İL İDARESİ KANUNU ]OKUNDU]
Türkiye, merkezi idare kuruluşu bakımından coğrafya
durumuna, iktisadi şartlara ve kamu hizmetlerinin gereklerine göre illere;
iller ilçelere ve ilçeler de bucaklara bölünmüştür.
İl ve ilçe kurulması, kaldırılması, merkezlerinin belirtilmesi,
adlarının değiştirilmesi, bir ilçenin başka bir ile
bağlanması kanun ile olur.
Bucak kurulması, kaldırılması, merkezinin belirtilmesi, il
ilçe ve bucak sınırlarının ve bucak adlarının değiştirilmesi bir köyün veya kasabanın veya bucağın başka bir il ve ilçeye
bağlanması, mühim
mevki ve tabii arazi adlarının değiştirilmesi Cumhurbaşkanı
onayı ile olur.
köy ve kasabaların aynı ilçe içinde bir bucaktan başka bir
bucağa bağlanması, köy adlarının değiştirilmesi, köylerin birleştirilmesi ve
ayrılması, bir köy, mahalle veya semtin o köyden ayrılıp başka bir köy ile
birleştirilmesi İçişleri Bakanlığının
tasvibiyle yapılır.
İllerin idaresi
yetki genişliği esasına dayanır.
İllerde genel
idare teşkilatı il, ilçe ve bucak bölümlerine uygun olarak düzenlenir.
Belli kamu
hizmetlerinin görülmesi amacı ile, birden çok ili içine alan çevrede, bu
hizmetler için yetki genişliğine sahip kuruluşlar meydana getirilebilir.
Hakim, Cumhuriyet
savcısı ve hakim sınıfında bulunanlarla, adalet memurları, askeri birlikler,
askeri fabrika ve müesseseler, askerlik daire ve şubeleri valinin emri altında
değildir.
İllerde, valilerin
belirlediği işlerde yardımcılığını ve valinin bulunmadığı zamanlarda vekilliğini
yapmak üzere vali yardımcıları bulunur.
Valiliğin yazı
işlerinin düzenlenmesinden de vali yardımcısı sorumludur.
Vali yardımcısı,
en az altı yıl kaymakamlıkta bulunmuş ve bu hizmetin iki yılını doğuda geçirmiş
olanlardan atanır.
Vali, ilde
Cumhurbaşkanının temsilcisi ve idari yürütme vasıtasıdır.
Valiler, ilin
genel idaresinden Cumhurbaşkanına karşı sorumludur. Cumhurbaşkanı yardımcıları
ve bakanlar, görevlerine ait işleri için valilere re'sen emir ve talimat
verirler
Vali, kanun,
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ve diğer mevzuatın neşir ve ilanını ve
uygulanmasını sağlamak ve talimat ve emirleri yürütmekle ödevlidir.
Kanun,
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ve diğer mevzuatın verdiği yetkiyi kullanmak ve
bunların yüklediği ödevleri yerine getirmek için valiler genel emirler
çıkarabilir ve bunları ilan ederler.
Vali, ilde
teşkilatı veya görevli memuru bulunmıyan işlerin yürütülmesini, bu işlerin
görülmesiyle yakın ilgisi bulunan her hangi bir idare şube veya daire
başkanından istiyebilir. Bu suretle verilen işlerin yapılması mecburidir.
Vali, il içindeki
idare ve müesseselerde çalışan uzman veya fen kollarına dahil memur ve
müstahdemlerden asli vazifelerine halel getirmemek şartiyle ilin genel ve
mahalli hizmetlerine müteallik işlerin görülmesini istiyebilir. Bu memurlar
verilen işleri yapmakla ödevlidirler. Vali, keyfiyetten ilgili Bakanlığa ve
tüzelkişiliği haiz genel müdürlüğe bilgi verir.
Vali, ceza ve
tevkif evlerinin muhafazasını ve Cumhuriyet savcısiyle birlikte hükümlü ve
tutukluların sağlık şartlarını gözetim ve denetimi altında bulundurur.
Vali, il sınırları
içinde bulunan genel ve özel bütün kolluk kuvvet ve teşkilatının amiridir.
