İL
ÖZEL İDARESİ [ okundu]
[KURULUŞ]
İl özel idaresi, ilin kurulmasına dair kanunla kurulur ve ilin kaldırılmasıyla
tüzel kişiliği sona erer.
İl
özel idaresinin görev alanı il sınırlarını kapsar.
[GÖREV
VE YETKİ] İl özel idaresi mahallî müşterek nitelikte olmak şartıyla;
a)
Sağlık, Gençlik ve spor, tarım, sanayi ve ticaret; Belediye sınırları il sınırı olan Büyükşehir Belediyeleri hariç
ilin çevre düzeni plânı,
bayındırlık ve iskân, toprağın korunması, erozyonun önlenmesi,kültür, sanat,
turizm, sosyal hizmet ve yardımlar, yoksullara mikro kredi verilmesi, çocuk
yuvaları ve yetiştirme yurtları; ilk ve orta öğretim kurumlarının arsa temini,
binalarının yapım, bakım ve onarımı ile diğer ihtiyaçlarının karşılanmasına
ilişkin hizmetleri il sınırları içinde,
b)
İmar, yol, su, kanalizasyon, katı atık, çevre, acil yardım ve kurtarma, orman
köylerinin desteklenmesi, ağaçlandırma, park ve bahçe tesisine ilişkin
hizmetleri belediye sınırları dışında,
Yapmakla
görevli ve yetkilidir.
[ÇEVRE
DÜZENİ PLANI]
İl
çevre düzeni plânı; valinin koordinasyonunda, büyükşehirlerde büyükşehir
belediyeleri, diğer illerde il belediyesi ve il özel idaresi ile birlikte
yapılır.İl çevre düzeni plânı belediye meclisi ile il
genel meclisi tarafından onaylanır.
Belediye
sınırları il sınırı olan Büyükşehir Belediyelerinde il çevre düzeni planı
ilgili Büyükşehir Belediyeleri tarafından yapılır veya yaptırılır ve doğrudan Belediye Meclisi tarafından onaylanır
Hizmetlerin
yerine getirilmesinde öncelik sırası, il özel idaresinin malî durumu, hizmetin
ivediliği ve verildiği yerin gelişmişlik düzeyi dikkate alınarak belirlenir.
Hizmetlerin
diğer mahallî idareler ve kamu kuruluşları arasında bütünlük ve uyum içinde
yürütülmesine yönelik koordinasyon o ilin valisi tarafından sağlanır.
İl
özel idaresinin proje karşılığı borçlanma yoluyla elde edilen gelirleri, vergi,
resim ve harçları, şartlı bağışlar ve kamu hizmetlerinde fiilen kullanılan
malları haczedilemez
İl genel meclisinin görev
ve yetkileri şunlardır:
a)
Stratejik plân ile yatırım ve çalışma programlarını, il özel idaresi
faaliyetlerini ve personelinin performans ölçütlerini görüşmek ve karara
bağlamak.
b)
Bütçe ve kesinhesabı kabul etmek, bütçede kurumsal kodlama yapılan birimler ile
fonksiyonel sınıflandırmanın birinci düzeyleri arasında aktarma yapmak.
c)Belediye
sınırları il sınırı olan Büyükşehir Belediyeleri hariç İl çevre düzeni plânı
ile belediye sınırları dışındaki alanların imar plânlarını görüşmek ve karara
bağlamak.
d)
Borçlanmaya karar vermek.
e)
Bütçe içi işletmeler ile Türk Ticaret Kanununa tâbi ortaklıklar kurulmasına
veya bu ortaklıklardan ayrılmaya, sermaye artışına ve gayrimenkul yatırım ortaklığı
kurulmasına karar vermek.
f)
Taşınmaz mal alımına, satımına, trampa edilmesine, tahsisine, tahsis şeklinin
değiştirilmesine veya tahsisli bir taşınmazın akar haline getirilmesine izin; üç yıldan fazla kiralanmasına ve süresi yirmibeş yılı
geçmemek kaydıyla bunlar
üzerinde sınırlı aynî hak tesisine karar vermek.
g)
Şartlı bağışları kabul etmek.
h) Vergi, resim ve harç
dışında kalan miktarı beşmilyardan yirmibeşmilyar Türk Lirasına kadar ihtilaf
konusu olan özel idare alacaklarının anlaşma ile tasfiyesine karar vermek.
