Ücret
Ücret ve
ücretin ödenmesi
Genel
anlamda ücret bir kimseye bir iş karşılığında işveren veya üçüncü kişiler tarafından
sağlanan ve para ile ödenen tutardır.
Ücret,
prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkak kural olarak, Türk parası
ile
- işyerinde veya
- özel olarak açılan
bir banka hesabına ödenir.
Ücret,
prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkak, yabancı para olarak kararlaştırılmış
ise ödeme
günündeki rayice göre Türk parası
ile ödeme yapılabilir.
Çalıştırılan
işçilerin ücret,
prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit
istihkakının özel olarak açılan
banka hesabına
yatırılmak suretiyle ödenmesi hususunda; tabi olduğu vergi mükellefiyeti
türü,
işletme büyüklüğü, çalıştırdığı işçi sayısı, işyerinin bulunduğu il ve benzeri gibi unsurları dikkate alarak işverenleri
veya üçüncü kişileri zorunlu tutmaya,
banka hesabına yatırılacak
ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkakının, brüt
ya da kanuni kesintiler düşüldükten
sonra kalan net miktar üzerinden
olup olmayacağını
belirlemeye Çalışma
ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığından
sorumlu Devlet Bakanlığı müştereken yetkilidir. Çalıştırdığı
işçilerin ücret,
prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit
istihkakını özel olarak açılan
banka hesapları
vasıtasıyla ödeme zorunluluğuna
tabi tutulan işverenler
veya üçüncü
kişiler, işçilerinin ücret,
prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit
istihkaklarını özel
olarak açılan banka hesapları dışında
ödeyemezler.
İşçinin ücret,
prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkakının özel
olarak açılan banka
hesaplarına yatırılmak
suretiyle ödenmesine
ilişkin diğer usûl
ve esaslar anılan bakanlıklarca müştereken çıkarılacak yönetmelikle
düzenlenir.
Emre
muharrer senetle (bono ile), kuponla veya yurtta geçerli parayı temsil ettiği
iddia olunan bir senetle veya diğer herhangi bir şekilde ücret ödemesi yapılamaz.
Ücret en geç ayda bir ödenir.
İş sözleşmeleri
veya toplu iş sözleşmeleri
ile ödeme süresi
bir haftaya kadar indirilebilir.
İş sözleşmelerinin
sona ermesinde,
- işçinin
ücreti ile
- sözleşme ve Kanundan doğan
para ile ölçülmesi mümkün menfaatlerinin
tam
olarak ödenmesi
zorunludur.
Ücret
alacaklarında zamanaşımı süresi beş
yıldır.
Ücretin
gününde ödenmemesi
Ücreti
ödeme gününden itibaren yirmi gün içinde mücbir
bir neden dışında ödenmeyen
işçi > iş görme
borcunu yerine getirmekten kaçınabilir.
Bu nedenle
kişisel kararlarına
dayanarak iş görme
borcunu yerine getirmemeleri sayısal olarak
toplu bir nitelik kazansa dahi grev olarak nitelendirilemez.
Gününde
ödenmeyen ücretler için mevduata uygulanan en yüksek
faiz oranı uygulanır.
Bu işçilerin
bu nedenle iş akitleri çalışmadıkları
için feshedilemez ve yerine yeni işçi
alınamaz, bu işler başkalarına
yaptırılamaz.
Ücretin
saklı kısmı
İşçilerin aylık
ücretlerinin dörtte birinden fazlası haczedilemez
veya başkasına
devir ve temlik olunamaz. Ancak, işçinin bakmak zorunda olduğu
aile üyeleri için
hakim tarafından takdir
edilecek miktar bu paraya dahil değildir. Nafaka borcu alacaklılarının hakları
saklıdır.
Kamu
makamlarının ve asıl işverenlerin hakedişlerinden
ücret kesme yükümlülüğü
- Genel ve katma bütçeli daireler
- mahalli idareler
- kamu iktisadi teşebbüsleri
- özel kanuna veya Cumhurbaşkanlığı
kararnamesine dayanılarak
kurulan banka ve kuruluşlar
asıl işverenler müteahhide
verdikleri her türlü bina, köprü, hat ve yol inşası
gibi yapım ve onarım işlerinde çalışan
işçilerden
müteahhit
veya taşeronlarca
ücretleri
ödenmeyenlerin
bulunup bulunmadığının kontrolü,
ya da ücreti ödenmeyen
işçinin başvurusu üzerine,
ücretleri ödenmeyen
varsa müteahhitten
veya taşeronlardan istenecek bordrolara göre bu ücretleri bunların
hakedişlerinden öderler.
Bunun için hakediş ödeneceği
ilgili idare tarafından işyerinde şantiye şefliği işyeri ilân
tahtası veya işçilerin toplu bulunduğu
yerler gibi işçilerin
görebileceği yerlere yazılı ilân
asılmak
suretiyle duyurulur.
Ücret alacağı
olan işçilerin her hakediş
dönemi için
olan ücret alacaklarının üç aylık tutarından fazlası
hakkında adı geçen idarelere herhangi bir sorumluluk düşmez.
Anılan
müteahhitlerin bu işverenlerdeki her çeşit teminat ve hakedişleri
üzerinde yapılacak
- her türlü devir ve el değiştirme işlemleri veya
- haciz ve icra takibi
bu işte
çalışan işçilerin
ücret
alacaklarını karşılayacak
kısım ayrıldıktan
sonra, kalan kısım
üzerinde hüküm ifade eder.
