Ana içeriğe atla

KAMULAŞTIRMA


İDARENİN ÖZEL YETKİLERİ [OKUNDU]
>> Örgütlenme yetkisi
>Kanuni idare ilkesi: İdare kuruluş ve görevleriyle bir bütündür ve kanunla düzenlenir
> Bakanlıklar ile Merkez ve taşra teşkilatlarının kurulması
Milli Güvenlik Kurulu ve
Devlet denetleme kurulunun teşkilat ve görev ve yetkilerinin
MÜNHASIRAN Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile düzenlenmesi anayasa gereğidir.
> Kamu tüzel kişiliği Cumhurbaşkanlığı Kararnamesiyle ya da Kanunla kurulabilir.
> İdari örgütlenmenin Kanun ile ya da Cumhurbaşkanlığı kararnameleri ile kurulmasının tek istisnası DOĞRUDAN anayasa ile kurulan idari örgütlerdir Örneğin; Milli Güvenlik Kurulu. TRT
> Anayasaya göre;
[1] Üniversiteler [vakıf üniversiteleri dahil] ve
[2] Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları
MUTLAKA KANUN ile kurulurlar
> Mutlaka kanun ile kurulması zorunlu olanlar dışındaki kanun ile kurulabilecek kamu tüzel kişilikleri Cumhurbaşkanlığı kararnameleri ile de kurulabilir
> Münhasıran Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile kurulması öngörülen idari örgütler kanuna kurtulamazlar Örneğin; bakanlıklar
>> Ceza verme yetkisi
> İdari cezalar tek yanlı birel ve yükümlendirici işlemlerdir
> Hangi kanunda yer alırsa alsın KABAHAT sayılan eylemler kendilerine kabahatler kanununda öngörülen yaptırımların bağlandığı tüm eylemlerdir
Kabahatler kanununda öngörülen 2 yaptırım türü vardır:
[1] idari para cezası ve
[2] mülkiyetin kamuya geçirilmesi [ müsadere gibi ]
> Kendilerine idari para cezası ve mülkiyetin kamuya geçirilmesi yaptırımı bağlanmayan eylemler Kabahatler Kanununun uygulama alanı dışındadır
Bu yaptırımların dışında kalan işyeri kapatma gibi yaptırımlara idari yargı yerlerinde bakılır
> Kabahat dolayısıyla idari yaptırım kararı vermeye kanunda açıkça gösterilen kurul makam veya kamu görevlileri yetkilidir
Kanunda açıkça hüküm bulunan hallerde idari yaptırım kararı vermeye Cumhuriyet Savcısı da yetkilidir
Kovuşturma konusu eylemin kabahat oluşturduğunun anlaşılması halinde mahkeme idari yaptırım kararı verebilir
> Kabahatler Kanununun idari yaptırım kararlarına karşı itiraza ilişkin hükümleri diğer kanunlarda aksine hüküm bulunmamış olması halinde uygulanacaktır
Diğer kanunlarda görevli mahkemenin gösterilmesi durumunda kabahatler Kanununun itiraza ilişkin hükümleri uygulanmaz
> Kendi kanununda haklarında idari para cezası veya mülkiyetin kamuya geçirilmesi yaptırıma bağlanmış eylemlere uygulanan yaptırımlara karşı açıkça idari yargıya başvurulacağı düzenlenmiş ise kabahatler kanununun itirazlara ilişkin hükümleri uygulanmaz
> Bir kişiye kabahatler kanununun yaptırımları olan idari para cezası veya mülkiyetin kamuya geçirilmesi yaptırımları ile birlikte kabahatler kanunu kapsamı dışında kalan bir idari yaptırım uygulanırsa ve ilgili HER İKİSİNİN iptalini BERABER İSTERSE bu durumda doğrudan İDARİ YARGI yeri görevlidir
Bu hükmün uygulanabilmesi için yaptırımların birlikte uygulanması değil davanın birlikte açılması gerekir
Örneğin; Aydın işyerinde sağlığa aykırı faaliyetlerde bulunursa 3000 lira idari para cezası ile beraber 7 gün işyerinin kapatılmasına karar verilmesi durumunda, Aydın 2 yaptırıma karşı birlikte dava açarsa görevli yargı idari yargı yeridir.