İptal: E. 2005/32 K. 2007/3
18.1.2007 t. AyM K.
i)
İl özel idaresi adına imtiyaz verilmesine ve il özel idaresi yatırımlarının
yap-işlet veya yap-işlet-devret modeli ile yapılmasına, il özel idaresine ait
şirket, işletme ve iştiraklerin özelleştirilmesine karar vermek.
j)
Encümen üyeleri ile ihtisas komisyonları üyelerini seçmek.
k)
İl özel idaresi tarafından çıkarılacak yönetmelikleri kabul etmek.
l)
Norm kadro çerçevesinde il özel idaresinin ve bağlı kuruluşlarının kadrolarının
ihdas, iptal ve değiştirilmesine karar vermek.
m)
Yurt içindeki ve yurt dışındaki mahallî idareler ve mahallî idare birlikleriyle
karşılıklı işbirliği yapılmasına karar vermek.
n)
Diğer mahallî idarelerle birlik kurulmasına, kurulmuş birliklere katılmaya veya
ayrılmaya karar vermek.
o)
İl özel idaresine kanunlarla verilen görev ve hizmetler dışında kalan ve
ilgililerin isteğine bağlı hizmetler için uygulanacak ücret tarifesini
belirlemek.
İl
genel meclisi, seçim sonuçlarının ilânını izleyen beşinci gün kendiliğinden
toplanır.
Bu
toplantıda meclise en yaşlı üye başkanlık eder. Meclis, bu toplantıda, üyeleri
arasından ve gizli oyla meclis başkanını, meclis birinci ve ikinci başkan
vekillerini, ikisi yedek olmak üzere dört kâtip üyeyi ilk iki yıl için görev
yapmak üzere seçer. İlk iki yıldan sonra seçilecek başkanlık divanı, yapılacak
ilk mahallî idareler seçimlerine kadar görev yapar.
Meclis
başkanlık divanı seçimi üç gün içinde tamamlanır.
İl
genel meclisine meclis başkanı, bulunmaması durumunda meclis birinci başkan vekili, onun da bulunmaması durumunda ikinci başkan vekili başkanlık eder.
İl
genel meclisinin çalışmalarına ilişkin esas ve usuller İçişleri Bakanlığı tarafından çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
İl
genel meclisi, il genel meclisince belirlenecek bir aylık tatil hariç her ayın ilk haftası meclis tarafından önceden belirlenen günde mutat toplantı yerinde
toplanır.
Bütçe
görüşmesine rastlayan toplantı süresi en çok yirmi gün, diğer toplantıların süresi en çok beş gündür.
İl
genel meclisinin toplantıları açıktır. Meclis başkanı veya üyelerden herhangi
birinin gerekçeli önerisi üzerine, toplantıya
katılanların salt çoğunluğuyla kapalı oturum yapılmasına karar verilebilir.
İl
genel meclisi başkanı, acil durumlarda lüzum görmesi halinde il genel meclisini
bir yılda üç defadan fazla olmamak ve her toplantı
bir birleşimi geçmemek üzere
toplantıya çağırır. Olağanüstü toplantı çağrısı ve gündem en az üç gün önceden meclis üyelerine yazılı olarak duyurulur ve ayrıca mutat usûllerle ilan
edilir. Olağanüstü toplantılarda çağrıyı gerektiren konuların dışında hiçbir
konu görüşülemez.
Gündem,
meclis başkanı tarafından belirlenir ve üyelere en az üç gün önceden bildirilir. [GÜNDEMİ
VALİ BELİRLEMEZ.]
Valinin
önerdiği hususlar meclisin ilk toplantısında gündeme alınır.
