Amaç
Kanunun amacı,
-
işçi ve
işveren
sendikaları
ile konfederasyonların
kuruluşu,
yönetimi,
işleyişi,
denetlenmesi, çalışma
ve örgütlenmesine
ilişkin
usul ve esaslar ile
-
işçilerin
ve işverenlerin
karşılıklı
olarak ekonomik ve sosyal durumları ile çalışma
şartlarını
belirlemek üzere
toplu iş
sözleşmesi
yapmalarına,
uyuşmazlıkları barışçı
yollarla çözümlemelerine,
grev ve lokavta başvurmalarına
ilişkin
usul ve esasları
düzenlemektir.
Tanımlar
Çerçeve sözleşme:
Ekonomik ve Sosyal Konseyde temsil edilen işçi ve
işveren
konfederasyonlarına
üye işçi ve
işveren
sendikaları
arasında işkolu
düzeyinde
yapılan sözleşmeyi
Görevli makam: Çalışma
ve İş
Kurumu İl
Müdürlüğü
Grup toplu iş
sözleşmesi:
İşçi
sendikası ile
işveren
sendikası arasında,
birden çok üye işverene
ait aynı işkolunda kurulu işyerlerini
ve işletmeleri
kapsayan toplu iş sözleşmesini
İşletme toplu iş
sözleşmesi:
Bir gerçek
veya tüzel
kişiye
ya da bir kamu kurum veya kuruluşuna
ait aynı işkolundaki
birden çok işyerini
kapsayan sözleşmeyi,
e) İşveren
vekili: İşveren
adına işletmenin
bütününü yönetenleri,
f) Konfederasyon: Değişik
işkollarında
en az beş
sendikanın bir
araya gelerek oluşturdukları tüzel
kişiliğe
sahip kuruluşu,
g) Kuruluş:
Sendika ve konfederasyonları,
ğ) Sendika: İşçilerin
veya işverenlerin
çalışma
ilişkilerinde,
ortak ekonomik ve sosyal hak ve çıkarlarını korumak ve geliştirmek
için en
az yedi işçi
veya işverenin
bir araya gelerek bir işkolunda
faaliyette bulunmak üzere
oluşturdukları tüzel
kişiliğe
sahip kuruluşları,
h) Toplu iş
sözleşmesi:
İş
sözleşmesinin
yapılması, içeriği
ve sona ermesine ilişkin hususları düzenlemek
üzere
işçi
sendikası ile
işveren
sendikası veya
sendika üyesi
olmayan işveren arasında
yapılan sözleşmeyi,
ı) Üst kuruluş:
Konfederasyonları,
i) Yönetici: Kuruluşun
ve şubesinin
yönetim
kurulu üyelerini,
ifade eder.
İşveren vekilleri, Kanunun
uygulanması
bakımından
işveren
sayılır.
İş sözleşmesi
dışında ücret
karşılığı iş
görmeyi
taşıma,
eser, vekâlet,
yayın,
komisyon ve adi şirket sözleşmesine
göre bağımsız
olarak meslekî
faaliyet olarak yürüten
gerçek kişiler
de Kanunun ikinci ila altıncı bölümleri
bakımından
işçi
sayılır.
Kuruluş
serbestisi
Kuruluşlar,
bu Kanundaki kuruluş usul ve
esaslarına
uyarak önceden izin almaksızın kurulur.
Sendikalar kuruldukları işkolunda
faaliyette bulunur.
Kamu işveren
sendikalarının,
aynı işkolundaki
kamu işverenleri
tarafından
kurulması ve
faaliyette bulunması
şartı
aranmaz.
Bir işyerinde
yürütülen
asıl işe
yardımcı işler
de, asıl işin
girdiği
işkolundan
sayılır.
Bir işkoluna giren işler,
işçi ve
işveren
konfederasyonlarının görüşü alınarak
ve uluslararası
normlar göz
önünde
bulundurularak Bakanlıkça çıkarılacak
bir yönetmelikle
belirlenir.
İşkolunun tespiti
Bir işyerinin
girdiği
işkolunun
tespiti Bakanlıkça yapılır.
Bakanlık, tespit ile ilgili kararını Resmî
Gazete’de
yayımlar.
Bu tespite karşı
ilgililer, kararın
yayımından
itibaren on beş gün içinde
dava açabilir.
Mahkeme iki ay içinde
kararını
verir.
Karar hakkında
istinaf yoluna başvurulması hâlinde
bölge
adliye mahkemesi iki ay içinde
kararını
verir.