> Kabahatler kanununda öngörülen idari para cezaları ve mülkiyetin kamuya geçirilmesi kararlarına karşı 15 GÜN içinde Sulh Ceza Hakimliğine itiraz edilebilir
> Çevre kanunu uyarınca verilen idari yaptırım kararlarına karşı ise 30 gün içerisinde idari yargıya başvurulabilir

Aşağıdaki kanunlardan doğan İDARİ PARA cezalarına karşı itiraz için ADLİ YARGI yeri görevlidir:
İmar Kanunu
veteriner hizmetleri kanunu
maden kanunu
İş Kanunu
Sporda şiddetin önlenmesine dair kanun
İlköğretim ve Eğitim Kanunu
Kozmetik kanunu
karayolu taşıma kanunu
İşsizlik sigortası kanunu
Hayvan Sağlığı kanunu
Karayolları trafik kanunu
Kıyı kanunu
Askerlik kanunu
Pasaport Kanunu
Orman kanunu
Nüfus Hizmetleri Kanunu
Ödeme ve menkul Kıymet sistemleri ödeme hizmetleri ve elektronik para kuruluşları kanunu

Aşağıdaki kanunlardan doğan İDARİ PARA cezalarına karşı İDARİ YARGI görevlidir:
Çevre kanunu
 tüketicinin korunması hakkında kanun
sosyal sigortalar ve genel sağlık sigortası kanunu
Türk petrol kanunu
posta Hizmetleri Kanunu
Düzenleyici ve denetleyici kurumlar tarafından verilen idari para cezalarına karşı idari yargı yerleri görevlidir Örneğin RTÜK
[ÇEVRE PETROL TÜKETİCİ GSS PTT DÜZENLEYİCİ KURUM]
>> İdarenin alacaklarını tahsil etme yetkisi
> Kanunda açıkça yasal bir yetki verilmişse idare alacaklarını resen icra edebilir.
Kanunda idareye açık bir izin verilmediği durumlarda idare de herkes gibi adli icraya yani İcra ve İflas dairelerinde başvurmak zorundadır
> İdarenin alacakları [1] Kamu alacakları ve [2] adi alacaklardan oluşur
İdare kamu alacaklarını Amme alacaklarının tahsil usulü hakkında kanuna göre resen tahsil edebilir
İdare adi alacakları için İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre İcra ve İflas dairelerinde başvurabilir
İdarenin kamusal alacakları
vergi
resim
harç
Ceza tahkik ve takibine ilişkin yargılama masrafları
vergi ve para cezaları
bu alacakların gecikme zammı ve faizleri
Kamu hizmeti uygulanmasından doğan alacaklar
idari sözleşmelerden doğan alacaklar

İdarenin adı alacakları
haksız fiilden doğan alacaklar
sebepsiz zenginleşmeden doğan alacaklar
İdarenin özel hukuk sözleşmelerinden doğan alacaklar

>> İdarenin zora dayalı mal edinme yetkisi
Kamulaştırma
İdarenin kanunlarla ya da Cumhurbaşkanlığı kararnameleri ile yapmak zorunda bulunduğu kamu hizmetlerinin yürütülmesi için gerekli olan kişilerin özel mülkiyetinde bulunan TAŞINMAZ MALLARI
KAYNAKLARI ve
İRTİFAK HAKLARINI bedellerinin nakden ve peşin olarak ya da yasal koşullar altında eşit taksitlerle ödemek suretiyle zora dayalı olarak ele geçirilmesidir
İdare tarafından olağanüstü durumlarda TAŞINIRlara el konulmasıdır
İstimval
Özel kişilere ait İŞLETME VE TEŞEBBÜSLERE zorla el konulmasıdır
>> Kamulaştırma
> Yetki unsuru: 
> kamulaştırmaya yetkili organlar [1] devlet tüzel kişiliği ve [2] diğer kamu tüzel  kişileridir
> TOBB gibi açık yasal izin verilenler dışında kural olarak;
kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile
vakıf üniversiteleri kamulaştırma YAPAMAZ.
> Kamulaştırma yapabilecek idareler ancak kendi görev alanlarına giren konularda kamulaştırma yapabilirler
Bir idarenin kendi görev alanına girmeyen bir konuda kamulaştırma yapması durumunda konu yönünden yetkisizlik ortaya çıkar
> Kanunda açıkça hüküm olması kaydıyla kamulaştırma özel kişiler lehine de yapılabilir
Lehine kamulaştırma yapılabilecek özel kişiler
Petrol arama ruhsatına sahip olanlar
maden arama ruhsatı nasıl sahip olanlar

kamu hizmeti imtiyazcıları
karayolu yapım işi üstlenenler
yap-işlet-devretçiler
enerji ruhsatına sahip olanlar
Telekomünikasyon lisans ve ruhsatı olanlar
Organize Sanayi bölgeleri