İl
genel meclisi üyeleri de il özel idaresine ait işlerle ilgili konuların gündeme
alınmasını önerebilir. Öneri, toplantıya katılanların
salt çoğunluğuyla kabul
edildiği takdirde gündeme alınır.
İl
genel meclisi, üye tam sayısının salt çoğunluğuyla toplanır ve katılanların
salt çoğunluğuyla karar verir. Ancak, karar yeter sayısı, üye tam sayısının dörtte birinden az olamaz. Oylamada eşitlik çıkması durumunda
meclis başkanının bulunduğu taraf çoğunluk sayılır.
Meclisin
toplanmasında, üye tam sayısının salt çoğunluğu sağlanamadığı takdirde, başkan,
gün ve saatini tespit ederek en geç üç gün içinde
toplanmak üzere meclisi tatil eder. Gelecek toplantı, üye tam sayısının dörtte
birinden az olmayan üye
sayısı ile yapılır.
Oy
verme kabul, ret veya çekimser şeklinde olur.
[KESİNLEŞME]
İl
genel meclisi tarafından alınan kararların tam metni, en geç beş gün içinde
valiye gönderilir.
Vali,
hukuka aykırı gördüğü kararları, yedi gün
içinde gerekçesini
de belirterek yeniden görüşülmek üzere il genel meclisine iade edebilir.
Valiye
gönderilmeyen meclis kararları yürürlüğe girmez.
Yeniden
görüşülmesi istenilmeyen kararlar kesinleşir.
İPTAL: Vali, meclisin
ısrarı ile kesinleşen kararlar aleyhine idarî yargıya başvurabilir.
Kesinleşen
il genel meclisi karar özetleri toplantıyı izleyen en geç yedi gün içinde çeşitli
yollarla halka duyurulur.
[KOMİSYONLAR]
İl
genel meclisi, bir yıl görev yapmak üzere üyeleri arasından en az üç, en fazla beş kişiden oluşan ihtisas komisyonları kurabilir.
Plân ve Bütçe ile İmar ve
Bayındırlık komisyonları
en çok yedi kişiden meydana gelir.
İhtisas
komisyonları, her siyasî parti grubunun ve bağımsız
üyelerin il genel
meclisindeki üye sayısının meclis üye tam sayısına oranlanması suretiyle
oluşturulur.
Eğitim,
kültür ve sosyal hizmetler komisyonu, imar ve bayındırlık komisyonu, çevre ve
sağlık komisyonu ile plân ve bütçe komisyonu kurulması zorunludur.
İmar
ve bayındırlık komisyonu dışındaki komisyonların çalışma süreleri meclisin
toplantı süresiyle sınırlıdır. Meclis toplantısını müteakip imar ve bayındırlık komisyonu en fazla on iş günü, diğer komisyonlar ise beş iş günü toplanarak
kendisine havale edilen işleri sonuçlandırır.
İl
genel meclisi, her yılın ocak ayında yapılacak toplantısında il özel
idaresinin bir önceki yıl gelir ve giderleri ile hesap ve işlemlerinin denetimi
için kendi üyeleri arasından gizli oyla ve üye sayısı
üçten az, beşten çok olmamak üzere bir denetim komisyonu oluşturur. Komisyon, çalışmasını şubat ayı sonuna kadar tamamlar ve buna ilişkin raporunu, izleyen ayın
onbeşine kadar meclis başkanlığına sunar.
İl
genel meclisi soru, genel görüşme
ve faaliyet raporunu değerlendirme yollarıyla bilgi edinme ve denetim yetkisini kullanır.
Meclis üyeleri, meclis başkanlığına önerge vererek il
özel idaresi işleriyle ilgili konularda sözlü veya
yazılı soru
sorabilir. Soru, vali veya görevlendireceği
kişi tarafından sözlü veya
yazılı olarak cevaplandırılır.
İl genel meclisi üyelerinin
en az üçte biri,
meclis başkanlığına istekte bulunarak il özel idaresinin işleriyle ilgili bir
konuda mecliste genel görüşme açılmasını isteyebilir. Bu istek, meclis tarafından kabul edildiği takdirde gündeme alınır.