Bu karara karşı
temyiz yoluna başvurulması hâlinde
Yargıtay,
uyuşmazlığı iki
ay içinde
kesin olarak karara bağlar.
Yeni bir toplu iş
sözleşmesi
için
yetki süreci
başlamış
ise işkolu
değişikliği
tespiti bir sonraki dönem
için geçerli
olur.
İşkolu tespit talebi ve buna
ilişkin
açılan
davalar, yetki işlemlerinde
ve yetki tespit davalarında
bekletici neden sayılmaz.
İşkolu değişikliği
yürürlükteki
toplu iş
sözleşmesini
etkilemez.
Kuruculuk şartları
Fiil ehliyetine sahip ve fiilen çalışan
gerçek veya
tüzel
kişiler
sendika kurma hakkına sahiptir.
Bazı suçlarından mahkûmiyeti bulunanlar
sendika kurucusu olamaz.
İşveren sendikası
kurucusunun tüzel
kişi
olması hâlinde
tüzel
kişiyi
temsil eden gerçek
kişide
de belirtilen şartlar aranır.
Kuruluşlar,
kurucularının
kuruluşun
merkezinin bulunacağı ilin valiliğine
dilekçelerine
ekli olarak kuruluş tüzüğünü
vermeleriyle tüzel
kişilik
kazanır.
Vali, tüzük ve kurucuların listesini on
beş
gün içerisinde
Bakanlığa
gönderir.
Bakanlık; kuruluşun
adını,
merkezini ve tüzüğünü on
beş
gün içinde
resmî
internet sitesinde ilan eder.
Tüzüğün
veya belgelerin içerdikleri
bilgilerin kanuna aykırılığının tespit
edilmesi ya da kuruluş
şartlarının sağlanmadığının
anlaşılması hâlinde
> ilgili valilik kanuna aykırılık
veya eksikliklerin bir ay içinde giderilmesini ister
> Bu süre
içinde
kanuna aykırılığın
veya eksikliğin giderilmemesi hâlinde,
Bakanlığın
veya ilgili valiliğin başvurusu
üzerine
mahkeme, gerekli gördüğü
takdirde kurucuları
da dinleyerek üç
iş
günü içinde
kuruluşun
faaliyetinin durdurulmasına
karar verebilir > Mahkeme kanuna aykırılığın
veya eksikliğin giderilmesi için
altmış
günü aşmayan
bir süre
verir.
Tüzük ve belgelerin kanuna uygun hâle
getirilmesi üzerine mahkeme durdurma kararını kaldırır. Verilen süre sonunda
tüzük ve belgelerin kanuna uygun hâle getirilmemesi hâlinde ise mahkeme kuruluşun
kapatılmasına
karar verir.
Kuruluşun
ve şubelerinin
organları;
-
genel kurul,
-
yönetim kurulu,
-
denetleme kurulu
-
disiplin kuruludur
Bu organlardan genel kurul dışında
kalanların üye
sayıları üçten
az dokuzdan fazla; konfederasyonların yönetim
kurullarının üye
sayıları beşten
az yirmi ikiden fazla ve şubelerin
genel kurul dışındaki
kurullarının üye
sayıları üçten
az beşten
fazla olamaz.
Genel kurul dışındaki
organlara asıl
üye
sayısı
kadar yedek üye
seçilir
Kuruluşların
genel kurul dışındaki
organlarına seçilebilmek
için
kanuni şartlara
sahip olmak gerekir. Bu şartlara
sahip olmayan birinin seçildiğini
tespit eden valiliğin veya
Bakanlığın başvurusu
üzerine
mahkeme, bu kişinin görevine
son verir. Mahkemenin kararı kesindir.
Genel kurul dışındaki
organlara seçilenlerin
sayılan
suçlardan
biri ile mahkûm
olmaları hâlinde
görevleri
kendiliğinden
sona erer.
Kuruluş
ve şube
yönetim,
denetleme ve disiplin kurulu üyelerinin görevleri,
milletvekili veya belediye başkanı seçilmeleri
hâlinde
kendiliğinden
son bulur.
Tüzükte daha yüksek bir yeter sayı
öngörülmemişse, genel kurul dışında
kalan organlar için;
toplantı
yeter sayısı
kurul üye
sayısının
salt çoğunluğu,
karar yeter sayısı toplantıya
katılanların
salt çoğunluğudur.
