya verilmemesine
karar verir
>>
Soruşturma izni verilmesine ilişkin karara karşı hakkında inceleme yapılan memur veya diğer kamu görevlisi
soruşturma izni
verilmemesine ilişkin Cumhuriyet başsavcılığı veya şikayetçi
izin
vermeye yetkili merciler tarafından verilen işleme
koymama kararına
karşı şikayetçi İTİRAZ yoluna gidilebilir
> itiraz süresi
yetkili merciin kararının tebliğinden itibaren 10
gündür,
> itiraz duruma göre
- Danıştay
- Bölge
İdare Mahkemesi
tarafından
incelenir
Cumhurbaşkanı kararı ile atanan memurlar ve diğer kamu görevlileri
TBMM memurları ve TBMM genel sekreteri ve yardımcıları
Cumhurbaşkanlığında görevli memurlar
Büyükşehir Belediye Başkanları il ve ilçe belediye başkanları
Büyükşehir il ve ilçe belediye meclisi üyeleri ile İl Genel Meclisi Üyeleri DANIŞTAY İKİNCİ DAİRESİNE
Diğer görevliler yetkili merciin yargı çevresinde bulunan
BÖLGE ADLİYE MAHKEMESİNE itiraz edebilirler
>
İtirazlar Öncelikle incelenir ve en geç 3
AY içinde karara
bağlanır.
Danıştay
Ve Bölge adliye Mahkemesi'nin bu konudaki kararı kesindir
>>
Hazırlık soruşturması genel hükümlere göre yetkili ve görevli Cumhuriyet
Başsavcılığı tarafından yapılır.
>>
Cumhurbaşkanlığı idari işler başkanı, TBMM genel
sekreteri, Bakan yardımcıları valiler ile ilgili olarak hazırlık soruşturması Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcısı veya başsavcı vekili tarafından yapılır
>>
Kaymakamlar ile ilgili hazırlık soruşturması ise il Cumhuriyet
Başsavcısı veya başsavcı vekili tarafından
yapılır
>
Tutuklama kararı gibi hazırlık soruşturması sırasında hakim kararı alınmasını
gerektiren hususlarda Cumhurbaşkanlığı idari
işler başkanı TBMM genel sekreteri bakan yardımcıları ve valiler için Yargıtay'ın
ilgili ceza dairesine
> Kaymakamlar için İl Asliye Ceza Mahkemesine
> diğerleri için Sulh Ceza hakimliğine
başvurulur
>
Davaya bakmaya yetkili ve görevli mahkeme genel hükümlere göre belirlenir
> Cumhurbaşkanlığı
idari işler başkanı TBMM genel sekreteri bakan yardımcıları ve valiler için yetkili ve görevli mahkeme Yargıtay ilgili Ceza Dairesi
>
Kaymakamlar için il Ağır Ceza Mahkemesidir
Yorumlar
Yorum Gönder