Vali,
mart ayı toplantısında bir önceki yıla ait faaliyet raporunu meclise sunar.
Faaliyet
raporundaki açıklamalar, meclis üye tam sayısının
dörtte üç çoğunluğuyla
yeterli görülmezse, yetersizlik kararıyla görüşmeleri kapsayan tutanak, meclis başkanı tarafından gereği yapılmak üzere İçişleri Bakanlığına gönderilir.
İl genel meclisi üyeleri, görevleri süresince ve görevlerinin
sona ermesinden itibaren iki yıl süreyle il özel idaresi ve bağlı
kuruluşlarına karşı doğrudan doğruya veya dolaylı olarak taahhüde giremez,
komisyonculuk ve temsilcilik yapamaz.
[BELEDİYEDE
BAŞKAN 2 YIL MECLİS ÜYELERİ 1 YIL]
- İl genel meclisi üyeliği, ölüm ve istifa durumunda
kendiliğinden sona erer.
- Özürsüz veya izinsiz olarak arka arkaya üç birleşim günü veya bir yıl içinde yapılan
toplantıların yarısına katılmayan üyenin üyeliğinin düşmesine, savunması alındıktan sonra üye tam sayısının salt çoğunluğuyla karar verilir. [DEVAMSIZLIK SALT
ÇOĞUNLUK]
- İl genel meclisi üyeliğine seçilme yeterliliğinin kaybedilmesi durumunda, valinin bildirmesi üzerine Danıştay tarafından üyeliğin düşmesine karar
verilir.
[NECLİSİN FESHİ]
İl
genel meclisi;
a)
Kendisine kanunla verilen görevleri süresi içinde yapmayı ihmal eder ve bu
durum il özel idaresine ait işleri aksatırsa,
b)
İl özel idaresine verilen görevlerle ilgisi olmayan siyasî konularda karar alırsa,
İçişleri Bakanlığının
bildirisi üzerine Danıştayın kararı ile feshedilir.
İçişleri
Bakanlığı gerekli gördüğü takdirde meclisin feshine dair bildiri ile birlikte
karar verilinceye kadar meclis toplantılarının
ertelenmesini de
ister. Danıştay, toplantıların ertelenmesi hususunu en geç bir ay içinde
karara bağlar.
[MECLSİ
TOPLANAMAZSA}
İl
genel meclisinin;
a)
Danıştay tarafından feshi veya meclis toplantılarının ertelenmesi,
b)
Yedek üyelerin getirilmesinden sonra da meclis üye tam sayısının yarısından
aşağı düşmesi,
c)
Geçici olarak görevden uzaklaştırılması,
d)
Meclis üye tamsayısının yarıdan fazlasının tutuklanması,
Durumlarında,
meclis çalışabilir duruma gelinceye veya yeni meclis seçimi yapılıncaya kadar
il genel meclisi görevi, encümenin memur üyeleri tarafından
yürütülür.
[İL
ENCÜMENİ]
İl
encümeni valinin başkanlığında, genel sekreter ile il genel meclisinin
her yıl kendi üyeleri arasından seçeceği üç üye ve valinin her yıl birim amirleri
arasından seçeceği iki üyeden oluşur.
Valinin
katılamadığı encümen toplantısına genel
sekreter başkanlık
eder.
Encümenin görev ve
yetkileri şunlardır:
a)
Stratejik plân ve yıllık çalışma programı ile bütçe ve kesin hesabı inceleyip
il genel meclisine görüş bildirmek.
b)
Yıllık çalışma programına alınan işlerle ilgili kamulaştırma
kararlarını almak ve uygulamak.
c) Öngörülmeyen giderler ödeneğinin harcama yerlerini belirlemek.
d)
Bütçede fonksiyonel sınıflandırmanın ikinci
düzeyleri arasında
aktarma yapmak.
e)
Kanunlarda öngörülen cezaları vermek.
f)
Vergi, resim ve harçlar dışında kalan ve miktarı beşmilyar Türk Lirasına kadar
olan ihtilafların sulhen halline karar vermek.[İL GENEL MECLİSİNİN BU YETKİSİ
AYM İPTAL ETTİ]
g)
Taşınmaz mal satımına, trampa edilmesine ve tahsisine ilişkin kararları uygulamak, süresi
üç yılı geçmemek üzere kiralanmasına karar
vermek.
h)
Belediye sınırları dışındaki umuma açık yerlerin açılış ve kapanış saatlerini belirlemek.
i)
Vali tarafından havale edilen konularda görüş bildirmek.