Bir işverenin
üçüncü kişiye
karşı olan borçlarından
dolayı işyerinde bulunan tesisat, malzeme, ham, yarı işlenmiş ve tam işlenmiş mallar ve başka kıymetler
üzerinde yapılacak
haciz ve icra takibi, bu işyerinde çalışan
işçilerin icra kararının alındığı tarihten önceki üç aylık
dönem
içindeki
ücret
alacaklarını karşılayacak
kısım ayrıldıktan
sonra, kalan kısım
üzerinde hüküm ifade eder.
İşverenler, alt işverene iş vermeleri hâlinde,
bunların
- işçilerinin ücretlerinin
ödenip ödenmediğini
işçinin başvurusu üzerine
veya aylık olarak resen kontrol
etmekle
- ve varsa ödenmeyen
ücretleri hak edişlerinden keserek işçilerin
banka hesabına yatırmakla
yükümlüdür.
Ücret hesap
pusulası
İşveren işyerinde veya bankaya yaptığı
ödemelerde işçiye
ücret hesabını gösterir
imzalı veya işyerinin
özel
işaretini taşıyan bir pusula vermek zorundadır.
Bu işlemler
damga vergisi ve her çeşit
resim ve harçtan muaftır.
Ücret kesme
cezası
İşveren toplu sözleşme
veya iş sözleşmelerinde
gösterilmiş olan sebepler dışında işçiye
ücret kesme cezası
veremez.
İşçi ücretlerinden
ceza olarak yapılacak
kesintilerin işçiye derhal sebepleriyle beraber bildirilmesi
gerekir.
İşçi ücretlerinden
bu yolda yapılacak
kesintiler:
- bir ayda iki gündelikten veya
- parça
başına yahut yapılan
iş miktarına
göre verilen ücretlerde
işçinin iki günlük
kazancından
fazla
olamaz.
Bu
paralar işçilerin
eğitimi ve sosyal hizmetleri için kullanılıp harcanmak üzere
Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı
hesabına Bakanlıkça belirtilecek Türkiye'de
kurulu bulunan ve mevduat kabul etme yetkisini haiz bankalardan
birine, kesildiği
tarihten itibaren bir ay içinde
yatırılır.
Asgari
ücret
İş sözleşmesi
ile çalışan ve bu Kanunun kapsamında olan veya olmayan
her türlü işçinin ekonomik ve sosyal durumlarının
düzenlenmesi için
Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığınca
Asgari Ücret Tespit
Komisyonu aracılığı
ile ücretlerin asgari sınırları en geç iki yılda bir belirlenir.
Komisyon
kararları kesindir. Kararlar Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe
girer.
Asgari
Ücret Tespit Komisyonunun sekretarya hizmetleri, Çalışma
ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı
tarafından yerine getirilir.
Yarım ücret
24 ve 25
inci maddelerin (III) numaralı bentlerinde gösterilen zorlayıcı sebepler dolayısıyla çalışamayan
veya çalıştırılmayan işçiye bu bekleme süresi
içinde bir haftaya kadar her gün için
yarım ücret
ödenir. [zorlayıcı nedenle bekleme süresi 1
haftadır. Bir hafta sonunda işçi ve işveren
haklı nedenle
fesih hakkı var]
Fazla çalışma
ücreti
- Ülkenin genel yararları
- işin niteliği
- üretimin artırılması
gibi
nedenlerle fazla çalışma
yapılabilir.
Fazla çalışma, Kanunda yazılı koşullar çerçevesinde, haftalık kırkbeş
saati aşan
çalışmalardır.
63 üncü
madde hükmüne göre
denkleştirme esasının uygulandığı hallerde, işçinin haftalık ortalama çalışma
süresi, normal haftalık iş süresini
aşmamak koşulu ile, bazı
haftalarda toplam kırkbeş
saati aşsa dahi bu çalışmalar
fazla çalışma sayılmaz. [denkleştirme fazla çalışma sayılmaz]
Her
bir saat fazla çalışma
için
verilecek ücret normal çalışma
ücretinin saat başına düşen miktarının yüzde
elli yükseltilmesi suretiyle ödenir.
Haftalık
çalışma süresinin
sözleşmelerle kırkbeş
saatin altında
belirlendiği
durumlarda yukarıda belirtilen esaslar dahilinde uygulanan
ortalama haftalık çalışma süresini
aşan ve kırkbeş
saate kadar yapılan çalışmalar > fazla sürelerle
çalışmalardır.
Fazla sürelerle çalışmalarda,
her bir saat fazla çalışma
için verilecek ücret
normal çalışma
ücretinin saat başına düşen miktarının yüzde yirmibeş yükseltilmesiyle ödenir.
Fazla çalışma
veya fazla sürelerle çalışma yapan işçi isterse, bu çalışmalar
karşılığı zamlı ücret yerine, - fazla çalıştığı her saat karşılığında bir saat otuz
dakikayı,
- fazla sürelerle çalıştığı her
saat karşılığında bir saat onbeş dakikayı
serbest
zaman olarak kullanabilir.
İşçi hak ettiği serbest zamanı
- altı ay zarfında,
- çalışma süreleri
içinde
- ücretinde bir kesinti olmadan kullanır.
- sağlık
nedenlerine dayanan kısa veya sınırlı süreli
işlerde ve
- gece çalışmasında
fazla çalışma yapılamaz.
Fazla
saatlerle çalışmak
için
işçinin onayının alınması gerekir.
Fazla çalışma
süresinin toplamı
bir yılda ikiyüzyetmiş saatten fazla olamaz.
Yer altında maden işlerinde çalışan
işçilere kural olarak fazla çalışma yaptırılamaz.
Yer altında
maden işlerinde çalışan
işçilere, istisnai olarak [bu Kanunun 42 nci ve 43
üncü
maddelerinde sayılan hâllerde]
- haftalık
otuz yedi buçuk saati aşan
her bir saat fazla çalışma
için
verilecek ücret, normal çalışma
ücretinin saat başına düşen
miktarının yüzde yüzden
az olmamak üzere
arttırılması
suretiyle ödenir.