> Kamuya yararlı dernek ve vakıflar lehine kamulaştırma yapılamaz
> Özel kişi lehine kamulaştırma işlemi özel kişinin başvurusu üzerine ilgili idare tarafından yapılır
> Özel kişiler lehine kamulaştırmalarda kamulaştırma bedelleri ile kamulaştırma için gerekli diğer giderler kural olarak özel kişi tarafından ödenir
Yap işlet devret sözleşmelerinde kamulaştırma bedelinin kısmen yap-işlet-devret tarafından ödenmesi sözleşmede kararlaştırılabilir
> Özel kişi lehine yapılan kamulaştırmalarda mülkiyet idareye geçmekte ve daha sonra kamulaştırılan taşınmaz idare tarafından özel kişiye tahsis edilmektedir
> Özel kişi lehine kamulaştırma işlemine karşı idari yargı yolu açıktır
> Şekil unsuru:
- Yeterli ödeneğin hazırlanması
- Kamu yararı kararının alınması
Kamu yararı kararı hazırlık işlemidir, icrai nitelik taşımaz ve tek başına idare dava Konusu olamaz
Örneğin bir yerde ilkokulun gerekli olduğuna ilişkin karar
KAMU YARARI VEREN MERCİ                 KARARI ONAYLAYAN MERCİ
- Cumhurbaşkanınca kabul olunan büyük enerji, sulama projeleri ve İskan projelerinin gerçekleştirilmesi ile yeni ormanların yetiştirilmesi, kıyıların korunması ve turizm amacıyla yapılacak kamulaştırmalarda İLGİLİ BAKANLIK >Onaylanmaz
 - Köy yararına kamulaştırmalarda KÖY İHTİYAR HEYETİ >ilçelerde Kaymakam  il merkezlerinde Vali
- belediye yararına kamulaştırmalarda BELEDİYE ENCÜMENİ > ilçelerde Kaymakam  il merkezlerinde Vali

-       İl Özel İdaresi yararına kamulaştırmalarda İL DAİMİ ENCÜMENİ > Vali
-       Devlet yararına kamulaştırmalarda İL İDARE KURULU > Vali
-       Yükseköğretim kurulu yararına kamulaştırmalarda Yükseköğretim Kurulu > Kurul başkanı
-       Üniversite yararına kamulaştırmalarda yönetim kurulu > Rektör
-       Atatürk Kültür Dil ve Tarih yüksek kurumu yararına kamulaştırmalarda yönetim kurulu > yüksek kurum başkanı
-       aynı ilçe sınırları içinde birden çok köy ve belediye yararına kamulaştırmalarda İLÇE İDARE KURULU > Vali
-       il sınırları içinde birden çok ilçeye bağlı köyler ve belediyeler yararına kamulaştırmalarda İL İDARE KURULU >  Vali
-       ayrı illere bağlı birden çok Kamu tüzel kişileri yararına kamulaştırmalarda CUMHURBAŞKANI > Onaylanmaz
-       birden çok il sınırları içindeki devlet yararına kamulaştırmalarda CUMHURBAŞKANI> onaylanmaz
-       Kamu kurumları yararına kamulaştırmalarda yönetim kurulu veya idare meclisi bunların olmaması durumunda yetkili idare organları > Denetimine bağlı oldukları bakan
-       gerçek kişiler yararına kamulaştırmalarda bu kişilerin, özel hukuk tüzel kişileri yararına kamulaştırmalarda ise yönetim kurulları veya idare meclislerinin yoksa yetkili yönetim organlarının başvuru üzerine gördükleri hizmet bakımından denetimine bağlı oldukları Köy Belediye Özel İdare ya da Bakanlık  > Köy Belediye veya Özel İdare tarafından verilen kararlarda > Vali; Bakanlıkça verilenler için onaylama gerekmez
-       Türkiye Radyo Televizyon Kurumu yararına kamulaştırmalarda yönetim kurulu > Genel müdür
Dikkat: Cumhurbaşkanı veya bakanlıklar tarafından verilen kamu yararı kararlarının ayrıca onaylanması gerekmez
-       Kamulaştırılacak taşınmazın tespiti


-       Kamulaştırma kararı: İdare kamulaştırma kararı verdikten sonra kamulaştırmanın tapu siciline şerh verilmesini kamulaştırmaya konu taşınmaz malın kayıtlı bulunduğu tapu idaresine bildirir
Kamulaştırma kararını alan merciler kamu yararı kararını alan mercilerdir
-       Satın alma usulünün denenmesi
> Satın alma usulünün denenmesi zorunludur
Satın alma usulü ile taşınmaz malikinin rızası şarttır
Satın alma usulü ile anlaşma sağlanırsa artık malik kamulaştırma işlemine ve bedele karşı dava açamaz!!
Satın alma usulü gerçekleşmezse mahkeme yoluna başvurulur
> İdare taşınmazın tapu sicilindeki sayfasına şerh verilmesini tapu idaresine bildirdikten sonra gerekli bilgileri toplar ve taşınmazın bedelini tespit etmek amacıyla en az 3 kişiden oluşan KIYMET TAKDİR KOMİSYONU görevlendirilir Yine idare kendi içinde satın alma ya da trampa işlemlerini yürütmek için biz bir UZLAŞMA KOMİSYONU kurar
> İdare tahmin edilen bedeli belirtmeden malike satın almak ya da trampa yoluyla devralmak istediğini tebliğ eder
> Malik veya yetkili temsilcisi tarafından bu yazının tebliğ tarihinden itibaren 15 GÜN içinde kamulaştırmaya konu taşınmaz malı pazarlıkla ve anlaşarak satmak ya da trampa isteği ile birlikte idareye başvurulması halinde komisyonun tayin edilen tarihte pazarlık görüşmeleri yapılır
> Bedelde veya trampada anlaşmaya varılırsa bir tutanak düzenlenir ve bu tutanak malik ya da yetkili temsilcisi ile komisyon üyeleri tarafından imzalanır İmzalanan bu tutanak feragat beyanı ve tapuda idare adına yapılacak tescilin hukuki sebebi sayılır.
> İdare tarafından uzlaşma tutanağının düzenlenmesi tarihinden itibaren en geç 45 GÜN içinde bedel hazır edilerek idarenin anlaşma tutanağı ve kamulaştırma öncesi taşınmaz üzerindeki tüm sınırlama ve haklardan arındırıldığını bildiren yazıya istinaden idare adına tapuya resen tescil ve terkin edilir. Tapuya tescil veya terkinden sonra kamulaştırma bedeli malike ödenir
Sonuç:  Böylece taşınmaz kamulaştırma yolu ile alınmış sayılır ve bu şekilde yapılan kalınlaştırmaya veya bedeline karşı itiraz davaları açılamaz!!
Taşınmaz üzerinde daha önce tapuda tescil edilmiş olan ayni ve şahsi haklar idareye karşı ileri sürülemez
Mahkeme yolu
> Satın alma usulünün gerçekleşmemesi ya da malikin ferağ vermeye gelmemesi durumunda idare taşınmaz mülkiyetini elde etmek için yargı yoluna başvurulur
> İdare taşınmaz mülkiyetinin kendi adına tesciline ve koşullarını taşıyorsa taksitlendirmeye karar verilmesi için taşınmazın bulunduğu yer Asliye Hukuk Mahkemesinde dava açar
> Asliye hukuk mahkemesi malike meşruhatlı bir davetiye gönderir.
> Mahkemenin gönderdiği davetiyede
- taşınmazla ilgili bilgiler
- Malik ile ilgili bilgiler ve kamulaştırma yapan idare belirtilir
Ayrıca tebligatı izleyen günden itibaren 30 gün içinde [1] kamulaştırma işleminin iptalinin İdari yargıda.
[2] maddi hataların düzeltilmesinin adli yargıda dava yoluyla istenebileceği ve davalarda husumetin kime yönlendirileceği
işleme karşı iptal davası açılırsa davanın açıldığı ve yürütmenin durdurulması kararının alındığını bildirilmemesi durumunda kamulaştırma işleminin kesinleşeceği ve mahkemece belirlenen bedel üzerinden taşınmazın idare adına tapuda tescil edileceği
Bedelin hangi bankaya yatırılacağı
konuya ve savunmaya ilişkin delillerin mahkemeye yazılı olarak bildirilmesi gerektiği hususları yer alır
> Asliye Hukuk Mahkemesinin söz konusu tebligatının iki önemli sonucu vardır:
Bu bildirimle malikin kamulaştırma işlemine karşı İdari yargıda dava açma süresi işlemeye başlar
Malikin artık taşınmaz üzerinde devir veya ferağ gibi hukuki tasarruflarda bulunma imkanı ortadan kalkar


> Asliye Hukuk Mahkemesi duruşma sırasında öncelikle tarafları anlaşmaya davet eder
Hakim tarafların ve bilirkişilerin raporları ve beyanlarından yararlanarak adil bir kamulaştırma bedeli tespit eder.
Taraflar anlaşır ise bedel peşin ve nakit olarak hak sahibi adına bankaya yatırılır
İdareye bedelin veya ilk taksiti yatırıldığına dair dekontun ibrazı için 15 gün süre verilir
> Idare tarafından kamulaştırma bedelinin hak sahibi adına yatırıldığına dair makbuzun ibrazı durumunda mahkeme tarafından taşınmaz malın idare adına [1] tesciline ve [2] kamulaştırma bedelinin hak sahibine ödenmesine karar verilir
> Asliye Hukuk Mahkemesi tarafından verilen tescil hükmü kesindir.
Tarafların bedeline karşı İstinaf ve temyiz hakları ise saklıdır
> Asliye Hukuk Mahkemesinin tescil kararı ile beraber taşınmazın mülkiyeti idareye geçmiş olur

> kamulaştırma bedelinin tespiti için açılan davanın 4 ay içinde sonuçlandırılmaması durumunda tespit edilen bedele bu sürenin bitiminden itibaren Kanuni faiz işler
> Kamulaştırma bedeli İstinaf veya temyiz incelemesi sonunda kesinleşir
> Asliye Hukuk Mahkemesinde görülen ve tescile ilişkin davada kamulaştırma işlemine karşı hak sahipleri tarafından İdari yargıda iptal davası açılması ve idari yargı mahkemelerinde yürütmenin durdurulması karar verilmesi halinde Asliye Hukuk Mahkemesi İdari yargıda açılan davayı bekletici sorun kabul eder ve bu dava sonucuna göre işlem yapar
Dikkat! Tek başına idari dava açmak yeterli değildir yürütmenin durdurulması kararı da gereklidir
Kamulaştırmada konu unsuru:
Kamulaştırmanın konusu özel mülkiyette bulunan bir taşınmazın idarenin mülkiyetine geçirilmesidir
Kısmi kamulaştırma: Kısmi kamulaştırma mümkündür
Kısmi kamulaştırma sonunda taşınmazın arta kalan kısmı kullanılamaz hale gelirse bu durumda Malik kamulaştırma işlemine İPTAL DAVASI AÇMAMIŞ OLMAK KAYDIYLA 30 Gün içinde İDAREYE başvurarak arta kalan kısmın kamulaştırılması isteyebilir. Bu durumda idare geri kalan kısmı kamulaştırmak zorundadır.
> İdare geri kalan kısmın kamulaştırılma sonucu kullanılamaz hale geldiği iddiasını kabul etmezse malik ADLİ YARGI yerinde dava açarak hakkın yerine getirilmesini isteyebilir.
[ Kısmi kamulaştırmada önce idareye başvurulur. Idare kalan kısmı kamulaştırmaz ise adli yargı yerinde dava açabilir. ]
Baraj inşaatı için yapılan kamulaştırmalar sonunda kamulaştırma sahasında Mücavir taşınmaz mallar kamulaştırma işleminin tamamlandığına ilişkin ilanının indirildiği tarihten itibaren 1 YIL içinde sahiplerinin yazılı başvurusu üzerine
çevrenin sosyal ekonomik veya yerleşme düzeninin bozulup bozulmadığı ekonomik veya sosyal yönden yararlanılmasının mümkün olup olmadığı yönlerinden ilgili valilikte kurulan komisyon tarafından incelenir
Komisyonca yapılan İnceleme sonucunda çevrenin sosyal, ekonomik veya yerleşme düzeninin bozulduğuna ve taşınmaz maldan yararlanılmasının mümkün olmadığına karar verilmesi halinde taşınmaz mal kamulaştırmaya tabi tutulur

Kamu tüzel kişileri arasında taşınmaz mal devri: Ister kamusal mal olsun isterse idarenin özel malı olsun kamuya ait taşınmaz kamulaştırma Konusu olamaz
Taşınmaz mala kaynak veya irtifak hakkına ihtiyacı olan idare taşınmazın bedelini tespit eder
Alıcı idare ödeyeceği bedeli de belirterek mal sahibi idareye yazılı olarak başvurur
İlgili idare bu başvuru üzerine devre muvafakat etmez ya da başvuruya cevap vermezse anlaşmazlık alıcı idarenin başvurusu üzerine Danıştay idari dairesi tarafından incelenerek 2 ay içinde kesin olarak karara bağlanır
Danıştay sadece devir konusunda karar verir
Bedel konusunda ise karar veremez
Taraflar bedelde anlaşamazlarsa alıcı idare Danıştay kararının tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde Asliye Hukuk Mahkemesine başvurarak kamulaştırma bedelinin tespiti ister
Mahkeme kamulaştırma bedeli olarak tespit edilen miktarın peşin ve nakit olarak mal sahibi idareye verilmek üzere bir bankaya yatırılması ve makbuzun ibraz edilmesi için alıcı idareye 15 gün süre verir
Alıcı idare paranın yatırıldığına dair makbuzun ibrazı halinde Asliye Hukuk Mahkemesi tarafından taşınmaz malın alıcı idare adına tesciline ve kamulaştırma bedelinin mal sahibi idareye ödenmesine karar verilir
Tescil hükmü kesin olmakla birlikte tarafların bedele ilişkin İstinaf ve temyiz başvuru hakları saklıdır
Bu surette devir alınan taşınmaz mal, kaynak ya da irtifak hakkı sahibinden kamulaştırma yolu ile alınmış Sayılır
Alınan mal devir amacı veya devreden idarenin izni dışında başka bir kamusal amaçla kullanılamaz. Kullanılırsa devreden idare taşınmaz malı geri alma hakkına sahiptir

İçişleri Bakanlığının güvenlik gerekçesiyle ihtiyaç duyduğu kamu kurum ve kuruluşları, belediyeler ve il özel idareleri dahil mahalli idareler ve diğer kamu tüzel kişilerine ait taşınmaz mallar, kaynak veya irtifak hakları Cumhurbaşkanı kararıyla resen hazine adına tescil edilip İçişleri Bakanlığı'na tahsis edilir
Taşınmazın Bedeli tescil işleminden itibaren 60 gün içinde valiliklerce resen tespit edilir
Bedele ilişkin itirazlar Danıştaya yapılır itirazlar tescil işlemini durdurmaz
Mahkemelerce ihtiyati tedbir ve yürütmenin durdurulması kararları verilemez

Kamulaştırma işlemine karşı iptal davası:
Kamulaştırmaya konu taşınmaz malın maliki tarafından Asliye Hukuk mahkemesince yapılan tebligat gününden, kendilerine tebligat yapılmayanlara ise tebligat yerine geçmek üzere Asliye Hukuk mahkemesince gazete ile yapılan ilan tarihinden itibaren 30 gün içinde kamulaştırma işlemine karşı İdari yargıda davası açılabilir
İdari yargıda açılan davalar öncelikle görülür
İştirak halinde ya da müşterek mülkiyette paydaşların tek başına dava hakkı vardır
Kamulaştırmaya konu taşınmaz malın maliki tarafından Asliye Hukuk Mahkemesince yapılan tebligat gününden, kendilerine tebligat yapılmayanlara ise tebligat yerine geçmek üzere mahkemece gazete ile yapılan ilan tarihinden itibaren 30 gün içinde kamulaştırma işleminde maddi hatalara karşı da adli yargıda düzeltme davası açılabilir
İdare tarafından da kamulaştırma belgelerinin mahkemeye verildiği günden itibaren 30 gün içinde maddi hatalara karşı adli yargıda düzeltme davası açılabilir
İptal davasında görevli ve yetkili mahkeme taşınmazın bulunduğu yer İdare Mahkemesidir

Kamulaştırmada nakden ve peşin ödeme:
Nakden ödeme
Nakden ödeme kurallarının istisnası trampa yoluyla kamulaştırmadır
Mal sahibinin kabul etmesi durumunda kamulaştırma bedeli yerine idarenin kamu hizmetine tahsil edilmemiş olan taşınmaz mallarından bedeli kısmen ya da tamamen karşılayacak miktarı verilebilir
Taşınmaz mal bedelleri arasındaki fark taraflarca nakit olarak karşılanır
Ancak idarenin vereceği taşınmaz malın değeri kamulaştırma bedelinin %120' sini aşamaz
Peşin ödeme
Peşin ödeme kuralıınn istisnası taksitlendirmedir
Aşağıda belirtilen kamu hizmetleri için yapılan kamulaştırmalarda taksitlendirme yapılabilir:
-       tarım reformunun uygulanması
-       Cumhurbaşkanınca kabul olunan büyük enerji sulama ve İskan projeleri
-       yeni ormanların yetiştirilmesi
-       kıyıların korunması
-       Turizm amaçlı kamulaştırmalar
Küçük Çiftçinin doğrudan işlediği toprağın bedeli her halde peşin ödenir Taksitlendirme süresi beş yılı aşamaz
Taksitlere devlet alacaklarına uygulanacak en yüksek Faiz haddi uygulanır ve taksitler eşit miktarlarda ödenir

Malikin geri alma hakkı:,
Kamulaştırma bedelinin kesinleşmesi tarihinden itibaren beş yıl içinde kamulaştırma yapan idarece kamulaştırma ve devir amacına uygun hiçbir işlem ya da tesisat yapılmaz veya kamu yararına yönelik bir ihtiyaca tahsis edilmeyerek taşınmaz mal olduğu gibi bırakılırsa mal sahibi ya da mirasçıları kamulaştırma bedelinin aldıkları günden itibaren işleyecek kanuni faiziyle birlikte ödeyerek taşınması geri alabilir
Doğmasından itibaren bir yıl içinde kullanılmayan geri alma hakkı düşer
Taksitlendirme yapılan kamulaştırmalarda geri alma hakkı kullanılamaz
1 ve 5 yıllık süreler geçtikten sonra kamulaştırılan taşınmaz malda hakları bulunduğu iddiasıyla eski malikleri veya mirasçıları tarafından idareden herhangi bir sebeple hak bedel veya tazminat isteminde bulunulamaz ve dava açılamaz

Acele kamulaştırma:
Milli müdafaa mükellefiyeti kanunu uygulamasında yurt savunması ihtiyacına veya aceleliğine  Cumhurbaşkanınca karar alınacak hallerde ya da özel kanunlarla öngörülen olağanüstü durumlarda gerekli olan taşınmaz malların kamulaştırılması acele kamulaştırmadır
İlgili idarenin istemi ile mahkemece 7 gün içinde kamulaştırılacak taşınmaz malın değeri tespit edilir
Tespit edilen değer idare tarafından mal sahibine yapılacak davetiyede gösterilir ve bankaya yatırılarak o taşınmaz mala el konulabilir
Mahkemece verilen taşınmaz mala el koyma kararı tapu müdürlüğüne bildirilir ve tapu kütüğüne taşınmaz malın başkasına devir, ferağ veya temlikin yapılamayacağı hükmü şerh edilir

> Kamulaştırmada boşaltma: Kamulaştırma yapılan idare icra dairesinden taşınmaz boşatmalarını ister
İtiraz ve şikayet boşaltmayı durdurmaz ve mahkemece ihtiyati tedbir kararı verilemez

> Kamulaştırmadan vazgeçme
İdare kamulaştırmanın her aşamasında kamulaştırma kararı veren ve onaylayan yetkili merciin kararı ile kamulaştırmadan tek taraflı olarak vazgeçebilir
Kamulaştırmanın kesinleşmesinden sonra taşınmaz malların kamulaştırma amacına veya kamu yararına yönelik herhangi bir ihtiyaca tahsisi luzumu kalmaması durumunda keyfiyet idare tarafından mal sahibi ya da mirasçılarına tebligat kanunu hükümlerine göre duyurulur
Bu duyuru üzerine mal sahibi veya mirasçıları kamulaştırma bedelini aldıkları günden itibaren işleyecek Kanuni faiziyle birlikte 3 ay içinde ödeyerek taşınmazı geri alabilir
İade işleminin kamulaştırmanın ve bedelinin kesinleşmesinden sonra 1 yıl içinde gerçekleşmesi halinde kamulaştırma bedelinden faizi alınmaz
Bu hükümlere göre taşınmaz malı geri almayı kabul etmeyen mal sahibi ya da mirasçıların geri alma hakkı düşer
Bu hükümler kamulaştırmanın kesinleşmesi tarihinden itibaren 5 yıl geçmiş olması halinde uygulanmaz

Kamulaştırılan taşınmaz mala kamulaştırma yapan idare dışında bir idare Kamu hizmeti amacıyla istekli olursa vazgeçmeye ilişkin hükümler uygulanmaz
Kamu tüzel kişiler arasında Taşınmaz mal devrine ilişkin hükümler uygulanır

Taşınmaz malın mülkiyetinin kamulaştırılması yerine amaç için yeterli olduğu takdirde zora dayalı olarak irtifak hakkı kurulabilir
Maliklerinin mülkiyet hakkının kullanılmasının engellenmesi ve can ve mal güvenliği bakımından gerekli önlemlerin alınması kaydıyla kamu yararına dayalı olarak taşınmazların üstünde teleferik ve benzeri ulaşım hatları ile her türlü köprü taşınmazların altında metro ve benzeri raylı taşıma sistemleri ile tünel yaptırılabilir
Taşınmazların mülkiyet hakkının kullanımının engellenmemesi halinde taşınmazlara ilişkin herhangi bir kamulaştırma yapılmaz
Bu halde yapılan yatırım nedeniyle taşınmaz maliklerinden değer artış Bedeli alınamaz

Geçici işgal:
İdarenin mülkiyetine el atmaksizin bir taşınmaza geçici olarak el atmasıdır
Kamulaştırma kanununda yer almaz özel bir kanunda düzenlenir
Geçici işgalin sebep unsuru bayındırlık işleridir
Geçici işgalin konusu arsa ve araziler olup konut ya da eklentiler geçici işgalin konusu olamaz
İşlemi İl İdare kurulu tesis eder
Geçici işgal kararnamesine karşı İdari yargıda iptal davası açılabilir 
Malik bedeli az bulursa adli yargıya başvurabilir
[ACELE KAMULAŞTIRMA > CUMHURBAŞKANI KARARI
GEÇİCİ İŞGAL > İL İDARE KURULU]

Devletleştirme:
Kamu hizmeti niteliği taşıyan özel teşebbüsler kamu yararının zorunlu kıldığı hallerde devletleştirildir
Devletleştirme gerçek karşılığı üzerinden yapılır
Devletleştirme kamu yararının zorunlu kıldığı durumlarda Kamu hizmeti niteliği taşıyan özel bir işletmenin Kanun ile bütününe idarece el konulmasıdır
Devletleştirmenin koşulları şunlardır
Devletleştirilecek özel teşebbüsün yaptığı hizmet veya üretiminin ülke çapındaki kamu ihtiyacına hitap etmesi
Bu hizmet veya üretimin kontrol rekabet ikame ya da başka yollardan sağlama imkanının bulunmaması
Hizmet veya üretimin yavaşlatılması veya durdurulması halinde kamunun büyük zarar görmesi

Devletleştirme en fazla 5 yıl içinde eşit taksitlerle ödenmek suretiyle de yapılabilir
Özel teşebbüsün sahibi ya da temsile yetkili organı değer tespit ve takdir raporunun tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde özel teşebbüsün Kanuni merkezinin bulunduğu yer Asliye Hukuk Mahkemesinde tespit ve takdir olunan bedele itiraz davası açabilir
İlgili bakanlık da değer tespit ve takdir raporunun kendisine verildiği tarihten itibaren 60 gün içinde bedele itiraz davası açabilir
Devletleştirmenin yargısal denetimi Anayasa Mahkemesi tarafından yapılır

18.10.2019
16 KASIM 2019
OSMANCIK


CUMA


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

MİLLÎ MÜCADELE (HAZIRLIK DÖNEMİ)

✎ Mondros Ateşkes’i imzalandığı sırada Adana’da Yıldırım Orduları Komutanı iken halkı işgallere karşı mücadeleye davet etmiş, ayrıca burada Ali Fuat Paşa ile de görüşerek mücadelenin gerekliliği üzerinde bir kez daha durmuştur. Mustafa Kemal Anadolu’ya geçmeden önce geldiği İstanbul’da; Düşüncelerini yaymak için Fethi Bey ile birlikte Minber gazetesini çıkarmıştır İstanbul Hükûmeti (Damat Ferit Paşa), İngiltere’nin de baskısıyla, bölgeye çok geniş yetkilerle bir komutanın gönderilmesine karar vermiştir. Bu durum Anadolu’ya geçmek isteyen Mustafa Kemal’e aradığı fırsatı yaratmıştır. ✎ Mustafa Kemal, Damat Ferit Paşa Hükûmeti tarafından IX. Ordu Müfettişi olarak bölgeye atanmıştır. ✎ IX. Ordu Müfettişi göreviyle Samsun’a gönderilen Mustafa Kemal Paşa’nın yetkili olduğu iller arasında Sivas, Erzurum, Van ve Trabzon bulunmakta olup, ayrıca kendisine birtakım görevler verilmişti. ✎ Samsun’da Mıntıka Palas Oteli’nde kalan Mustafa Kemal Paşa, bölgede birtakım güvenlik tedbirler...

Borçlar özel isimsiz sözleşmeler

İSİMSİZ SÖZLEŞMELER (ATİPİK SÖZLEŞMELER) Unsurları ve özellikleri önceden kanunda belirlenmemiş sözleşmelerdir. İsimsiz Sözleşme Örnekleri: 1.       Sulh sözleşmesi 2.       Tek satıcılık sözleşmesi 3.       Satış için tevdi sözleşmesi 4.       Arsa payı karşılığı inşaat sözleşmesi 5.       Garanti sözleşmesi İsimsiz Sözleşme Türleri: 1.        Karma Sözleşmeler:  Kanunda düzenlenmiş sözleşme tipine ait unsurların kanunun öngörmediği tarzda bir araya gelmesi ile oluşur. Ör: Hastane kabul sözleşmesi (Kira +vekalet + hizmet) a.        Karma Kombine Sözleşmeler:  Taraflardan biri birden fazla edim yükümlülüğü altına girerken karşı taraf tek bir edim yükümlülüğü altına girer. Ör: Hastane kabul sözleşmesi b....

TBMM İÇTÜZÜK

TBMM İÇTÜZÜK [okundu] Üye   tamsayısı   altıyüzdür.   Türkiye   Büyük   Millet   Meclisi   üyeliklerinde boşalma   olması üye tamsayısını değiştirmez. Türkiye   Büyük   Millet   Meclisi   Genel   Kurulu,   milletvekili   genel   seçimi kesin   sonuçlarının   Yüksek   Seçim   Kurulunca   ilanını   takip   eden   üçüncü   gün   saat   14.00’te çağrısız olarak toplanır Milletvekilleri   andiçerek   göreve   başlarlar.   Andiçmekten   imtina   eden   milletvekilleri, milletvekili   sıfatından kaynaklanan   haklardan yararlanamazlar. Cumhurbaşkanı   yardımcıları   ve   bakanlar,   atandıkları   tarihten   sonra   yapılan   ilk birleşimde andiçerler. Danışma   Kurulunun   önerisi   üzerine   Genel   Kurulca   başka   bir   kara...