Kuruluşların
genel kurulu, tüzüğüne göre üye
veya delegelerden oluşur.
Kuruluş
ve şubelerin
yönetim,
denetleme ve disiplin kurulu üyeleri, bu sıfatla
kendi genel kurullarına
delege olarak katılır.
Delege sıfatı, bir sonraki olağan
genel kurul için
yapılacak
delege seçimi
tarihine kadar devam eder.
Delege seçiminin usul ve esasları kuruluşun
tüzüğü ile
belirlenir. Ancak tüzüklere
delege seçilebilmeyi
engelleyici hükümler
konulamaz.
Kuruluşların ilk
genel kurulu tüzel
kişiliğin
kazanılmasından,
şubelerin
ilk genel kurulu ise kuruluş tarihinden
itibaren altı
ay içinde
yapılır.
Olağan
genel kurul en geç
dört yılda
bir toplanır.
İki genel kurul toplantısı arasındaki
döneme
ait faaliyet ve hesap raporu, yeminli mali müşavir raporu,
denetleme kurulu raporu ve gelecek döneme ait bütçe
teklifi toplantı tarihinden on beş gün önce genel kurula katılacaklara
gönderilir.
Olağanüstü
genel kurul,
-
yönetim kurulu veya denetleme
kurulunun gerekli gördüğü hâllerde
ya da
-
genel kurul üye
veya delegelerinin beşte birinin
yazılı isteği
üzerine
altmış gün içinde
yazılı
istekteki konuları
öncelikle
görüşmek
üzere
toplanır.
Talep tarihi itibarıyla
olağan
genel kurul toplantı
tarihine altı
aydan az bir süre
kalması hâlinde
olağanüstü
genel kurula gidilemez; ancak, isteğe
konu olan hususlar olağan genel
kurul gündemine
alınır.
Yukarıdaki hükümlere aykırı hareket eden
kuruluş
veya şube
yönetim
kuruluna; kuruluşun üyelerinden
birinin veya durumu tespit eden Bakanlığın başvurusu
üzerine,
mahkeme kararıyla
işten
el çektirilir.
Mahkeme, ayrıca
genel kurulu kanun ve tüzük hükümlerine
göre en kısa zamanda toplamak ve yeni yönetim kurulu seçilinceye kadar kuruluşu
yönetmekle
görevli
olmak üzere
bir veya üç
kayyım
tayin eder.
Genel kurula çağrı yönetim
kurulu tarafından
yapılır.
Genel kurulun toplantı yeter sayısı üye
veya delege tam sayısının salt çoğunluğudur.
Tüzükte
daha yüksek
bir yeter sayı
belirlenebilir.
İlk toplantıda
yeter sayı
sağlanamazsa
ikinci toplantı
en çok on
beş
gün
sonraya bırakılır. Bu
toplantıya katılanların sayısı, üye veya delege tam sayısının üçte birinden az
olamaz.
Delegelerin veya üyelerin genel kurula
katılmaları ve oy kullanmaları engellenemez.
Genel Kurulun karar yeter sayısı
toplantıya katılan üye veya delege sayısının salt çoğunluğudur.
Ancak bu sayı
üye
veya delege tam sayısının dörtte
birinden az olamaz. Tüzükte
daha yüksek
bir yeter sayı
belirlenmemişse, tüzük değişikliği,
fesih, birleşme, katılma, üst
kuruluşun
veya uluslararası
kuruluşun
kurucusu olma, üst
kuruluşlara
ve uluslararası kuruluşlara üyelik
ile üyelikten
çekilme
hâllerinde
karar yeter sayısı üye veya delege tam sayısının salt çoğunluğudur.
Genel kurulda yapılacak
seçimlerde uyulacak esaslar
Genel kurulda yönetim kurulu, denetleme
kurulu ve disiplin kuruluna üye seçimi ile delege seçimi, yargı gözetimi
altında serbest, eşit, gizli
oy, açık sayım ve
döküm
esasına ve tüzük hükümlerine göre yapılır.
Seçim yapılacak genel kurul
toplantılarından en az on beş gün önce
genel kurula katılacak
üye
veya delegeleri belirleyen listeler, toplantının gündemi,
yeri, günü,
saati bir yazı
ile birlikte seçim
kurulu başkanlığına
verilir.
Hâkim, seçime katılacak ve oy kullanacak
üye veya delegeleri belirleyen listeleri inceleyerek onaylar ve ilan edilmek
üzere bir nüshasını ilgili kuruluş
veya şubeye
verir.
