HSK KANUNU [OKUNDU]
[KURULUŞ]
Hâkimler
ve Savcılar Kurulu onüç üyeden oluşur.
Kurul
iki daire hâlinde çalışır.
Kurulun
Başkanı, Bakandır.
Kurul;
Bakan, Adalet Bakanlığı ilgili bakan yardımcısı ile Cumhurbaşkanınca seçilen
dört ve Türkiye Büyük Millet Meclisince seçilen yedi üyeden oluşur
Kurul,
görevlerini yerine getirirken ve yetkilerini kullanırken bağımsızdır. Hiçbir
organ, makam, merci veya kişi, Kurula emir ve talimat veremez.
Kurul,
mahkemelerin bağımsızlığı ile hâkimlik ve savcılık teminatı esaslarını
gözeterek adalet, tarafsızlık, doğruluk ve dürüstlük, tutarlılık, eşitlik,
ehliyet ve liyakat ilkeleri çerçevesinde görev yapar.
[GÖREVLER]
a)
Bakanlığın, bir mahkemenin kaldırılması veya yargı çevresinin değiştirilmesi
konusundaki tekliflerini karara bağlamak.
b) Hâkim
ve savcılarla ilgili olarak;
1)
Mesleğe kabul etme,
2)
Atama ve nakletme,
3)
Geçici yetki verme,
4)
Her türlü yükselme ve birinci sınıfa ayırma,
5)
Kadro dağıtma,
6)
Meslekte kalmaları uygun görülmeyenler hakkında karar verme,
7)
Disiplin cezası verme,
8)
Görevden uzaklaştırma,
işlemlerini
yapmak.
c) Aşağıdaki alt bentlerde belirtilen hâkim ve savcılar hariç
olmak üzere,
hâkim ve savcıların görevlerini; kanun ve diğer mevzuata (hâkimler için idarî
nitelikteki genelgelere) uygun olarak yapıp yapmadıklarını denetlemek;
görevlerinden dolayı veya görevleri sırasında suç işleyip işlemediklerini, hâl
ve eylemlerinin sıfat ve görevleri icaplarına uyup uymadığını araştırmak ve
gerektiğinde haklarında inceleme ve soruşturma işlemlerini yürütmek.
1)
Bakanlık merkez, bağlı ve ilgili kuruluşları ile uluslararası mahkemeler veya
kuruluşlarda görev yapan hâkim ve savcılar.
2)
Geçici yetki veya görevlendirme ile başka bir kurum, kurul veya kuruluşta
çalışan hâkim ve savcılar.
3)
İdarî görevleri yönünden savcılar.
4)
Komisyon işlerine yönelik görevleri yönünden adalet komisyonu başkan ve
üyeleri.
ç)
Adli ve idari yargı hâkim ve savcılarını mesleğe kabul etme, atama ve nakletme,
geçici yetki verme, yükselme ve birinci sınıfa ayırma, kadro dağıtma, meslekte
kalmaları uygun görülmeyenler hakkında karar verme, disiplin cezası verme,
görevden uzaklaştırma ile hâkim ve savcılar hakkında denetim, araştırma,
inceleme ve soruşturma yapılması konularına münhasır olmak üzere genelge düzenlemek.
d)
Yargıtay ve Danıştaya üye seçmek.
[TEŞKİLAT]
Kurul;
Başkanlık, Genel Kurul, daireler ve hizmet birimlerinden oluşur.
Kurulun
hizmet birimleri Genel Sekreterlik ve Teftiş Kuruludur.
Başkanlık;
Başkan ve Başkanvekilinden oluşur
Başkanın görev ve yetkileri
şunlardır:
a)
Kurulu yönetmek ve temsil etmek.
b)
Kanunlardaki istisnalar saklı kalmak üzere, Genel Kurul
çalışmalarına başkanlık etmek ve oy kullanmak.
c)
Genel Kurulun teklif ettiği üç aday arasından Genel
Sekreteri atamak.
