SİYASİ PARTİLER KANUNU [okundu]
Siyasi partiler, Anayasa ve kanunlara uygun
olarak; Cumhurbaşkanı, milletvekili ve mahalli idareler seçimleri yoluyla, tüzük
ve programlarında belirlenen görüşleri doğrultusunda çalışmaları ve açık
propagandaları ile milli iradenin oluşmasını sağlayarak demokratik bir Devlet
ve toplum düzeni içinde ülkenin çağdaş medeniyet seviyesine ulaşması amacını
güden ve ülke çapında faaliyet göstermek üzere teşkilatlanan tüzel
kişiliğe sahip kuruluşlardır.
Siyasi partilerin kuruluşu, organlarının
seçimi, işleyişi, faaliyetleri ve kararları Anayasada nitelikleri belirtilen
demokrasi esaslarına aykırı olamaz.
Vatandaşlar siyasi parti kurma hakkına sahiptirler.
Siyasi partiler, Anayasa ve kanunlar
çerçevesinde, önceden izin almaksızın serbestçe kurulurlar.
Kimse, aynı zamanda birden fazla siyasi partinin üyesi olamaz,
aksi halde üyelik sıfatı bu siyasi partilerin hepsinde birden sona ermiş sayılır.
Kimse, bir partinin birden fazla teşkilat birimine
üye kaydolamaz, aksi halde son kayıt tarihinden önce yapılmış olan üyelik
kayıtları geçersizdir.
Siyasi partilerin teşkilatı; merkez organları
ile il, ilçe ve belde teşkilatlarından; Türkiye Büyük Millet Meclisi Grubu ile
il genel meclisi ve belediye meclisi gruplarından ibarettir.
Siyasi partilerin tüzüklerinde ayrıca kadın
kolu, gençlik kolu ve benzeri yan kuruluşlarla, yabancı ülkelerde yurtdışı temsilciliği kurulması
öngörülebilir.
Belde teşkilatı il ve ilçe merkezleri dışında
belediye teşkilatı olan yerlerde kurulur. Belde teşkilatının üye sayısı üçten az olamaz.
Siyasî partiler, partiye üye olma yeterliğine
sahip en az otuz Türk vatandaşı tarafından kurulur.
Siyasi partilerin genel merkezi Ankara'da
bulunur.
Siyasi partiler, kanunda belirtilen bildiri
ve belgelerin, İçişleri Bakanlığına verilmesiyle tüzelkişilik kazanırlar.
İçişleri Bakanlığı, kuruluş bildirisi ve alındı belgesinin onaylı birer
örneği ile bildiri eklerinin birer takımını üç gün içinde Cumhuriyet Başsavcılığı ile Anayasa Mahkemesine gönderir.
Cumhuriyet Başsavcılığınca her siyasi parti
için bir sicil dosyası tutulur.
Siyasi partiler,
-
Merkez organları ile, teşkilat kurdukları il, ilçe ve beldeleri,
bunların organlarında görev alanların adlarını, soyadlarını
-
Partinin faaliyetlerini düzenleyen
her türlü yönetmelikler ve diğer yayınları
ile bunlarda ve parti
tüzük ve programlarında yapılan değişiklikleri, yayın veya değişiklik
tarihinden itibaren onbeş gün içinde Cumhuriyet
Başsavcılığına gönderirler.
Siyasi partiler,
Partiye kayıtlı üyelerin,
ilçelere göre bilgileri içeren listeleri ve bunlarla ilgili değişiklikleri ise,
altı ayda bir Cumhuriyet Başsavcılığına
gönderirler.
Onsekiz
yaşını dolduran, medeni ve siyasi hakları kullanma
ehliyetine sahip bulunan her Türk vatandaşı bir siyasi partiye üye olabilir.
a)
Hakimler ve savcılar, Sayıştay dahil
yüksek yargı organları mensupları, kamu kurum ve kuruluşlarının memur
statüsündeki görevlileri, yaptıkları hizmet bakımından işçi
niteliği taşımayan diğer kamu görevlileri, Silahlı Kuvvetler mensupları
ile yükseköğretim öncesi öğrencileri siyasi partilere
üye olamazlar.
b)
1 - Kamu hizmetlerinden yasaklılar,
2 - Basit ve nitelikli zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas gibi yüz
kızartıcı suçlar ile istimal ve istihlak kaçakçılığı dışında kalan kaçakçılık
suçları, resmî ihale ve alım satımlara fesat karıştırma veya Devlet sırlarını
açığa vurma suçlarından biriyle mahkûm olanlar,[YÜX KIZARTICI SUÇ]
3 - Taksirli suçlar
hariç beş yıl ve daha fazla hapis cezasına mahkûm olanlar,
4 - Türk Ceza Kanununun İkinci Kitabının
birinci babında yazılı suçlardan veya bu suçların işlenmesini aleni olarak
tahrik etme suçundan mahküm olanlar,]İNSANLIĞA KARŞI SUÇLAR]
5 - Terör eyleminden
mahkûm olanlar,
Siyasi partilere üye olamazlar
ve üye kaydedilemezler.
Yükseköğretim
elemanları, yasaklamanın dışındadır. Bunlar hakkında Yükseköğretim Kanunu
uygulanır.
Siyasi partiler üye
olma istemlerini sebep göstermeksizin de reddedebilirler. Ancak, üyeliğe
kaydını isteyenin, istemini reddeden teşkilatın bir üst kademesine, parti
tüzüğünde gösterilen şekilde itiraz hakkı vardır. İtiraz üzerine verilen karar
kesindir.
Siyasi partilerin merkez organları büyük kongre, genel başkan ile diğer
karar, yönetim, icra ve disiplin organlarından ibarettir.
Büyük kongre, seçilmiş
üyeler ile tabii üyelerden oluşur.
Seçilmiş üyeler,
Türkiye Büyük Millet Meclisi üye tamsayısının iki katından fazla olmamak
kaydıyla, parti tüzüğünde gösterilen şekilde ve sayıda il kongrelerince seçilen
delegelerdir.
Tabii üyeler; parti genel başkanı, merkez karar ve yönetim kurulu ile
merkez disiplin kurulu üyeleri ve partinin üyesi olan bakanlar ve milletvekilleridir.
Büyük kongre parti
tüzüğünün göstereceği süreler içerisinde toplanır. Bu süre iki yıldan az üç yıldan fazla olamaz.
Olağanüstü toplantılar,
genel başkanın veya merkez
karar ve yönetim kurulunun lüzum göstermesi veya büyük kongre üyelerinin en az beşte birinin yazılı istemi üzerine
yapılır.
Parti kurucuları ilk
büyük kongreyi, partinin tüzelkişilik kazanmasından başlayarak iki yıl içinde toplamak zorundadırlar.
üyük kongrenin toplantı
yeter sayısı, büyük kongre üye tamsayısının salt çoğunluğudur. İlk çağrı
üzerine yapılan toplantıda toplantı yeter sayısı bulunamıyorsa, ikinci çağrı
üzerine yapılacak toplantıda toplantı yeter sayısı aranmaz. Büyük kongrenin
karar yeter sayısı, kanunda veya parti tüzüğünde daha büyük bir sayı
gösterilmediği hallerde, hazır bulunan üyelerin salt çoğunluğudur.
Parti genel başkanı,
büyük kongrece gizli oyla ve üye tamsayısının salt
çoğunluğu ile seçilir. İlk iki oylamada sonuç alınamazsa, üçüncü
oylamada en çok oy alan seçilmiş sayılır.
Genel başkan en çok üç yıl için seçilir
Siyasi partilerin il
teşkilatı; il kongresi, il başkanı, il yönetim kurulu ve il disiplin kurulundan
oluşur.
Siyasi partilerin ilçe
teşkilatı; ilçe kongresi, ilçe başkanı, ilçe yönetim kurulu ve kurulmuş ise
belde teşkilatından meydana gelir. Parti tüzüğünde ilçe disiplin kurulu teşkili
de öngörülebilir. Beldelerde teşkilat kurulması zorunlu değildir
Siyasi partilerin genel
merkez, il ve ilçe organları seçimleri ile il kongresi ve büyük kongre
delegelerinin seçimleri, yargı gözetimi altında gizli oy ve açık tasnif esasına
göre yapılır.
En az yirmi
milletvekiline sahip siyasi partiler, Türkiye Büyük Millet Meclisinde grup
kurabilirler.
Bir siyasi partinin
grup kurduğu, o partinin genel başkanlığı tarafından Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanlığına yazıyla bildirilir.
Türkiye Büyük Millet
Meclisi Başkanı ve başkanvekilleri, üyesi bulundukları siyasi
partinin ve parti grubunun Meclis içinde veya dışındaki faaliyetlerine
katılamazlar. Ancak, yeniden milletvekili adayı olmaya ilişkin faaliyetleri bu
hükmün dışındadır.
Siyasi partilerin
seçimlere katılabilmesi için
-
illerin en az yarısında oy verme
gününden en az altı ay evvel teşkilat kurmuş ve büyük kongrelerini yapmış
olması veya
-
Türkiye Büyük Millet Meclisinde grubu
bulunması şarttır.
Siyasi partilerin disiplin
kurullarınca verilebilecek cezalar, uyarma, kınama, partiden veya gruptan
geçici veya kesin olarak çıkarma cezalarıdır.
Hakkında partiden veya gruptan geçici
veya kesin çıkarma cezası verilen parti üyesi, bu cezaya karşı disiplin
kuruluna sevkeden organ veya merci veya disiplin kurulunun görev ve
yetkisizliği veya alınan kararların kanuna, parti tüzüğüne ve iç yönetmeliğe
şekil ve usul bakımından aykırı bulunduğu iddiasıyla, parti itiraz yollarını
kullandıktan sonra nihai karar niteliğindeki son karara karşı otuz gün içinde nihai kararı veren merciin bulunduğu
yer asliye hukuk mahkemesine itiraz edebilir.
Siyasi partilerin gelirleri
amaçlarına aykırı olamaz.
Genel ve katma bütçeli dairelerle
mahalli idareler ve muhtarlıklar, kamu iktisadi teşebbüsleri, özel kanunla veya
özel kanunla verilen yetkiye dayanılarak kurulmuş bankalar ve diğer kuruluşlar,
kamu iktisadi teşebbüsü sayılmamakla beraber ödenmiş sermayesinin bir kısmı
Devlete veya bu fıkrada adı geçen kurum, idare, teşebbüs, banka veya
kuruluşlara ait müesseseler, siyasi partilere hiçbir suretle taşınır veya
taşınmaz mal veya nakit veya haklar bağışlayamaz ve bu gibi mal veya hakların
kullanılmasını bedelsiz olarak bırakamazlar; bağlı oldukları kanun hükümleri
dışında siyasi partilere ayni hakların devrine dair tasarruflarda bulunamazlar.
Kamu kurumu niteliğindeki
meslek kuruluşları, işçi ve işveren sendikaları ile bunların üst kuruluşları,
dernekler, vakıflar ve kooperatifler, özel kanunlarında yer
alan hükümlere uymak koşuluyla siyasi partilere maddi yardım ve bağışta
bulunabilirler.
Siyasi partiler, yabancı
devletlerden, uluslararası kuruluşlardan, Türk uyrukluğunda olmayan gerçek ve
tüzel kişilerden herhangi bir suretle ayni veya nakdi
yardım ve bağış alamazlar.
Siyasi partiler ticari faaliyette
bulunamazlar, kredi veya borç alamazlar.
Siyasi partiler, ikametleri ile amaç
ve faaliyetleri için gerekli olanlardan başka taşınmaz
mal edinemezler.
Siyasi partilerin giderleri
amaçlarına aykırı olamaz.
Siyasi partiler, üyelerine ve diğer
gerçek ve tüzelkişilere hiçbir şekilde borç veremezler.
Siyasi partilerin mali denetimi Anayasa Mahkemesince yapılır. Anayasa Mahkemesi,
siyasi partilerin mal edinimleri ile gelir ve giderlerinin Kanuna uygunluğunu denetler. Ancak yapılacak kanuna
uygunluk denetimi siyasi partilerin amaçlarına ulaşmak için yapılmasında fayda
görülen faaliyetleri daraltacak veya bu faaliyetlerin yerindeliğini
içerecek şekilde yapılamaz.
Anayasa Mahkemesi denetimi sonunda,
-
o siyasi partinin gelir ve
giderlerinin doğruluğuna ve kanuna uygunluğuna veya
-
kanuna uygun olmayan gelirler ile
giderler dolayısıyla da bunların Hazineye gelir kaydedilmesine
karar verir.
Kapatılan siyasi parti bir başka ad
altında kurulamaz. Bir siyasi partinin kapatılmasına söz
veya eylemleriyle neden olan kurucuları dahil üyeleri,
Anayasa Mahkemesinin kapatmaya ilişkin kesin kararının Resmi Gazetede gerekçeli olarak yayımlanmasından başlayarak beş yıl süreyle bir başka partinin kurucusu, üyesi, yöneticisi ve denetçisi olamazlar.
Siyasi partiler bu kişileri hiçbir suretle seçimlerde aday gösteremezler.
Siyasi partilerin kapatılması
davaları, Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı tarafından
Anayasa Mahkemesinde açılır.
Anayasa Mahkemesince verilen kararlar
kesindir.
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı
siyasi partilerden incelenmek üzere gerekli gördüğü belgeleri isteyebilir.
Siyasi partiler, Cumhuriyet
Başsavcılığının isteklerine en geç onbeş gün içinde
cevap vermek zorundadırlar.
Anayasada yazılı nedenlerle
Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından bir siyasî partinin kapatılması
davasının açılması;
a) Re’sen,
b) Bakanlar Kurulu kararı üzerine
Adalet Bakanının istemiyle,
c) Bir siyasî partinin istemi
üzerine,
Olur.
Ancak, bir siyasi partinin Cumhuriyet
Başsavcılığından dava açılmasını isteyebilmesi için, bu partinin
-
son milletvekili genel seçimlerine
katılmış olması,
-
Türkiye Büyük Millet Meclisinde grubu bulunması,
-
ilk büyük kongresini yapmış olması,
-
partinin merkez karar ve yönetim
kurulunun üye tamsayısının salt çoğunluğunun oyu ile
dava açılmasının istenmesi yolunda karar alınmış bulunması ve
-
istemin parti adına parti genel başkanı tarafından Cumhuriyet Başsavcılığına yazılı
olarak yapılmış olması gerekir.
Cumhuriyet Başsavcılığı, Adalet
Bakanının veya partinin yazılı isteminde yeterli delil
bulunduğu kanısına varırsa davayı
açar.
Yeterli delil bulunmadığı kanısına
varırsa dava açmayacağını istemde bulunan Adalet Bakanına veya siyasi parti
genel başkanlığına yazı ile bildirir.
Adalet Bakanının veya siyasi
partinin, cumhuriyet Başsavcılığının bildirimi üzerine, bu bildirimin tebliği
tarihinden başlayarak otuz gün içinde Siyasi Partilerle
İlgili Yasakları İnceleme Kuruluna yazı ile itirazda bulunma hakkı
vardır.
Kurul, itirazı ivedilikle en geç otuz gün içinde inceler; itirazı haklı görmezse
dava açılmaz; haklı görürse, Cumhuriyet Başsavcılığı Anayasa Mahkemesine dava
açmakla yükümlüdür.
Anayasa Mahkemesince bir siyasi parti
hakkında kapatma kararı;
a) Bir siyasi partinin tüzük ve
programının Devletin bağımsızlığına, ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğüne,
insan haklarına, eşitlik ve hukuk devleti ilkelerine, millet egemenliğine,
demokratik ve laik cumhuriyet ilkelerine aykırı olması, sınıf veya zümre
diktatörlüğünü veya herhangi bir tür diktatörlüğü savunmayı ve yerleştirmeyi
amaçlaması, suç işlenmesini teşvik etmesi,
b) Bir siyasi partinin, Anayasanın 68
inci maddesinin dördüncü fıkrasına aykırı eylemlerin işlendiği odak haline
geldiğinin Anayasa Mahkemesince tespiti,
c) Bir siyasi partinin, yabancı
devletlerden, uluslararası kuruluşlardan ve Türk uyrukluğunda olmayan gerçek ve
tüzel kişilerden maddi yardım alması,
Hallerinde verilir.
Anayasa Mahkemesi, yukarıdaki
fıkranın (a) ve (b) bentlerinde sayılan hallerde temelli
kapatma yerine, dava konusu fiillerin ağırlığına göre ilgili siyasî partinin
almakta olduğu son yıllık Devlet yardımı miktarının
kısmen veya tamamen yoksun bırakılmasına, yardımın tamamı ödenmişse aynı
miktarın Hazineye iadesine karar verebilir.
Siyasî partilerin faaliyetlerinin
izlenmesi amacıyla Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının istediği bilgi ve belgeleri bildirilen süre içinde vermeyen siyasî
partiye Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından ikinci
bir yazı tebliğ olunur. Bu yazıda, bildirilen süre içinde cevap
verilmediği ve istek yerine getirilmediği takdirde o siyasî partinin Devlet yardımından kısmen veya tamamen yoksun bırakılması
için dava açılabileceği de belirtilir. Bu tebliğde bildirilecek süre içinde
yine istek yerine getirilmez veya cevap verilmezse Yargıtay Cumhuriyet
Başsavcılığı o siyasî partinin Devlet yardımından kısmen veya tamamen yoksun
bırakılması için Anayasa Mahkemesinde re`sen dava açabilir. Siyasi parti,
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısının bu istemlerine karşı Anayasa Mahkemesine itiraz
edebilir.
Bir siyasi partinin Anayasanın 68
inci maddesinin dördüncü fıkrası hükmüne aykırı eylemlerin odak halini oluşturup oluşturmadığı hususu Anayasa
Mahkemesince belirlenir.
Bir siyasî parti, bu nitelikteki
fiiller
1.
o partinin üyelerince yoğun bir şekilde
işlendiği ve
2.
bu durum o partinin büyük kongre veya
genel başkan veya merkez karar veya yönetim organları veya Türkiye Büyük Millet
Meclisindeki grup genel kurulu veya grup yönetim kurulunca zımnen veya açıkça benimsendiği yahut bu fiiller
doğrudan doğruya anılan parti organlarınca kararlılık
içinde işlendiği takdirde, söz konusu fiillerin odağı haline gelmiş
sayılır.
Bir siyasi partinin Siyasi partiler kanununun Kanunun emredici hükümleriyle diğer kanunların siyasi
partilerle ilgili emredici hükümlerine aykırılık halinde bulunması
sebebiyle o parti aleyhine Anayasa Mahkemesine, Cumhuriyet Başsavcılığınca
re`sen yazı ile başvurulur.
Anayasa Mahkemesi, söz konusu
hükümlere aykırılık görürse bu aykırılığın giderilmesi için ilgili siyasî parti
hakkında ihtar kararı verir.
[ Bu yazının tebliği tarihinden
itibaren altı ay içinde aykırılık giderilmediği takdirde, Cumhuriyet
Başsavcılığı o siyasî partinin Devlet yardımından kısmen veya tamamen yoksun
bırakılması için Anayasa Mahkemesine re’sen dava açabilir." cümlesi iptal edilmiştir : kanunların diğer emredici
hükümlerine aykırılık halinde kapatma davası açılamazç sadece yukarıda
incelenen hallerde kapatma davası açılabilir]
Tüzüklerinde Anayasa Mahkemesince
temelli kapatılan veya siyasi parti siciline kayıtlı bulunan siyasi partilerin
isimleri, amblemleri ve rumuzlarını aynen veya iltibasa mahal verecek şekilde
kabul eden veya kullanan siyasi parti aleyhine Anayasa
Mahkemesine, Cumhuriyet Başsavcılığınca resen
veya ilgili siyasi parti tarafından doğrudan yazı ile başvurulur. Anayasa
Mahkemesi başvuru tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde
isim, amblem ve rumuzlarla ilgili olarak siyasi parti siciline kayıt önceliğine
göre yapacağı incelemede kanuna aykırılık görürse, aykırılık
teşkil eden isim, amblem ve rumuzların hükümsüzlüğüne ve siyasi parti
sicilinden terkinine karar verir.
Anayasa Mahkemesi kararıyla kapatılan
siyasi partinin bütün malları Hazineye geçer.
[KAPANMA] Bir siyasi partinin
kapanmasına ancak büyük kongrece karar
verilebilir. Bu karar gizli oyla alınır; karar yeter sayısı, parti tüzüğünde
belirtilen toplanma yeter sayısının salt çoğunluğudur.
Siyasi partinin kapanmasına karar
verilirse, bu karar derhal kapanan partinin genel başkanlığı tarafından,
Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı, Anayasa Mahkemesi Başkanlığı,
Cumhuriyet Başsavcılığı ve İçişleri Bakanlığına bildirilir.
Siyasi partinin tüzelkişiliği, büyük
kongrenin kapanma kararını aldığı tarihte sona erer.
Kapanan bir siyasi partinin malları,
büyük kongre toplanma yeter sayısının salt çoğunluğunun oyu ile alacağı bir
karar üzerine, bir diğer siyasi partiye veya
başka bir parti ile birleşmek için kapanma kararı alınmışsa, birleşeceği partiye, ilgili
partinin de kabul etmesi şartıyla devredilebilir. Aksi halde kapanan
siyasi partinin malları Hazineye geçer.
Kapatılması için hakkında
soruşturma veya dava açılmış olan bir siyasi parti, kapanma ve buna bağlı olarak parti mallarının devrine dair karar aldığı
takdirde, soruşturma veya dava sonuçlanıncaya kadar devir işlemi yapılmaz.
Milletvekili genel seçimlerinde
toplam geçerli oyların %3’ünden fazlasını alan siyasi
partilere de Devlet yardımı yapılır.
15 KASIM 2019
CUMA
Yorumlar
Yorum Gönder