İlgili kuruluş
onaylı
listeyi genel kurul toplantı tarihinden yedi gün önce
kuruluş
merkez veya şube binasında
asmak suretiyle ilan eder. İlan süresi üç gündür.
İlan süresi
içerisinde
seçim
kurulu başkanlığına
yapılacak
itirazlar, en geç iki gün içinde incelenir ve kesin olarak karara bağlanır. Bu
suretle kesinleşen listeler
ile toplantıya
ilişkin
diğer
hususlar hâkim
tarafından
onaylanarak ilgili kuruluş veya şubeye
gönderilir.
Seçim kurulu başkanlığı,
kuruluşun
üyesi olmayan kişiler arasından
bir başkan
ve seçimlerde
aday olmayan üyeler
arasından
iki üye
belirleyerek seçim
sandık
kurulunu oluşturur.
Kullanılan oylar ve diğer
belgeler tutanağın bir nüshası ile
birlikte üç
ay süreyle
saklanmak üzere
yetkili seçim
kurulu başkanlığına
verilir. Seçim
sonuçları anılan
başkanlık
tarafından
derhâl
ilan edilir ve ilgili kuruluş veya şubesine
bildirilir.
Genel kurulda yapılan organ ve delege
seçimlerinin devamı sırasında yapılan işlemlere
ilişkin
olarak seçim
sonuç
tutanaklarının düzenlenmesinden
itibaren iki gün içinde yapılacak
itirazlar hâkim
tarafından
aynı gün incelenir ve kesin olarak karara bağlanır.
-
Bakanlık veya
-
kuruluş
ya da şubesinin
üye ve
delegeleri
kanun ve tüzük hükümlerine
aykırı
olarak genel kurul ve seçim yapılması veya seçim sonuçlarını etkileyecek ölçüde
bir usulsüzlük ya da kanuna aykırı uygulama iddiasıyla,
bu işlemlerin
veya genel kurulun iptali için genel kurul tarihinden itibaren bir ay içerisinde dava açabilir.
Dava basit yargılama
usulüne göre iki ay içerisinde sonuçlandırılır.
Karar hakkında istinaf yoluna başvurulması hâlinde
bölge
adliye mahkemesi bir ay içinde
kararını
verir. Bu karara karşı temyiz yoluna başvurulması hâlinde
Yargıtayca
on beş
gün içinde
kesin olarak karar verilir.
NOT: Genel kurul
dışında
yapılan
delege seçimlerine
seçim
sonuçlarının
ilanından
sonra iki gün
içinde yapılacak itirazlar,
mahkeme tarafından
kesin olarak karara bağlanır.
Delege seçiminin
mahkeme tarafından
iptal edilmesi hâlinde,
seçimler
on beş gün içinde yenilenir.
On beş
yaşını
dolduran ve işçi
sayılanlar,
işçi
sendikalarına
üye
olabilir.
işveren
sayılanlar, işveren sendikalarına üye
olabilir.
Sendikaya üye olmak serbesttir. Hiç kimse
sendikaya üye olmaya veya olmamaya zorlanamaz.
İşçi
veya işverenler
aynı işkolunda
ve aynı
zamanda birden çok
sendikaya üye
olamaz. Ancak aynı
işkolunda
ve aynı
zamanda farklı işverenlere
ait işyerlerinde
çalışan
işçiler
birden çok
sendikaya üye
olabilir.
İşçi
ve işverenlerin
bu hükme
aykırı şekilde
birden çok
sendikaya üye
olmaları hâlinde
sonraki üyelikler
geçersizdir.
Bir işyerinde
yardımcı işlerde
çalışan
işçiler
de, işyerinin
girdiği
işkolunda
kurulu bir sendikaya üye
olabilir.
Sendikaya üyelik, Bakanlıkça sağlanacak
elektronik başvuru sistemine e-Devlet kapısı üzerinden
üyelik
başvurusunda
bulunulması
ve sendika tüzüğünde
belirlenen yetkili organın
kabulü ile e-Devlet kapısı üzerinden kazanılır. Üyelik başvurusu,
sendika tarafından
otuz gün içinde
reddedilmediği takdirde üyelik
talebi kabul edilmiş sayılır.
Haklı bir neden gösterilmeden
üyelik
başvurusu
kabul edilmeyenler, bu kararın kendilerine tebliğinden
itibaren otuz gün içinde dava açabilir.