ç)
İlgili dairenin teklifi üzerine hâkim ve savcılar hakkında denetim, araştırma,
inceleme ve soruşturma yapılması işlemleri ile inceleme ve soruşturma
yapılmasına yer olmadığına ilişkin işlemlere olur vermek.
e) Kurul üyeleri hakkındaki suç soruşturması ile disiplin
soruşturma ve kovuşturma işlemlerine ilişkin bu Kanunla verilen görevleri yerine getirmek.
ÖNEMLİ:
Başkan;
a)
Disiplin işlemleriyle ilgili Genel Kurul toplantılarına,
b)
Dairelerin çalışmalarına,
katılamaz.
Genel
Kurul, daire başkanlarından birini, Başkanvekili olarak seçer. Başkanvekiline
yokluğunda diğer daire başkanı, onun da yokluğunda Başkan tarafından
görevlendirilen üye vekâlet eder
Genel Kurulun görevleri
şunlardır:
a)
Başkanvekilini ve daire başkanlarını seçmek.
b) Dairelerin kararlarına karşı yapılan itirazları inceleyip karara bağlamak.
c)
Daireler arasında çıkan görev ve işbölümü
uyuşmazlıklarını kesin
olarak karara bağlamak.
ç)
Kurulun görevine giren, fakat Genel Kurul veya dairelerin görevleri arasında
gösterilmeyen konularda karar merciini belirlemek.
d)
Hâkim ve savcıların uymaları gereken etik davranış
ilkelerini belirlemek.
e)
Kurul üyeleri hakkındaki suç soruşturması ile disiplin soruşturma ve kovuşturma
işlemlerine ilişkin bu Kanunla verilen görevleri yerine getirmek
f)
Bakanlığın, bir mahkemenin kaldırılması veya yargı çevresinin değiştirilmesi
konusundaki tekliflerini karara bağlamak.
g)
Yargıtay ve Danıştaya üye seçmek.
ğ)
Genel Sekreterin atanması için Başkana üç aday teklif etmek.
h)
Teftiş Kurulu Başkanını, Teftiş Kurulu başkan yardımcılarını, Kurul
başmüfettişlerini, Kurul müfettişlerini ve Kurulda geçici veya sürekli olarak
görev yapacak tetkik hâkimlerini atamak.
ı)
Adli ve idari yargı hâkim ve savcılarını mesleğe kabul etme, atama ve nakletme,
geçici yetki verme, yükselme ve birinci sınıfa ayırma, kadro dağıtma, meslekte
kalmaları uygun görülmeyenler hakkında karar verme, disiplin cezası verme,
görevden uzaklaştırma ile hâkim ve savcılar hakkında denetim, araştırma,
inceleme ve soruşturma yapılması konularına münhasır olmak üzere yönetmelik çıkarmak ve genelge düzenlemek.
i) Kurulun stratejik plânını onaylamak ve
uygulamasını takip etmek.
j)
Görev alanını ilgilendiren kanun ve diğer mevzuat taslakları hakkında görüş
bildirmek
Birinci Dairenin görevleri
şunlardır:
a)
Hâkim ve savcılarla ilgili olarak;
1)
Atama ve nakletme,
2)
Geçici yetki verme,
3)
Kadro dağıtma,
4)
Müstemir yetkileri düzenleme,
5)
Yıllık ve mazeret izinleri dışında her türlü izin verme,
6)
Eğitim programlarına katılmaya ilişkin izin verme,
işlemlerini
yapmak.
b)
Hâkim ve savcıların görevlerini; kanun ve diğer mevzuata (hâkimler için idarî
nitelikteki genelgelere) uygun olarak yapıp yapmadıklarına ilişkin denetleme
işlemlerini Teftiş Kuruluna yaptırmak.
c)
Hâkim ve savcılar hakkındaki ihbar ve şikâyetleri inceleyip gereğini yapmak.