Vali, kamu düzeni
veya güvenliğinin olağan hayatı durduracak veya kesintiye uğratacak şekilde
bozulduğu ya da bozulacağına ilişkin ciddi belirtilerin bulunduğu hâllerde on beş günü geçmemek üzere ildeki belirli yerlere girişi ve çıkışı kamu düzeni ya da kamu
güvenliğini bozabileceği şüphesi bulunan kişiler için sınırlayabilir; belli
yerlerde veya saatlerde kişilerin dolaşmalarını, toplanmalarını, araçların
seyirlerini düzenleyebilir veya kısıtlayabilir ve ruhsatlı da olsa her çeşit
silah ve merminin taşınması ve naklini yasaklayabilir.
Valiler, ilde
çıkabilecek veya çıkan olayların, emrindeki kuvvetlerle önlenmesini mümkün
görmedikleri veya önleyemedikleri; aldıkları tedbirlerin bu kuvvetlerle
uygulanmasını mümkün görmedikleri veya uygulayamadıkları takdirde, diğer
illerin kolluk kuvvetleriyle bu iş için tahsis edilen diğer kuvvetlerden
yararlanmak amacıyla, İçişleri Bakanlığından ve gerekirse Kara Kuvvetleri Komutanlığının
sınır birlikleri dahil olmak üzere en yakın kara, deniz ve hava birlik
komutanlığından mümkün olan en hızlı vasıtalar ile müracaat ederek yardım
isterler.
Valiler, halkın
askerlik muameleleri hakkındaki müracaat ve şikayetlerini kabul ederler. Askerlik
şubelerine ve dairelerine yazarlar Cevabı kafi görmedikleri takdirde askerlik
şubelerinin bağlı bulunduğu bölge, tümen veya korkomutanlıklarına ve Milli
Savunma Bakanlığına müracaat ederler.
Vali, kamu
düzenini ve güvenliğini veya kişilerin can ve mal emniyetini sağlamak amacıyla
aldığı tedbir ve kararların uygulanması için adli kuruluşlar ile askerî
kuruluşlar dışında, mahallî idareler dâhil bütün kamu kurum ve kuruluşlarının
itfaiye, ambulans, çekici, iş makinesi ve tedbirlerin zorunlu kıldığı diğer
araç ve gereçlerinden yararlanabilir, personeline görev verebilir
Vali; kamu düzeni
ve güvenliği ile kişilerin can ve mal emniyetinin korunması, suç işlenmesinin
önlenmesi, trafik güvenliği ve kontrolünün sağlanması amacıyla meydan,
karayolları, cadde, sokak ve park gibi kamuya açık alanlarda kurulacak
sistemlerin yerlerinin tespiti, kurulumu ve altyapı faaliyetlerini koordine
eder.
Genel kolluk
kuvvetlerinin imkân ve kabiliyetlerini aşan durumlarda terörle mücadele için
gerekli olması veya terör eylemlerinin kamu düzenini ciddi şekilde bozması
hâlinde, İçişleri Bakanlığının teklifi üzerine Cumhurbaşkanı kararıyla Türk
Silahlı Kuvvetleri görevlendirilebilir.
Valiler, Devlet
genel ve özel hukuku hükümlerine ve ikamet, seyahat, konsolosluk, ticaret ve
seyrisefain mukavelelerine göre yabancıların hukuki durumlarını ve deniz, kara
ve hava ticaretlerini ilgilendiren işlerde konsolosluklarla muhabere ve bunların
müracaat ve ziyaretlerini kabul ederler.
Vali, adli ve
askeri daireler hariç, Bakanlıklar ve tüzelkişiliği haiz genel müdürlüklerin il
teşkilatında çalışan bütün memur ve müstahdemlerinin en büyük amiridir.
Valiler, vali muavini ile kaymakamların, il idare şube başkanlarının ve il ve
bölge muhakemat müdürlerinin, genel ve özel kolluk amirlerinin birinci derecede, diğer memurların ikinci
derecede sicil amiridirler.
Vali, yılda dört
defadan az olmamak üzere lüzum gördüğü zamanlarda idare şube başkanlarını heyet
halinde toplar.