Zorunlu
nedenlerle fazla çalışma
Gerek bir arıza sırasında, gerek bir arızanın mümkün görülmesi
halinde yahut makineler veya araç ve gereç için hemen yapılması gerekli acele işlerde, yahut zorlayıcı sebeplerin ortaya çıkmasında,
- işyerinin normal çalışmasını
sağlayacak dereceyi aşmamak
koşulu ile işçilerin hepsi veya bir kısmına
fazla çalışma yaptırılabilir. Bu durumda fazla çalışma yapan işçilere uygun bir
dinlenme süresi
verilmesi zorunludur.
Olağanüstü
hallerde fazla çalışma
Seferberlik
sırasında ve bu süreyi aşmamak şartıyla
yurt savunmasının gereklerini karşılayan
işyerlerinde fazla çalışmaya lüzum
görülürse işlerin çeşidine
ve ihtiyacın
derecesine göre Cumhurbaşkanı günlük çalışma
süresini, işçinin en çok
çalışma gücüne çıkarabilir.
Ulusal
bayram ve genel tatil günlerinde çalışma
Ulusal
bayram ve genel tatil günlerinde işyerlerinde çalışılıp çalışılmayacağı
- toplu iş
sözleşmesi veya
- iş
sözleşmeleri ile kararlaştırılır. Sözleşmelerde
hüküm
bulunmaması halinde söz konusu günlerde
çalışılması
için işçinin onayı gereklidir.
[yüzde
ikiyüz ücret ödenir]
Saklı
haklar
Toplu iş
sözleşmesi veya iş sözleşmelerine
hafta tatili, ulusal bayram ve genel tatillerde işçilere
tanınan haklara, ücretli
izinlere ve yüzde usulü ile çalışan
işçilerin bu Kanunla tanınan haklarına aykırı hükümler konulamaz.
Bu
hususlarda işçilere daha elverişli
hak ve menfaatler sağlayan kanun, toplu iş
sözleşmesi, iş sözleşmesi
veya gelenekten doğan kazanılmış
haklar saklıdır.
Hafta
tatili ücreti
Bu Kanun
kapsamına giren işyerlerinde, işçilere tatil gününden önce
iş günlerinde
çalışmış olmaları
koşulu ile yedi günlük bir zaman dilimi içinde kesintisiz en az yirmidört saat dinlenme (hafta tatili) verilir.
Çalışılmayan
hafta tatili günü için
işveren tarafından bir iş
karşılığı olmaksızın o günün ücreti
tam olarak ödenir.
Şu kadar ki;
- Çalışmadığı halde kanunen çalışma
süresinden sayılan
zamanlar
- günlük ücret
ödenen veya ödenmeyen
kanundan veya sözleşmeden
doğan tatil günleri,
- Bir haftalık süre içinde kalmak üzere işveren
tarafından verilen diğer izinlerle hekim raporuyla verilen hastalık ve dinlenme izinleri,
Çalışılmış
günler gibi hesaba katılır.
Zorlayıcı
ve ekonomik bir sebep olmadan işyerindeki
çalışmanın
haftanın bir veya birkaç
gününde işveren
tarafından
tatil edilmesi halinde haftanın
çalışılmayan günleri ücretli
hafta tatiline hak kazanmak için çalışılmış sayılır.
Bir işyerinde
işin bir haftadan fazla bir süre ile tatil edilmesini gerektiren zorlayıcı
sebepler ortaya çıktığı
zaman, zorlayıcı sebeplerden ötürü
çalışılmayan günler
için işçilere ödenen
yarım ücret hafta tatili günü için de ödenir.
Yüzde
usulünün uygulandığı işyerlerinde hafta tatili ücreti işverence işçiye ödenir.
Genel tatil
ücreti
Bu Kanun
kapsamına giren işyerlerinde çalışan
işçilere, kanunlarda ulusal bayram ve genel tatil
günü olarak kabul edilen günlerde
- çalışmazlarsa, bir iş karşılığı olmaksızın o günün ücretleri
tam olarak,
- tatil yapmayarak çalışırlarsa ayrıca
çalışılan her gün
için bir günlük ücreti
ödenir.
Yüzde
usulünün uygulandığı işyerlerinde işçilerin ulusal bayram ve genel tatil ücretleri işverence
işçiye ödenir.
Geçici iş
göremezlik
İşçilere
geçici
iş göremezlik ödeneği verilmesi gerektiği zamanlarda geçici
iş göremezlik
süresine rastlayan ulusal bayram, genel tatil ve
hafta tatilleri,
- ödeme yapılan
kurum veya sandıklar tarafından
geçici
iş göremezlik ölçüsü üzerinden
ödenir.
Ücret şekillerine
göre tatil ücreti
İşçinin tatil günü ücreti
çalıştığı günlere
göre bir güne
düşen
ücretidir.
Parça başına,
akort, götürü
veya yüzde usulü
ile çalışan işçilerin tatil günü ücreti,
ödeme döneminde
kazandığı
ücretin aynı
süre içinde
çalıştığı günlere
bölünmesi suretiyle hesaplanır.
Saat ücreti
ile çalışan işçilerin tatil günü ücreti
saat ücretinin yedibuçuk
katıdır.
Tatil
ücretine girmeyen kısımlar
- Fazla çalışma karşılığı olarak alınan
ücretler,
- primler,
- işyerinin temelli işçisi
olarak normal çalışma
saatleri dışında hazırlama,
tamamlama, temizleme işlerinde çalışan
işçilerin bu işler için
aldıkları
ücretler
- sosyal yardımlar,
ulusal
bayram, hafta tatili ve genel tatil günleri için verilen ücretlerin tespitinde
hesaba katılmaz.
Yüzdelerin
ödenmesi
Otel,
lokanta, eğlence yerleri ve benzeri yerler ile içki verilen ve hemen orada yenilip içilmesi için
çeşitli yiyecek satan yerlerden "yüzde"
usulünün uygulandığı müesseselerde
-
işveren tarafından
servis karşılığı veya başka isimlerle müşterilerin hesap pusulalarına "yüzde" eklenerek veya ayrı şekillerde alınan paralar
- kendi
isteği ile müşteri tarafından
işverene bırakılan
- onun kontrolü altında
bir araya toplanan paraları
işveren
işyerinde
çalışan tüm işçilere
eksiksiz olarak ödemek
zorundadır.
İşveren
veya işveren vekili yukarıdaki
fıkrada sözü edilen paraların
kendisi tarafından alındığında eksiksiz olarak işçilere dağıtıldığını belgelemekle yükümlüdür.
Yüzdelerin
belgelenmesi
Yüzde
usulünün uygulandığı işyerlerinde işveren, her hesap
pusulasının genel toplamını gösteren bir
belgeyi > işçilerin
kendi aralarından seçecekleri bir temsilciye vermekle yükümlüdür.
Yıllık
ücretli izin hakkı ve izin süreleri
İşyerinde işe başladığı günden
itibaren, deneme süresi de içinde olmak üzere, en az bir yıl çalışmış olan
işçilere yıllık ücretli
izin verilir.
Yıllık
ücretli izin hakkından vazgeçilemez.
Niteliklerinden
ötürü bir yıldan az süren
- mevsimlik veya
- kampanya
işlerinde
çalışanlara bu Kanunun yıllık
ücretli izinlere ilişkin
hükümleri
uygulanmaz.
İşçilere verilecek yıllık
ücretli izin süresi,
hizmet süresi;
a) Bir yıldan beş
yıla
kadar (beş
yıl dahil) olanlara ondört günden,
b) Beş
yıldan
fazla onbeş
yıldan az olanlara yirmi
günden,
c) Onbeş
yıl
(dahil) ve daha fazla olanlara yirmialtı günden,
Az olamaz.
Yer
altı işlerinde çalışan işçilerin yıllık ücretli
izin süreleri dörder gün arttırılarak
uygulanır.
Ancak;
- onsekiz ve daha küçük yaştaki
işçilerle
- elli ve daha yukarı yaştaki işçilere
verilecek yıllık
ücretli izin süresi
yirmi günden az olamaz.
Yıllık izin
süreleri iş sözleşmeleri
ve toplu iş sözleşmeleri
ile artırılabilir.
Yıllık
ücretli izne hak kazanma ve izni kullanma dönemi
Yıllık
ücretli izine hak kazanmak için gerekli sürenin hesabında işçilerin,
aynı işverenin
bir veya çeşitli işyerlerinde
çalıştıkları
süreler
birleştirilerek göz
önüne
alınır.
Şu kadar ki, bir işverenin
bu Kanun kapsamına giren işyerinde
çalışmakta olan işçilerin aynı
işverenin işyerlerinde bu Kanun
kapsamına
girmeksizin geçirmiş bulundukları süreler de hesaba katılır.
İşçinin gelecek izin hakları için
geçmesi gereken bir yıllık hizmet süresi, bir
önceki izin hakkının doğduğu günden başlayarak
gelecek hizmet yılına
doğru hesaplanır.
İşçi hesaplanacak her hizmet yılına
karşılık,
yıllık
iznini gelecek hizmet yılı içinde
kullanır.
Aynı
bakanlığa bağlı
işyerleri ile aynı
bakanlığa
bağlı
tüzel kişilerin işyerlerinde geçen
süreler ve kamu iktisadi teşebbüsleri yahut özel
kanuna veya Cumhurbaşkanlığı kararnamesine dayanılarak kurulan banka ve kuruluşlar
veya bunlara bağlı
işyerlerinde geçen
süreler, işçinin yıllık ücretli
izin hakkının hesaplanmasında
göz önünde bulundurulur.
Yıllık izin
bakımından çalışılmış gibi sayılan
haller
Aşağıdaki
süreler yıllık ücretli
izin hakkının hesabında
çalışılmış gibi sayılır:
a) İşçinin
uğradığı kaza veya tutulduğu
hastalıktan ötürü
işine gidemediği günler
b) Kadın işçilerin
doğumdan önce
ve sonra çalıştırılmadıkları
günler.
c) İşçinin
muvazzaf askerlik hizmeti dışında manevra veya herhangi bir kanundan dolayı ödevlendirilmesi
sırasında
işine gidemediği günler
(Bu sürenin yılda 90 günden fazlası sayılmaz.).
d) Çalışmakta
olduğu işyerinde zorlayıcı sebepler yüzünden işin aralıksız bir haftadan çok
tatil edilmesi sonucu olarak işçinin çalışmadan
geçirdiği zamanın
onbeş günü (işçinin yeniden işe başlaması
şartıyla).
e) Çalışma süresinden sayılan
haller
f) Hafta
tatili, ulusal bayram, genel tatil günleri.
g) röntgen muayenehanelerinde çalışanlara pazardan başka
verilmesi gereken yarım günlük
izinler.
h) İşçilerin
arabuluculuk toplantılarına katılmaları, hakem kurullarında bulunmaları, bu
kurullarda işçi temsilciliği görevlerini
yapmaları, çalışma hayatı
ile ilgili mevzuata göre kurulan
meclis, kurul, komisyon ve toplantılara
yahut işçilik konuları
ile ilgili uluslararası kuruluşların
konferans, kongre veya kurullarına işçi
veya sendika temsilcisi olarak katılması sebebiyle işlerine devam edemedikleri günler.
j) İşveren
tarafından verilen diğer izinler ile kısa
çalışma süreleri.
k) Bu
Kanunun uygulanması sonucu olarak işçiye verilmiş bulunan yıllık ücretli
izin süresi.
Yıllık
ücretli iznin uygulanması
Yıllık
ücretli izin işveren tarafından
bölünemez.
Bu iznin işveren
tarafından sürekli
bir şekilde verilmesi zorunludur.
Ancak izin
süreleri, tarafların anlaşması
ile bir bölümü on günden aşağı olmamak üzere bölümler
hâlinde kullanılabilir.
İşveren tarafından
yıl içinde
verilmiş bulunan diğer
- ücretli ve ücretsiz
izinler veya
- dinlenme ve hastalık izinleri yıllık izne mahsup edilemez.
Yıllık
ücretli izin günlerinin hesabında izin süresine
rastlayan ulusal bayram, hafta tatili ve genel tatil günleri izin
süresinden sayılmaz.
Yıllık
ücretli izinleri işyerinin kurulu bulunduğu
yerden başka bir yerde geçirecek
olanlara
- istemde bulunmaları ve
- bu hususu belgelemeleri koşulu
ile
gidiş
ve dönüşlerinde yolda geçecek
süreleri karşılamak üzere
işveren toplam dört güne kadar ücretsiz
izin vermek zorundadır.
İşveren, işyerinde çalışan
işçilerin yıllık ücretli
izinlerini gösterir izin kayıt belgesi tutmak zorundadır.
Alt işveren
işçilerinden, alt işvereni değiştiği hâlde aynı
işyerinde çalışmaya
devam edenlerin yıllık ücretli izin süresi, aynı
işyerinde çalıştıkları
süreler dikkate alınarak
hesaplanır. Asıl işveren, alt işveren tarafından
çalıştırılan işçilerin hak kazandıkları
yıllık ücretli izin sürelerinin
kullanılıp kullanılmadığını kontrol etmek ve ilgili yıl
içinde kullanılmasını
sağlamakla,
alt işveren
ise tutmak zorunda olduğu izin kayıt belgesinin bir örneğini
asıl
işverene vermekle yükümlüdür.
Yıllık izin
ücreti
İşveren, yıllık ücretli
iznini kullanan her işçiye, yıllık izin dönemine
ilişkin ücretini
ilgili işçinin
izine başlamasından önce peşin
olarak ödemek
veya avans olarak vermek zorundadır.
Günlük,
haftalık veya aylık olarak belirli bir ücrete dayanmayıp da akort, komisyon
ücreti, kâra katılma ve yüzde usulü ücret gibi belirli olmayan süre ve tutar
üzerinden ücret alan işçinin izin süresi
için verilecek ücret,
son bir yıllık
süre
içinde
kazandığı ücretin fiili olarak çalıştığı günlere bölünmesi suretiyle bulunacak ortalama üzerinden hesaplanır.
Ancak, son
bir yıl içinde işçi ücretine
zam yapıldığı
takdirde, izin ücreti işçinin
izine çıktığı ayın
başı ile zammın
yapıldığı tarih arasında
alınan ücretin
aynı süre
içinde çalışılan
günlere bölünmesi suretiyle hesaplanır.
Yüzde
usulünün uygulandığı yerlerde bu ücret,
yüzdelerden
toplanan para dışında
işveren tarafından ödenir.
Yıllık
ücretli izin süresine rastlayan hafta tatili, ulusal bayram ve genel tatil
ücretleri ayrıca ödenir.
İzinde çalışma
yasağı
Yıllık
ücretli iznini kullanmakta olan işçinin izin süresi
içinde ücret karşılığı bir işte
çalıştığı
anlaşılırsa, bu izin süresi içinde kendisine ödenen ücret işveren tarafından geri alınabilir.
Sözleşmenin
sona ermesinde izin ücreti
İş sözleşmesinin,
herhangi bir nedenle sona ermesi halinde işçinin hak kazanıp da kullanmadığı yıllık
izin sürelerine
ait ücreti, sözleşmenin sona erdiği tarihteki ücreti üzerinden kendisine
veya hak sahiplerine ödenir. Bu ücrete ilişkin zamanaşımı
iş sözleşmesinin
sona erdiği tarihten itibaren başlar.
İşveren tarafından
iş sözleşmesinin
feshedilmesi halinde
- bildirim süresiyle,
- işçiye verilmesi zorunlu yeni iş
arama izinleri
yıllık
ücretli izin süreleri
ile iç içe
giremez
İzinlere ilişkin düzenlemeler
Yıllık
ücretli izinlerin, yürütülen işlerin niteliğine göre
- yıl
boyunca hangi dönemlerde
kullanılacağı,
- izinlerin ne suretle ve kimler tarafından verileceği veya sıraya
bağlı
tutulacağı,
- yıllık izninin faydalı
olması için
işveren tarafından
alınması
gereken tedbirler ve
- izinlerin kullanılması
konusuna
ilişkin usuller ve işverence tutulması
zorunlu kayıtların şekli Çalışma
ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı
tarafından hazırlanacak
bir yönetmelikle gösterilir.
Sigorta primleri
Sigortalılara
yıllık ücretli izin süresi için ödenecek ücretler üzerinden iş
kazaları
ile meslek hastalıkları primleri hariç,
diğer sigorta primlerinin, işçi
ve işverenler yönünden ödenmesine devam olunur.
Ücretten
indirim yapılamayacak haller
- Her türlü işte uygulanmakta olan çalışma
sürelerinin
yasal olarak daha aşağı sınırlara
indirilmesi veya
- işverene düşen yasal bir yükümlülüğün yerine getirilmesi nedeniyle ya da
- bu Kanun hükümlerinden herhangi birinin uygulanması
sonucuna
dayanılarak işçi ücretlerinden
her ne şekilde
olursa olsun eksiltme yapılamaz.
İşin Düzenlenmesi
Çalışma
süresi
Genel
bakımdan çalışma süresi
haftada en çok kırkbeş saattir.
Aksi
kararlaştırılmamışsa bu süre,
işyerlerinde haftanın çalışılan
günlerine eşit ölçüde
bölünerek uygulanır.
Yer
altı
maden işlerinde
çalışan işçilerin çalışma
süresi;
- günde
en çok yedi buçuk,
- haftada en çok
otuz yedi buçuk saattir.
Tarafların
anlaşması
ile haftalık normal çalışma süresi,
işyerlerinde haftanın çalışılan
günlerine, günde onbir saati aşmamak koşulu ile farklı şekilde
dağıtılabilir.
Bu halde, iki aylık
süre
içinde
işçinin haftalık ortalama çalışma
süresi, normal haftalık çalışma
süresini aşamaz.
Denkleştirme süresi toplu iş sözleşmeleri
ile dört
aya kadar artırılabilir.
Turizm
sektöründe dört aylık
süre
içinde
işçinin haftalık
ortalama çalışma
süresi, normal haftalık çalışma
süresini aşamaz; denkleştirme süresi toplu iş sözleşmeleri
ile altı
aya kadar artırılabilir.
Sağlık kuralları
bakımından
günde ancak yedibuçuk
saat ve daha az çalışılması gereken işler,
Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı
ile Sağlık
Bakanlığı
tarafından müştereken hazırlanacak
bir yönetmelikle düzenlenir.
Telafi çalışması
- Zorunlu nedenlerle işin
durması,
- ulusal bayram ve genel tatillerden önce veya sonra işyerinin tatil edilmesi
- benzer nedenlerle işyerinde
normal çalışma
sürelerinin önemli
ölçüde
altında çalışılması
- tamamen tatil edilmesi
- işçinin talebi ile kendisine izin verilmesi
hallerinde,
işveren
iki ay içinde çalışılmayan süreler için telafi çalışması yaptırabilir. Bu çalışmalar
fazla çalışma veya fazla sürelerle çalışma
sayılmaz.
Telafi çalışmaları, günlük en çok
çalışma süresini
aşmamak koşulu ile günde üç saatten fazla olamaz.
Tatil
günlerinde
telafi çalışması yaptırılamaz.
Çalışma
süresinden sayılan
haller
Aşağıdaki
süreler işçinin günlük çalışma
sürelerinden sayılır:
a)
Madenlerde, taşocaklarında
yahut her ne şekilde olursa olsun yeraltında veya su altında
çalışılacak işlerde işçilerin kuyulara, dehlizlere veya asıl çalışma
yerlerine inmeleri veya girmeleri ve bu yerlerden çıkmaları için gereken süreler.
b) İşçilerin
işveren tarafından
işyerlerinden
başka bir yerde çalıştırılmak üzere
gönderilmeleri
halinde yolda geçen
süreler.
c) İşçinin
işinde ve her an iş görmeye
hazır bir halde bulunmakla beraber çalıştırılmaksızın ve çıkacak işi
bekleyerek boş
geçirdiği süreler.
d) İşçinin
işveren tarafından
başka
bir yere gönderilmesi
veya işveren evinde veya bürosunda yahut işverenle ilgili herhangi bir yerde meşgul edilmesi suretiyle asıl işini
yapmaksızın geçirdiği
süreler.
e) Çocuk
emziren kadın işçilerin çocuklarına
süt
vermeleri için
belirtilecek süreler.
f)
Demiryolları, karayolları ve köprülerin yapılması, korunması ya da onarım ve
tadili gibi, işçilerin
yerleşim yerlerinden uzak bir mesafede
bulunan işyerlerine
hep birlikte getirilip götürülmeleri gereken her türlü
işlerde bunların toplu ve düzenli bir şekilde
götürülüp
getirilmeleri esnasında geçen süreler.
İşin niteliğinden doğmayıp
da işveren tarafından
sırf
sosyal yardım
amacıyla
işyerine götürülüp getirilme esnasında araçlarda geçen süre çalışma süresinden sayılmaz. [serv,ste geçen süre]
Günlük çalışmanın başlama ve bitiş saatleri
Günlük çalışmanın başlama ve bitiş saatleri ile dinlenme saatleri işyerlerinde
işçilere
duyurulur.
İşin niteliğine göre
işin başlama ve bitiş saatleri işçiler için
farklı şekilde düzenlenebilir.
Ara
dinlenmesi
Günlük çalışma
süresinin ortalama bir zamanında o yerin gelenekleri ve işin
gereğine göre
ayarlanmak suretiyle işçilere;
a) Dört saat veya daha kısa süreli işlerde
onbeş
dakika,
b) Dört saatten fazla ve yedibuçuk saate kadar (yedibuçuk
saat dahil) süreli işlerde yarım saat,
c) Yedibuçuk saatten fazla süreli işlerde
bir saat,
Ara
dinlenmesi verilir.
Bu dinlenme
süreleri en az olup aralıksız verilir.
Ancak bu
süreler, iklim, mevsim, o yerdeki gelenekler ve işin
niteliği göz
önünde
tutularak sözleşmeler
ile aralı
olarak kullandırılabilir.
Dinlenmeler
bir işyerinde işçilere aynı
veya değişik saatlerde kullandırılabilir.
Ara
dinlenmeleri çalışma
süresinden
sayılmaz.
Gece süresi
ve gece çalışmaları
Çalışma
hayatında "gece"
- en geç saat 20.00'de başlayarak
- en erken saat 06.00'ya
kadar geçen
ve her
halde en fazla onbir saat süren dönemdir.
Bazı işlerin
niteliğine ve gereğine göre
yahut yurdun bazı bölgelerinin özellikleri
bakımından, çalışma hayatına
ilişkin "gece" başlangıcının daha geriye alınması veya yaz ve kış saatlerinin ayarlanması, yahut gün
döneminin başlama ve bitme saatlerinin belirtilmesi
suretiyle birinci fıkradaki hükmün
uygulama şekillerini tespit etmek yahut bazı gece çalışmalarına herhangi bir oranda fazla ücret ödenmesi
usulünü
koymak veyahut gece işletilmelerinde ekonomik bir zorunluluk
bulunmayan işyerlerinde işçilerin gece çalışmalarını
yasak etmek üzere yönetmelikler çıkartılabilir.
İşçilerin
gece çalışmaları yedibuçuk saati geçemez. Ancak,
- turizm,
- özel güvenlik ve
- sağlık
hizmeti yürütülen
işlerde işçinin yazılı onayının alınması şartıyla yedi buçuk
saatin üzerinde
gece çalışması
yaptırılabilir.
Gece ve
gündüz işletilen ve nöbetleşe
işçi postaları
kullanılan işlerde, bir çalışma haftası gece çalıştırılan işçilerin,
ondan sonra gelen ikinci çalışma haftası gündüz
çalıştırılmaları suretiyle
postalar sıraya konur.
Gece ve gündüz
postalarında iki
haftalık nöbetleşme
esası da uygulanabilir.
Postası
değiştirilecek
işçi kesintisiz en az onbir saat
dinlendirilmeden diğer
postada çalıştırılamaz.
Hazırlama,
tamamlama ve temizleme işleri
Genel
olarak bir işyerinde belirli çalışma
saatlerinden önce veya
sonra gerekli olan hazırlama veya
tamamlama yahut temizleme işlerinde çalışan
işçiler için
işin düzenlenmesi
ile ilgili hükümlerden hangilerinin uygulanmayacağı
yahut ne gibi değişik şartlar ve usullerle uygulanacağı
Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı
tarafından hazırlanacak
bir yönetmelikte gösterilir.
Çalıştırma yaşı ve çocukları
çalıştırma
yasağı
- On beş
yaşını doldurmamış çocukların
çalıştırılması
yasaktır.
- Ancak, on dört yaşını doldurmuş ve
zorunlu ilköğretim
çağını tamamlamış olan çocuklar;
bedensel, zihinsel, sosyal ve ahlaki gelişmelerine ve eğitime devam edenlerin okullarına
devamına engel olmayacak hafif işlerde
çalıştırılabilirler.
- On dört yaşını doldurmamış çocuklar ise
bedensel, zihinsel, sosyal ve ahlaki gelişmelerine ve eğitime devam edenlerin okullarına devamına
engel olmayacak sanat, kültür ve reklam faaliyetlerinde yazılı sözleşme yapmak ve her bir faaliyet için ayrı izin almak şartıyla
çalıştırılabilirler.
Çocuk ve
genç işçilerin işe yerleştirilmelerinde ve çalıştırılabilecekleri işlerde güvenlik,
sağlık,
bedensel, zihinsel ve psikolojik gelişmeleri, kişisel yatkınlık ve yetenekleri dikkate alınır.
Çocuğun gördüğü
iş onun okula gitmesine, mesleki eğitiminin devamına engel olamaz, onun derslerini düzenli bir şekilde izlemesine zarar veremez.
- Onsekiz yaşını
doldurmamış çocuk
ve genç işçiler bakımından yasak olan işler
- onbeş yaşını
tamamlamış, ancak onsekiz yaşını tamamlamamış genç
işçilerin çalışmasına izin verilecek işler
- on dört
yaşını
doldurmuş ve zorunlu ilköğretim çağını tamamlamış çocukların çalıştırılabilecekleri
hafif işler,
- onaltı
yaşını
doldurmuş fakat onsekiz yaşını bitirmemiş genç
işçilerin hangi çeşit
işlerde çalıştırılabilecekleri
ve çalışma koşulları
Çalışma
ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı
tarafından altı
ay içinde çıkarılacak bir yönetmelikle
belirlenir.
- Zorunlu ilköğretim çağını tamamlamış ve
- örgün
eğitime devam etmeyen çocukların
çalışma
saatleri günde yedi ve haftada otuz beş
saatten;
- sanat, kültür ve reklam faaliyetlerinde çalışanların
ise günde beş
ve haftada otuz saatten fazla olamaz.
Bu süre, on beş yaşını tamamlamış çocuklar
için günde sekiz ve haftada kırk saate kadar artırılabilir.
- Okul öncesi çocuklar ile
- okula devam eden çocukların
eğitim
dönemindeki çalışma süreleri,
eğitim saatleri dışında olmak üzere,
en fazla günde iki saat ve haftada on saat olabilir.
Sanat,
kültür ve reklam faaliyetlerinin kapsamı, bu faaliyetlerde çalışacak
çocuklara çalışma
izni verilmesi, yaş grupları
ve faaliyet türlerine göre çalışma
ve dinlenme süreleri ile çalışma ortamı
ve şartları,
ücretin ödenmesine
ilişkin usul ve esaslar ile diğer
hususlar
- Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı,
- Kültür ve Turizm Bakanlığı,
- Sağlık
Bakanlığı,
- Millî
Eğitim Bakanlığı ile
- Radyo ve Televizyon Üst Kurulunun
görüşleri alınarak
Çalışma ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığı
tarafından çıkarılacak yönetmelikle
belirlenir.
Yer ve su
altında çalıştırma
yasağı
Maden
ocakları ile kablo döşemesi, kanalizasyon ve tünel inşaatı
gibi yer altında veya su
altında çalışılacak
işlerde
- onsekiz yaşını doldurmamış
erkek ve
- her yaştaki
kadınların
çalıştırılması yasaktır.
Gece çalıştırma yasağı
Sanayie
ait işlerde onsekiz yaşını doldurmamış çocuk ve genç
işçilerin gece çalıştırılması
yasaktır.
Onsekiz
yaşını doldurmuş
kadın
işçilerin gece postalarında çalıştırılmasına
ilişkin usul
ve esaslar Sağlık
Bakanlığının görüşü
alınarak Çalışma
ve Sosyal Güvenlik
Bakanlığınca
hazırlanacak bir yönetmelikte gösterilir.
Analık
halinde çalışma ve süt
izni
Kadın işçilerin
doğumdan
önce
sekiz ve doğumdan sonra sekiz hafta olmak üzere
toplam onaltı haftalık
süre
için çalıştırılmamaları
esastır.
Çoğul
gebelik halinde doğumdan önce çalıştırılmayacak
sekiz haftalık
süreye
iki hafta süre
eklenir.
Ancak,
- sağlık
durumu uygun olduğu takdirde,
- doktorun
onayı ile
- kadın
işçi isterse
-
doğumdan önceki üç
haftaya kadar
işyerinde
çalışabilir. Bu durumda, kadın işçinin çalıştığı
süreler doğum sonrası sürelere eklenir.
Kadın işçinin erken doğum yapması halinde ise doğumdan önce
kullanamadığı çalıştırılmayacak
süreler, doğum sonrası
sürelere eklenmek suretiyle kullandırılır. Doğumda veya doğum sonrasında
annenin ölümü hâlinde, doğum
sonrası
kullanılamayan süreler babaya kullandırılır.
Üç
yaşını doldurmamış çocuğu evlat edinen eşlerden birine veya evlat edinene çocuğun aileye fiilen teslim
edildiği
tarihten itibaren sekiz hafta analık hâli
izni kullandırılır.
Birinci
fıkra uyarınca kullanılan doğum sonrası analık hâli
izninin bitiminden itibaren
- çocuğunun bakımı ve yetiştirilmesi amacıyla
ve
- çocuğun hayatta olması
kaydıyla kadın
işçi ile üç
yaşını
doldurmamış çocuğu
evlat edinen kadın veya
erkek işçilere
istekleri hâlinde
- birinci doğumda altmış gün,
- ikinci doğumda yüz yirmi gün,
- sonraki doğumlarda ise yüz seksen gün
süreyle haftalık çalışma
süresinin
yarısı kadar ücretsiz izin verilir. Çoğul
doğum hâlinde bu sürelere
otuzar gün eklenir. Çocuğun engelli doğması hâlinde
bu süre üç yüz
altmış
gün
olarak uygulanır. Bu fıkra
hükümlerinden
yararlanılan süre içerisinde
süt iznine ilişkin hükümler uygulanmaz.
Yukarıda
öngörülen süreler işçinin sağlık
durumuna ve işin özelliğine
göre doğumdan önce
ve sonra gerekirse artırılabilir. Bu süreler
hekim raporu ile belirtilir.
Hamilelik
süresince kadın işçiye periyodik
kontroller için
ücretli
izin verilir.
Hekim
raporu ile gerekli görüldüğü takdirde, hamile kadın işçi
sağlığına uygun daha hafif işlerde çalıştırılır. Bu halde işçinin ücretinde
bir indirim yapılmaz.
İsteği halinde kadın
işçiye, onaltı haftalık sürenin tamamlanmasından
veya çoğul
gebelik halinde onsekiz haftalık
süreden
sonra
altı aya kadar ücretsiz izin verilir.
Bu izin, üç
yaşını
doldurmamış çocuğu
evlat edinme hâlinde eşlerden
birine veya evlat edinene verilir. Bu süre,
yıllık ücretli izin hakkının hesabında dikkate alınmaz.
Kadın işçilere
bir yaşından
küçük
çocuklarını emzirmeleri için günde toplam birbuçuk saat süt izni verilir. Bu sürenin hangi
saatler arasında ve kaça bölünerek kulllanılacağını
işçi kendisi belirler. Bu
süre
günlük çalışma
süresinden
sayılır.
Bu madde
hükümleri iş sözleşmesi
ile çalışan ve bu Kanunun
kapsamında olan veya olmayan her türlü işçi
için
uygulanır.
İşçi özlük dosyası
İşveren çalıştırdığı her işçi için
bir özlük
dosyası düzenler.
İşveren bu dosyada, işçinin
kimlik bilgilerinin yanında, bu
Kanun ve diğer kanunlar uyarınca
düzenlemek zorunda olduğu
her türlü
belge ve kayıtları saklamak ve bunları istendiği zaman yetkili memur ve mercilere göstermek
zorundadır.
İşveren, işçi hakkında
edindiği bilgileri dürüstlük
kuralları ve hukuka
uygun olarak kullanmak ve gizli kalmasında
işçinin haklı
çıkarı
bulunan bilgileri açıklamamakla
yükümlüdür.
İş ve işçi bulmaya aracılık
İş arayanların
elverişli oldukları
işlere yerleştirilmeleri ve çeşitli
işler için
uygun işçiler bulunmasına
aracılık
görevi, Türkiye İş
Kurumu ve bu hususta izin verilen özel istihdam bürolarınca yerine
getirilir.
Yorumlar
Yorum Gönder