Encümen,
haftada en az bir defa olmak üzere önceden belirlenen gün ve
saatte toplanır. Başkan acil durumlarda encümeni toplantıya çağırabilir.
Encümen
üye tam sayısının salt çoğunluğuyla toplanır ve katılanların salt çoğunluğuyla
karar verir. Oyların eşitliği durumunda başkanın bulunduğu taraf çoğunluk sayılır.
Çekimser oy kullanılamaz.
Encümenin
ihale komisyonu olarak yapacağı toplantılarda da bu fıkra hükümleri geçerlidir.
Encümen
gündemi vali tarafından hazırlanır. Encümen üyeleri
gündem maddesi teklif edebilir.[İL GENEL MECLİSİ GÜNDEMİ MECLİS BAŞKANI
TARAFINDAN BELİRLENİR]
Vali
kanun ve diğer mevzuat hükümleri ile il genel meclisi kararlarına aykırı
gördüğü encümen kararının bir sonraki toplantıda
tekrar görüşülmesini isteyebilir.
Encümen, kararında ısrar ederse karar
kesinleşir. Bu
takdirde, vali, kesinleşen encümen kararının uygulanmasını
durdurur ve
idari yargı mercilerine yürütmeyi durdurma talebi ile birlikte on gün
içinde başvurur. İtiraz Danıştayca en
geç altmış gün içinde karara bağlanır. [VALİ İL GENEL
MECLİSİ KARARLARINA KARŞI DAVA AÇAMAZ. ENCÜMEN KARARLARINA 10 GÜN İÇİNDE
DANIŞTAYDA AÇAR. BELEDİYE BAŞKANI DA 10 GÜN İÇİNDE DAVA AÇABİLİYOR]
Valinin görev ve
yetkileri şunlardır:
a)
İl özel idaresi teşkilâtının en üst amiri olarak il özel idaresi teşkilâtını
sevk ve idare etmek, il özel idaresinin hak ve menfaatlerini korumak.
b)
İl özel idaresini stratejik plâna uygun olarak yönetmek, il özel idaresinin
kurumsal stratejilerini oluşturmak, bu stratejilere uygun olarak bütçeyi, il
özel idaresi faaliyetlerinin ve personelinin performans ölçütlerini hazırlamak
ve uygulamak, izlemek ve değerlendirmek, bunlarla ilgili raporları meclise
sunmak.
c)
İl özel idaresini Devlet dairelerinde ve törenlerde, davacı veya davalı olarak
da yargı yerlerinde temsil etmek veya vekil tayin etmek.
d)
İl encümenine başkanlık etmek.
e)
İl özel idaresinin taşınır ve taşınmaz mallarını idare etmek.
f)
İl özel idaresinin gelir ve alacaklarını takip ve tahsil etmek.
g)
Yetkili organların kararını almak şartıyla sözleşme yapmak.
h)
İl genel meclisi ve encümen kararlarını uygulamak.
i)
Bütçeyi uygulamak, bütçede meclis ve encümenin yetkisi dışında kalan
aktarmaları yapmak.
j)
İl özel idaresi personelini atamak.
k)
İl özel idaresi, bağlı kuruluşlarını ve işletmelerini denetlemek.
l)
Şartsız bağışları kabul etmek.
m)
İl halkının huzur, esenlik, sağlık ve mutluluğu için gereken önlemleri almak.
n)
Bütçede yoksul ve muhtaçlar için ayrılan ödeneği kullanmak.
o) Kanunlarla il özel idaresine verilen ve il genel meclisi
veya il encümeni kararını gerektirmeyen görevleri yapmak ve yetkileri kullanma
Vali,
mahallî idareler genel seçimlerinden itibaren altı ay
içinde; kalkınma plân ve programları ile varsa bölge plânına uygun olarak stratejik plân ve ilgili olduğu yıl başından önce de yıllık
performans plânı
hazırlayıp il genel meclisine sunar.