Mahkemenin kararı kesindir. Mahkemenin
davacı lehine karar vermesi hâlinde üyelik, red kararının alındığı
tarihte kazanılmış
sayılır.
Üyelik ve dayanışma
aidatları,
yetkili işçi
sendikasının işverene
yazılı başvurusu üzerine,
işçinin ücretinden
kesilmek suretiyle ilgili sendikaya ödenir.
Ödenmesi gereken aidatı kesmeyen veya
kesmesine rağmen bir ay içinde
ilgili işçi
sendikasına ödemeyen
işveren,
bildirim şartı
aranmaksızın aidat miktarını bankalarca işletme
kredilerine uygulanan en yüksek faiziyle birlikte ödemekle
yükümlüdür.
Sendika üyeliğinin
sona ermesi ve askıya alınması
İşçi
veya işveren,
sendikada üye
kalmaya veya üyelikten
ayrılmaya
zorlanamaz.
Her üye, e-Devlet kapısı üzerinden
çekilme bildiriminde bulunmak suretiyle üyelikten çekilebilir.
E-Devlet kapısı üzerinden yapılan çekilme
bildirimi elektronik ortamda eş zamanlı
olarak Bakanlığa
ve sendikaya ulaşır.
Çekilme, sendikaya bildirim tarihinden
itibaren bir ay sonra geçerlilik kazanır. Çekilenin bir aylık süre içinde başka
bir sendikaya üye
olması hâlinde
yeni üyelik
bu sürenin
bitimi tarihinde kazanılmış sayılır.
Sendika üyeliğinden
çıkarılma
kararı
genel kurulca verilir > Karar, e-Devlet kapısı üzerinden
Bakanlığa
elektronik ortamda bildirilir ve çıkarılana
yazı ile
tebliğ
edilir
> Çıkarılma
kararına
karşı üye,
kararın
tebliğinden
itibaren otuz gün
içinde
mahkemeye itiraz edebilir > Mahkeme iki ay içinde
kesin olarak karar verir.
Üyelik,
çıkarılma
kararı
kesinleşinceye
kadar devam eder.
İşveren veya işveren
vekili sıfatını
kaybedenlerin sendika ve üst
kuruluşlardaki
üyelikleri ve görevleri, bu sıfatı kaybettikleri tarihte kendiliğinden
sona erer. Sosyal Güvenlik Kurumundan yaşlılık
veya malullük
aylığı ya
da toptan ödeme
alarak işten
ayrılan işçilerin
sendika üyeliği
sona erer.
Ancak çalışmaya
devam edenler ile kuruluş ve şubelerinin
yönetim,
denetleme ve disiplin kurullarındaki görevleri sırasında yaşlılık
veya malullük
aylığı ya
da toptan ödeme
alanların üyeliği,
görevleri
süresince
ve yeniden seçildikleri
sürece
devam eder.
İşkolunu değiştirenin
sendika üyeliği
kendiliğinden
sona erer.
İşçi
kuruluşu
ve şubelerinin
organlarında görev
almak üyeliği
sona erdirmez.
İşçi
sendikası üyesinin bir yılı geçmemek üzere işsiz kalması üyeliğini etkilemez.
Herhangi bir askeri ödev nedeniyle silah
altına alınan üyenin üyelik ilişkisi bu süre
içinde askıda kalır.
Üst kuruluşlara
üyelik
Üst kuruluş
üyeliğine
başvuru
genel kurul kararına
bağlıdır.
Üst
kuruluş
üyeliği,
tüzükte
belirlenen yetkili organın
kabulüyle
kazanılır.
Aynı zamanda birden fazla üst
kuruluşa
üye
olunamaz. Aksi hâlde
sonraki üyelikler
geçersizdir.
Üst kuruluş
üyeliğinden
çekilme
genel kurul kararına
bağlıdır. Çekilme,
üst kuruluşa
bildirim tarihinden itibaren bir ay sonra geçerlilik kazanır.
Üst kuruluş
üyeliğinden
çıkarılma, üst
kuruluş
genel kurulu kararıyla
olur.
Üye olma, üyelikten çekilme ve çıkarılma
kararları, üst kuruluş tarafından
bir ay içerisinde
Bakanlığa
bildirilir.
Uluslararası işçi ve
işveren
kuruluşları
Dışişleri
Bakanlığının görüşü alınmak
suretiyle İçişleri Bakanlığının izniyle Türkiye’de
temsilcilik açabilir
ve üst
kuruluşlara
üye
olabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder