İDARENİN
ÖZEL YETKİLERİ [OKUNDU]
>> Örgütlenme yetkisi
>Kanuni
idare ilkesi: İdare kuruluş ve görevleriyle bir bütündür ve kanunla düzenlenir
>
Bakanlıklar ile Merkez ve taşra teşkilatlarının kurulması
Milli
Güvenlik Kurulu ve
Devlet
denetleme kurulunun teşkilat ve görev ve yetkilerinin
MÜNHASIRAN Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile düzenlenmesi
anayasa gereğidir.
>
Kamu tüzel kişiliği Cumhurbaşkanlığı Kararnamesiyle ya da Kanunla kurulabilir.
>
İdari örgütlenmenin Kanun ile ya da Cumhurbaşkanlığı kararnameleri ile kurulmasının
tek istisnası DOĞRUDAN anayasa ile
kurulan idari
örgütlerdir Örneğin; Milli Güvenlik Kurulu. TRT
>
Anayasaya göre;
[1]
Üniversiteler [vakıf üniversiteleri dahil] ve
[2]
Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları
MUTLAKA
KANUN ile kurulurlar
>
Mutlaka kanun ile kurulması zorunlu olanlar dışındaki kanun ile kurulabilecek
kamu tüzel kişilikleri Cumhurbaşkanlığı kararnameleri ile de kurulabilir
>
Münhasıran Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile kurulması öngörülen idari örgütler
kanuna kurtulamazlar Örneğin; bakanlıklar
>> Ceza verme yetkisi
>
İdari cezalar tek yanlı birel ve yükümlendirici işlemlerdir
>
Hangi kanunda yer alırsa alsın KABAHAT sayılan eylemler kendilerine kabahatler
kanununda öngörülen yaptırımların bağlandığı tüm eylemlerdir
Kabahatler
kanununda öngörülen 2 yaptırım türü vardır:
[1]
idari para cezası ve
[2]
mülkiyetin kamuya geçirilmesi [ müsadere gibi ]
>
Kendilerine idari para cezası ve mülkiyetin kamuya geçirilmesi yaptırımı
bağlanmayan eylemler Kabahatler Kanununun uygulama alanı dışındadır
Bu yaptırımların dışında
kalan işyeri kapatma gibi yaptırımlara idari yargı yerlerinde bakılır
>
Kabahat dolayısıyla idari yaptırım kararı vermeye kanunda açıkça gösterilen
kurul makam veya kamu görevlileri yetkilidir
Kanunda
açıkça hüküm bulunan hallerde idari yaptırım kararı vermeye Cumhuriyet Savcısı da yetkilidir
Kovuşturma
konusu eylemin kabahat oluşturduğunun anlaşılması halinde mahkeme idari
yaptırım kararı verebilir
>
Kabahatler Kanununun idari yaptırım kararlarına karşı itiraza ilişkin hükümleri
diğer kanunlarda aksine hüküm bulunmamış olması halinde uygulanacaktır
Diğer
kanunlarda görevli mahkemenin gösterilmesi durumunda kabahatler Kanununun itiraza
ilişkin hükümleri uygulanmaz
>
Kendi kanununda haklarında idari para cezası veya mülkiyetin kamuya geçirilmesi
yaptırıma bağlanmış eylemlere uygulanan yaptırımlara karşı açıkça idari yargıya
başvurulacağı düzenlenmiş ise kabahatler kanununun itirazlara ilişkin hükümleri
uygulanmaz
>
Bir kişiye kabahatler kanununun yaptırımları olan idari para cezası veya
mülkiyetin kamuya geçirilmesi yaptırımları ile birlikte kabahatler kanunu
kapsamı dışında kalan bir idari yaptırım uygulanırsa ve ilgili HER İKİSİNİN iptalini BERABER İSTERSE bu durumda doğrudan İDARİ YARGI yeri
görevlidir
Bu
hükmün uygulanabilmesi için yaptırımların birlikte uygulanması değil davanın birlikte açılması gerekir
Örneğin;
Aydın işyerinde sağlığa aykırı faaliyetlerde bulunursa 3000 lira idari para
cezası ile beraber 7 gün işyerinin kapatılmasına karar verilmesi durumunda,
Aydın 2 yaptırıma karşı birlikte dava açarsa görevli yargı idari yargı yeridir.
>
Kabahatler kanununda öngörülen idari para cezaları ve mülkiyetin kamuya
geçirilmesi kararlarına karşı 15 GÜN içinde Sulh Ceza
Hakimliğine itiraz edilebilir
>
Çevre kanunu uyarınca verilen idari yaptırım kararlarına karşı ise 30 gün içerisinde idari yargıya başvurulabilir
Aşağıdaki
kanunlardan doğan İDARİ PARA cezalarına karşı itiraz için ADLİ YARGI yeri
görevlidir:
İmar
Kanunu
veteriner
hizmetleri kanunu
maden kanunu
İş Kanunu
Sporda şiddetin önlenmesine
dair kanun
İlköğretim
ve Eğitim Kanunu
Kozmetik
kanunu
karayolu
taşıma kanunu
İşsizlik
sigortası kanunu
Hayvan
Sağlığı kanunu
Karayolları trafik kanunu
Kıyı
kanunu
Askerlik kanunu
Pasaport
Kanunu
Orman kanunu
Nüfus
Hizmetleri Kanunu
Ödeme
ve menkul Kıymet sistemleri ödeme hizmetleri ve elektronik para kuruluşları
kanunu
Aşağıdaki
kanunlardan doğan İDARİ PARA cezalarına karşı İDARİ YARGI görevlidir:
Çevre
kanunu
tüketicinin
korunması hakkında kanun
sosyal
sigortalar ve genel sağlık sigortası kanunu
Türk
petrol kanunu
posta
Hizmetleri Kanunu
Düzenleyici ve denetleyici
kurumlar tarafından verilen idari para cezalarına karşı idari yargı yerleri
görevlidir Örneğin
RTÜK
[ÇEVRE
PETROL TÜKETİCİ GSS PTT DÜZENLEYİCİ KURUM]
>> İdarenin alacaklarını
tahsil etme yetkisi
>
Kanunda açıkça yasal bir yetki verilmişse idare alacaklarını resen icra
edebilir.
Kanunda
idareye açık bir izin verilmediği durumlarda idare de herkes gibi adli icraya
yani İcra ve İflas dairelerinde başvurmak zorundadır
>
İdarenin alacakları [1] Kamu alacakları ve [2] adi alacaklardan oluşur
İdare
kamu alacaklarını Amme alacaklarının tahsil usulü hakkında kanuna göre resen
tahsil edebilir
İdare
adi alacakları için İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre İcra ve İflas dairelerinde
başvurabilir
İdarenin kamusal alacakları
vergi
resim
harç
Ceza
tahkik ve takibine ilişkin yargılama masrafları
vergi
ve para cezaları
bu
alacakların gecikme zammı ve faizleri
Kamu
hizmeti uygulanmasından doğan alacaklar
idari
sözleşmelerden doğan alacaklar
İdarenin adı alacakları
haksız
fiilden doğan alacaklar
sebepsiz
zenginleşmeden doğan alacaklar
İdarenin
özel hukuk sözleşmelerinden doğan alacaklar
>>
İdarenin zora dayalı mal edinme yetkisi
Kamulaştırma
İdarenin
kanunlarla ya da Cumhurbaşkanlığı kararnameleri ile yapmak zorunda bulunduğu
kamu hizmetlerinin yürütülmesi için gerekli olan kişilerin özel mülkiyetinde
bulunan TAŞINMAZ MALLARI
KAYNAKLARI
ve
İRTİFAK
HAKLARINI bedellerinin nakden ve peşin olarak ya da yasal koşullar altında eşit
taksitlerle ödemek suretiyle zora dayalı olarak ele geçirilmesidir
İdare
tarafından olağanüstü durumlarda TAŞINIRlara el konulmasıdır
İstimval
Özel
kişilere ait İŞLETME VE TEŞEBBÜSLERE zorla el konulmasıdır
>>
Kamulaştırma
>
Yetki unsuru:
>
kamulaştırmaya yetkili organlar [1] devlet tüzel kişiliği ve [2] diğer kamu
tüzel kişileridir
>
TOBB gibi açık yasal izin verilenler dışında kural olarak;
kamu kurumu niteliğindeki
meslek kuruluşları ile
vakıf üniversiteleri
kamulaştırma YAPAMAZ.
>
Kamulaştırma yapabilecek idareler ancak kendi görev alanlarına giren konularda
kamulaştırma yapabilirler
Bir
idarenin kendi görev alanına girmeyen bir konuda kamulaştırma yapması durumunda
konu yönünden yetkisizlik ortaya çıkar
>
Kanunda açıkça hüküm olması kaydıyla kamulaştırma özel kişiler lehine de
yapılabilir
Lehine kamulaştırma
yapılabilecek özel kişiler
Petrol
arama ruhsatına sahip olanlar
maden
arama ruhsatı nasıl sahip olanlar
kamu
hizmeti imtiyazcıları
karayolu
yapım işi üstlenenler
yap-işlet-devretçiler
enerji
ruhsatına sahip olanlar
Telekomünikasyon
lisans ve ruhsatı olanlar
Organize Sanayi bölgeleri
>
Kamuya yararlı dernek ve vakıflar lehine
kamulaştırma yapılamaz
>
Özel kişi lehine kamulaştırma işlemi özel kişinin başvurusu üzerine ilgili
idare tarafından yapılır
>
Özel kişiler lehine kamulaştırmalarda kamulaştırma bedelleri ile kamulaştırma
için gerekli diğer giderler kural olarak özel kişi tarafından ödenir
Yap işlet devret
sözleşmelerinde kamulaştırma bedelinin kısmen yap-işlet-devret tarafından
ödenmesi sözleşmede kararlaştırılabilir
>
Özel kişi lehine yapılan kamulaştırmalarda mülkiyet idareye geçmekte ve daha
sonra kamulaştırılan taşınmaz idare tarafından özel kişiye tahsis edilmektedir
>
Özel kişi lehine kamulaştırma işlemine karşı idari yargı yolu açıktır
>
Şekil unsuru:
- Yeterli
ödeneğin hazırlanması
- Kamu
yararı kararının alınması
Kamu
yararı kararı hazırlık işlemidir, icrai nitelik taşımaz ve tek başına idare
dava Konusu olamaz
Örneğin
bir yerde ilkokulun gerekli olduğuna ilişkin karar
KAMU
YARARI VEREN MERCİ KARARI
ONAYLAYAN MERCİ
- Cumhurbaşkanınca
kabul olunan büyük enerji, sulama projeleri ve İskan projelerinin
gerçekleştirilmesi ile yeni ormanların yetiştirilmesi, kıyıların korunması ve
turizm amacıyla yapılacak kamulaştırmalarda İLGİLİ BAKANLIK >Onaylanmaz
- Köy yararına kamulaştırmalarda KÖY İHTİYAR
HEYETİ >ilçelerde Kaymakam il
merkezlerinde Vali
- belediye
yararına kamulaştırmalarda BELEDİYE ENCÜMENİ > ilçelerde Kaymakam il merkezlerinde Vali
- İl Özel İdaresi yararına kamulaştırmalarda
İL DAİMİ ENCÜMENİ > Vali
- Devlet yararına kamulaştırmalarda İL
İDARE KURULU > Vali
- Yükseköğretim kurulu yararına
kamulaştırmalarda Yükseköğretim Kurulu > Kurul başkanı
- Üniversite yararına kamulaştırmalarda
yönetim kurulu > Rektör
- Atatürk Kültür Dil ve Tarih yüksek
kurumu yararına kamulaştırmalarda yönetim kurulu > yüksek kurum başkanı
- aynı ilçe sınırları içinde birden çok köy ve belediye yararına kamulaştırmalarda İLÇE İDARE KURULU > Vali
-
il sınırları içinde birden
çok ilçeye bağlı köyler
ve belediyeler yararına kamulaştırmalarda İL İDARE
KURULU > Vali
-
ayrı illere bağlı birden
çok Kamu tüzel kişileri yararına
kamulaştırmalarda CUMHURBAŞKANI > Onaylanmaz
-
birden çok il sınırları
içindeki devlet yararına kamulaştırmalarda
CUMHURBAŞKANI> onaylanmaz
- Kamu kurumları yararına kamulaştırmalarda yönetim kurulu veya idare meclisi bunların olmaması
durumunda yetkili idare organları > Denetimine
bağlı oldukları bakan
-
gerçek kişiler yararına
kamulaştırmalarda bu
kişilerin, özel hukuk tüzel kişileri yararına kamulaştırmalarda ise yönetim
kurulları veya idare meclislerinin yoksa yetkili yönetim organlarının başvuru
üzerine gördükleri hizmet
bakımından denetimine bağlı oldukları Köy Belediye Özel İdare ya da Bakanlık > Köy Belediye veya Özel İdare tarafından verilen
kararlarda > Vali; Bakanlıkça
verilenler için onaylama gerekmez
-
Türkiye
Radyo Televizyon Kurumu yararına kamulaştırmalarda yönetim kurulu > Genel
müdür
Dikkat:
Cumhurbaşkanı veya bakanlıklar tarafından verilen
kamu yararı kararlarının ayrıca onaylanması gerekmez
- Kamulaştırılacak taşınmazın tespiti
- Kamulaştırma kararı: İdare kamulaştırma
kararı verdikten sonra kamulaştırmanın tapu siciline
şerh verilmesini
kamulaştırmaya konu taşınmaz malın kayıtlı bulunduğu tapu idaresine bildirir
Kamulaştırma
kararını alan merciler kamu yararı kararını alan mercilerdir
- Satın alma usulünün denenmesi
>
Satın alma usulünün denenmesi zorunludur
Satın
alma usulü ile taşınmaz malikinin rızası şarttır
Satın
alma usulü ile anlaşma sağlanırsa artık malik kamulaştırma işlemine ve bedele
karşı dava açamaz!!
Satın
alma usulü gerçekleşmezse mahkeme yoluna başvurulur
>
İdare taşınmazın tapu sicilindeki sayfasına şerh verilmesini tapu idaresine
bildirdikten sonra gerekli bilgileri toplar ve taşınmazın bedelini tespit etmek
amacıyla en az 3 kişiden oluşan KIYMET TAKDİR KOMİSYONU görevlendirilir Yine
idare kendi içinde satın alma ya da trampa işlemlerini yürütmek için biz bir
UZLAŞMA KOMİSYONU kurar
>
İdare tahmin edilen bedeli belirtmeden malike satın almak ya da trampa yoluyla
devralmak istediğini tebliğ eder
>
Malik veya yetkili temsilcisi tarafından bu yazının tebliğ tarihinden itibaren 15 GÜN içinde kamulaştırmaya konu taşınmaz malı
pazarlıkla ve anlaşarak satmak ya da trampa isteği ile birlikte idareye
başvurulması halinde komisyonun tayin edilen tarihte pazarlık görüşmeleri
yapılır
>
Bedelde veya trampada anlaşmaya varılırsa bir tutanak düzenlenir ve bu tutanak
malik ya da yetkili temsilcisi ile komisyon üyeleri tarafından imzalanır
İmzalanan bu tutanak feragat beyanı ve tapuda idare adına yapılacak tescilin
hukuki sebebi sayılır.
>
İdare tarafından uzlaşma tutanağının
düzenlenmesi tarihinden itibaren en geç 45 GÜN içinde bedel hazır edilerek idarenin anlaşma
tutanağı ve kamulaştırma öncesi taşınmaz üzerindeki tüm sınırlama ve haklardan
arındırıldığını bildiren yazıya istinaden idare adına tapuya resen tescil ve
terkin edilir. Tapuya tescil veya terkinden sonra kamulaştırma bedeli malike
ödenir
Sonuç: Böylece taşınmaz kamulaştırma yolu ile
alınmış sayılır ve bu şekilde yapılan kalınlaştırmaya veya bedeline karşı
itiraz davaları açılamaz!!
Taşınmaz üzerinde daha önce
tapuda tescil edilmiş olan ayni ve şahsi haklar idareye karşı ileri sürülemez
Mahkeme
yolu
>
Satın alma usulünün gerçekleşmemesi ya da malikin ferağ vermeye gelmemesi
durumunda idare taşınmaz mülkiyetini elde etmek için yargı yoluna başvurulur
>
İdare taşınmaz mülkiyetinin kendi adına tesciline ve koşullarını taşıyorsa
taksitlendirmeye karar verilmesi için taşınmazın bulunduğu yer Asliye Hukuk Mahkemesinde dava açar
>
Asliye hukuk mahkemesi malike meşruhatlı bir davetiye gönderir.
>
Mahkemenin gönderdiği davetiyede
- taşınmazla
ilgili bilgiler
- Malik
ile ilgili bilgiler ve kamulaştırma yapan idare belirtilir
Ayrıca
tebligatı izleyen günden itibaren 30 gün içinde [1] kamulaştırma işleminin iptalinin
İdari yargıda.
[2] maddi hataların düzeltilmesinin adli yargıda dava yoluyla istenebileceği ve davalarda husumetin kime
yönlendirileceği
işleme
karşı iptal davası açılırsa davanın açıldığı ve
yürütmenin durdurulması kararının alındığını bildirilmemesi durumunda
kamulaştırma işleminin kesinleşeceği ve mahkemece belirlenen bedel üzerinden taşınmazın idare adına tapuda
tescil edileceği
Bedelin
hangi bankaya yatırılacağı
konuya
ve savunmaya ilişkin delillerin mahkemeye yazılı olarak bildirilmesi gerektiği
hususları yer alır
>
Asliye Hukuk Mahkemesinin söz konusu tebligatının
iki önemli sonucu vardır:
Bu
bildirimle malikin kamulaştırma işlemine karşı İdari yargıda dava açma süresi
işlemeye başlar
Malikin
artık taşınmaz üzerinde devir veya ferağ gibi hukuki tasarruflarda bulunma
imkanı ortadan kalkar
>
Asliye Hukuk Mahkemesi duruşma sırasında öncelikle tarafları anlaşmaya davet
eder
Hakim
tarafların ve bilirkişilerin raporları ve beyanlarından yararlanarak adil bir
kamulaştırma bedeli tespit eder.
Taraflar
anlaşır ise bedel peşin ve nakit olarak hak sahibi adına bankaya yatırılır
İdareye bedelin veya ilk
taksiti yatırıldığına dair dekontun ibrazı için 15 gün süre verilir
>
Idare tarafından kamulaştırma bedelinin hak sahibi adına yatırıldığına dair
makbuzun ibrazı durumunda mahkeme tarafından taşınmaz malın idare adına [1]
tesciline ve [2] kamulaştırma bedelinin hak sahibine ödenmesine karar verilir
>
Asliye Hukuk Mahkemesi tarafından verilen tescil hükmü
kesindir.
Tarafların
bedeline karşı İstinaf ve temyiz hakları ise saklıdır
>
Asliye Hukuk Mahkemesinin tescil kararı ile beraber taşınmazın mülkiyeti
idareye geçmiş olur
>
kamulaştırma bedelinin tespiti için açılan davanın 4 ay
içinde sonuçlandırılmaması
durumunda tespit edilen bedele bu sürenin bitiminden itibaren Kanuni faiz işler
>
Kamulaştırma bedeli İstinaf veya temyiz incelemesi sonunda kesinleşir
>
Asliye Hukuk Mahkemesinde görülen ve tescile ilişkin davada kamulaştırma
işlemine karşı hak sahipleri tarafından İdari yargıda
iptal davası açılması ve idari yargı mahkemelerinde yürütmenin durdurulması
karar verilmesi halinde
Asliye Hukuk Mahkemesi İdari yargıda açılan davayı bekletici sorun kabul
eder ve bu dava sonucuna göre işlem yapar
Dikkat! Tek başına idari dava açmak yeterli
değildir yürütmenin durdurulması kararı da gereklidir
Kamulaştırmada
konu unsuru:
Kamulaştırmanın
konusu özel mülkiyette bulunan bir taşınmazın idarenin mülkiyetine geçirilmesidir
Kısmi
kamulaştırma: Kısmi kamulaştırma mümkündür
Kısmi
kamulaştırma sonunda taşınmazın arta kalan kısmı
kullanılamaz hale
gelirse bu durumda Malik kamulaştırma işlemine İPTAL DAVASI
AÇMAMIŞ OLMAK KAYDIYLA 30 Gün içinde İDAREYE başvurarak arta kalan kısmın kamulaştırılması
isteyebilir. Bu durumda idare geri kalan kısmı kamulaştırmak zorundadır.
>
İdare geri kalan kısmın kamulaştırılma sonucu kullanılamaz hale geldiği iddiasını kabul etmezse malik ADLİ
YARGI yerinde dava açarak
hakkın yerine getirilmesini isteyebilir.
[
Kısmi kamulaştırmada önce idareye başvurulur. Idare kalan kısmı kamulaştırmaz
ise adli yargı yerinde dava açabilir. ]
Baraj
inşaatı için yapılan kamulaştırmalar sonunda kamulaştırma sahasında Mücavir
taşınmaz mallar kamulaştırma işleminin
tamamlandığına ilişkin ilanının indirildiği tarihten itibaren 1 YIL içinde sahiplerinin yazılı başvurusu
üzerine
çevrenin
sosyal ekonomik veya yerleşme düzeninin bozulup bozulmadığı ekonomik veya
sosyal yönden yararlanılmasının mümkün olup olmadığı yönlerinden ilgili valilikte kurulan komisyon tarafından incelenir
Komisyonca
yapılan İnceleme sonucunda çevrenin sosyal, ekonomik veya yerleşme düzeninin
bozulduğuna ve taşınmaz maldan yararlanılmasının mümkün olmadığına karar
verilmesi halinde taşınmaz mal kamulaştırmaya
tabi tutulur
Kamu
tüzel kişileri arasında taşınmaz mal devri: Ister kamusal
mal olsun isterse idarenin özel malı olsun kamuya ait taşınmaz kamulaştırma Konusu olamaz
Taşınmaz
mala kaynak veya irtifak hakkına ihtiyacı olan idare taşınmazın bedelini tespit
eder
Alıcı
idare ödeyeceği bedeli de belirterek mal sahibi idareye yazılı olarak başvurur
İlgili
idare bu başvuru üzerine devre muvafakat etmez ya da başvuruya cevap vermezse anlaşmazlık alıcı idarenin başvurusu üzerine Danıştay idari
dairesi tarafından
incelenerek 2 ay içinde kesin olarak karara bağlanır
Danıştay
sadece devir konusunda karar verir
Bedel
konusunda ise karar veremez
Taraflar
bedelde anlaşamazlarsa alıcı idare Danıştay
kararının tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde Asliye Hukuk Mahkemesine başvurarak kamulaştırma bedelinin
tespiti ister
Mahkeme
kamulaştırma bedeli olarak tespit edilen miktarın peşin ve nakit olarak mal
sahibi idareye verilmek üzere bir bankaya yatırılması ve makbuzun ibraz edilmesi için alıcı idareye 15 gün süre verir
Alıcı
idare paranın yatırıldığına dair makbuzun ibrazı halinde Asliye Hukuk Mahkemesi
tarafından taşınmaz malın alıcı idare adına tesciline ve kamulaştırma bedelinin
mal sahibi idareye ödenmesine karar verilir
Tescil hükmü kesin olmakla
birlikte tarafların bedele ilişkin İstinaf ve temyiz başvuru hakları saklıdır
Bu
surette devir alınan taşınmaz mal, kaynak ya da irtifak hakkı sahibinden kamulaştırma yolu ile alınmış Sayılır
Alınan
mal devir amacı veya devreden idarenin izni dışında başka bir kamusal amaçla
kullanılamaz. Kullanılırsa devreden idare taşınmaz malı geri alma hakkına
sahiptir
İçişleri Bakanlığının
güvenlik gerekçesiyle ihtiyaç duyduğu kamu kurum ve kuruluşları, belediyeler ve il özel idareleri dahil mahalli idareler ve diğer kamu tüzel kişilerine ait taşınmaz
mallar, kaynak veya irtifak
hakları Cumhurbaşkanı kararıyla
resen hazine adına tescil edilip İçişleri Bakanlığı'na tahsis edilir
Taşınmazın
Bedeli tescil işleminden itibaren
60 gün içinde valiliklerce resen tespit edilir
Bedele ilişkin itirazlar Danıştaya
yapılır itirazlar tescil
işlemini durdurmaz
Mahkemelerce
ihtiyati tedbir ve yürütmenin durdurulması
kararları verilemez
Kamulaştırma
işlemine karşı iptal davası:
Kamulaştırmaya
konu taşınmaz malın maliki tarafından Asliye Hukuk mahkemesince yapılan
tebligat gününden, kendilerine tebligat yapılmayanlara ise tebligat yerine
geçmek üzere Asliye Hukuk mahkemesince gazete ile yapılan ilan tarihinden
itibaren 30 gün içinde kamulaştırma
işlemine karşı İdari yargıda davası açılabilir
İdari
yargıda açılan davalar öncelikle görülür
İştirak
halinde ya da müşterek mülkiyette paydaşların tek başına dava hakkı vardır
Kamulaştırmaya
konu taşınmaz malın maliki tarafından Asliye Hukuk Mahkemesince yapılan tebligat
gününden, kendilerine tebligat yapılmayanlara ise tebligat yerine geçmek üzere
mahkemece gazete ile yapılan ilan tarihinden itibaren 30 gün içinde kamulaştırma işleminde maddi hatalara karşı da
adli yargıda düzeltme davası açılabilir
İdare tarafından da kamulaştırma
belgelerinin mahkemeye verildiği günden itibaren 30 gün içinde maddi hatalara
karşı adli yargıda düzeltme davası açılabilir
İptal
davasında görevli ve yetkili mahkeme taşınmazın bulunduğu yer İdare Mahkemesidir
Kamulaştırmada
nakden ve peşin ödeme:
Nakden
ödeme
Nakden
ödeme kurallarının istisnası trampa yoluyla kamulaştırmadır
Mal
sahibinin kabul etmesi durumunda kamulaştırma bedeli yerine idarenin kamu hizmetine tahsil edilmemiş olan taşınmaz mallarından bedeli kısmen ya da tamamen karşılayacak
miktarı verilebilir
Taşınmaz
mal bedelleri arasındaki fark taraflarca nakit olarak karşılanır
Ancak
idarenin vereceği taşınmaz malın değeri kamulaştırma bedelinin %120' sini aşamaz
Peşin
ödeme
Peşin
ödeme kuralıınn istisnası taksitlendirmedir
Aşağıda
belirtilen kamu hizmetleri için yapılan kamulaştırmalarda taksitlendirme
yapılabilir:
- tarım reformunun uygulanması
- Cumhurbaşkanınca kabul olunan büyük
enerji sulama ve İskan projeleri
- yeni ormanların yetiştirilmesi
- kıyıların korunması
- Turizm amaçlı kamulaştırmalar
Küçük
Çiftçinin doğrudan işlediği toprağın bedeli her halde peşin ödenir
Taksitlendirme süresi beş yılı aşamaz
Taksitlere
devlet alacaklarına uygulanacak en yüksek Faiz haddi uygulanır ve taksitler
eşit miktarlarda ödenir
Malikin
geri alma hakkı:,
Kamulaştırma bedelinin
kesinleşmesi tarihinden itibaren beş yıl içinde kamulaştırma yapan idarece kamulaştırma ve devir amacına uygun hiçbir
işlem ya da tesisat yapılmaz veya kamu yararına yönelik bir ihtiyaca tahsis
edilmeyerek taşınmaz mal olduğu gibi bırakılırsa mal sahibi ya da mirasçıları
kamulaştırma bedelinin aldıkları günden itibaren işleyecek kanuni faiziyle
birlikte ödeyerek taşınması geri alabilir
Doğmasından itibaren bir
yıl içinde kullanılmayan geri alma hakkı düşer
Taksitlendirme yapılan kamulaştırmalarda geri alma hakkı kullanılamaz
1 ve
5 yıllık süreler geçtikten sonra kamulaştırılan taşınmaz malda hakları
bulunduğu iddiasıyla eski malikleri veya mirasçıları tarafından idareden
herhangi bir sebeple hak bedel veya tazminat isteminde bulunulamaz ve dava
açılamaz
Acele
kamulaştırma:
Milli
müdafaa mükellefiyeti kanunu uygulamasında yurt
savunması ihtiyacına veya aceleliğine Cumhurbaşkanınca karar alınacak hallerde ya da özel
kanunlarla öngörülen olağanüstü durumlarda gerekli olan taşınmaz malların
kamulaştırılması acele kamulaştırmadır
İlgili
idarenin istemi ile mahkemece 7 gün içinde
kamulaştırılacak taşınmaz malın değeri tespit edilir
Tespit
edilen değer idare tarafından mal sahibine yapılacak davetiyede gösterilir ve
bankaya yatırılarak o taşınmaz mala el konulabilir
Mahkemece
verilen taşınmaz mala el koyma kararı tapu müdürlüğüne bildirilir ve tapu
kütüğüne taşınmaz malın başkasına devir, ferağ veya temlikin yapılamayacağı
hükmü şerh edilir
>
Kamulaştırmada boşaltma: Kamulaştırma yapılan idare icra
dairesinden taşınmaz
boşatmalarını ister
İtiraz
ve şikayet boşaltmayı durdurmaz ve mahkemece ihtiyati tedbir kararı verilemez
>
Kamulaştırmadan vazgeçme
İdare
kamulaştırmanın her aşamasında kamulaştırma kararı veren
ve onaylayan yetkili merciin kararı ile kamulaştırmadan tek taraflı olarak vazgeçebilir
Kamulaştırmanın
kesinleşmesinden sonra taşınmaz malların kamulaştırma amacına veya kamu
yararına yönelik herhangi bir ihtiyaca tahsisi luzumu kalmaması durumunda
keyfiyet idare tarafından mal sahibi ya da mirasçılarına tebligat kanunu
hükümlerine göre duyurulur
Bu
duyuru üzerine mal sahibi veya mirasçıları kamulaştırma bedelini aldıkları
günden itibaren işleyecek Kanuni faiziyle birlikte 3 ay içinde ödeyerek taşınmazı geri alabilir
İade
işleminin kamulaştırmanın ve
bedelinin kesinleşmesinden sonra 1 yıl içinde gerçekleşmesi halinde kamulaştırma bedelinden faizi alınmaz
Bu
hükümlere göre taşınmaz malı geri almayı kabul etmeyen mal sahibi ya da mirasçıların
geri alma hakkı düşer
Bu
hükümler kamulaştırmanın
kesinleşmesi tarihinden itibaren 5 yıl geçmiş olması halinde uygulanmaz
Kamulaştırılan
taşınmaz mala kamulaştırma yapan idare dışında bir idare Kamu hizmeti amacıyla
istekli olursa vazgeçmeye ilişkin hükümler uygulanmaz
Kamu
tüzel kişiler arasında Taşınmaz mal devrine ilişkin hükümler uygulanır
Taşınmaz
malın mülkiyetinin kamulaştırılması yerine amaç için yeterli olduğu takdirde
zora dayalı olarak irtifak hakkı kurulabilir
Maliklerinin
mülkiyet hakkının kullanılmasının engellenmesi ve can ve mal güvenliği
bakımından gerekli önlemlerin alınması kaydıyla kamu yararına dayalı olarak
taşınmazların üstünde teleferik ve benzeri ulaşım hatları ile her türlü köprü
taşınmazların altında metro ve benzeri raylı taşıma sistemleri ile tünel
yaptırılabilir
Taşınmazların mülkiyet
hakkının kullanımının engellenmemesi halinde taşınmazlara ilişkin herhangi bir
kamulaştırma yapılmaz
Bu
halde yapılan yatırım nedeniyle taşınmaz maliklerinden değer artış Bedeli
alınamaz
Geçici
işgal:
İdarenin
mülkiyetine el atmaksizin bir taşınmaza geçici olarak el atmasıdır
Kamulaştırma kanununda yer
almaz özel bir kanunda düzenlenir
Geçici
işgalin sebep unsuru bayındırlık işleridir
Geçici
işgalin konusu arsa ve araziler olup konut ya da
eklentiler geçici işgalin konusu olamaz
İşlemi
İl İdare kurulu tesis eder
Geçici
işgal kararnamesine karşı İdari yargıda iptal davası açılabilir
Malik
bedeli az bulursa adli yargıya başvurabilir
[ACELE
KAMULAŞTIRMA > CUMHURBAŞKANI KARARI
GEÇİCİ
İŞGAL > İL İDARE KURULU]
Devletleştirme:
Kamu
hizmeti niteliği taşıyan özel teşebbüsler kamu yararının zorunlu kıldığı hallerde
devletleştirildir
Devletleştirme
gerçek karşılığı üzerinden yapılır
Devletleştirme
kamu yararının zorunlu kıldığı durumlarda Kamu hizmeti niteliği taşıyan özel
bir işletmenin Kanun ile bütününe idarece
el konulmasıdır
Devletleştirmenin
koşulları şunlardır
Devletleştirilecek
özel teşebbüsün yaptığı hizmet veya üretiminin ülke çapındaki kamu ihtiyacına
hitap etmesi
Bu
hizmet veya üretimin kontrol rekabet ikame ya da başka yollardan sağlama
imkanının bulunmaması
Hizmet
veya üretimin yavaşlatılması veya durdurulması halinde kamunun büyük zarar
görmesi
Devletleştirme en fazla 5
yıl içinde eşit taksitlerle ödenmek suretiyle de yapılabilir
Özel
teşebbüsün sahibi ya da temsile yetkili organı değer tespit
ve takdir raporunun tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde özel teşebbüsün Kanuni merkezinin
bulunduğu yer Asliye Hukuk Mahkemesinde
tespit ve takdir olunan bedele itiraz davası açabilir
İlgili bakanlık da değer tespit ve takdir raporunun
kendisine verildiği tarihten itibaren 60 gün içinde
bedele itiraz davası açabilir
Devletleştirmenin
yargısal denetimi Anayasa Mahkemesi tarafından yapılır
18.10.2019
16
KASIM 2019
OSMANCIK
CUMA
Yorumlar
Yorum Gönder