Vali,
görev ve yetkilerinden bir kısmını uygun gördüğü takdirde, vali yardımcılarına
yöneticilik sıfatı bulunan il özel idaresi görevlileri ile ilçelerde
kaymakamlara devredebilir.
Vali
ile birinci ve ikinci derecedeki kan ve kayın hısımlarının il özel idaresi ile
ihtilâflı olduğu durumlarda, dava açılması ve bu davada il özel idaresinin
temsili, meclis başkanı, bulunmadığı takdirde başkan vekili
veya bunların yetkilendireceği kişiler tarafından yerine getirilir.
[GÖREVDEN
UZAKLAŞTIRMA]
Görevleriyle ilgili bir
suç nedeniyle haklarında soruşturma
veya kovuşturma açılan il özel idaresi organları
veya bu organların üyeleri,
geçici bir önlem olarak kesin hükme kadar görevden uzaklaştırılabilir.
Görevden
uzaklaştırma önlemi iki ayda bir gözden geçirilir. Devamında kamu yararı
bakımından yarar görülmeyen görevden uzaklaştırma önlemi kaldırılır.
Soruşturma
veya kovuşturma sebebiyle görevden uzaklaştırılan il özel idaresi organları
veya bu organların üyeleri hakkında;
- Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin
Yargılanması Hakkında Kanuna göre soruşturma izni verilmemesi,
- takipsizlik,
- kamu davasının düşmesi veya
- beraat kararı verilmesi,
- davanın genel af ile ortadan
kaldırılması veya
- görevden düşürülmeyi gerektirmeyen bir
suçla mahkûm olunması
durumunda
görevden uzaklaştırma önlemi kaldırılır.
İl
özel idaresi teşkilatı; genel sekreterlik, malî işler, sağlık, tarım, imar,
insan kaynakları, hukuk işleri birimlerinden oluşur.
İlin
nüfusu, fiziki ve coğrafi yapısı, ekonomik, sosyal, kültürel özellikleri ile
gelişme potansiyeli dikkate alınarak norm kadro sistemine ve ihtiyaca göre
oluşturulacak diğer birimlerin kurulması, kaldırılması veya birleştirilmesi il genel meclisinin kararıyla olur.
Genel
sekreter hizmetlerin yürütülmesinden valiye karşı sorumludur.
Toplam
nüfusu 3.000.000'a kadar olan illerde, ihtiyaca göre en fazla iki,
nüfusu bunun üzerinde olan illerde en fazla dört
genel sekreter yardımcılığı kadrosu
ihdas edilebilir.
İlçelerde,
özel idare işlerini yürütmek amacıyla kaymakama
bağlı ilçe özel idare teşkilâtı oluşturulabilir.
Genel
sekreter, valinin teklifi ve İçişleri
Bakanının onayı ile
atanır ve aynı usulle görevden alınır.
Kamu
kurum ve kuruluşlarında istihdam edilmekte olan memurlar, valinin talebi,
kendilerinin isteği ve kurumlarının muvafakatiyle il özel idarelerinin birim
müdürü ve üstü yönetici kadrolarında görevlendirilebilirler.
İl
özel idarelerinde iç ve dış denetim yapılır. Denetim, iş ve işlemlerin hukuka
uygunluk, malî ve performans denetimini kapsar.
İç
ve dış denetim 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu hükümlerine
göre yapılır.
Ayrıca,
il özel idaresinin malî işlemler dışında kalan diğer idarî işlemleri, idarenin
bütünlüğüne ve kalkınma plânı ve stratejilerine uygunluğu açısından İçişleri
Bakanlığı, vali veya görevlendireceği elemanlar tarafından da denetlenir.