ç)
Hâkim ve savcıların görevlerinden dolayı veya görevleri sırasında suç işleyip
işlemediklerini, hâl ve eylemlerinin sıfat ve görevleri icaplarına uyup
uymadığını Kurul müfettişleri veya müfettiş yetkilerini haiz kıdemli hâkim veya
savcı eliyle araştırma ve gerektiğinde haklarında inceleme ve soruşturma
işlemleri ile inceleme ve soruşturma yapılmasına yer olmadığına ilişkin işlemler
için teklifte bulunmak.
d)
İlgili kanunlarda verilen görevlerin yerine getirilmesi bakımından en yakın
mahkeme veya hâkimlikleri belirlemek.
e)
Meslek öncesi eğitimde staj mahkemelerini belirlemek.
f) Bölge adliye ve bölge idare mahkemesi daireleri arasındaki iş
bölümü ile ilk derece mahkemeleri arasındaki iş dağılımını karara bağlamak.
g)
Genel Kurul tarafından verilen diğer işleri yapmak.
İkinci
Dairenin görevleri şunlardır:
a)
Hâkim ve savcıların;
1)
Her türlü yükselme ve birinci sınıfa ayırma işlemlerini yapmak,
2)
Görevlerinden dolayı veya görevleri sırasındaki suç soruşturması ile disiplin
soruşturma ve kovuşturması sonucu hakkında karar vermek,
3)
Disiplin veya suç soruşturma ve kovuşturması nedeniyle geçici yetkiyle yer
değiştirmesine veya görevden uzaklaştırılmasına karar vermek,
4)
Meslekte kalmaları uygun görülmeyenler hakkında karar vermek,
5)
Diğer kurumların geçici görevlendirme ve nakil taleplerine ilişkin izin
işlemlerini yürütmek.
b)
Hâkim ve savcı adaylarını mesleğe kabul etmek.
c)
Hâkimlik ve savcılık görevine tekrar atanma ile diğer hizmetlerden mesleğe
atanma talepleri hakkında karar vermek.
ç)
Meslekten çekilme, çekilmiş sayılma ve görevin sona ermesi hakkında karar
vermek.
d)
Genel Kurul tarafından verilen diğer işleri yapmak
Genel
Sekreter birinci sınıf hâkim ve savcılardan, Genel Kurulun, muvafakatlerini
alarak teklif ettiği üç aday arasından Başkan
tarafından atanır.
Genel
sekreter yardımcıları, birinci sınıfa ayrılmış hâkim ve savcılar arasından,
muvafakatleri alınarak, Başkan tarafından atanır.
Kurul
müfettişleri, görevlerini yerine getirirken Teftiş Kurulu Başkanına; Teftiş
Kurulu Başkanı ise Kurula karşı sorumludur.
Teftiş Kurulunun görev ve
yetkileri şunlardır:
Adlî
ve idarî yargı hâkim ve savcılarının görevlerini kanun ve diğer mevzuata
(hâkimler için idarî nitelikteki genelgelere) uygun olarak yapıp yapmadıklarını
denetlemek; görevlerinden dolayı veya görevleri sırasında suç işleyip
işlemediklerini, hâl ve eylemlerinin sıfat ve görevleri icaplarına uyup
uymadığını araştırmak ve gerektiğinde haklarında inceleme ve soruşturma
işlemlerini yapmak.
Kurul müfettişlerinin görev
ve yetkileri şunlardır:
a)
Hâkim ve savcıların görevlerini kanun ve diğer mevzuata (hâkimler için idarî
nitelikteki genelgelere) uygun olarak yapıp yapmadıklarını denetlemek.
b)
Hâkim ve savcıların görevlerinden dolayı veya görevleri sırasında suç işleyip
işlemediklerini, hâl ve eylemlerinin sıfat ve görevleri icaplarına uyup uymadığını
araştırma ve gerektiğinde haklarında inceleme ve soruşturma yapmak.
[ÜYELERİN
SEÇİMİ]
(1)
Kurulun;
a) Üç üyesi birinci
sınıf olup birinci sınıfa ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş adlî yargı hâkim ve savcıları; bir üyesi birinci sınıf olup birinci sınıfa
ayrılmayı gerektiren nitelikleri yitirmemiş idarî yargı
hâkim ve savcıları arasından
Cumhurbaşkanınca,
b) Üç üyesi Yargıtay üyeleri; bir üyesi Danıştay üyeleri;
üç üyesi hâkimlik mesleğine alınmasına engel bir hâli olmayan, yükseköğretim
kurumlarının hukuk dalında görev yapan öğretim üyeleri ile meslekte fiilen
onbeş yılını doldurmuş avukatlar
arasından Türkiye Büyük Millet
Meclisince, dört yıl için seçilir. Ancak öğretim üyeleri ile
avukatlar arasından seçilen üyelerden, en az birinin öğretim üyesi ve en az
birinin de avukat olması zorunludur.