Valiler, ilin
yönetim, ekonomi, sağlık ve sosyal yardım, kültür ve bayındırlık işleriyle
ilgili hizmetlerin ahenkli olarak yürütülmesi için alınması gereken en uygun
tedbirler görüşülmek üzere kaymakamları yılda bir
defa toplantıya çağırır.
Kaymakam, ilçede
Cumhurbaşkanının idari yürütme vasıtasıdır. İlçenin genel idaresinden kaymakam
sorumludur.
Kaymakam, kanun,
Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ve diğer mevzuatın neşir ve ilanını, uygulanmasını
sağlar ve bunların verdiği yetkileri kullanır ve ödevleri yerine getirir.
Kaymakam, valinin talimat ve emirlerini yürütmekle ödevlidir;
Valiler, ilçeye
ait bütün işleri doğrudan doğruya kaymakama yazarlar. Kaymakamlar da ilçenin
işleri hakkında bağlı bulundukları valilerle muhaberede bulunurlar. Ancak
olağanüstü hallerde kaymakamlar İçişleri Bakanlığı ve diğer Bakanlıklarla
muhabere edebilirler ve bu muhaberelerden valiye bilgi verirler;
Kaymakam,
denetlemesi sırasında iş başında kalmalarında mahzur gördüğü ilçe idare şube başkanlarını valinin muvafakatiyle, diğer memur ve müstahdemleri re'sen
sorumluluğu altında işten el çektirebilir.
Kaymakam, ilçede
teşkilatı ve görevli memuru bulunmıyan işlerin yürütülmesini, bu işlerin
görülmesiyle yakın ilgisi bulunan herhangi bir idare veya daire başkanlığından
isteyebilir.
Kaymakam, ilçedeki
idare, daire ve müesseselerde çalışan uzman veya
fen kollarına dahil memur ve müstahdemlerden ilçenin genel ve mahalli hizmetlerine ilişkin işlerin
görülmesini asli vazifelerine halel getirmemek şartiyle valiliğe teklif suretiyle istiyebilir. Valilikten alınacak emir üzerine bu memurlar verilen işleri
yapmakla ödevlidirler
Kaymakamlar,
halkın askerlik muameleleri hakkındaki müracaat ve şikayetlerini kabul ederler.
Askerlik şubelerine ve dairelerine yazarlar. Cevabı kafi görmedikleri takdirde
keyfiyeti valiye bildirirler
Kaymakam, valinin tasvibiyle ilçe
genel ve özel kolluk kuvvetleri mensuplarının geçici veya sürekli olarak
yerlerini değiştirebilir
Kaymakam, ilçe
çevresinde çıkabilecek olayların emrindeki kolluk kuvvetleriyle önlenmesine
olanak bulunmayacağı kanısına varır veya ilçe içindeki kolluk kuvetleriyle
önlenemeyecek olağanüstü ve ani olaylar karşısında kalırsa hemen valiye bilgi vererek yardım ister ve en yakın askeri (Kara, Deniz ve Hava) komutanlara da haber verir
Kaymakam, ceza ve
tevkifevlerinin muhafazasını ve Cumhuriyet savcısı ile birlikte hükümlü ve
tutukluların sağlık şartlarını gözetim ve denetimi altında bulundurur.
Kaymakamlar, ilçe
idare şube başkanlarının genel, özel ve kolluk amirlerinin birinci derecede,
diğer memurların ikinci derecede sicil amiridirler.
İl idare kurulu,
valinin başkanlığı altında
- hukuk işleri
müdürü,
- defterdar,
- milli egitim
- bayındırlık,
- sağlık ve sosyal yardım,
- tarım ve
- veterner
müdürlerinden teşekkül eder.
Vali, idare
kuruluna başkanlık etmek üzere vali muavinini görevlendirebilir.
İlçe idare kurulu,
kaymakamın başkanlığı altında tahrirat katibi, malmüdürü, Hükümet hekimi, milli
eğitim memuriyle tarım memuru ve veterinerden teşekkül eder.
Yorumlar
Yorum Gönder