[HİZMETTE
AKSAMA]
İl
özel idaresi hizmetlerinin ciddî bir biçimde aksatıldığının ve bu durumun
halkın sağlık, huzur ve esenliğini hayatî derecede olumsuz etkilediğinin ilgili
bakanlığın talebi üzerine yetkili sulh hukuk
hâkimi tarafından
belirlenmesi durumunda,
İçişleri Bakanlığı;
a)
Hizmetlerde meydana gelen aksamanın giderilmesini, hizmetin özelliğine göre
makul bir süre vererek il özel idaresinden ister.
b)
Aksama giderilemezse, söz konusu hizmetin yerine getirilmesini o ilin valisinden ister. Bu durumda, vali, aksaklığı öncelikle il özel idaresinin araç, gereç,
personel ve diğer kaynaklarıyla giderir.
İlin
stratejik plânına uygun olarak hazırlanan bütçe, il özel idaresinin malî yıl ve izleyen iki yıl içindeki gelir ve gider tahminlerini gösterir, gelirlerin toplanmasına
ve harcamaların yapılmasına izin verir.
Vali
tarafından hazırlanan bütçe tasarısı eylül ayı
başında il
encümenine sunulur.
Encümen, bütçeyi inceleyerek görüşüyle
birlikte kasım ayının birinci
gününden önce il
genel meclisine sunar.
İl
genel meclisi bütçe tasarısını yıl başından önce aynen veya değiştirerek kabul eder.
Bütçe
tasarısının süresi içerisinde kesinleşmemesi hâlinde vali, görüşüyle birlikte
durumu İçişleri Bakanlığına bildirir. İçişleri
Bakanının otuz gün içinde vereceği
karar kesindir
Her
yıl bütçesinin kesin hesabı, vali tarafından hesap döneminin bitiminden sonra
gelen mart ayı içinde encümene sunulur.
Kesin
hesap il genel meclisinin mayıs ayı toplantısında görüşülerek karara bağlanır.
Herhangi
bir nedenle yeni yıl bütçesi kesinleşmemiş ise yeni bütçenin kesinleşmesine
kadar geçen yıl bütçesi uygulanır.
Dış
borçlanma, özel kanun hükümleri çerçevesinde ve sadece il özel idaresinin yatırım programında yer alan projelerin
finansmanı amacıyla
yapılabilir.
İl
özel idaresi ve bağlı kuruluşları ile bunların sermayesinin %50’sinden
fazlasına sahip oldukları şirketlerin iç ve dış
borç stok tutarı, en
son kesinleşmiş bütçe gelirleri toplamının yeniden değerleme oranıyla artırılan
miktarını aşamaz. Bu miktar büyükşehir belediyesi bulunan illerin özel
idareleri için bir buçuk kat olarak uygulanır.
İl
özel idaresi ve bağlı kuruluşları ile bunların sermayesinin %50’sinden
fazlasına sahip oldukları şirketlerin, en son kesinleşen bütçe gelirlerinin toplam
- %10’unu geçmeyen iç borçlanmayı il genel meclisinin kararı;
- %10’u geçen miktarlar için meclis üye tam sayısının salt
çoğunluğunun kararı ve İçişleri Bakanlığının onayı ile yapabilir.
İl
özel idaresi, özel gelir ve gideri bulunan hizmetlerini İçişleri Bakanlığının izniyle bütçe içi işletme kurarak yapabilir.
İl
özel idaresi, il genel meclisinin kararına bağlı olarak görev alanıyla ilgili
konularda faaliyet gösteren uluslararası teşekkül ve organizasyonlara, kurucu
üye veya üye olabilir.
İl
özel idaresi, bu teşekkül ve organizasyonlarla ortak faaliyet ve hizmet
projeleri gerçekleştirebilir.
Birinci
ve ikinci fıkra gereğince yapılacak faaliyetlerin, dış politikaya ve uluslararası anlaşmalara uygun olarak yürütülmesi ve önceden İçişleri Bakanlığının izninin alınması zorunludur.
Yorumlar
Yorum Gönder