Kurul
üyeliği seçimleri, üyelerin görev süresinin dolmasından önceki otuz gün içinde yapılır.
(2)
Süresi biten üyeler bir kez daha seçilebilirler
TBMM
ÜYE SEÇİMİ
Meclis
Başkanlığı, başvuru süresinin bitiminden sonra başvuruları Anayasa Komisyonu
ile Adalet Komisyonu üyelerinden oluşan Karma
Komisyona gönderir.
Karma
Komisyon, başvuru şartlarını taşıyan adaylar arasından her bir üyelik için üç
adayı, üye tam sayısının üçte iki çoğunluğuyla belirler. Birinci oylamada bu
çoğunlukla aday belirlenemediği takdirde ikinci oylamaya geçilir. İkinci
oylamada üye tamsayısının beşte üç çoğunluğu aranır. Bu oylamada da yeterli
çoğunlukla aday belirlenemediği takdirde, her bir üyelik için en çok oyu alan
iki aday arasında ad çekme usulüyle aday belirleme işlemi tamamlanır.
Türkiye
Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu, Karma Komisyon tarafından belirlenen adaylar
arasından, her bir üye için ayrı ayrı gizli oyla seçim yapar. Birinci oylamada,
üye tamsayısının üçte iki çoğunluğu; bu oylamada seçimin sonuçlandırılmaması
halinde, ikinci oylamada üye tamsayısının beşte üç çoğunluğu aranır. İkinci
oylamada da üye seçilemediği takdirde, en çok oyu alan iki aday arasında ad
çekme usulüyle üye seçimi tamamlanır.
Kurul
üyeliğinin ölüm, emeklilik, istifa ve benzeri nedenlerle boşalması hâlinde
durum, ilgisine göre Cumhurbaşkanlığına veya Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanlığına derhal bildirilir ve boşalmayı takip eden otuz gün içinde, yeni üye seçimi yapılır.
Başkan
dışındaki Kurul üyelerinin
a)
Hâkimler ve Savcılar Kanununa göre hâkimlik ve savcılık mesleğinden çıkarılmayı
gerektiren bir suçtan dolayı kesin hüküm giymesi, çekilmesi veya
altmışbeş yaşını doldurması hallerinde kendiliğinden,
b)
Kurul üyesi olabilme şartlarından herhangi birini taşımadığının sonradan
anlaşılması veya Kurul üyeliği sırasında bu şartlardan herhangi birini
kaybetmesi hâlinde
Genel Kurulun üye tamsayısının üçte iki çoğunluğunun, bu durumu tespit eden kararıyla,
Kurul
üyeliği sona erer.
(2)
Kurulun seçimle gelen üyelerinin, görevlerini yerine getiremeyeceklerinin sağlık
kurulu raporuyla kesin olarak anlaşılması veya görevlerine izinsiz, mazeretsiz ve kesintisiz olarak
onbeş gün ya da bir yılda toplam otuz gün süre ile devam etmemeleri hâlinde, Genel Kurul üye tamsayısının üçte
iki çoğunluğunun kararıyla,
Kurul üyeliği sona erer.
Başkan,
gereken hâllerde Genel Kurulu olağanüstü toplantıya çağırabilir. Üye tam
sayısının salt çoğunluğunun,
görüşülecek konuyu da belirten yazılı talebi üzerine Başkan, Genel Kurulu
olağanüstü toplantıya çağırır
Genel
Kurul, üye tam sayısının salt çoğunluğuyla toplanır ve üye tam
sayısının salt çoğunluğuyla karar alır. [HEM TOPLANTI HEM DE KARARLARINI
NİTELİKLİ ÇOĞUNLUKLA ALIR]
Yeniden
inceleme, itiraz ve yargı yolu
(1)
Genel Kurulun ilk defa aldığı kararlara karşı, Başkan veya ilgililer, tebliğ
tarihinden itibaren on gün içinde, Genel Kuruldan yeniden inceleme talebinde bulunabilir; yeniden
inceleme talebi üzerine verilen kararlar kesindir.
(2)
Dairelerin kararlarına karşı, Başkan veya ilgililer, tebliğ tarihinden itibaren
on gün içinde, kararı veren daireden yeniden inceleme talebinde bulunabilir.
(3)
Dairelerin yeniden inceleme talebi üzerine verdiği kararlara karşı, Başkan veya
ilgililer tebliğ tarihinden itibaren on gün içinde, Genel Kurula itiraz edebilir. İtiraz
üzerine verilen kararlar kesindir.
(4) Disipline
ilişkin kararlara karşı şikâyetçilerin de yeniden inceleme ve itiraz hakları
vardır.
(5)
Genel Kurulun veya dairelerin, meslekten çıkarma cezasına ilişkin kesinleşmiş
kararlarına karşı yargı mercilerine başvurulabilir; diğer kararları yargı denetimi
dışındadır.
Meslekten çıkarma kararlarına karşı açılan
iptal davaları ilk derece mahkemesi olarak Danıştayda görülür. Bu davalar, acele işlerden
sayılır.
HSK
üyeleri Üyeliğin devamı süresince, Kurul tarafından başka bir göreve atanamaz
ve seçilemezler.
Kurulun
seçimle gelen üyelerinin, disiplin suçu oluşturan eylemleri sebebiyle,
haklarında yürütülecek disiplin soruşturması ve kovuşturması, bu Kanun hükümleri uyarınca Genel
Kurul tarafından yapılır.
Kurulun
seçimle gelen üyelerinin görevleriyle ilgili suçları ile kişisel suçları
hakkındaki soruşturma ve kovuşturma izni işlemleri Genel Kurul tarafından, kovuşturma açılması kararı ve
kovuşturma mercilerinin belirlenmesi ise gösterilen yetkili merciler tarafından
bu Kanun hükümleri uyarınca yapılır.
Genel
Kurul, dosyayı inceledikten ve varsa eksiklikleri tamamlattıktan sonra,
kovuşturma yapılmasına gerek görmediği takdirde evrakın işlemden kaldırılmasına
karar verir; aksi hâlde kovuşturma yapılmasına izin verir.
Kovuşturma
yapılmasına ilişkin verilen iznin kesinleşmesi üzerine dosya;
a) Görevle
ilgili suçlarda Yüce
Divan sıfatıyla Anayasa Mahkemesine,
b) Kişisel
suçlarda Yargıtay
ilgili ceza dairesine,
kamu
davası açılmak üzere Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına gönderilir.
Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcısı iddianamesini düzenleyerek evrakı, görevle ilgili
suçlarda Yüce Divan sıfatıyla yargılama yapmak üzere Anayasa Mahkemesine,
kişisel suçlarda ise Yargıtay ilgili ceza dairesine gönderir
Ağır ceza mahkemesinin görevine giren suçüstü hâllerinde soruşturma genel hükümlere göre
yürütülür ve durum hemen Kurula bildirilir. Soruşturma sonucunda dosya,
düzenlenen fezleke ile birlikte Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığına gönderilir.
İddianame
hazırlanması hâlinde kovuşturma, görevle ilgili suçlarda Yüce Divan sıfatıyla
Anayasa Mahkemesince, kişisel suçlarda Yargıtay ilgili ceza dairesince yapılır.
Adalet Bakanlığı ilgili
bakan yardımcısının, Kurul
üyeliği görevi sebebiyle disiplin suçu oluşturan eylemlerine, Kurul üyeliği
göreviyle ilgili suçlarına ve kişisel suçlarına ilişkin soruşturma ve
kovuşturmalarda bu Kanun hükümleri uygulanır.
Yorumlar
Yorum Gönder